Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen

Gestart door Holz1 zondag 14 maart 2021, 21:58:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Bij Faller en Viessmann worden spoorwegovergangen aangeboden waarbij de bomen door micro motor worden aangedreven en wordt aangestuurd door microprocessor.

Ik wil mijn Märklin 7192 ombouwen met de bovenvermelde oplossing.
Heeft iemand een idee welke processor wordt bedoeld.? Ik ben niet opzoek naar ideeën van Arduino en SERVo motoren.

Ik heb een module baan 4x 2,50 meter recht toe rechtaan Märklin M rail, analoog en mm1 digitaal waarbij ik momenteel ook werk aan decoders voor het schakelen van Märklin M wissels
Ik zie graag jullie ideeën tegemoet
Groet
Henry
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Hoi,

Citaat van: Holz1 op zondag 14 maart 2021, 21:58:43
Bij Faller en Viessmann worden spoorwegovergangen aangeboden waarbij de bomen door micro motor worden aangedreven en wordt aangestuurd door microprocessor. Ik wil mijn Märklin 7192 ombouwen met de bovenvermelde oplossing. Heeft iemand een idee welke processor wordt bedoeld.? Ik ben niet opzoek naar ideeën van Arduino en SERVo motoren.

Goed, als je de oplossing van Faller en Viessmann wil hebben: Mail ze met de vraag of ze jou willen vertellen welke oplossing zij gekozen hebben. Over ideeën: Hoe vaardig ben je met dit soort dingen? Dus schrik je niet van wat soldeerwerk? Oplossingen met Arduino's worden dus bij voorbaat al afgeschoten. Terwijl daarmee hele goede en simpele oplossingen te maken zijn. Met alle type motoren (steppen, micro, servo, enzovoort). Dus wat je kan je allemaal? Waar heb jij ervaring mee?

Groet Ronald.
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Als je de 7192 aanstuurt met een lagere gelijkspanning, loopt hij al een stuk mooier.  De bomen gaan dan mooi langzaam naar beneden.

Wat voor type motor is die micro-motor? 
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Goedemiddag
O.b.v. De Faller handleiding zag ik dat men gebruik maakt van een micromotor 3-12 volt DC die aangestuurd wordt door microprocessor. Welke dat is de vraag? Ook het circuit is mij niet duidelijk. Je kunt werken met reed relais, monostabiel relais dat wordt getriggerd door ir sluis etc.

In de Faller handleiding zie je duidelijk een " cd" motortje van een cd-rom speler(als je deze drive opent zie meerdere motortjes ) zitten en, denk ik met een aandrijf riempje op een pully. Deze draait tot een bepaalde stand en wordt na schakelen weer teruggedraaid, althans zo is mijn redenering
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Ook heb ik bij de viessmann een soortgelijke schakeling gezien (5104) die digitaal met k83 of k84 geschakeld kan worden.
Verder op hobbymodelbaan.nl/zelfbouw/techniek/spoorwegovergang kwam ik ook een aardige schakeling tegen dmv IC DM74123 en IC DM7473 echter niet de wijze waarop de bomen op en neer gaan. Het zou kunnen dat de aansluiting via de bestaande magneetschakelaar van de märklin overweg. De kans bestaat echter bij deze oplossing dat de schakelmagneet bij te lange schakelduur zal doorbranden.
Zie ook HTTP://forum.miniatur-wunderland.de bahnübergang 7292 M automatisch schalten.

Huib Maaskant maakt gebruik van geheugendraad aim@floodland.nl
Dus heel veel aanknopingspunten maar nog niet duidelijk een uitkomst vind ik
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Bij de Faller 120174 zit in de bijlage handleiding een schema voor de marklin decoder k84 art nr 6084 waarbij ook nog op de 2e  bijlage  het marklin afstandsrelais 7245 wordt genoemd. Op de 3e bijlage staan diverse relais van Arnold, Fleischmann en Marklin en de aansluitingen.
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Wat is er eigenlijk tegen op een servo-oplossing?
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Zo veel mogelijk schakelen met marklin 6040 mm1 Digital.
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Oke Ronald,
Laten we uitgaan van arduino. Welke oplossing zou mogelijk zijn bij de marklin M overweg?
Gr
Henry
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Wellicht is het je nog niet opgevallen, maar je kan ook meer dan een paar regels in 1 bericht plaatsen. En je hebt ook nog een bewerk knop.

Kijk eens naar Mardec o.i.d.
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Bedankt
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Hoi,

Citaat van: Holz1 op maandag 15 maart 2021, 16:25:07
Laten we uitgaan van arduino. Welke oplossing zou mogelijk zijn bij de marklin M overweg?

Kijk hier eens: Fun with Arduino Overweg enkelspoor en Fun with Arduino Overweg 2 sporen van Ruud Boer. De EMV in Eindhoven is nog al actief op dat gebied. Wil je iets kant en klaar dan kan je eens kijken naar de Mardec / DCCNext. Daar kan je ook van alles aan motoren (gewone servo's e.d.) op aansluiten. De code kan je zelf aanpassen naar wat je zelf nodig hebt.

Groet Ronald.
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Je hebt ook nog DEZE

Precies zoals alle wegen naar Rome leiden, zullen ALLE micro-centrollers, micro-motoren, micro what-ever doen wat je ervan vraagt.
Je moet het enkel correct kunnen vragen (lees een programma schrijven) en de hardware correct dimentioneren en aansluiten.
Doe je dat niet dan kan er vuurwerk ontstaan.
Is ook leuk maar zal in dit geval niet de bedoeling zijn.
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Citaat van: Holz1 op zondag 14 maart 2021, 21:58:43
waarbij de bomen door micro motor worden aangedreven en wordt aangestuurd door microprocessor.

Ik wil mijn Märklin 7192 ombouwen met de bovenvermelde oplossing.

Je krijgt het een na het andere perfect werkende voorbeeld aangereikt
van bomen die traag dicht en open gaan, compleet met lichtjes en/of bellen.

Daarom lees ik dit draadje. En ik heb zelf nog een Märklin 7192 liggen maar rij inmiddels met K-rails.

En ik ben ook in voor KISS-oplossingen zoals:
Citaat van: ErikW op maandag 15 maart 2021, 10:44:20
Als je de 7192 aanstuurt met een lagere gelijkspanning, loopt hij al een stuk mooier. 
De bomen gaan dan mooi langzaam naar beneden.

En eentje van Hanzi die besloot om af te zien van contactrails,
opdat de Märklin bomen niet zo klapperen als er een trein rijdt.

Of eentje uit oudere doos van iemand die een condensator plaatste
tussen contactrails en bomen-motors, met het zelfde effect.

Dus ik ben benieuwd waar jij op uit gaat komen, en langs welke weg.

Succes.
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Hallo spoorwerkers

Allereerst hartelijk dank voor alle suggesties. Heel veel leesvoer.

Ik ben weer een stapje verder gekomen. https://www.digital-bahn.de/bau_led/led_andreas.htm

Sven Brandt heeft een decoder gebouwd die een marklin overweg 7292 digitaal aan kan sturen. Kan dus ook voor de 7192 gebruikt worden, denk ik.

Echter de decoder wordt niet meer gemaakt. Dus nu is de vraag: heeft iemand een schema van een dergelijke decoder waarbij geen pic IC wordt gebruikt maar "normale" TTL ic's.

Ik zoek ook nog verder naar Arduino schakelingen met servo's. Echter mijn module baan is vrij krap bemeten wat plaatsingsmogelijkheden voor servo's betreft. Daarom ben ik opzoek naar microaandrijvingen.

De Sven brandt decoder is wel een functionele oplossing voor mij. Het schakelkontact wordt uit de rails weggehaald en het digitale signaal stuurt de spoel aan. Na wegvallen van de stroom/spanning gaat de spoorboom door zwaartekracht (gewicht aan boom) weer omhoog.

Aansturing  kan geschieden door marklin 6040 keyboard

Groet
Henry
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Hoi,

Citaat van: Holz1 op donderdag 18 maart 2021, 15:17:05
Echter de decoder wordt niet meer gemaakt. Dus nu is de vraag: heeft iemand een schema van een dergelijke decoder waarbij geen pic IC wordt gebruikt maar "normale" TTL ic's.

Even verder kijken naar de versie 2.1 decoder op zijn webzijde. Mailtje sturen of de decoder kan worden voorzien van andere firmware.

Citaat van: Holz1 op donderdag 18 maart 2021, 15:17:05
Ik zoek ook nog verder naar Arduino schakelingen met servo's. Echter mijn module baan is vrij krap bemeten wat plaatsingsmogelijkheden voor servo's betreft. Daarom ben ik opzoek naar microaandrijvingen.

Wat is er niet duidelijk aan de Arduino oplossingen ( Fun with Arduino Overweg 2 sporen en Mardec / DCCNext) die al gegeven zijn? Daar ben toch ook vrij om microaandrijvingen aan te knopen? Je kan de software aanpassen e.d. Of wil je niet programmeren en hapklare brokken ontvangen?

Groet Ronald.
Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Hallo Ronald
Bedankt voor je input.

Deze schakeling heb ik ook gezien, maar hetgeen in de beschrijving van mijn verwijzing staat, dat vind ik interessanter. In 1e instantie gaat mijn vraag ook over mijn overweg, toen ik aan dit item begon.

Er zijn een aantal schakelingen (ondermeer op verschillende Duitse fora) die interessant voor mij zijn. Echter de aansturing, contacten en schakelschema' ontbreken. Dus een circuit zoals Digital-Bahn is welkom.

Groet Henry


Re: Overwegbomen micro motor met microprocessor aansturen
Hallo Ronald en andere geïnteresseerden!

Ik denk dat ik het gevonden:
http://www.bernd-raschdorf.de/Schrankensteuerung_Gatter_IC-PIN.pdf

TTL Logic en andere IC's met infrarood sluizen bedienen de overweg.
Wellicht hebben jullie nog verdere aanvulling en adviezen?

Groet
Henry