De meerwaarde van vijf korte kopspoortjes ontgaat mij. Naar mijn idee zijn ze alleen nuttig voor korte
trek-duwtreinen en losse locs. Die kun je echter net zo goed op doorgaande sporen parkeren. Alleen als je een heleboel van die korte treinen of losse locs kwijt wilt en alle doorgaande sporen zijn vaak vol, zie ik nog wel wat in al die korte kopspoortjes.
Ik heb wat anders bedacht waardoor je twee hele lange kopsporen hebt. Eventueel kun je er halverwege nog wat overloopwissels in stoppen: als er dan twee korte treinen achter elkaar staan kan de achterste toch als eerste vertrekken.
Deze variant is met name geschikt voor een klimspiraal plus schaduwstation waarbij alle doorgaande sporen éénrichtingsverkeer zijn: de helft van de wissels heeft dan geen aandrijvingen nodig, waaronder de driewegwissel. Als die op 'rechtdoor' staat, kan hij altijd opengereden worden. Jan merkt op dat er C-rail rijders zijn die daar voorstander van zijn. Zelf heb ik maar één zo'n wissel, met aandrijvingen, en die werkt goed. Hij ligt echter niet onderin een baan in een schaduwstation, mocht hij kuren krijgen kan ik er prima bij.
De rode wissel moet op 'afslaan' staan. Een trek-duwtrein die via de binnenbocht van de helix naar beneden is gereden kan dan naar één van de twee kopsporen gaan door de rode wissel open te rijden. Doordat hij bij vertrek op diezelfde wissel altijd afslaat, komt hij netjes in de buitenbocht.
Citaat van: Eduard op donderdag 18 maart 2021, 20:19:43Dit wordt niveau -4 of zo
Als dit niveau -4 wordt, ben ik wel benieuwd naar de bereikbaarheid. Als je er niet vanaf beide kanten bij kunt, heb je een hele grote uitdaging, maar zelfs als dat wel kan, moet er genoeg vrije ruimte boven de sporen zijn om met je armen bij de sporen in het midden te kunnen komen. Komt niveau -4 op de grond te liggen?