Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  V32: kogellagers plaatsen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: V32: kogellagers plaatsen  (gelezen 2155 keer)

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
V32: kogellagers plaatsen
« Gepost op: donderdag 18 maart 2021, 09:55:19 »

Beste allen,

Over het gebruik van kogellagers bij een DCM motor (5-polig anker) is op het forum veel te lezen. Ik wil dit eens proberen bij een al omgebouwde V32 (M* 3142).

Ik heb drie vragen:

1. Deze V32 is een rumoerig locomotiefje. Gaat het plaatsen van kogellagers daadwerkelijk het verschil maken qua geluid?
2. Heeft het motorblok waarin het anker draait een plastic glij-lagertje (ik kan dat niet goed zien)?
3. Wanneer hebben M* locs zo'n plastic lager; is dat voorbehouden aan bepaalde types?

Dank voor meelezen en meedenken,

Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 maart 2021, 11:31:03 »

Hi Petrus,

1/ Lagers plaatsen loopt veel soepeler en is een stuk "rustiger",
2/ kijk ik verder niet naar, plaats er gewoon een lager in uiteraard na uitboren,
3/ Dat hebben sommigen inderdaad soms maar aan een kant dus plaats ik twee lagers.

groet
Harald

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 maart 2021, 12:07:15 »

Voor zover mij bekend hadden alleen de oude schijfcollectormotoren een (2mm) lagering in het metaal van het motorhuis - met zo'n leuk smeersponsje - en hebben alle dcm's een plastic lagertje van 1,5mm. Echt geruisloos worden de motoren pas wanneer niet alleen kogellagers worden gemonteerd, maar daarnaast de borstelplaat wordt verstevigd. Borstelhouders met een drupje superlijm vastzetten en daarna de plaat versterken met een laagje epoxylijm. Alleen kogellagers monteren helpt zeker; minder wrijving, preciezer, geen smering meer nodig dus minder vervuiling, maar zelf ga ik altijd een stapje verder.
Gelogd

ErikW

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 18 maart 2021, 12:07:56 »

Geluid komt vooral van de tandwielen.  Ik gebruik siliconenvet (Trix vet bijvoorbeeld), dat zorgt voor iets meer demping dan olie.  Alles even goed schoonmaken (wasbenzine) helpt ook vaak. 

Als de motor giert, zijn je collectorplaatjes, borstelhouders of borstels niet goed.  Je hoort (en ziet) namelijk de vonkoverslag bij de collector.  Dat los je op door de spleten tussen de collectorplaatjes voorzichting met een houten tandenstoker schoon te maken, de collector te behandelen met wat contactspray, en de borstelhouders vast te zetten met wat secondelijm. 

Als het nog stiller moet, kun je ook nog het motorschild wat versterken met kneedplamuur.

Opboren is bij dit locje volgens mij niet nodig, het glijlager pers je er volgens mij zo uit.
Gelogd
Erik

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 18 maart 2021, 12:49:25 »

Hi Petrus,

Zie net dat ik ook nog eentje moet ombouwen weliswaar een 3146.10  V36.
Zeker met lagers en er komt een motor ombouwsetje en een ESU decoder in.
Zeker geen siliconen-vet gebruiken, prachtig spul maar dat isoleert zo goed dat je een slechte massa krijgt.
Ook het motorschild ga ik dan "versterken" dat deed ik vroeger niet maar na enkele locs ombouwen doe ik dat nu vaak wel.
Alle beetjes helpen.

groet
Harald

ErikW

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 18 maart 2021, 16:20:25 »

Zeker geen siliconen-vet gebruiken, prachtig spul maar dat isoleert zo goed dat je een slechte massa krijgt.
Niet op de wielen smeren inderdaad.  Die langs elkaar schurende tandwielen worden er wel een stuk stiller van.
Gelogd
Erik

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 maart 2021, 11:36:38 »

@ Allen: Dank voor meelezen en meedenken.

'Dcm's met een plastic lagertje van 1,5mm.' Dat zal de as-maat zijn toch?

Bij dat 'versterken van het motorschild' heb ik nog geen beeld. Is dat versterken aan de binnenzijde van het motorschild, moet ik daar een laagje epoxy-lijm in uit laten vloeien?

Ik ga met jullie tips aan de slag.

Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

ErikW

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 maart 2021, 12:05:10 »

Die 1.5mm slaat inderdaad op de diameter van het asje van het anker, en dus de binnenmaat van het lager.  Dat zwarte ding op je foto.  Die druk je er eenvoudig uit.  Ik gebruik meestal een staafje wat ik er aan de binnenkant tegenaan zet, met een m6 moer aan de buitenkant voor wat afstand, en duw hem er dan met een bankschroefje uit.

Je kunt het motorschild aan de buitenkant verstevigen, niet aan de binnenkant.  hvanschaik heeft er geloof ik wel eens wat foto's van geplaatst.
Gelogd
Erik

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 maart 2021, 17:04:53 »

@Erik, waarom druk je het lagertje naar buiten? Het heeft aan de binnenzijde 4 kleine hoekjes en kan dus beter naar binnen toe verwijderd worden.
@Petrus: Eerst zet ik de messing borstelhoudertjes met een drupje superlijm vast en omdat dat nog wel eens los wil trillen leg ik een laagje epoxy (2-componentenlijm) over de onderste helft van het schild zodat e.e.a. lekker vastzit en ook niet meer resoneert. Nodig is dit laatste niet: kogellagertjes inbouwen en de borstelhouders vastzetten met een drupje superlijm doet al wonderen.
Toch even twee foto's. De ene komt van een grote schijfcollector en de andere van een dcm.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 maart 2021, 17:14:48 door hvanschaik »
Gelogd

Wim

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 19 maart 2021, 17:29:24 »

Heel mooi !
En dan nog zorgen dat de koolborsteldruk niet te hoog is...
door de bovenste houder iets naar elkaar toe te buigen.
Zo krijg je de vaak verguisde 5-polige motor toch aardig stil,
en is hij nog lang niet afgeschreven,
want Marklin past hem nog steeds toe in nieuwe lok's.
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 20 maart 2021, 09:23:08 »

@Wim, @Van Schaik, @Erik, @Harald: Bedankt!
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 20 maart 2021, 11:36:36 »

Heldere en uitgebreide uitleg :thumbup: (al zijn wel beide foto's van DrumCollectorMotoren).
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 20 maart 2021, 11:46:11 »

@citaat de onderste foto is geen DCM maar een LFCM naar hoogvermogen omgebouwd ;)
Hans hoe doe je de lijm onder de borstelhouder door hem iets omhoog te buigen?
Waar ik ook naar kijk is hoe de tandwielen eruit zien. Bij nieuwere modellen moet deze gebruineerd zijn zijn ze messing kleurig is de kans groot dat je ze niet meer stil krijgt,ze zijn dan te veel afgesleten en glijden niet meer over elkaar maar schuren over elkaar wat niet meer simpel te verhelpen valt.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 maart 2021, 11:52:00 door hmmglaser »
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 20 maart 2021, 13:05:42 »

Het zijn nu toch beide DCM's? Met trommelcollectors waar toch niks Flat is?
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 20 maart 2021, 13:58:28 »

@Hanzi: de onderste motor is z'n leven begonnen als LFCM zoals Mark terecht aangeeft en nu na de ombouw inderdaad een dcm.
@Mark: ik wip inderdaad het houdertje iets op, maar de capillairwerking tussen houder en schild zuigt de superlijm er ook wel tussen. Ik gebruik tijdens de "3 seconden" wel even een klemmetje, zodat de houder mooi plat op de plaat komt te liggen.
Gelogd

MotorBob

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • De BR44 blijft mijn topper
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 23:50:14 »

Hallo iedereen,

Bijzonder interessant allemaal. Heb hierover ook al in ander draadje gelezen. Vraag me wel af waarom je 2 componenten epoxy moet gebruiken. Die wordt wel erg hard, dus ok. Maar ik heb een hekel aan deze lijmsoort, omdat ik er nooit in slaag de juiste verhoudingen te maken. Ofwel meteen keihard, ofwel blijft hij kleverig.
Zou de lijm uit een warmtepistool ook werken? Die gebruik ik om mijn wissels en verzaagde C-rails aan mekaar te kitten.... Je moet wel genoeg ontvetten, maar dat moet je met elke lijm...

Groetjes,

Bob


Gelogd


Bob, stoomloc en Bw fan, C-rail addict, tijdperk III

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #16 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 12:58:43 »

Beste allen,

Even terugkoppelen: bij wijze van experiment kogellagers geplaatst om te onderzoeken of het iets bijdraagt aan de geluidsreductie van dit nogal rumoerige locomotiefje. Dat doet het dus niet of nauwelijks.

Geeft niet, we leren ervan...


Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #17 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 14:22:30 »

@Motorbob: wanneer je 2-componentenlijm gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing zou het toch moeten lukken om de juiste mengverhouding te krijgen. Het door mij gebruikte merk (Biltema steel-epoxy) is in Nederland vergelijkbaar met de Bison metaal-epoxy, maar combisnel etc. is ook bruikbaar en door de doseerspuit kan dat bijna niet fout gaan. Smeltlijm zou ik niet gebruiken, oa. omdat het moeilijk is te doseren en te plaatsten is - het is wel millimeterwerk - daarnaast heeft "mijn merk" de eigenschap om heel mooi strak te trekken tot een glad, glanzend oppervlak.
@Petrus: jammer, maar inderdaad: je leert ervan. Volgende stap is zoeken waar die herrie dan wel vandaan komt. Tandwielen? Resonantie in/van de kap? Toch de speling van de borstelhouders? Succes met zoeken!
Groeten, Hans
« Laatst bewerkt op: maandag 29 maart 2021, 20:57:14 door hvanschaik »
Gelogd

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #18 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 17:38:03 »

Treinen minder snel laten rijden scheelt ook een hoop herrie.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 30 maart 2021, 07:11:00 »

Treinen minder snel laten rijden scheelt ook een hoop herrie.
Ja, en als je de stekker er uit trekt worden ze pas echt stil >:-D.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

zofman

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • SaA-Bahn
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 30 maart 2021, 17:09:06 »

Hier elders op het forum heeft blauzee mitholz een oplossing gevonden in de axiale speling van de assen en tandwielen

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73131.0

Misschien helpt dat ook voor de herrie van deze trein?

Jan
Gelogd
Bouwt aan "S.a.A.-bahn" een Duitstalig spoorlijntje in een andere dimensie.
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 06 april 2021, 00:52:07 »

Zo krijg je de vaak verguisde 5-polige motor toch aardig stil en is hij nog lang niet afgeschreven, want Marklin past hem nog steeds toe in nieuwe lok's.
Niet helemaal Wim, er worden geen nieuwe constructies meer ontworpen met een 5 polige motor er in.
Hooguit een bestaande constructie, zoals de V60/Br260 in een andere kleurstelling.
Maar stilletjes aan krijgen alle bestaande modellen met een 5 polige motor allemaal een middenmotor, zoals de NS1200, de Br 120 en de Re460 etc.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 06 april 2021, 20:35:26 »

@citaat :-( :-( :-(
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: V32: kogellagers plaatsen
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 06 april 2021, 21:32:42 »

(...) geen nieuwe constructies meer ontworpen met een 5 polige motor er in.
(...) alle bestaande modellen met een 5 polige motor allemaal een midden
motor
Had al zo'n vermoeden van deze nieuwe trend toen ik bij Ali alleen nog middenmotors en kardan-draaistellen tegen kwam. Daar valt niet tegen op te concurreren.

Betekent wel dat we op weg zijn naar één nieuw motorisch standaard ontwerp voor alle treinen.
Het voordeel daarvan kan zijn dat er meer varianten kardan-assen op de markt komen.
En daar zijn vooral liefhebbers van treinstellen bij gebaat.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.107 seconden met 32 queries.