Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Contactrail

Gestart door Peter01 zondag 21 maart 2021, 14:06:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Contactrail
Lid sinds: 2021

offline
Contactrail
Goedemiddag,
Mag op de contactrail een wagon stilstaan of moet de contactrail volledig vrij zijn nadat de trein in het schaduwstation is gestopt? Ik neem aan dat de contactrail vrij moet zijn omdat er anders telkens een impuls voor de schakeling wordt afgegeven, maar ik wil het graag even zeker weten. Heeft namelijk impact op de maximale lengte van de treinen.
Alvast bedankt
Re: Contactrail
ACTS.zuid
gast

Re: Contactrail
Je mag op een contactrail gewoon stil staan, daar zijn ze voor bedacht.
Re: Contactrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Contactrail
Ook als de contactrail via de S88 +CS2 zorgt voor de schakeling van de wissel en het sein waardoor de trein op het naast gelegen spoor in het schaduwstation vertrekt?
Re: Contactrail
ACTS.zuid
gast

Re: Contactrail
De contactrail doet eigenlijk niets. Het is het CS2 wat iets doet naar aanleiding van de bezetmelding en dat is al achter de rug.
Re: Contactrail
Lid sinds: 2016

offline
Re: Contactrail
Waarbij we ervan uitgaan dat je contactrail aangesloten is op een S-88 module die terugmelding doet aan het CS.
Dan maakt het niet uit dat er constant een stroompje doorheen loopt.


Groet,

Peter
Re: Contactrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Contactrail
De contactrail is inderdaad aangesloten aan een nieuwe S88.
Als ik nog een aanvullende vraag mag stellen. In de boeken van Marklin wordt bij de uitleg van een schaduwstation gesproken over een "ingaand" contact en "uitgaand" contact (per spoor is dat één en hetzelfde contact). Vragen;
- moet de contactrail dan de gehele lengte van het schaduwspoor (is niet langer dan 2 meter) zijn? Zodat ongeacht of er een lange of een korte trein altijd de contactrail wordt geraakt?
- de stopsectie wordt bediend door een m84 ? Moet die dan binnen de contactrail worden aangesloten?
Re: Contactrail
Lid sinds: 2016

offline
Re: Contactrail
Er hoeft geen doorlopend contact te zijn. Melding kan ook met een heel kort contact gerealiseerd worden. Een schakelrail (met zo'n palletje in het midden) doet het ook. Ook al krijgt je systeem door elke as apart een signaal, het weet dat het dezelfde trein is - die kan logischerwijs ook nergens zomaar heen. Een analoog relais weet dat niet en blijft steeds dezelfde schakeling uitvoeren, maar daar heb je dus geen last van.
Een andere vraag is: wanneer gaat je trein stoppen? Als je stukken stroomloos gaat zetten, zal de trein daar dus stil gaan staan. Met maakt niet uit of de massa verbonden is aan de S-88 melder of niet. Wel maakt het verschil als je het begin van het blok gebruikt als start van een afremtraject en je pas later echt gaat stoppen. Ik begrijp dat je met het CS2 werkt en niet met de computer - mijn echte kennis over het CS2 houdt daar op, helaas. Ik rijd digitaal met de PC (wel via het CS2 dat als te duur en te veelzijdig doorgeefluik fungeert) en ik maak geen gebruik van Märklins hybride systeem met terugmelding en stroomonderbreking. Ik vind het onbeholpen. Dus misschien kan iemand anders helpen met de vraag over ingaand en uitgaand contact.

Groet,

Peter