Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BR81 010 omgebouwd, verlichting knippert

Gestart door Heynsbergen vrijdag 19 maart 2021, 16:48:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR81 010 omgebouwd, verlichting knippert
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
BR81 010 omgebouwd, verlichting knippert
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en mijn eerste ombouwproject gestart en (deels) geslaagd. Een 81 010 uit startset 2963 met behulp van een ombouwset 60943 en decoder 60983 omgebouwd. Locje had een voor mij onbekende decoder, of was het toch een elektronische rijrichtingschakelaar?
De boel gisteravond uit elkaar gehaald en schoongemaakt, de vervuiling viel erg mee. En vandaag weer bouwen. Is eigenlijk kinderlijk simpel, al was het lang geleden dat ik iets gesoldeerd heb.

Locje meldde direct aan via Mfx en rijdt soepel voor- en achteruit, zelfs de rangeerstand werkt. Restpunt is alleen nog de verlichting. Die brandt en schakelt met de rijrichting mee, tot zover niets bijzonders. Alleen knipperen de gloeilampjes (de originele heb ik laten zitten) constant. De vraag is dus nog hoe ik dat kan oplossen. Verder hier een tevreden herintredende modelspoorder!
Re: BR81 010 omgebouwd, verlichting knippert
Lamp isoleren kan met een speciale lamphouder.
En dan oranje draad aansluiten.
Grt. Jo
Re: BR81 010 omgebouwd, verlichting knippert
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: BR81 010 omgebouwd, verlichting knippert
Je mag de massa van de loc niet meer gebruiken. De enige oplossing is je lampjes via de twee draden van de decoder aan te sluiten, dat vergt wel een afzonderlijke lampfitting. Wat er zit kan je niet meer gebruiken. Wat je nodig heb is 2 x lampjesset  610080 van Märklin. Met dit wordt het perfect!  :)