Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141

Gestart door moroquendo vrijdag 19 maart 2021, 16:44:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Bij het ombouwen van mijn oude analoge BR141 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84413.0) loop ik tegen een probleem aan: de LED past niet in de daksleuf waar de lichtgeleider in zit. Het gebruik van een lampje komt niet aan de orde.

Hoe makkelijk of moeilijk is het om deze sleuf met de hand te verbreden? Ik heb de beschikking over een handboormachine (10000 tot 50000 rpm) met tandartsfrees. Wie o wie heeft daar ervaring mee. Of is het makkelijker de lichtgeleider door te zagen en daar de LED haaks op te plakken? Misschien ander ideeen.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Met een frees weet ik niet of deze nog rond gaat zijn.
Denk het beste met een klein boortje proberen.

Ps als het lukt met boren ik heb wel interesse in de lichtgeleider als u deze weg zou doen.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
hoi,

Citaat van: moroquendo op vrijdag 19 maart 2021, 16:44:54
Bij het ombouwen van mijn oude analoge BR141 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84413.0) loop ik tegen een probleem aan: de LED past niet in de daksleuf waar de lichtgeleider in zit. Het gebruik van een lampje komt niet aan de orde.

Wat voor een led gebruik je? Hoe groot is die? Je hebt leds in verschillende maten. Ook bijvoorbeeld hele kleine smd-leds met draad er al aan. Die kan je met een beetje Kristal Klear bijna overal tegen aan plakken.

Groet Ronald.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Ik gebruik tegenwoordig vaak transparante pmma (end glow) lichtgeleiders.  Ik heb 0.75 / 1 / 1.5 / 2 mm besteld, dat past meestal wel.  Daar zet ik een voorbedraad 0603 ledje achter, in een krimpkousje.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Citaat van: Tom B op zondag 21 maart 2021, 21:50:38
Met een frees weet ik niet of deze nog rond gaat zijn.
Denk het beste met een klein boortje proberen.

Ps als het lukt met boren ik heb wel interesse in de lichtgeleider als u deze weg zou doen.
Het is een sleuf die verbreed dient te worden dat gaat niet met een boortje.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Citaat van: ronaldk op maandag 22 maart 2021, 07:24:36
hoi,

Citaat van: moroquendo op vrijdag 19 maart 2021, 16:44:54
Bij het ombouwen van mijn oude analoge BR141 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84413.0) loop ik tegen een probleem aan: de LED past niet in de daksleuf waar de lichtgeleider in zit. Het gebruik van een lampje komt niet aan de orde.

Wat voor een led gebruik je? Hoe groot is die? Je hebt leds in verschillende maten. Ook bijvoorbeeld hele kleine smd-leds met draad er al aan. Die kan je met een beetje Kristal Klear bijna overal tegen aan plakken.

Groet Ronald.
Het is een heel standaard 2mm topledje (basis is circa 5mm ik heb het niet exact opgemeten) en is wat te groot om in de daksleuf te passen. De LED is gelukkig wel zo groot dat ik deze nog een beetje normaal kan vasthouden dat wordt met smd ledjes toch wel wat anders.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Citaat van: ErikW op maandag 22 maart 2021, 10:05:24
Ik gebruik tegenwoordig vaak transparante pmma (end glow) lichtgeleiders.  Ik heb 0.75 / 1 / 1.5 / 2 mm besteld, dat past meestal wel.  Daar zet ik een voorbedraad 0603 ledje achter, in een krimpkousje.
Dat ziet er goed uit. Voor pmma zou ik de al bestaande lichtgeleider kunnen gebruiken en daar de led tegen aan plakken.

Ik denk dat ik gewoon de handfrees ga pakken en een stukje ga proberen. Lukt het niet dan gebruik ik de oude lichtgeleider, zaag de top eraf, gaatje van 2mm erin boren en led op vastmaken. Gaat dat niet goed dan kan ik nog altijd terugvallen op pmma met een smd ledje.

Bijgaande foto laat de led zien die ik heb en de gleuf waar deze in moet en die dus al of niet verbreed dient te worden.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Een kleine update van de vorderingen met de verlichting.

Met een handfrees getracht de sleuf te verbreden helaas dat liep op een totale mislukking uit. Nog getracht om in de bestaande lichtgeleider een gaatje van 2mm te boren. Helaas ook dat was gedoemd te mislukken omdat de lichtgeleider zelf maar 2mm breed is. Ga nu maar over op het gebruik van een 0603 ledje waarschijnlijk in combinatie met pmma endglow. Heb tegelijk pmma sideglow erbij besteld voor nog een paar hele oude personen rijtuigen zonder verlichting. Nog genoeg te doen de komende tijd.

Wordt vervolgd.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Heb je een warmwitte of goldenwhite led in de planning?
Die geeft het mooiste resultaat.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Warmwitte 0603 LED's zijn besteld. Goldenwhite ken ik niet.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Goldenwhite geeft meer het idee van een gloeilamp, wat beter past bij oude loks/treinstellen.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
dus meer op de 2200K dan op 2700K.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Waar koop je zulke lichtgeleiders?
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
 @citaat Ik zou het niet weten, maar ik heb voor een dergelijke toepassing reststukken
van de hangdraden van een schilderij-ophangsysteem met plafondrails gebruikt.

Groeten,

Erik.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Ik gebruik PMMA end glow .
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Bij Alie, in verschillende diktes, te koop (zelf ooit monsters aangevraagd en gekregen).
Zie ook hier en ff naar beneden scrollen.

groet
Harald
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Ik heb al endglow en sideglow in huis evenals de SMD LED's. Heb nog een tijd (vele weken) zitten wachten op polijstmateriaal maar ook dat is eindelijk aangekomen.  Het eerste stukje lichtgeleider heb ik bijna klaar, alleen nog polijsten, LED erop plakken en kijken of het er een beetje uitziet. Zo ja dan nog 5 stuks maken.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Citaat van: moroquendo op maandag 12 juli 2021, 16:45:14
....... alleen nog polijsten,.......

Zelf heb ik het nog nooit gepolijst is ook niet nodig met seconde lijm de LED erop en klaar, werkt perfect.

groet
Harald
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Mooi om te horen. Kan het proberen te vergelijken: wel of niet polijsten.
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Bij mijn 141 heb ik wel een tower-LED gebruikt met een klein stukje 2mm schilderij-ophangdraad (gekocht bij de kunsthandel) eraan geplakt en een krimpkousje erom, de rest van de LED zwart geschilderd en met een stukje tape aan het dak geplakt. Werkt prima.
In de beide lage frontlichten eveneens tower-LEDs.
Met een 2200 Ohm weerstand vind ik 'm nog te fel, dus dat moet ik nog eens aanpassen (ik denk richting de 5K ohm).

Groet, Paul
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Bewerken van de metalen kap van mijn oude analoge BR141
Als het een high-efficiency LED is neem dan maar 10~15k. Aan 1 mA hebben deze LED's over het algemeen wel genoeg.