Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Interessant Koploper vraagstuk

Gestart door flyerman vrijdag 12 maart 2021, 19:42:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interessant Koploper vraagstuk
Ik heb een interessant Koploper vraagstuk. (Vind ik zelf).

Ik heb in mijn baan 4 schaduwstations van elk 6 sporen, 5 wissels dus. Deze wissels worden aangestuurd door Hoffmann wisselmotoren.
Het voordeel van deze motoren is dat er puntstukpolarisatie opzit. De schakelaars gebruik ik om bezetmelders te activeren. Wanneer er
door wat voor oorzaak een wissel aan de inrijkant niet goed staat, dan stopt de trein voor de wisselstraat. Het blok ervoor geeft dan een foutmelding.

Ik heb dit bewerkstelligd door het programmeren van logische- en speciale acties. Dit werkt perfect. De trein stopt wanneer er een wissel fout staat
en gaat weer rijden wanneer de wissel goed staat.

Nu mijn "probleem", ik zou graag op het scherm zien welke wissel er fout staat, zodat ik niet tussen de baan moet gaan kijken welke fout staat.

De bezetmelders zijn zo gemaakt dat elke rijweg een bezetmelding geeft, bijv. rijweg 1 --> melder 1, rijweg 2 --> melder 2 etc. In totaal 6 melders.

Bij de rijweg die maar 1 wissel heeft is het natuurlijk makkelijk om de melding te maken, maar wanneer er meer in de wisselstraat zit wordt dat iets lastiger.
Waarom? Ik wil dit in een tekstvak weergeven en dat kan met variabelen, alleen zit ik met het probleem dat ik daar twee toestanden kan definiëren, waar of niet waar.
Dit kan aan de hand van een logische actie en helaas niet met een speciale actie waar je wat meer mogelijkheden zou hebben.

Met een wisselstraat met 5 wissels heb je dus 5 mogelijkheden dat er een wissel fout staat, en daar zit de bottleneck. Hoe zou ik het zo kunnen doen met logische acties dat
ik de melding krijg van de juiste wissel die fout staat?

Bedankt voor het eventuele meedenken.
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Hoi Martin,

Je zou twee tekstvelden over elkaar heen kunnen zetten, Een met een groene achtergrond en de andere met een rode achtergrond.
Als deze tekstvelden achter de wissel plaatst zou de kleur de status van het wissel kunnen weergeven.

Misschien is dit wat jij zoekt.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Interessant Koploper vraagstuk
Zal er eens naar kijken.

Ik denk alleen dat het niet zo eenvoudig is, je hebt nl 5 wissels. dus veel variabelen. Ik moet eerst uitvinden hoe ik kan aangeven op het scherm
welke wissel fout staat.
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Martin,

Lukt dat niet bij de logische en speciale acties?
Daar heb je de voorwaarden al gemaakt, en is bekend welke wissel er niet goed staat

Meine
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Dat is niet helemaal waar, er zijn in één wisselstraat meerdere wissels die fout kunnen staan, elk met de eigen bezetmelder er aan vast.

Een wisselstraat met één wissel is makkelijk weer te geven. Maar met meerdere wissels is het lastig om dit in logische acties te zetten.
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Je hebt versie 9.4 (de laatste). Je hebt 5 wissels, dus  10? wisselstand-meldingen,
en je hebt in logische- en speciale acties daaraan bepaalde acties gekoppeld.
Maar een stadium daarvoor moeten die wisselstanden dus al verwerkt zijn, op de een of andere manier.
Je zou verwachten dat je aan die meldingen dus ook andere acties kunt koppelen, op een ander niveau of van een ander type, b.v. 1 per meldingspaar.
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Klopt, het zijn aardig wat logische en speciale acties waarnaar gekeken wordt.

Hoe werkt het? Elke rijweg heeft een bepaalde stand van de wissels in de wisselstraat. De bezetmelders zitten zodanig aangesloten dat wanneer de rijweg correct is er één melder wordt gegenereerd. Dus rijweg 1, is bv melder 1, rijweg 2, melder  2, etc.

Komt er één foutmelding in het inrijblok doordat er een wissel niet goed staat, dan zijn er, afhankelijk van de rijweg en dus het aantal wissels, maximaal 5 verkeerde bezetmelders mogelijk.

Doordat je zoveel variabelen hebt, zijn er dus een hoop logische acties nodig om uit te vinden welke wissel er fout staat.

Je hebt in Koploper helaas geen "what if" logische actie. Of eigenlijk "if then".
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Ik denk dat er met sequensen wel een oplossing te vinden is. (blz 226 van de 9-4 handleiding)
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Hoe vaak komt het helemaal voor dat een wissel na het instellen van een rijweg toch nog verkeerd staat? Op mijn baan nooit eigenlijk.
Re: Interessant Koploper vraagstuk
 @citaat bij mij ook bijna nooit, maar er wil wel eens wat mis gaan, en ik wil schade voorkomen vandaar dat de beveiliging erin zit.

Ik ben lui, als er iets fout staat wel ik het op het scherm zien en niet in de tafel kruipen.

@citaat @citaat Denk dat sequensen niet gaat werken. Zal er wel eens naar kijken.
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Martin,

Misschien denk je wel te moeilijk.
Wel eens aan spookmeldingen gedacht?

Krijg je een mooie melding waar een trein foutief je wisselstraat uit rijdt.
En wordt desgewenst voor de crash de boel stilgelegd.

Mvg Robin
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Daar heb ik aan gedacht en dat staat ook aan. Maar dat werkt niet in een dynamisch schaduwstation, omdat alle 6 de sporen dezelfde melder gebruiken.

Daarom is de beveiliging op de wissels gezet.
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Dat is makkelijk aan te passen naar 6 melders. Werkt je schaduw station ook prima op.


Mvg Robin.
Re: Interessant Koploper vraagstuk
Dat zal best, maar ga ik niet meer doen. Moet alles weer uit elkaar.