Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

NS over op 3 rail

Gestart door Edwin1962 zondag 17 september 2023, 16:46:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS over op 3 rail
Lid sinds: 2013

offline
NS over op 3 rail
Heren,

OP traject Oldenzaal - Bad Bentheim start test of NS over kan op 3 rail....
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: NS over op 3 rail
Och wist je niet dat ze dat al lang hadden? Alleen verrassing, die derde rail hebben ze boven het spoor gehangen.
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NS over op 3 rail
OKe.... 4e rail dan.
Maar wel nu Puko's... :P
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: NS over op 3 rail
Logies, toch ?  :P

Bovenleiding gaat ook wel eens kapot.
Nu de lok's nog van slepers voorzien.
Zo blijf je lekker bezig.

Ik pleit toch voor diesel-elektriesche treinstellen,
die hebben dat allemaal niet nodig.
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: NS over op 3 rail
Of gewoon stoom :favorite: .
En dan lekker duurzaam (?) met E-verwarming via die puco-middenrail.
Iedereen tevreden O:-D .
Re: NS over op 3 rail
Citaat van: Wim op zondag 17 september 2023, 17:27:08Nu de lok's nog van slepers voorzien.
Gewoon een paar locs van de SNCF of NMBS overnemen, daar zitten ze al onder.
En als het om treinstellen gaat, denk ik dat de Londense Underground er ook nog wel een paar heeft.
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS over op 3 rail
Ze liggen hier in Nederland rond Almelo ook al op 2 locaties.
Dit is om te kijken of er verzakkingen komen door de nieuwe locs waar tegenwoordig mee gereden wordt.
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS over op 3 rail
Wat dan bij mij de vraag  oproept: huidige generatie locs zwaarder dan destijds NS 1100, 1200, 1300 en 1600en? 
De Coco 1300 was toch ook geen lichtgewicht?
Zonder dat ik nu gewichten en aslast check.
(Geen tijd voor op m'n werk :D )
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS over op 3 rail
De oude locs hadden een maximale aslast van 20 ton. De huidige generatie heeft maximaal 22,5 ton aslast.
Maar nog veel relevanter is het gewicht van de zogeheten "onafgeveerde massa". Vanwege het comfort van de machinist zitten er diverse zware veerconstructies tussen de draaistellen (de onafgeveerde massa) en de bak (body) van de loc. Deze verenconstructies dempen de bewegingen van de draaistellen. Maar daardoor komen er grotere krachten op het spoor en dat leidt weer tot hogere slijtage en horizontale en verticale onregelmatigheden in de spoorligging.

Groet,
Roel
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS over op 3 rail
Bedankt voor deze uitleg Roel!
In "traditionele" niet spoor gerelateerde media wordt spoorverzakking wel gemeld maar niet deze specifieke oorzaken.
Wat is nu het doel of hoe gebruikt met deze "witte puko"s?
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS over op 3 rail
@Baanloos Ze meten deze "puko's" meten ze op. Aan het begin. tijdens en na. Dan weten ze of er verzakkingen en verschuivingen van het spoor zijn. In bochten zal het vooral verschuivingen zijn. Dit omdat de zijwaartse krachten op het spoor groter zijn dan bij recht spoor. Mocht het buiten de toleranties vallen dan zullen er maatregelen getroffen worden.
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS over op 3 rail
Terug naar modelspoor:
Na vele decennia hebben we als 3railers toch ons grote gelijk gekregen.
Rails zonder puko's zijn achterhaald dus daarmee ook het 2 railsysteem. >:-D
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS over op 3 rail
@Baanloos : Helaas werken ze niet zoals Puko's.  :D  :D   Het is nog steeds "2-rail"  :D   :D  ER zitten nog geen slepers onder de grootspoor treintjes  :D Gelukkig ben je dan snel tevreden. Dat is zeker een  :thumbup:  waard
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS over op 3 rail
Ronald, ik liet het serieuze weer helemaal varen in de vorige post. ;)
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS over op 3 rail
@citaat Ik ook  :D
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: NS over op 3 rail
Citaat van: Baanloos op donderdag 21 maart 2024, 16:41:28ik liet het serieuze weer helemaal varen
En terecht want over een dergelijk onderwerp valt met geen mogelijkheid iets serieus te zeggen.
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS over op 3 rail
Citaat van: Baanloos op woensdag 20 maart 2024, 21:23:46Bedankt voor deze uitleg Roel!
In "traditionele" niet spoor gerelateerde media wordt spoorverzakking wel gemeld maar niet deze specifieke oorzaken.
Wat is nu het doel of hoe gebruikt met deze "witte puko"s?

Dat vindt mede zijn oorzaak in het gegeven dat de vervoerders (de NS en de goederenvervoerders) natuurlijk niet dit negatieve aspect van hun nieuwe en ergonomisch mooie locs aan de grote klok willen hangen. Het is met name voor de infrabeheerder (ProRail en Infrabel) een kostenpost.

De "puko's" kunnen 2 doelen dienen. Het eerste is al genoemd, namelijk het meten van de zettingen en horizontale verplaatsingen. Het tweede is een verankering van het spoor in bogen. Dit zijn zogenaamde ankerschoenen. Er zit een grote plaat onder de dwarsligger, die extra weerstand geeft tegen verschuivingen. Deze ankerschoenen zitten om de dwarsligger heen en worden aan de bovenkant met elkaar verbonden. Dat laatste geeft het beeld van de "puko's".

Zie https://www.alom.eu/product-info/ankerschoenen/

Groet,
Roel
Re: NS over op 3 rail
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: NS over op 3 rail
Dat lijkt erg op mijn K-rail... :D