Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!

Gestart door Roland zondag 14 maart 2021, 16:46:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Sinds lange tijd (> 10+ jaar) weer eens met mijn modelspoorbaan aan de slag. Op papier hele mooie ontwerpen gezien, waaronder het ontwerp van Marklin uit 1971 met de 8 bruggen. Nou ben ik toch niet he-le-maal fan van dit baanplan. Sowieso de 8 bruggen (ik heb er nu slechts 3), maar ook het sporenplan en dan met name de rangeersporen zijn me wat te klein. Liever heb ik gewoon een beetje rangeermogelijkheden op een apart stuk van de baan.

De treinlengte is ook een dingetje, die is gemiddeld, maar op het baanplan uit 1971 kan ik geen containertrein kwijt op slechts 6x180mm spoor.

Na een zoektocht kwam ik een baanplan tegen waarbij ik weer een kleine variant heb bedacht. Gezien de afmetingen past dit wel.
Ik maak gebruik van MDF platen van 122x61mm, en heb ook een schaduwstation ingebouwd. Dit moet met Arduino automatisch gaan werken.
Grappig detail, de schakeling met Arduino draait al, alleen er is nog geen baan om het te installeren :)

Ik hou best wel van wat raillengte, een paar huisjes op de baan zijn wel leuk, maar gezien het vele materiaal wat ik heb (ca. 8 slepen met treinen en nog wat losse locs en wagens), kies ik er toch voor om zoveel mogelijk rails op de baan te hebben. Ik wil rechts rijden en met het dubbelspoor dus in twee richtingen. Daarbij is het van belang dat de treinen die uit het schaduwstation komen, kunnen keren. Dat kan bij de lus vlak voor het dalende spoor. Omdraaien om weer naar het schaduwstation te gaan, kan via het spoor met de overweg er in. Op die manier kunnen alle sporen wel bereden worden.

Ik heb nog niks opgebouwd verder, hout ligt al wel klaar, ik heb op de knieën gezeten en met rails gespeeld om tot dit ontwerp te komen.
Toch kan ik me voorstellen dat ik in mij enthousiasme (en wellicht tunnelvisie?) iets vergeten ben of dat ik zaken beter anders had kunnen aanleggen.
Daarom deel ik mijn baanplan hier.

Dat het inkomende en uitgaande spoor búiten de baan is getekend, is geen ramp, die ruimte is er wel om daar even een extra plankje te maken.
Ik rij, zoals het plan al aangeeft, met de M-rails waarvan ik twee bananendozen vol heb, nostalgie! Ohwja, analoog rijden ook trouwens ;)

Op de tekening ónder de overweg, daar komen nog wat rangeersporen, maar ik vermoed dat ik rechts, dus richting de brug, ook nog wat rangeerruimte wil hebben, maar dat zou weer ernstig ten koste gaan van de toch al weinige scenery denk ik....

Wellicht kan iemand me helpen, met name het schaduwstation, volgens mij is dat te klein.
Alleen geen idee hoe ik dit anders zou moeten doen, schaduwstation schuin leggen? Maar hoe kom ik dan uit met de rails?
Het TRA-bestand is tevens bijgevoegd.

Ohwja, sorry voor de tekening in Wintrack, ik ben écht niet handig met zo'n tekenprogramma.
Vanuit het station gaat het dubbelspoor gelijk stijgen en draait gedeeltelijk over de stationssporen heen.
Aan de andere kant gaan beide sporen weer naar beneden. Nu ligt alles gewoon over elkaar heen, hi.

Nou, adviezen, tips, opbouwende kritiek van jullie rail-experts is welkom!

Roland.



Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Hallo,

Helaas heb ik geen wintrack dus met dat .tra bestand kan ik niets aanvangen. Heb snel wat in Paint gefröbelt, ziet er erg kinderlijk uit maar misschien snap je mijn bedoeling. Het schaduwstation zou je op kunnen delen in twee stukken. Dan kun je aardig wat meer treinen kwijt. Het is dan wel een schuifsysteem.

De diagonaal met overweg kun je eigenlijk slechts in één richting berijden omdat je anders tegen de draad in gaat. Bij rechts rijden tenminste. Daar moet je rekening mee houden.
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Hallo Henk!

Ja, I know, dat diagonaal-spoortje is erin gebouwd om juist te kunnen keren.
Als een trein uit het schaduwstation komt, rijdt deze al automatisch rechts.
Via de lus rechts bij de bruggen, kan een trein 'keren' en dus netjes rechts uitkomen.
Máár, het schaduwstation wordt maar één richting uit bereden, dit ivm de Arduino schakeling.
Dus... eenmaal gekeerd in de lus, kan een trein nooit meer omdraaien om rechts te rijden en de baan te verlaten.
Omdat ik ook nog een overweg heb, de 7192 dacht ik, met contactrails, leek dit diagonaal me wel een leuke toevoeging.

Intussen heb ik het schaduwstation veranderd. Treinen maken nu, inkomend en uitgaan, gebruik van de volle 3 meter lengte die er aan de achterkant is.
Voordeel is dat, met de verhoging van de twee sporen parallel, je eigenlijk niet kunt zien dat een trein de baan verlaat.
De bedoeling is om de hoek links van de bruggen te ondertunnelen, zodat de baan-verlatende trein niet zichtbaar is.

Zit ik nu nog wel even te stoeien in Wintrack om minstens 6 sporen te verkrijgen, maar dat is intussen redelijk gelukt.
Met dank aan het 'automatisch opzoeken' om bepaalde railverbindingen tot stand te brengen, al dan niet met S-bochtjes e.d.

Op zolder eerst alles maar eens uitgelegd, dat vind ik wel prettiger dan zo vanaf een tekening en/of computer werken.
Ziet er wel leuk uit, wellicht wat basic, maar ontwerpen is sowieso niet mijn ding, daar ben ik wel achter  :D
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Dag Roland,

Ziet er zeker een leuke baan uit!

Aangezien ik toch aan het Scarm-tekenen was, heb ik het plan ietwat aangepast en de daarvoor vereiste invulstukjes geaccentueerd.

In essentie zijn er een aantal 5206-bogen, 5205-bochtstukjes en 5208- aanvulstukjes van 8 mm lang gebruikt.

Niet in de aanpassing getekend :
Verlenging van het onderste spoor door een wissel te voorzien in de voorafgaande bocht links onder op het plan

De Arduino-sturing van het schaduwstation intrigeert mij (en wellicht ook anderen) .
kan je de sketch ook 's plaatsen (of ev. overmaken met een PB'tje ? 
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Hoi Roland,
Je vraagt om reacties, dus bij deze. In tegenstelling tot Ludo vind ik het plan eigenlijk niets. Maar ik ben mogelijk niet representatief  >:-D. Het is een beetje een old-skool M-plan (rondjes rijden: 2 cirkels die tegen elkaar in rijden met een keermogelijkheid), uitgebreid met een 'los' schaduwstation. Ik vond het een plan dat een beetje is ingegeven uit de tijd dat alles nog analoog was en je loc's niet individueel kunt aansturen. In een ontwerp wat ik zou maken zou ik het idee dat treinen in een cirkeltje tegen elkaar in moeten rijden loslaten (maar dat is persoonlijk) en eventuele schaduwstation(s) volledig integreren in de route. Reden: opslag meerdere treinen en het lang(er) uit beeld houden van een complete trein. Al onze modelspoorbanen zijn in principe veel te klein. Bij het rondrijden op een cirkeltje zie je continue dezelfde trein (ook nog in dezelfde richting) aan je beeld voorbij trekken. Mij zou dat snel vervelen. dus schaduwstation opnemen in de hoofdbaan geeft een veel afwisselender beeld.

Daarnaast zie ik in je thema niets terug van je basis ideeën. Je wil meer rangeren en iets doen met containers. Maar daar zie ik niets van terug in het voorliggende plan. Eigenlijk geldt hier dezelfde aanbeveling als die in in Peter1981 heb gedaan (paar topics naar beneden...).

Tav je harp in je schaduwstation: als je deze schuin over de tafel legt ( dus niet parallel aan de zijkant), kun je binnen 90 cm volgens mij een lengte van 8 rails realiseren en heb je een compacter geheel en  iets langere opstelmogelijkheid. Je tafel is in deze vorm eigenlijk te breed ivm goede bereikbaarheid, tenzij hij op wielen staat/ je er achterlangs kunt

Dan de suggestie van Ludo. Ja dat kan zo, maar ik vind het een wat vreemde manier van het inpassen van de tegenboog 5206. Ik zou linksonder beginnen met de wissel 5202 (R) en dan het stukje 5205 plaatsen, zodat de boog weer 30 graden is. Vervolgens heb je nergens een 5206 meer nodig, want je bent met de eerste bocht voor de wissel al 30 graden op weg. aan het rechte stuk plaats je eerst nog 1 bochtstuk van 30 graden (90 graden is de bocht dan samen) en vervolgens weer 3 bochtstukken en je loopt weer parallel aan de tafelrand (achterkant). Na gebruik van 5205 zit je in de binnenbocht ook weer op een 30 graden eenheid en kun je weer met standaard 30 graden verder.

Succes.

gr. Gertjan

Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 14 maart 2021, 17:31:56
Het schaduwstation zou je op kunnen delen in twee stukken. Dan kun je aardig wat meer treinen kwijt. Het is dan wel een schuifsysteem.
Ik ben het hiermee eens. Ik heb wintrack niet op deze PC staan, wel boven, maar in disorder. Dus ik doe het ook even zonder. Een schuifsysteem heeft voordelen als je met ruimte wilt (of moet) woekeren. En daar hou ik dit op, gezien het ontwerp.

Een schuifontwerp betekent analoog wel dat je moet nadenken over hoe je dat handig analoog automatiseert.

Maar de vraag voor mij is even of je meer treinen wilt of het zelfde aantal, maar dan langere treinen.
En dat komt door de lengte van de sporen in het zicht-station. Die sporen zijn 36 cm langer dan in het schaduw station. En maak ik op aan dit zinnetje:
CiteerIntussen heb ik het schaduwstation veranderd. Treinen maken nu, inkomend en uitgaan, gebruik van de volle 3 meter lengte die er aan de achterkant is.

Gertjan heeft ook een beetje gelijk: dit is typisch zo'n Märklin-plan uit de oude doos.
"Elke visie ontbreekt behalve rondjes rijden", in de eerste weergave van dit plan.

Het lijkt overigens ook sprekend op m'n allereerste baan (toen ik tien was, of zo),
maar de L-poot is wel 40 cm breder .....
En bij mij zaten er 3 drieweg wissels in.

En ik heb er toch zeker 10 jaar lol aan beleefd, voordat ik iets anders wilde.
Zelfs die overweg zat erin, maar dan dubbelsporig.

De grote vraag bij zulke plannen is altijd: zoveel sporen in een station, waar is dat voor?
Is dat station niet veel te groot voor stad of dorp wat erbij past. Wat is daar voor activiteit?
Industrie, personenvervoer? Hoe zie je dat voor je?

En wat gebeurt er op de achtergrond (berg, helling, in het zicht of juist verborgen spoor)?
Als het een berghelling is, breidt zich de stad of dorp daarop uit?
Als het een trein op een dijk is, is er dan bedrijvigheid in de werven eronder?

Werk je vanuit of naar een achtergrond toe?
Stel je hebt  een achtergondposter van Faller, Vollmer of Peard,
is dat dat er dan eentje van landschap, stad of industrie?
En sluit die aan bij wat je op de voorgrond gaat projecteren?

Zou een enkelsporige brug niet veel indrukwekkender zijn dan een dubbelsporige
(uiteindelijk zijn bruggen, ook in grootspoor, dure projecten).
Als treinen hier en daar op elkaar moeten wachten (met duidelijke reden: brug), is dat dan niet veel begrijpelijker?

Gewoon, zo maar wat vragen.
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Hallo reageerders!

SORRY SORRY SORRY voor de late reactie!  :O :O :O
Ik dacht dat ik het zo ingesteld had dat als er een reactie zou komen, ik een berichtje zou krijgen.
Die optie stond dus uit, inmiddels AAN  :)

Even kijken waar ik moet beginnen... Ik denk maar om het huidige plan in de prullenbak te gooien  :P

Ik rij nog steeds analoog en wil dat ook blijven doen. Ik vind elektronica leuk, evenals de Arduino die ik nu kan gebruiken.
De schakeling van het schaduwstation werkt. Een inkomende trein wordt gedetecteerd en random vertrekt er een trein.
De inkomende trein komt binnen en naderhand worden de wissels goedgelegd voor het vrije spoor, waarna de cyclus opnieuw start.
Heerlijk om dit uit te pluizen. Voor een 6-sporig station zijn geloof ik 13 of 14 relais nodig uit mijn hoofd, dus dat wordt nogal wat  :D

Ludo1957, dank voor je tekening. Echter, het spoor wat 'buiten de tafel' is getekend, is het dalende of stijgende spoor.
Dit wordt met extra houtwerk aan de buitenkant van de tafel gemonteerd waar extra ruimte voor is.
De achterzijde van de tafel is bereikbaar door onder de baan door te kruipen.

Gertjan, een helder verhaal. Ik schreef al, het plan kan de prullenbak in. Ik ben inderdaad erg old-skool, ook met dit baanplan.
Beetje rondrijden en dat was het, vaak gebaseerd op baanplannen uit de boeken. Creativiteit mist best wel bij me hierin, hi.
Wellicht snap je met mijn analoge verhaal beter dat het inderdaad een plan is uit het analoge tijdperk.
Ik heb 14 locomotieven, allen analoog, de ombouw naar digitaal, plus de aansturing, gaat echt een smak geld kosten.
Bovendien vind ik het leuker als iets met elektronica wordt geregeld, dan met een computer.
Uiteindelijk zal het best zijn dat er vol automatisch gereden kan worden, maar dan puur met elektronische schakelingen, al dan niet zelf gebouwd/bedacht.

De zin "en eventuele schaduwstation(s) volledig integreren in de route." kan ik niet goed plaatsen.
Bedoel je dat een trein boven komt, en gelijk weer de tafel afrijdt naar het schaduwstation of hoe bedoel je dat integreren precies?
Domme vraag wellicht, hoewel die niet schijnen te bestaan, maar ik zou niet weten hoe je e.e.a. moet realiseren.
En nee, verdere ideeën heb ik niet. Ik vind het rangeren wel leuk, wagentjes afkoppelen met zo'n brommende ontkoppelrail e.d.
Nieuwe trein samenstellen of een sleep voorzien van een andere loc, dat soort dingen zijn wel grappig.

Een containerterminal... ja, prachtig mooi, maar niet met de beschikbare ruimte.
Ik heb een vliegveld gezien met 1:400 schaalmodellen bij iemand, prachtig mooi, maar helaas, ook geen ruimte voor.
Is wel een vet project, strakke landingsbaan maken met LED-verlichting, maargoed, wellicht in een ander huis.
Ik mag al blij zijn dat ik hier wat kán bouwen na een grondige zolderopruiming, haha!

Wat betreft de rails, dat staat hierboven al beschreven, het spoor van/naar het schaduwstation mag best buiten de baan liggen,
dat moet toch speciaal worden gemaakt omdat het sporen zijn met een helling en die kunnen er best buiten liggen.

Dan Jan22,
"Gertjan heeft ook een beetje gelijk: dit is typisch zo'n Märklin-plan uit de oude doos.
"Elke visie ontbreekt behalve rondjes rijden", in de eerste weergave van dit plan"


Hahaha, ja, sorry, wederom gelijk  :D :D :D :D
Veel vragen, veel antwoorden, hi.

Ja, zoveel sporen, het leek me leuk om twee treinen stil te hebben staan terwijl twee andere een rondje doen.
Bij binnenkomst zullen ze dan worden gewisseld, dat de andere twee gaan rijden, al dan niet via Arduino aangestuurd.
Geen idee of het station veel te groot is, dit was zomaar een idee wat ik heb uitgewerkt.
Er zal een klein beetje industrie zijn, ik heb wat loodsjes en fabrieksgebouwtjes, niet heel erg veel.
Goederenverkeer en personenvervoer zal gemixt zijn, ongeveer 50/50.

Ja die helling van de bruggen af naar links... ik heb in een vorig plan daar een berg getekend over de lengte van 3 meter.
In/achter die berg zou ik óók nog een inhaalspoor kunnen maken met een mini-schaduwstationnetje.
Trein 1 de berg in, trein 2 de berg uit. Maar, wat doe ik dan met de rest van de ruimte?
Ik kom er steeds weer op uit dat een trein rondjes rijdt en that's it, maar hoe maak je dat dan speelser? (lees=beter).

Je reactie heeft bij mij weer de nodige hoofdbrekers geactiveerd, vanavond ga ik alsnog op de knieën om eens te puzzelen.
Ook dit topic ga ik nog verder doorbladeren, er moet toch wel wat leuks van te maken zijn?

Ik ben alleen bang voor de fout die ik 13 jaar geleden ook maakte. Ha! Zolder! Zolder=ruimte, ruimte=volbouwen!
Waarmee? Ja, ehhh, hout! Veel hout! Oke, geregeld, rails erop en kijken waar het schip zou stranden.
Nou, dat schip strandde inderdaad. Ik had zóveel rails en sporen en ideeën, maar ik vergat dat er ook nog van alles bij moest.
Een station? Ohw nee, geen rekening mee gehouden. Bergen maken? Ohw, waar dan?
En waar gaan die 5 sporen heen? Ja, ehhh, ook geen idee.

Veel geld kwijt, veel tijd gekost, er heeft nog nooit een trein gereden toendertijd.
Geen plan, geen goede ideeën, maar wel een hoop frustraties uiteindelijk.
Toen zette ik de zaag erin, baan verkleind en vlak daarna moesten we verhuizen.
Echt, in die 2 jaar dat ik er aan gebouwd heb, heeft er toen nog nooit een trein gereden.

En dus wil ik nu een beetje beter weten wat ik wil, maar ik merk alweer, mijn creatieve brein moet worden vergroot.
Ik ben best een baanplan-freak, maar dan wel een baan uit het boekje en tegenwoordig zal er best meer mogelijk zijn.

Dank in elk geval voor de reacties, ik ga het overdenken en terug naar de tekentafel.

Groet,
Roland.
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
'avond Roland,

Citaat: Ik mag al blij zijn dat ik hier wat kán bouwen na een grondige zolderopruiming

Heb je alles 's verplaatst zodat de zolder opgeruimd oogt of... zoals ik dat bekijk... opgeruimd in de zin van overtollige inboedel ( = andere dan mede-huisgenoten  :) ) weggehaald zodat er méér vrije ruimte is?

Bij opruimen wil men nogal eens uitsluitend denken in termen van oppervlakte, terwijl het eigenlijk méér over volume hoort te gaan - zeker met het oog op ruimteverslindend modeltreingebeuren.

Niet alleen de hoogte boven de baan - maar óók de vrije ruimte ónder (de) treintafel(s) biedt heel wat bergruimte die niet of nauwelijks ten koste gaat  van de bereikbaarheid van de baan, mits de daar staande zaken snel en eenvoudig kunnen verplaatst worden.
Daarvoor zijn namelijk wielen uitgevonden... b.v. zwenkwieltjes van de Action - stevige plank er op en stapeldozen of -bakken zijn in een oogwenk verplaatst.

Als basis kan je beter geen plannen van de fabrikanten gebruiken - die willen vooral veel verkopen en nemen het niet zo nauw met stijgingspercentages e.d.
In 'n 2dehands-boekhandel of op het www - op dit leuke forum bij voorbeeld - vind je veel betere en goedkopere alternatieven.

Over schaduwstations bestaan verschillende opvattingen.
Ikzelf beschouw een schaduwstation als middel om langere reiswegen te simuleren, waarbij treinen tijdelijk uit het zicht blijven stilstaan en diefje-met-verlos spelen.
Mijn 2 schaduwstations zijn onderdeel van de reisweg die door alle treinen gevolgd wordt. Alle treinen volgen eigenlijk dezelfde rijrichting terwijl de indruk gewekt wordt dat er 2richtingsverkeer is.
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Hoi Roland,

Mooi, zo'n uitgebreide reactie op de 'adviezen'. Dat geeft reageerders energie  :thumbup:

Uit jouw opmerking maak ik op dat jij geen fan bent van een schaduwstation. In praktijk zou je het nl zo kunnen vertalen als jij schrijft: een trein 'komt boven' , rijdt zijn baantje en duikt weer onder.
Maar dat is voor mij nu juist de bedoeling. Ik zie de trein een stukje traject afleggen in het zichtbare deel, hij passeert een station (al dan niet als stopplaats) , levert misschien goederen af of haalt goederen/passagiers op en verdwijnt dan weer. eigenlijk hoef ik die trein dan ook niet langer rond te zien rijden. Het schaduwstation zorgt er dan voor dat er weer een nieuwe/andere trein in beeld komt. Ik denk dat dat veel aantrekkelijker is dan steeds dezelfde trein rond te zien rijden.

Dan de uitvoering (integreren in de hoofdbaan). Zelf ben ik voorstander van het zgn honde(n)bot principe. Eigenlijk is het niets anders dan een rondje om de kerk (zoals Ludo al aangaf). Deze vorm moet je zien als een ovaal die in het midden is samengeknepen, waardoor het lijkt alsof je een dubbelsporige baan hebt. Door het samenknijpen ontstaat dus een lang smal middendeel en op de uiteinden 2 cirkels (net niet gesloten): de vorm van een bot. Je hoeft dat lange deel niet recht te leggen; dat laat je mooi over je tafel lopen (eventueel nog hoog/laag, afhankelijk van de ruimte) en in dat deel zitten ook 1 of meerder stations. De schaduwstations zitten ergens in of aan de uiteinden van de 'bot' . En dat maakt nu het verschil met het enkelvoudige rondje om de kerk: de schaduwstations zitten 'in' de route en kun je gebruiken om afwisselend treinverkeer te maken, zoals Ludo ook aangaf.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken wat het principe is van een geïntegreerd schaduwstation ipv een losstaand schaduwstation, zoals jij getekend hebt.

Succes met het overdenken!

gr. Gertjan
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Nou, wéér geen notificatie-mailtje, ik moet het dus zelf bijhouden wanneer er gereageerd wordt...
Geen punt, probeer ik te doen, maar excuses alvast als een reactie wat langer duurt.

Ja, je hebt opruimen en opruimen Ludo, haha!
Nee, overtollige zooi is opgeruimd. Met de verhuizing op zolder beland en verder nooit meer naar omgekeken.
Veel bij het grof vuil gegooid, wat spullen weggegeven en dus is er nu zeker 3,5 bij 3,5 meter ruimte maar met een schuin dak.
Geeft niet, ruimte genoeg om wat leuks te gaan fabriceren.

Het baanplan wat ik plaatste, is definitief naar de prullenbak verwezen: dat gaat hem NIET worden.

Ik heb nagedacht over mijn rijstijl/tijdperk/uitbeelding/uiting_van_wat_ik_wil_laten_zien...
Nou, dat is simpel: het wordt een lekkere vergaarbak van allerlei materieel!
Ik heb een NS1702 van Marklin met blauwe ICR-rijtuigen.
Een rood/witte DB BR111 met een paar turquoise wagons van de Duitse regiospoorwegen
Aan de andere kant van het perron staat een krokodil met een paar goederenwagons.
Op spoor 3 komt een Zwitserse Re 460 (Marklin 3450) langs geraasd met een sleep aan Mehano containerwagons.
Op spoor 4 komt in de verte een stoomlocomotief aan met een aantal zelflossers die net kolen ergens gelost hebben.
Ook rijdt er op het rangeerterrein nog een Marklin 3029 rond, zo'n klein zwart stoomlocje uit een startset.
Leuk voor in een berg als pendelbaan met één of twee 4040 wagentjes waar ik er geloof ik 10 van heb.
En ohw ja, een blauw/gele 55-serie van de NMBS (Marklin 34671) trekt een leuk aantal rode ICR-rijtuigen  :D
Dan komt er nog een SNCF BB 26000 (Marklin 3334) voorbij met wederom een zooi containers (o.a. van dit forum)
En vrij recent aangeschaft, een MY 1100 van de Deense spoorwegen met elektronica-opdruk. Marklin 3174.
Geen idee wat díe nu weer moet gaan vervoeren, ik knoop er wel wat wagons achter die ik leuk vind (en nog moet kopen, haha!)

Nee, echt iets uitbeelden zal het niet gaan worden, gewoon, beetje bouwen en wat ik al schreef, de elektronica is leuk.

Ik heb geen hekel aan een schaduwstation, maar vind het lastig om het in te bouwen zeg maar.
Ik ben van vroeger uit gewend dat een baantje rond is en that's it, mijn pa en ik bouwde vaak uit boek 0390 wat banen na.
Het begrip schaduwstation ken ik wel en met het aantal locs en slepen is het haast wel noodzakelijk om te hebben.
Zeker omdat ik nog analoog rij, ik zal al die treinstellen toch érgens moeten stallen.

Ergens roep ik al vrij snel dat de oppervlakte te klein is, maar aan de andere kant geloof ik dat niet echt.
Het moet toch mogelijk zijn om wat leuks te fabriceren? Ik heb wel ideeën en ga de komende dagen aan de slag met Wintrack.
Eerst nog even vloerbedekking regelen voor onder de tafel, dan kruip ik niet mijn broeken kapot op de betonvloer.

Wordt vervolgd... echt... ;)

Roland.
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Een vierkante ruimte met  zijden van 3,5 m lang  [ of kort  :) , naar gelang de volgers zelf over veel of weinig ruimte beschikken ] kan iedereen zich voorstellen.
Behoorlijk meedenken vergt echter en eenvoudig plannetje met aanduiding van de vrije hoogte onder de dakhelling en van de toegang tot de baan

Misschien kan je onder die helling wel een schaduwstation kwijt waarvan de sporen een paar cm lager liggen dan de hoofdbaan ( minder dan de 7,5 cm die nodig zijn om de hoofdbaan eventueel "ondergronds" te kruisen).

Hoe hoog is de treintafel met de hoofdbaan eigenlijk t.o.v. de vloer?
Als het de bedoeling is om de baan zittend te bekijken, kan je die eventueel een paar cm laten zakken en aldus een veelvoud aan extra cm2 treinoppervlakte winnen :)
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Citaat van: Roland op donderdag 25 maart 2021, 18:03:38
Ik ben van vroeger uit gewend dat een baantje rond is (...)

Het begrip schaduwstation ken ik wel en met het aantal locs en slepen is het haast wel noodzakelijk om te hebben.
Zeker omdat ik nog analoog rij, ik zal al die treinstellen toch érgens moeten stallen.

Tja, alle baantje begonnen vroeger met een ovaaltje, een lus, of een krakeling.
En na afloop gingen alle treintjes terug in de doos. Dat waren er ook nog niet zoveel.

De uitdaging is iets anders dan vroeger (voor mij, althans).

Een uitdaging is geen doorloop-schaduwstation, maar een schaduw-kopstation,
geen op een hondenbot rond-razende trein, maar een pendeltrein.

Re: Leuk plan... denk ik, adviezen gezocht!
Ach, een leuke 'rondombaan' langs de wanden is ook leuk. Is ook een rondje, maar je kijkt dan niet naar een trein die zij zijn eigen staart najaagt, tenzij je kamertje heel klein is of te trein heel lang. Je kunt het visuele aspect nog leuker maken al de trein in een deel van je traject niet zichtbaar is.
Een andere variant is een tafel met ovaal die aan twee kanten te benaderen is met een duidelijke visuele scheiding in het midden (achtergrondcoulisse, stad of berg in het midden).

Kortom, opties zat! Ook bij simpele baanplannen.

Groet,

Peter