Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 3051 - snelheid

Gestart door GoldenOldie dinsdag 23 maart 2021, 10:38:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3051 - snelheid
Lid sinds: 2019

offline
Märklin 3051 - snelheid
Ik heb een oude 3051 van Märklin.
Rijdt prima en is schoongemaakt.
Er zit een elektronische omkeerschakelaar in i.p.v. van de mechanische.

Probleem : snelheid van deze loc varieert sterk afhankelijk van welke kant hij oprijdt, bijna een factor 2 ! Ik heb de draden van de veldspoel verwisseld, maar dat maakt niets uit ?
Heeft iemand enig idee, waarom er zo een groot snelheidsverschil bestaat ? en wat ik er aan kan doen ?
Dit is belangrijk van de grote snelheid is als de sleper vooraan is en dat is soms zeer problematisch op wissels en kruisingen.
Re: Märklin 3051 - snelheid
Hoi,

misschien een defecte electronische omkeerschakeling. Anders even de aansluitingen op de motor omwisselen.
Re: Märklin 3051 - snelheid
Ik zou zeggen: koolborstels.
Re: Märklin 3051 - snelheid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 3051 - snelheid
 @citaat
Ik ook  ;)

groet
Harald
Re: Märklin 3051 - snelheid
Volgens mij al eerder besproken op het forum, kan het niet zo snel terugvinden.
Re: Märklin 3051 - snelheid
Het kon zijn dat de koolborstel veertjes te weinig druk geven op de koolborstels.
Ook naar links of rechts bewegen ,kan verschil geven.
Om dat uit te proberen lok met twee draden stroom geven, en dan voorzichtig tegen de veertjes drukken naar L of R.
Ook kan tijdens het schoonmaken de collector verdraaid zijn.

grt. Jo
Re: Märklin 3051 - snelheid
Ik ook gezocht, maar zonder resultaat.
Re: Märklin 3051 - snelheid
Dag,

Heb zojuist de druk van de koolborstels voorzichtig verhoogd, maar geeft geen krimp. Het zijn nieuwe borstel, die ik heb geplaatst.

Maar wat bedoel je met het "verdraaien van de collector" , hier ben je me even kwijt !
Re: Märklin 3051 - snelheid
Dag Allemaal,
Het wordt interessanter;
Ik heb de voorstellen betreffende de borstels uitgevoerd, etc.
Resultaat : Hij rijdt nu nog slechts in één richting (de snelle),  in de andere richting gaat de verlichting keurig branden en dat is alles. :(https://forum.3rail.nl/Smileys/default/sad.png

Misschien is het beter de richtingsregelaar te verwijderen en oude goede mechanische richtingsregelaar te installeren. Moet wel eerst zien er een te kopen.
Zodra dat gebeurd is, horen jullie weer van mij.https://forum.3rail.nl/Smileys/default/confused.png
Re: Märklin 3051 - snelheid
De mechanische relais heb ik wel liggen.
Grt.
Jo
Re: Märklin 3051 - snelheid
Dag Jo,

De zaak is opgelost.
De blauwe draad, die van de regelaar naar de veldspoel gaat zat met één adertje vast en brak af. Dus reed de trein niet langer de andere kant op.
Het hersolderen op het kleine printje, was niet eenvoudig, maar is wel gelukt.
Nu rijdt de trein naar beide zijde met vrijwel dezelfde snelheid.

Oorzaak volgens mijn de half afgebroken voedingsdraad, welke de weerstand aanzienlijk verhoogde.

Jo, misschien kom ik nog eens omdat mechanische relais, je weet nooit.

Iedereen hartelijk bedankt voor de ideeën.

Robert de Jonge (GoldenOldie)