Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)

Gestart door Jan22 maandag 15 maart 2021, 21:13:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Ersatzteile (>10 jaar)  mit Rabatt
Oftewel, men ruimt de magazijnen op. Ouder dan 10 jaar: 50% korting, weg met die zooi.

Lijkt Märklin wel ...

Nog even en we gooien alles na 2-2 jaar weg.
Je houdt je eigen voorraadmagazijn maar in stand, wij doen het niet.   :D
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Volgens mij is het hele idee dat je reserve onderdelen pas na verloop van tijd nodig hebt. Het lijkt er steeds meer op dat fabrikanten dit niet meer begrijpen. Of denken ze dat modeltreinen net als computers al na zeven jaar op de schroothoop belanden? Vaak heeft een model al 5 jaar in de winkel gelegen voordat het als "nieuw" bij een koper belandt. Dan komt daar nog twee jaar garantie bij. Zit je dus al op 7 jaar.

Een van de sterke punten van Märklin vond ik altijd de goede onderdelenvoorziening. Maar zelfs Märklin heeft al jaren geleden zijn magazijnen gesaneerd. Laatst had ik problemen met een loc uitgebracht in 2015 en gekocht in 2018. Volgens Märklin zou de motor van de loc, die overigens nog nauwelijks gelopen had, defect zijn. Maar de motor was al niet meer leverbaar...
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Citaat van: mDDM op maandag 15 maart 2021, 22:12:36

Volgens mij is het hele idee dat je reserve onderdelen pas na verloop van tijd nodig hebt.


Dat is niet zo en geldt alleen voor onderdelen welke aan slijtage onderhevig zijn. Dat zijn niet de frames, kappen, motorsteunen, etc..

Ik vind het niet zo raar dat voorraden geruimd worden na verloop van tijd, in het voorbeeld 10 jaar. Hoe lang moet je een frame of een kap of een raam op voorraad houden, het is bijna niet te doen en kost handen met geld. Ook treintjes hebben een economische levensduur al denken sommigen van niet. Op enig moment moet je het ding vervangen voor een nieuwere of modernere versie als het kapot gaat. Net als je mobieltje of flatscreen als het kapot gaat.

Gr, Ben.
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
En soms koop je een complete loc van 10 jaar oud 2de hands al voor de prijs van een nieuw vervangonderdeel dat je bij de fabrikant altijd peperduur betaalt...
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Aargh !!!

Ben:
CiteerOp enig moment moet je het ding vervangen voor een nieuwere of modernere versie als het kapot gaat.

Zo'n brute opmerking op de dinsdag morgen. Een Marklin locomotief gaat toch nooit kapot. ;)
O, wacht even het ging hier over Roco. Tja, die harder verdampt uiteindelijk uit het plastic, en dan wordt t broos  >:-D

In het verleden zag je tijdens beurzen (een bijeenkomsten van gelijkgestemde en/of geïnteresseerden met het doel om op een sociaal manier kennis en onderwerpen uit te wisselen  >:-D) al dat de tafels met onderdelen van uitgebeende modeltreinen een 'groot' publiek trokken. Dat de onderdelen duurder waren dan de onderdelen service van de fabriek viel blijkbaar niet op. Dit soort activiteiten zal dus nog meer lonend worden.

Nu neem ik aan dat een handelaar een bewuste keuze maakt om een trein verder als onderdelen leverancier te gebruiken. Dit zal overigens eerder een economische keuze zijn dan een historisch verantwoorde. Jammer, maar ook bij de handelaar moet de schoorsteen blijven roken. Reparatie/restauratie is prijzig, zeker ook de loonkosten en opslag.

Jan-Peter 
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
 @citaat Klopt, we kennen allemaal de "Lima man" van de beurs in Houten. Hij hield met zijn onderdelen bak de vernieuwing tegen. :D
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

online
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Even gekeken op de website van de 1e post.
De onderdelen die ik nodig heb (voor mijn BR93's en BR57) zijn er nog steeds niet, ook niet in de uitverkoop, en ik vermoed dat ze ook niet meer zullen komen.

Toch maar eens aan een 3D printer gaan denken...

Groet, Paul
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 16 maart 2021, 09:12:12
Citaat van: mDDM op maandag 15 maart 2021, 22:12:36

Volgens mij is het hele idee dat je reserve onderdelen pas na verloop van tijd nodig hebt.


... Ook treintjes hebben een economische levensduur al denken sommigen van niet. Op enig moment moet je het ding vervangen voor een nieuwere of modernere versie als het kapot gaat. Net als je mobieltje of flatscreen als het kapot gaat.

Gr, Ben.

Ik ben het niet echt met je eens. Een Märklin trein wordt geacht bij wijze van spreken "een leven mee te gaan". En hoewel door veel aanbod en verminderde vraag de waarde van tweedehands Märklin spullen niet meer altijd is wat het was, blijft deze in het algemeen een stuk boven de schrootprijs. Kijk maar eens in de beroemde Koll catalogus. Märklin speelt hierop in door steeds meer modellen geheel in metaal uit te brengen, denk bijvoorbeeld aan het insider model van vorig jaar, de Märklin/Trix Ram.
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Waar jij over praat is opgehouden met de introductie van de digitale techniek vrees ik...
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Citaat van: mDDM op dinsdag 16 maart 2021, 21:08:01

Ik ben het niet echt met je eens. Een Märklin trein wordt geacht bij wijze van spreken "een leven mee te gaan".


Goed zo.  :D

Maar dit gaat over spareparts van Roco, een merk waarvan de treintjes NIET een leven mee gaan.

Gr, Ben.
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
op den duur belanden je locs op een zijspoortje afgedankt  :( kan je ze lekker roestkleur geven :) voor de schroothoop  :D
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Op den duur worden we allen geschiedenis. ;)
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
En ik kom in de boeken... :P :D
Re: Roco dumpt z'n ersatzteile (ouder dan 10 jaar)
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 17 maart 2021, 09:03:32
Citaat van: mDDM op dinsdag 16 maart 2021, 21:08:01

Ik ben het niet echt met je eens. Een Märklin trein wordt geacht bij wijze van spreken "een leven mee te gaan".


Goed zo.  :D

Maar dit gaat over spareparts van Roco, een merk waarvan de treintjes NIET een leven mee gaan.

Gr, Ben.

De modellen die Roco 40 jaar geleden maakte eigenlijk wel.  :)