Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MDF of triplex en welke dikte?

Gestart door peterp dinsdag 16 maart 2021, 20:10:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MDF of triplex en welke dikte?
Voor een stijgend baan welk materiaal wordt door jullie gebruikt? MDF of triplex en met welke dikte zodat het wat buigzaam is? Dank alvast.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Wat je persoonlijk fijn vindt om mee te werken. Ik gebruik MDF 8mm met een frame van vuren hout. Dat was de goedkoopste oplossing. MDF splintert niet en makkelijk met de decoupeerzaag te bewerken. Ongeveer om de halve meter op een steun van vuren hout vast geschroefd. MDF is prima te buigen voor de aanloop op afwikkeling van hellingen.


Re: MDF of triplex en welke dikte?
Voor multiplex of triplex heb je minder dikte nodig ten opzichte van MDF. Dat scheelt weer gewicht.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
 @citaat Dank voor je reactie. En welke dikte zou je dan gebruiken? Heb inmiddels een frame van vurenhout. Mag morgen 30 minuten shoppen in de bouwmarkt dus moet snel een keuze kunnen maken  :D
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Beste Peter,
Gebruik geen MDF, ga je later spijt van hebben, is helemaal niet vormvast.
Mvg

Olivier 77
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: MDF of triplex en welke dikte?
8 mm triplex is dik genoeg.

Re: MDF of triplex en welke dikte?
Hoi Peter,
Je hebt mijn baan gezien. 8 mm MDF op een frame van vurenhout. De klimspiraal is ook van MDF. Zolang het niet nat wordt is er niets aan de hand met de vormvastheid, is mijn ervaring.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Hallo Peter, ik gebruik ook 8 mm. MDF en dit is de goedkoopste oplossing.
Echter...bij mijn eventuele volgende baan ga ik dit niet meer toepassen, omdat ik het gewoonweg te hard vind.
Er zomaar even een schroefje in draaien lukt vaak niet en daardoor wordt je steeds gedwongen om een beetje voor te boren.
Ik ga overstappen op multiplex.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Ook ik geef de voorkeur aan multiplex. Populier is niet heel duur, splintert minder dan meranti en het is beter bestand tegen vocht dan MDF.
Als je met scenery gaat klooien, is dat laatste wel belangrijk, tenminste, dat lijkt mij.
Maar er zijn hier blijkbaar ook veel tevreden MDF-gebruikers.


Groeten,

Peter

Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: MDF of triplex en welke dikte?
6 mm populieren triplex, dikker ga ik nu niet meer. Lekker licht, trekt niet krom.
Het komt aan op het aantal staanders (stutten, ondersteuning), bij te weinig ondersteuning buigt het door,
maar dat doet 15 mm hardhout multiplex ook, heb ik in het verleden bemerkt.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Dank voor alle reacties. Heb nu nachtdienst dus tijd om er nog even over na te denken.  :D
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Wat bedoel je met een stijgende baan?
Een cirkelende rails omhoog of een recht stuk rails omhoog?

Of wil je weten wat de beste onderkant is voor een baan die hier en daar gaat stijgen (meerder verdiepingen?)

De meeste gebruiken verschillende materialen hiervoor afhankelijk van wat de bedoeling is  :)

De basis is denk ik het beste multiplex,( Maar misschien is dikke xps plaat of pir isolatie plaat ook heel goed bruikbaar) en daarna ga je materiaal kiezen aan de hand van de toepassing.
Wil je bijvoorbeeld geluidsdemper onder je rails enz...
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Het gaat om een baan die bestaat uit meerdere nivo's. Dus er gaat zowel een recht stuk als cirkelende rails omhoog. Als demping gebruik ik kurk. Bij mijn vorige baan gebruikte ik MDF maar vond inderdaad het lastig om er schroefjes etc in te draaien. Heb nog een stuk multiplex liggen. Morgen deze eerst maar eens proberen.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Als je de juiste schroeven en de juiste bit gebruikt gaan ze er in als een mes in warme boter  :)

Er zijn schroeven te koop met een tipje smeermiddel erop, kwaliteit betaald zich altijd terug  :) :)
Bij Voorbeeld,

https://www.karwei.nl/assortiment/rotadrill-assortimentsdoos-7-delig-met-schroef-universeel-platkop-verzinkt-assorti/p/B461032
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Ik ben nieuw op dit forum en niet een 'door de wol geverfde' modelspoorder. Ik heb wel veel tijd en vond dit een leuk onderwerp om even in te duiken. Op het internet heb ik deze pagina gevonden.

Ik heb even de tijd genomen om deze site door te nemen en dan lees je zaken als formaldehyde, fijn stof, parafinelaag, enz. Ik wist dit allemaal niet. Het lijkt mij dan ook niet echt een geschikt materiaal voor een treintafel.

Over multiplex heb ik nog niet een dergelijke pagina gevonden, maar hieronder een summary van wat ik tegenkwam:

Berken multiplex is ontzettend sterk en makkelijk te bewerken. De fineerlagen van berken multiplex zijn namelijk erg dun, waardoor er in een plaat veel lagen worden gebruikt.
Populieren multiplex is een zeer licht materiaal, maar heeft dikkere lagen dan berken multiplex.

Wat belangrijk is bij multiplex, is de hoeveelheid laagjes. Hoe meer laagjes, hoe stabieler de plaat. Met stabiel wordt bedoeld in hoeverre de plaat gevoelig is voor kromtrekken. Een plaat van 5 laagjes per 18 mm zal sneller kromtrekken dan een plaat met 21 laagjes per 18 mm. Maar wat betreft het kromtrekken: elke soort multiplex kan in meer of mindere mate iets kromtrekken als het zich vrij kan bewegen.

Het lijkt mij evident, dat je een dunnere berken multiplex kunt gebruiken dan populieren multiplex. Ook blijken er verschillende kwaliteiten multiplex te zijn, weergegeven met letters:
B (kwastloos) en daar dan nog weer een letter achter, bv BB (kan klein kwastje inzitten), BC (proppen ingevoegd om gaten te vullen).

Al met al een goede vraag en ik heb weer wat geleerd. Ik denk, dat mijn keuze zou vallen op berken multiplex. 9mm lijkt mij dan een goede dikte bij de juiste ondersteuning.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Mooie analyse van de diverse houtsoorten. Maar dat kromtrekken is nauwelijks een issue. Je schroeft of lijmt de multiplex platen of stroken ergens op vast, het frame namelijk.
Populier is prima geschikt. Maar iedereen is vrij om het zo gedegen en doorwrocht aan te pakken als hij wil!

Groet,

Peter
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Voor spiralen kies ik 6mm mdf van een hardere kwaliteit.
Het is spanningsvrij en laat zich beperkt buigen in alle richtingen.
Met de zg staanders aan binnen en buitenkant bepaal je de verkanting.
Voor het horizontale deel ga ik voor 5,5mm multiplex. Hieronder een lattenframe van 18x44 in dwarsrichting en rustend op ligger in lengterichting op stalen koker met een poot om de 2 meter.
Baan is maar 60-100 cm diep, dus het hoeft niet zo zwaar te zijn.

Mvg. Marcel
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Citaat van: Bernardo op woensdag 17 maart 2021, 05:49:53
Ik ben nieuw op dit forum en niet een 'door de wol geverfde' modelspoorder. Ik heb wel veel tijd en vond dit een leuk onderwerp om even in te duiken. Op het internet heb ik deze pagina gevonden.
Mooi overzicht. Dank voor het uitzoeken :thumbup:
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Zo heeft ieder voorkeuren. Zelf gebruik ik 8mm spaanplaat voor de spiralen. Prima ervaring mee. Maar er zullen vast wel andere meningen zijn over spaanplaat.  ;)
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Ik lees hier in ieder geval, dat een ieder zijn voorkeur heeft en het is prettig, dat het kan en mag.
Er is dus een keuze uit:
MDF
Spaanplaat
Multiplex

Zoals al gezegd heb ik geen ervaring met deze materie en moet het dus hebben van hetgeen wordt aangereikt op het www. Wel valt mij op, dat het allemaal houtproducten zijn, waarvan de eerste twee vezelproducten zijn en de laatste fineer-achtig.
Ik heb ook gelezen, dat iemand XPS-platen gebruikte met een dikte van 50mm. Hoe kijkt men daar tegenaan?
Re: MDF of triplex en welke dikte?
 @citaat

Citaat van: Bernardo op woensdag 17 maart 2021, 16:59:29
Wel valt mij op, dat het allemaal houtproducten zijn, waarvan de eerste twee vezelproducten zijn en de laatste fineer-achtig.

Dat heb je goed gezien. Daardoor zijn de eigenschappen ook heel anders. Daardoor ook de verhouding in sterkte per dikte en het soortelijke gewicht van het materiaal.

Citaat van: Bernardo op woensdag 17 maart 2021, 16:59:29
Ik heb ook gelezen, dat iemand XPS-platen gebruikte met een dikte van 50mm. Hoe kijkt men daar tegenaan?

Het frame is dan meestal van hout (berkenplex of peppelplex) en XPS in het frame. XPS heb je ook in allerlei dichtheden en sterktes. Daar zit ook nog een hele wereld achter. Kijk hier maar eens:

Modelspoor Scenery Challenge 28 december 2020.

Gewoon wat onderwerpen die in dit draadje voorbij komen in een video  :)

Groet Ronald.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Multiplex 8 mm
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Hi Peter - Ik gebruik 12mm Mulitplex.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Citaat van: Bernardo op woensdag 17 maart 2021, 16:59:29
Ik heb ook gelezen, dat iemand XPS-platen gebruikte met een dikte van 50mm. Hoe kijkt men daar tegenaan?

Op de club waar ik lid van ben hebben 8 mm MDF met 2cm XPS.
Niet op leunen want dan heb je er een deuk in.  8o
Re: MDF of triplex en welke dikte?
hoi,

Citaat van: Trainhenk op woensdag 17 maart 2021, 22:15:26
Op de club waar ik lid van ben hebben 8 mm MDF met 2cm XPS. Niet op leunen want dan heb je er een deuk in.  8o

Dan hebben jullie daar een zachter type XPS gebruikt. Ik heb hier 20mm XPS liggen dat totaal niet niet deukt als ik er op leun. XPS is er in allerlei diktes en uitvoeringen. Let daarop als je in de bouwmarkt aan het winkelen gaat  :)

Groet Ronald.
Re: MDF of triplex en welke dikte?
Grappig. Had niet zoveel antwoorden verwacht op dit topic. Vorige keer met MDF gewerkt nu over op multiplex 8 mm. Dank allemaal voor de reacties  :thumbup: