Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Dr4088BR - z21 icm met Rocrail (geen blokmeldingen in Rocrail)

Gestart door TJ Leo woensdag 24 maart 2021, 12:02:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dr4088BR - z21 icm met Rocrail (geen blokmeldingen in Rocrail)
Ik ben sinds kort begonnen met treinen en in het bezit van de z21 (kleine letter z), de DR 4088 BR en Rocrail.

De z21 is correct aangesloten in Rocrail, ik kan alle wissel omzetten en de treinen besturen. De DR is correct aangesloten op de z21 via de bijbehorende z21 software (tenminste dat denk ik).....Als er een trein rijdt over een detector stukje rails (de juiste kant van de rails aangesloten met de DR door een draadje te solderen) dan knippert de DR, hopelijk omdat de trein wordt gedecteerd. De C-poort van de DR is ook aangesloten op de plus.

Echter in Rocrail wordt de trein niet gedecteerd als ik de monitor aanzet.
Hoe moet in de DR aanmelden in Rocrail of zou dit al moeten werken via de z21?
Welke opties moet ik aanzetten in Rocrail (instellingen en/of op het meldpunt)?
Hoe kan ik op een andere manier controleren of de detectie werkt?

Ik heb al vele uren zitten prutsen en filmpjes op internet bekeken.Wie heeft de gouden tip voor deze beginner?
Re: Dr4088BR - z21 icm met Rocrail (geen blokmeldingen in Rocrail)
Een paar suggesties op basis van wat ik op het Rocrail forum heb gevonden:
Heb je de DR4088BR als 2 modules aangemeld in de z21?
Werken de melders wel in de z21 maintenance tool?

En dan is er nog de mogelijkheid dat je firewall roet in het eten gooit. Ik las onderstaande op het Rocrail forum.
Ik ken de z21 niet en weet ook niet wat hier precies  mee bedoeld wordt:

"It seems that the UDP, which is the Z21 communication way, is blocked by your firewall."
Re: Dr4088BR - z21 icm met Rocrail (geen blokmeldingen in Rocrail)
hoi,

Citaat van: AlbertG op woensdag 24 maart 2021, 15:21:38
Ik ken de z21 niet en weet ook niet wat hier precies  mee bedoeld wordt:

"It seems that the UDP, which is the Z21 communication way, is blocked by your firewall."

Windows 7 / 8 / 10 hebben een ingebouwde vuurmuur / firewall. Soms mag je deze aanpassen dat het netwerkverkeer van de z21 / Z21 wordt doorgelaten. Dat kan je gewoon in Windows zelf aangegeven worden.

Groet Ronald.