Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gazen raam

Gestart door Swiss-fan zaterdag 13 maart 2021, 15:31:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gazen raam
Lid sinds: 2007

offline
Gazen raam
Goedendag.

Gezocht op 't web naar de gazen ramen die op viaducten gebruikt wordt om te voorkomen dat je bij de bovenleiding komt.
Zo ben ik uiteindelijk op de naam gekomen.
Mogelijk zijn er andere naamvarianten :)
Vraag is: zijn er fabrikanten die dit in hun assortiment hebben?
Anders toch maar zelf maken.
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gazen raam
Hallo Dolf,

Helaas heb ik ook geen 'gazen' gevonden in model, wel hebben ze bij de duitse buren iets waar je iets mee kunt. Het is een 'schutzgitter' aan een bovenleidingsmast (zelf bouw).
Zelf denk ik om het ook toe te passen boven de bruggen. Een beetje knutselen, daarvoor is het een hobby   ;)

Klik hier

Re: Gazen raam
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gazen raam
Er bestaan gazen vlamverdelers (Blokker- Action-Hema, kortom: BAH). Die hebben het juiste gaas.
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gazen raam
Dolf,

Toevallig ben ik vandaag wat aan het experimenteren met een gazenraam voor onder bij loopbruggetje die over de 2 sporen heen gaat bij het voetbalterrein.

Ik maak het van gaas wat ik in huis heb en 1mm bloemschikdraad wat ik er door heen steek dan wil ik het zo in een gaatje van 1 mm prikken en omhoog vouwen zodat het mooi schuim staat.

Misschien heb je wat aan het idee.

Groet Michel
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gazen raam
Ik heb het opgelost door een hekwerk (Faller) te gebruiken.



Als je de ondergrond afschuind, kun je het er op lijmen

Dirk Jan
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Gazen raam
Ik ben een groot fan van band dat voor gordijnen gebruikt wordt. Ik gebruik het voor hekjes etc en is in tal van varianten
te koop. Beetje alu achtige verf er over heen, et voila!
Heb ooit eens een rolletje bij Kwantum gekocht.

Voor het idee een link, maar ik heb een recht raster ipv 45 graden als op het plaatje.

https://www.kwantum.nl/gordijnen-raamdecoratie/band-haken/vliesband-wit-0461823
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Gazen raam
 Een gazen raam. Moest daar wel even bij denken wat dat is. Een gaas scherm dus.

@citaat @citaat

Het gaas dat Faller gebruikt is gewoon alu horregaas. In iedere bouwmarkt verkrijbaar op rol of per meter in diverse breedtes. En stukken goedkoper dan bij Faller. Een paar paaltjes kun je zelf wel maken toch?
Re: Gazen raam
ACTS.zuid
gast

Re: Gazen raam
 @citaat Laat mensen kiezen joh, smaken verschillen nou eenmaal.....
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gazen raam
 @citaat  @citaat / Henk:

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 14 maart 2021, 10:43:44
Het gaas dat Faller gebruikt is gewoon alu horregaas. In iedere bouwmarkt verkrijbaar op rol of per meter in diverse breedtes. En stukken goedkoper dan bij Faller. Een paar paaltjes kun je zelf wel maken toch?

Niet iedereen wil een Berlijnse muur van hekwerken op de baan. Je hebt meestal maar een klein stukje nodig. Soms heb je geluk en is er ergens wel iets over wat je kan gebruiken. En anders koop je een Faller-pakketje of van een ander modelspoormerk.

Groet Ronald.
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gazen raam
Citaat van: Didero op zaterdag 13 maart 2021, 19:08:34
hekwerk (Faller)
En komen daar nog bordjes op?
("Het aanraken der draden is ....")

Zo'n hekje doet het ook goed op een natuurbrug (zonder waarschuwing: dieren kunnen niet lezen).  :o)

Citaat van: ronaldk op zondag 14 maart 2021, 11:15:12
Niet iedereen wil een Berlijnse muur van hekwerken op de baan.
Inderdaad, je zou je er nog opgehokt van kunnen gaan voelen.
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gazen raam
Voorbeeld in grootspoor:  tunnel bij Manternach (Luxemburg)
(bron: www.rail.lu)

de maaswijdte van het gaas is klein.
Re: Gazen raam
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gazen raam
Hallo Dolf,

Ook ik heb in eerste instantie gebruik gemaakt van hetzelfde gaas waar je bergen van maakt, maar vond dit wat de grof. Ik heb uiteindelijk gebruik gemaakt van het hekwerk van Langemesser, waar ik nog wat van had liggen.

In de onderstaande link kun je kijken bij post 573 hoe ik dit heb gemaakt, waarbij ook ik gekeken heb naar het voorbeeld van "Manternach" waarvan hiervoor een foto geplaatst is.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35606.550


mvg,
Wim