Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

V32: kogellagers plaatsen

Gestart door Petrus donderdag 18 maart 2021, 09:55:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2017

offline
V32: kogellagers plaatsen
Beste allen,

Over het gebruik van kogellagers bij een DCM motor (5-polig anker) is op het forum veel te lezen. Ik wil dit eens proberen bij een al omgebouwde V32 (M* 3142).

Ik heb drie vragen:

1. Deze V32 is een rumoerig locomotiefje. Gaat het plaatsen van kogellagers daadwerkelijk het verschil maken qua geluid?
2. Heeft het motorblok waarin het anker draait een plastic glij-lagertje (ik kan dat niet goed zien)?
3. Wanneer hebben M* locs zo'n plastic lager; is dat voorbehouden aan bepaalde types?

Dank voor meelezen en meedenken,

Petrus
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
Hi Petrus,

1/ Lagers plaatsen loopt veel soepeler en is een stuk "rustiger",
2/ kijk ik verder niet naar, plaats er gewoon een lager in uiteraard na uitboren,
3/ Dat hebben sommigen inderdaad soms maar aan een kant dus plaats ik twee lagers.

groet
Harald
Re: V32: kogellagers plaatsen
Voor zover mij bekend hadden alleen de oude schijfcollectormotoren een (2mm) lagering in het metaal van het motorhuis - met zo'n leuk smeersponsje - en hebben alle dcm's een plastic lagertje van 1,5mm. Echt geruisloos worden de motoren pas wanneer niet alleen kogellagers worden gemonteerd, maar daarnaast de borstelplaat wordt verstevigd. Borstelhouders met een drupje superlijm vastzetten en daarna de plaat versterken met een laagje epoxylijm. Alleen kogellagers monteren helpt zeker; minder wrijving, preciezer, geen smering meer nodig dus minder vervuiling, maar zelf ga ik altijd een stapje verder.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Geluid komt vooral van de tandwielen.  Ik gebruik siliconenvet (Trix vet bijvoorbeeld), dat zorgt voor iets meer demping dan olie.  Alles even goed schoonmaken (wasbenzine) helpt ook vaak. 

Als de motor giert, zijn je collectorplaatjes, borstelhouders of borstels niet goed.  Je hoort (en ziet) namelijk de vonkoverslag bij de collector.  Dat los je op door de spleten tussen de collectorplaatjes voorzichting met een houten tandenstoker schoon te maken, de collector te behandelen met wat contactspray, en de borstelhouders vast te zetten met wat secondelijm. 

Als het nog stiller moet, kun je ook nog het motorschild wat versterken met kneedplamuur.

Opboren is bij dit locje volgens mij niet nodig, het glijlager pers je er volgens mij zo uit.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
Hi Petrus,

Zie net dat ik ook nog eentje moet ombouwen weliswaar een 3146.10  V36.
Zeker met lagers en er komt een motor ombouwsetje en een ESU decoder in.
Zeker geen siliconen-vet gebruiken, prachtig spul maar dat isoleert zo goed dat je een slechte massa krijgt.
Ook het motorschild ga ik dan "versterken" dat deed ik vroeger niet maar na enkele locs ombouwen doe ik dat nu vaak wel.
Alle beetjes helpen.

groet
Harald
Re: V32: kogellagers plaatsen
Citaat van: Haradigi op donderdag 18 maart 2021, 12:49:25
Zeker geen siliconen-vet gebruiken, prachtig spul maar dat isoleert zo goed dat je een slechte massa krijgt.
Niet op de wielen smeren inderdaad.  Die langs elkaar schurende tandwielen worden er wel een stuk stiller van.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2017

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
@ Allen: Dank voor meelezen en meedenken.

'Dcm's met een plastic lagertje van 1,5mm.' Dat zal de as-maat zijn toch?

Bij dat 'versterken van het motorschild' heb ik nog geen beeld. Is dat versterken aan de binnenzijde van het motorschild, moet ik daar een laagje epoxy-lijm in uit laten vloeien?

Ik ga met jullie tips aan de slag.

Petrus
Re: V32: kogellagers plaatsen
Die 1.5mm slaat inderdaad op de diameter van het asje van het anker, en dus de binnenmaat van het lager.  Dat zwarte ding op je foto.  Die druk je er eenvoudig uit.  Ik gebruik meestal een staafje wat ik er aan de binnenkant tegenaan zet, met een m6 moer aan de buitenkant voor wat afstand, en duw hem er dan met een bankschroefje uit.

Je kunt het motorschild aan de buitenkant verstevigen, niet aan de binnenkant.  hvanschaik heeft er geloof ik wel eens wat foto's van geplaatst.
Re: V32: kogellagers plaatsen
@Erik, waarom druk je het lagertje naar buiten? Het heeft aan de binnenzijde 4 kleine hoekjes en kan dus beter naar binnen toe verwijderd worden.
@Petrus: Eerst zet ik de messing borstelhoudertjes met een drupje superlijm vast en omdat dat nog wel eens los wil trillen leg ik een laagje epoxy (2-componentenlijm) over de onderste helft van het schild zodat e.e.a. lekker vastzit en ook niet meer resoneert. Nodig is dit laatste niet: kogellagertjes inbouwen en de borstelhouders vastzetten met een drupje superlijm doet al wonderen.
Toch even twee foto's. De ene komt van een grote schijfcollector en de andere van een dcm.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
Heel mooi !
En dan nog zorgen dat de koolborsteldruk niet te hoog is...
door de bovenste houder iets naar elkaar toe te buigen.
Zo krijg je de vaak verguisde 5-polige motor toch aardig stil,
en is hij nog lang niet afgeschreven,
want Marklin past hem nog steeds toe in nieuwe lok's.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2017

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
@Wim, @Van Schaik, @Erik, @Harald: Bedankt!
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: V32: kogellagers plaatsen
Heldere en uitgebreide uitleg :thumbup: (al zijn wel beide foto's van DrumCollectorMotoren).
Re: V32: kogellagers plaatsen
@citaat de onderste foto is geen DCM maar een LFCM naar hoogvermogen omgebouwd ;)
Hans hoe doe je de lijm onder de borstelhouder door hem iets omhoog te buigen?
Waar ik ook naar kijk is hoe de tandwielen eruit zien. Bij nieuwere modellen moet deze gebruineerd zijn zijn ze messing kleurig is de kans groot dat je ze niet meer stil krijgt,ze zijn dan te veel afgesleten en glijden niet meer over elkaar maar schuren over elkaar wat niet meer simpel te verhelpen valt.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: V32: kogellagers plaatsen
Het zijn nu toch beide DCM's? Met trommelcollectors waar toch niks Flat is?
Re: V32: kogellagers plaatsen
@Hanzi: de onderste motor is z'n leven begonnen als LFCM zoals Mark terecht aangeeft en nu na de ombouw inderdaad een dcm.
@Mark: ik wip inderdaad het houdertje iets op, maar de capillairwerking tussen houder en schild zuigt de superlijm er ook wel tussen. Ik gebruik tijdens de "3 seconden" wel even een klemmetje, zodat de houder mooi plat op de plaat komt te liggen.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
Hallo iedereen,

Bijzonder interessant allemaal. Heb hierover ook al in ander draadje gelezen. Vraag me wel af waarom je 2 componenten epoxy moet gebruiken. Die wordt wel erg hard, dus ok. Maar ik heb een hekel aan deze lijmsoort, omdat ik er nooit in slaag de juiste verhoudingen te maken. Ofwel meteen keihard, ofwel blijft hij kleverig.
Zou de lijm uit een warmtepistool ook werken? Die gebruik ik om mijn wissels en verzaagde C-rails aan mekaar te kitten.... Je moet wel genoeg ontvetten, maar dat moet je met elke lijm...

Groetjes,

Bob


Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2017

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
Beste allen,

Even terugkoppelen: bij wijze van experiment kogellagers geplaatst om te onderzoeken of het iets bijdraagt aan de geluidsreductie van dit nogal rumoerige locomotiefje. Dat doet het dus niet of nauwelijks.

Geeft niet, we leren ervan...


Petrus
Re: V32: kogellagers plaatsen
@Motorbob: wanneer je 2-componentenlijm gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing zou het toch moeten lukken om de juiste mengverhouding te krijgen. Het door mij gebruikte merk (Biltema steel-epoxy) is in Nederland vergelijkbaar met de Bison metaal-epoxy, maar combisnel etc. is ook bruikbaar en door de doseerspuit kan dat bijna niet fout gaan. Smeltlijm zou ik niet gebruiken, oa. omdat het moeilijk is te doseren en te plaatsten is - het is wel millimeterwerk - daarnaast heeft "mijn merk" de eigenschap om heel mooi strak te trekken tot een glad, glanzend oppervlak.
@Petrus: jammer, maar inderdaad: je leert ervan. Volgende stap is zoeken waar die herrie dan wel vandaan komt. Tandwielen? Resonantie in/van de kap? Toch de speling van de borstelhouders? Succes met zoeken!
Groeten, Hans
Re: V32: kogellagers plaatsen
Treinen minder snel laten rijden scheelt ook een hoop herrie.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: V32: kogellagers plaatsen
Citaat van: flyerman op maandag 29 maart 2021, 17:38:03
Treinen minder snel laten rijden scheelt ook een hoop herrie.
Ja, en als je de stekker er uit trekt worden ze pas echt stil >:-D.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
Hier elders op het forum heeft blauzee mitholz een oplossing gevonden in de axiale speling van de assen en tandwielen

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73131.0

Misschien helpt dat ook voor de herrie van deze trein?

Jan
Re: V32: kogellagers plaatsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
Citaat van: Wim op vrijdag 19 maart 2021, 17:29:24
Zo krijg je de vaak verguisde 5-polige motor toch aardig stil en is hij nog lang niet afgeschreven, want Marklin past hem nog steeds toe in nieuwe lok's.
Niet helemaal Wim, er worden geen nieuwe constructies meer ontworpen met een 5 polige motor er in.
Hooguit een bestaande constructie, zoals de V60/Br260 in een andere kleurstelling.
Maar stilletjes aan krijgen alle bestaande modellen met een 5 polige motor allemaal een middenmotor, zoals de NS1200, de Br 120 en de Re460 etc.
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: V32: kogellagers plaatsen
@citaat :-( :-( :-(
Re: V32: kogellagers plaatsen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: V32: kogellagers plaatsen
Citaat van: Kappa op dinsdag 06 april 2021, 00:52:07
(...) geen nieuwe constructies meer ontworpen met een 5 polige motor er in.
(...) alle bestaande modellen met een 5 polige motor allemaal een midden
motor
Had al zo'n vermoeden van deze nieuwe trend toen ik bij Ali alleen nog middenmotors en kardan-draaistellen tegen kwam. Daar valt niet tegen op te concurreren.

Betekent wel dat we op weg zijn naar één nieuw motorisch standaard ontwerp voor alle treinen.
Het voordeel daarvan kan zijn dat er meer varianten kardan-assen op de markt komen.
En daar zijn vooral liefhebbers van treinstellen bij gebaat.