Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

lokpilot 3 helderheid licht

Gestart door ErwinLamens maandag 22 maart 2021, 18:15:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lokpilot 3 helderheid licht
hoi,

Roco loc met DCC decoder type Lokpilot 3.0 maar hoe kan ik helderheid lampjes rood/wit aanpassen ? handleiding doorgelezen maar welke CV ?

en kan het zijn dat je bij deze decoder niet kan faden traag wisselen bij overgang rood naar wit en omgekeerd met CV 113 en 114 ?

als ik deze laatste toevoeg aan decoder via CS3 lok op programmeerspoor geeft centrale foutmelding lees-of bewerkingsfout

mvg

Erwin
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Het staat in de handleiding, zie CV listing.

Licht voor is 113, achter is 114.
Dimmen is waarde tussen 1 en 15 en daarbij 112 opgeteld voor het faden.

CS3 geen idee?

Gr, Ben.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Beweegt de lok wel bij het uitlezen van de CV's? En zijn deze nieuwe CV's (113 en 114) ingevoerd voordat de CS3 klaar is met uitlezen?

Ik ga mijn favo stokpaardje maar weer herhalen: Maak een programmeerlok aan in je CS3. Daarin sla je telkens je CV lijst op als je wat wijzigt. Die wordt namelijk weer opgehaald zodra je die programmeerlok gaat bewerken.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
cv 113 en 114 pas ingevoerd als cs3 klaar is met uitlezen ...

lok reageert hier niet op en als je alle CV opslaat op cs3 en dan in decoder laad komen de  113/114 terug op "0" te staan dus werkt wellicht niet bij deze lokpilot ...

dus hier kan ik de helderheid niet aanpassen (verlichting geen led lampjes)

Erwin
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Mogelijk begrijp ik het niet. Kun je niet in DCC een enkele CV programmeren met een CS3? Of nog beter: het ding kan toch ook POM programmeren, daarmee stuur je een waarde van een CV naar een lokadres op het hoofdspoor.

Gr, Ben.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Hier ook rekening mee gehouden?

"Omdat de aanpassing van de helderheid wordt bereikt door een zogenaamde puls
breedtemodulatie blijft de spanning op de uitgangsklemmen
constante. Deze aanpassing van de helderheid is daarom niet geschikt
voor het aanpassen van de uitgangsspanning aan lampen met een lagere nominale waarde
Spanning! Het is essentieel dat u hoofdstuk 6.7.1.1 raadpleegt voor
meer details!"
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: lokpilot 3 helderheid licht
om dit te krijgen zal je moeten leds inbouwen of lampjes gebruiken die een hogere spanning nodig hebben waardoor ze zachter branden.Dimmen van de uitgang werkt niet met lampjes zoals eerder opgemerkt.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Ik heb hier een Roco lok voor mijn neus met de standaard gloeilampjes. Fijn mooi licht trouwens vergeleken met led licht maar dat terzijde.
Even geprobeerd: ik kan prima het gloeilampje dimmen en ook in en uit faden. Maar ik heb geen CS3, mogelijk maakt dat het verschil. :D

Gr, Ben.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
 @citaat De CS3 is gemaakt voor Märklin. Märklin heeft geen gloeilampjes (meer) in haar locomotieven.
Ik heb gelukkig óók een merk onafhankelijke centrale. ;)
Re: lokpilot 3 helderheid licht
dag Wim,

niet echt een wijze opmerking hier  :) op een Märklin CS3 centrale kan ik perfect alle eigenschappen van een DCC loc Roco of een loc met ESU decoder wijzigen  :)
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 23 maart 2021, 10:24:33
Mogelijk begrijp ik het niet. Kun je niet in DCC een enkele CV programmeren met een CS3? Of nog beter: het ding kan toch ook POM programmeren, daarmee stuur je een waarde van een CV naar een lokadres op het hoofdspoor.

Gr, Ben.
dag Ben, je kan perfect waarde wijzigen of toevoegen in DCC protocol voor Roco locs of ESU loks op een CS3, uiteraard doe je dit het best op een apart programmeerspoor altijd, POM akkoord maar blijft riskant als er nog 25 locs op je baan staan  :)
Re: lokpilot 3 helderheid licht
POM is niet riskant, ik doe niet anders met 10-tallen loks op de baan.

Maar ik begrijp dat het instellen van de verlichting is gelukt, incl. het faden?

Gr, Ben.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
jawel helderheid licht en faden is gelukt bij de lok met ESU loksound 3.5

bij deze lokpilot 3 gaat het niet omdat de lampjes geen LED zijn of een te laag voltage hebben, inderdaad Roco 68454 uit 2006 met Drahtlampe T3/4 16V 30mA - w., lampjes die je niet meer kan bekomen bij Roco ...

maar als iemand me LED's zou installeren zou ik wel kunnen faden toch ? of moet ik dan gelijk ook een lokpilot 5 kopen ?


Erwin
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Citaat van: ErwinLamens op woensdag 24 maart 2021, 15:12:07

bij deze lokpilot 3 gaat het niet omdat de lampjes geen LED zijn of een te laag voltage hebben, inderdaad Roco 68454 uit 2006 met Drahtlampe T3/4 16V 30mA - w., lampjes die je niet meer kan bekomen bij Roco ...


Deze lampjes kun je prima dimmen, ze zijn bedoeld voor digitaal bedrijf, de spanning aan de decoder is +16V.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
benieuwd via welke CV dan want via 113 en 114 gaat het zowiezo niet die kan je niet toevoegen aan je decoder hoor :)

het moet dan een andere CV zijn maar staat niet in de handleiding van Roco decoder 10738 ...

Decoder, nummer 10738, is een Motorola decoder die specifiek ontworpen is voor de H0-schaal, en alleen de Motorola taal verstaat. Ze is uitgerust met een 8 polige NMRA / NEM652 stekker, dus in pluggen en rijden maar. De motoruitgang mag met maximaal 1,1 Ampère belast worden, terwijl de verlichtings uitgangen gezamenlijk met maximaal 0,35 Ampère belast mogen worden. Er is voorzien in functie uitgangen, maar hoeveel is onbekend. Iedere functie uitgang mag met 0,18 Ampère belast worden.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Maarreh....jij hebt het over een LokPilot 3. Waarom kom je dan nu met een Roco 10738 op de proppen? :D Dat kan Esu zijn maar ook Uhlenbrock of Lenz.

Lees CV8 eens uit, die geeft de fabrikant aan: 85 is Uhlenbrock, 99 is Lenz en 151 is Esu.

Een lokPilot V3 ziet er zo uit: http://www.esu.eu/produkte/fruehere-produkte/lokpilot-v30/

Gr, Ben.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
hoi,

Citaat van: ErwinLamens op woensdag 24 maart 2021, 16:37:36
benieuwd via welke CV dan want via 113 en 114 gaat het zowiezo niet die kan je niet toevoegen aan je decoder hoor :)

Als het een lokpilot 3 is dan zal het mogelijk via CV113 en CV114 gaan. Als je het hebt over een Roco 10738 dan is dat een andere decoder. Mogelijk een OEM-versie van een Esu maar in de handleiding van Roco staat het volgende over CV's

Citaat van: ErwinLamens op woensdag 24 maart 2021, 16:37:36
het moet dan een andere CV zijn maar staat niet in de handleiding van Roco decoder 10738 ...

In de handleiding voor de 10738 staat CV54 voor AUX 1 en 2 voor het dimmen van de uitgang. Waarde tussen de 1 en 64

Groet Ronald.
Re: lokpilot 3 helderheid licht
Het is 151 een esu bij cv8 maar ...

Cv54 krijg ik niet toegevoegd in decoder via cs3... cv leesfoit bewerking afgebroken ... en cs3 zet cv54 op 6 kan niet hoger vastgehouden worden zal vriend met esu lokprogrammer moeten aanspreken