Hallo Walter,
Op een computer of opzicht gestuurde modelbaan heb je gelijk, daar zijn de twee slepers en relais overbodig
. Voor halfautomatische en analoge blokbesturing van modeltreinstel waar de seinen daadwerkelijk de trein beïnvloeden, is het omschakelen van de sleper voor de motor/decoder bijzonder handig. Zeker als je wenst dat het treinstel voor het sein tot stoppen komt, en als bijkomend voordeel, de interieurlampen blijven branden.
Uitgaande van je opmerking over het nut ga ik dan maar verder vanuit de veronderstelling dat je de baan met de computer aanstuurt.
Het overbruggen van twee secties, gevoed door verschillende boosters en/of centrale, is voor korte duur geen probleem. Als het langer dan kort is, valt de oplossing in twee specifieke groepen uit een: Booster/centrale is uitgerust met een H-brug versterker, of met een gemeenschappelijke grond.
Bij de gemeenschappelijke grond boosters/centrale verwacht ik geen problemen, mits er nog voldoende vermogen over is in beide voedingsapparaten, gaat het verbruik van 300mA-400mA (rijdend, hoog vermogen decoder/motor) van het treinstel geen gekke reacties van die voedingen (centrale/booster met voeding) opleveren.
H-brug centrales/boosters zijn een stuk gevoeliger voor de aanwezigheid van vreemde spanningen. Bij deze voedingen moet beide stroomvoerende secties volledig geïsoleerd zijn. Bij 2-rail is dat dus een isolatie van de beide spoorstaven. Bij 3-rail de middenrail (B, met bij voorkeur sleper wip) en de massa (O) van beide spoorstaven. De 'slimme' H-brug boosters/centrales zullen bij detectie van de spanning van de andere sectie, tijdens het opstarten, een foutmelding geven en niet aan de lijn komen. Domme (zonder processor of bewaking) boosters, zullen de spanning van een andere sectie als kortsluiting detecteren, of proberen de transistor van die andere sectie om zeep te helpen. (quote uit
Highlander (1986);"There can only be one!").
Er zijn nog wat 'details' over het gebruik van verschillende booster/centrales, verschillende vermogens en eventuele fase-afhankelijkheid, maar dat is voer voor een veel groter discusie (en een andere
) /
In het kort, prima idee, en geen probleem, maar laat het treinstel niet langdurig stoppen terwijl het twee (booster-)secties overbrugd.
Jan-Peter