Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Aansluiten Viessmann 5551

Gestart door Rubenhouten vrijdag 19 maart 2021, 09:42:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten Viessmann 5551
Goedemorgen mede forum leden,
Ik heb even een vraag aangaande het gebruik van schakelrelais van Viessmann de 5551. Ik ben bezig met de opbouw van een analoge baan in Marklin M rails. Hierin heb ik ook schakelrail verwerkt, maar wil met 1 schakelrail meer dan 2 elementen (Wissels en Seinen) kunnen schakelen. Ik heb een Viessman 5551 schakelrelais beschikbaar, en ook aangesloten zoals ook hier op het forum toegelicht. Echter er blijft een continue spanning op staan, waardoor potentieel de wissels/seinen kunnen doorbranden.

Heeft iemand een tip of weet iemand hoe ik dit schakelrelais kan gebruiken om middels marklin schakelrails meerdere producten te schaklen? Ik weet dat de schakelrails zelf maximaal 2 producten aan kan.

Heb al veel gelezen op het forum, maar ben het daadwerkelijke antwoord nog niet tegengekomen. Als ik het nog niet heb kunnen vinden, maar het is er wel, hoor ik het ook graag.

Alvast heel erg bedankt, voor jullie hulp!

Groet,

Ruben
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Je bedoelt dat het Viessmann relais ingeschakeld blijft staan?

Er zitten zover ik weet twee spoelen in, 1x inschakelen en 1x uitschakelen, als je de uitschakelspoel niet bedient nadat de boel is ingeschakeld dan blijven de wisselspoelen onder stroom staan, dat klopt!
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Precies, ik wil dat deze kort schakelt net zoals bijv Marklin 7072. Dus alleen korte puls om wissel of sein om te schakelen. Of moet ik hiervoor ipv schakelrails, contactrails gebruiken?

Groet, Ruben
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Nee, contactsoort maakt niet uit, je moet na het inschakelen de andere spoel bekrachtigen zodat het relais weer in de vorige stand wordt teruggezet.

Neem een relais dat twee maakcontacten heeft en 1 spoel gebruikt die in de ruststand terugvalt zodra het schakelmoment "klaar" is.
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Dank voor het antwoord, hebben jullie tips welk type relais hiervoor geschikt zou zijn?
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiten Viessmann 5551
In dit geval om het simpel te houden: Viessmann 5226
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Citaat van: Marklindak op vrijdag 19 maart 2021, 10:57:27
Viessmann 5226

Of beter Viessmann 5227 om het analoog compatible te houden.

Analoog (met Marklin M rails) kun je beter je een negatief schakelende Viessmann nemen en geen positieve, zoals de 5226. De schakelpuls is analoog negatief (massa). Zo had Viessmann dat althans bedacht.

Viessmann 5226 Monostabiel Relais, 2 x 2 UM, positieve schakelpuls
Viessmann 5227 Monostabiel Relais, 2 x 2 UM, negatieve schakelimpuls

En wat zit er dan wel in dat fantastisch mooie kastje voor een fantastisch mooie prijs?

Twee keer een relais zoals deze, met een handvol diodes, gesoldeerd op een printkaart. Maar dat is minder simpel.



Re: Aansluiten Viessmann 5551
ik werk met de Viessmann 5552. Die schakel je met een schakelrail ofwel in de "zwarte" modus ofwel in de "witte" modus.
Het zijn 2 gescheiden relais en elk relais schakelt 2 onafhankelijke stroomkringen.

groet,
Roel
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Citaat van: Rubenhouten op vrijdag 19 maart 2021, 09:42:55
Ik heb een Viessman 5551 schakelrelais beschikbaar, en ook aangesloten zoals ook hier op het forum toegelicht.
Echter er blijft een continue spanning op staan, waardoor potentieel de wissels/seinen kunnen doorbranden.
Dat is wat er bij jou fout gaat, want daar blijft continue spanning op staan zodra je ze met een korte puls omschakelt. daarom moet je deze nemen:  viessmann 5226 of 5227, dan heb je dat niet.
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiten Viessmann 5551
Citaat van: Jan22 op zaterdag 20 maart 2021, 21:23:37
Dat is wat er bij jou fout gaat, want daarom blijft er continue spanning op staan zodra je ze met een korte puls omschakelt.

Dit bedoelde ik een paar posten terug ook, maak alles nou niet moeilijker dan het is met kreten zoals bistabiel en monostabiel.