Beste medeforummers,
afgelopen mocht mijn TEE-trein weer eens uit de dozen op een rijdag in Nieuw-Vennep. Hoewel de lok nog maar weing gereden heeft, en op het cruciale moment ook wellicht maar een halfuurtje prima gereden had, blokkeerde er blijkbaar iets in de aandrijving en kwamen er rooksignalel uit de lok. Daarop is de lok direct van de baan gehaald, maar uiteraard was de schade al ontstaan.
Het betreft hier een loc van de eerste series (39401 - SNCF, 39402 - SNCB.NMBS) met de soft-sinus motor.
Gisteren heb ik de kap afgenomen en constateerde dat een flinke weerstand (denk ik) behoorlijk geblakerd was. Of de cardan-aandrijving nog steeds geblokkeerd was kon ik niet vaststellen.
Ik weet dat Märklin de Sinus-motoren niet meer ondersteund, dus ben ik op zoek naar een alternatief. Het lijkt erop dat de (4) functies van decoder nog functioneren.
Daarmee zijn er voor mij nu een aantal vragen, waar jullie wellicht antwoorden / oplossingen voor weten:
- Hebben jullie hier ook mee te maken gehad, en wat was je oplossing?
- Welke weerstand zat er op de plek van de "gesmoorde weerstand"?
- Past een vervangende motor van bijv. SD-modellbau en is hier een beschrijving van de ombouw / aanpassing?
Ook met een paar foto's van de binnenzijde van de lok kunnen helpen een oplossing te vinden.
John (VT601)