Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Probleem DCC Wisseldecoders programmeren

Gestart door flyerman zondag 14 maart 2021, 16:37:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Ik heb een probleem met het programmeren van DCC Wisseldecoders op bepaalde adressen.

Wanneer ik de decoder op adres 61 en volgend wil hebben dan reageert de deocder niet, normaal druk je een schakelaar in, rode led gaat branden en de decoder zit in de programmeer modus. Op de Ecos
zet je dan wissel 61 rechtdoor of in de bocht, afhankelijk van de pulsduur die je wilt.

Dit werkt dus op adres 61 niet, maar ook op verschillende andere adressen ook niet.

Op adres 49 bijvoorbeeld werkt het perfect. En de wissel schakelt prima.

Wanneer ik de decoder via de loc programmer programmeer, werkt het programmeren uitstekend, maar schakelt de wissel soms niet wanneer de decoder aan de ecos wordt gehangen.

Doe ik hem dan weer op 49 zetten, dan gaat het allemaal uitstekend en de wissel schakelt prima.

Ecos een harde reset gegeven, maar helaas geen verandering.

Ook via Koploper de wissel omzetten in programmeerstand werkt niet, ik heb het idee dat de ecos soms wat mist.

Iemand een idee?
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Martin,

Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je de wissels op de Ecos2 op DCC hebt gezet.

En als je nu eens hoger gaat ziten? Bijvoorbeeld op 65 of 69 of voor mijn part 73?
Wat gebeurt er dan.
Wissel 61 is niet toevallig al in gebruik?

Henk
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Nee, wissel 61 is niet in gebruik, al zou dit niet uitmaken voor het programmeren. Op 49 en verder zitten ook al wissels, daar werkt het wel op.

Ben nog niet hoger gegaan met proberen, zal dat later eens doen.
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Denkend in groepen van 8 wissels zou 65 weer probleemloos moeten werken.
Maar je startadres zou niets uit mogen maken.

Rij je puur DCC of gebruik je ook nog Moterola adressen?

Mvg Robin
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Puur DCC
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Om welke wisseldecoder gaat het eigenlijk?
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Zelfbouw, zelfde idee zoals er veel in de markt zijn.

Ik krijg ze alleen geprogrammeerd op nummers van wissels die nu fysiek in mijn baan liggen. MAW die veel geschakeld hebben met rijden de laatste weken.

Nummers buiten deze wissels vertikt ie.

Heb alle instellingen van de ECOS al nagelopen maar kan niets geks vinden.


Momenteel wel een probleem met een van de boosters, die wordt zonder hoge belasting al warm. Nog geen 700mA maar wel rond 55 graden. De fan loopt langdurig om te koelen.



Update: Booster verwisseld en probleem is opgelost. De decoder is weer te programmeren. Mijn decoders van de wissels zitten aangesloten op de booster van die sectie.
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
 @citaat Een adres eens hard in programmeren en kijken wat er gebeurd?

Groet Ronald.
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Alle adressen staan ook in de Ecos.

Maar het werkt nu, even de booster in de gaten houden, even contact met ESU opnemen hierover,

Verklaard misschien ook wel waarom er soms op de die booster een wissel niet omging.
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
 @citaat Okee. Fouten opsporen is niet altijd even gemakkelijk  :) Het lijkt dus een versterker te zijn. Ik dacht dat je die controle misschien al had uitgevoerd dus even los aan de centrale hangen. Met "hard in programmeren" bedoelde ik het adres in de wisseldecoder. Dan weet je zeker dat de decoder dat adres heeft. Dan weet je of het "in de decoder zit" of extern.



Groet Ronald.
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Dat hard programmeren in de decoder zoals jij bedoeld, dat gaat niet.
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
@citaat Waarom niet? Kan je de PIC van de decoder niet zelf voorzien van nieuwe software? Of is de code niet gemakkelijk aan te passen?

Groet Ronald.
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
Alles kan, maar ik dacht dat je met hard programmeren bedoelde iets van jumpers zetten op de decoder. Ik had ook al nieuwe firmware geprobeerd.

Probleem is in ieder geval opgelost.
Re: Probleem DCC Wisseldecoders programmeren
 @citaat Nee, jumpers voor adressen op decoders heb ik niet zo veel mee  :) Het ging inderdaad om andere firmware of aangepaste firmware  :)