Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Overstappen naar Z...of toch maar niet?

Gestart door Jilger vrijdag 12 maart 2021, 13:58:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Beste mensen,

Na jarenlang in H0 gebouwd en verzameld te hebben, ben ik sinds een jaartje wegens ruimtegebrek overgestapt op spoor Z. Ik heb een klein baantje gebouwd en beleef daar veel plezier aan.

Nu zou ik het leuk vinden om een wat grotere baan in Z te gaan bouwen, maar omdat je je geld maar 1 x uit kunt geven, zou ik dat veel H0-spullen moeten verkopen. Zelf leek me dat niet zo'n bezwaar, maar mijn vrouw waarschuwde mij dat ik daar spijt van zou krijgen.

Wat denken jullie? Ik heb van mijn 9e zo'n 30 jaar lang van alles in Märklin H0 verzameld. Het meeste is niet heel erg bijzonder, maar alles bij elkaar is het wel een leuke, afwisselende verzameling. Ik denk dat ik nu, ni ik wat ouder ben, wel meer gericht dingen zou kopen voor Z en niet zomaar ales wat ik mooi vind (zoals bij H0).

Voorlopig heb ik geen ruimte voor een H0-baan. Misschien als we een ruimer huis vinden (wat ik betwijfel) en anders pas over een jaar of 15 als de kinderen het huis uit gaan. Natuurlijk kan ik alles tot die tijd bewaren, maar ondertussen is er voor Z ook steeds mooier spul te krijgen.

ik hoor graag jullie adviezen.

Groeten,

Jilger Mout
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Goed,

Het is een persoonlijke afweging. Ik weet niet hoe oud je bent maar je merkt soms dat mensen die wat ouder worden de kleinere schalen wat minder leuk vinden omdat het te klein wordt. De ogen worden mogelijk wat minder. De hand-oog-coördinatie wat minder makkelijk. Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Zelf merk ik dat ik de grotere schalen (spoor 0 en spoor 1) ook steeds interessanter aan het vinden ben. Het voordeel: Niet zo veel materieel nodig. Tenminste normaal gesproken  O:-D Ook een andere manier van beleving van de hobby komt daarbij. Dus niet meer het standaard rondje rijden.

Je zal voor jezelf moeten afwegen of je het leuk genoeg vindt om je huidige collectie te verkopen en opnieuw te beginnen. Je hoeft ook niet "alles" te verkopen.  Dus de gedacvhten goed tegen elkaar afzetten.

Groet Ronald.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
CiteerIk denk dat ik nu, ni ik wat ouder ben, wel meer gericht dingen zou kopen voor Z en niet zomaar ales wat ik mooi vind (zoals bij H0).
volgens mij zeg je eigenlijk al dat je meer neigt naar de Z overstap
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
@roaldk, ik ben nu 42.

Tot nu toe vormt het formaat van Z geen probleem voor mij. Huisjes bouwen etc. lukt prima. Alleen het zelf repareren van locomotieven is wel een uitdaging. Verder ben ik niet iemand die zelf decoders in gaat bouwen. Z houd ik lekker analoog.
Sowieso is zelfbouw niet echt mijn ding. Alles voor het landschap komt gewoon van Faller, Noch etc.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Citaat van: Jilger op vrijdag 12 maart 2021, 14:30:30

Z houd ik lekker analoog.


Verstandig, Z digitaal rijdt veel minder betrouwbaar.

Ik zou overigens het h0 spul nu verkopen als je er de komende jaren toch niets mee doet. Het ligt maar te liggen en wordt alleen maar minder waard.

Gr, Ben.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Ik weet niet hoe sentimenteel je bent, maar als je locs of rijtuigen hebt waaraan je een herinnering hebt (van vader/moeder of opa/oma gekregen, of van je eerste salaris gekocht of zo), zou ik die niet wegdoen.
Ook al omdat je zegt dat je op termijn wellicht weer wel ruimte zult hebben voor een grotere baan. Ik heb mij huis (mede) gekocht op basis van de H0 baan die ik wilde bouwen... Toen ik na de H0 baan nog "bouwkriebels" had, heb ik nog een Z-baan gebouwd in een andere kamer.
Als jij nu met Z aan de gang gaat, en je over x-jaar nog kriebels hebt en weer meer ruimte, kan je wellicht ook nog wat met het H0 spul dat je bewaard hebt...

Zo maar wat gedachten..
Groet, Paul


Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Ik heb net als Ronald eerder de neiging in grotere schalen wat te proberen.
maar als het ivm ruimte toch kleiner moet, zou ik voor TT kiezen. Zeker geen Z.
redelijk wat keus aanwezig.

https://www.tillig.com/TT_Modellbahnen.html
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Grote  schaal - veel detail. Kleinere treinbeelden.
Kleine schaal - weinig (releatief) detail. Lange treinen in weids landschap.

Mijn probeersels in schaal Z ===> klik
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
TT is geen optie. N of spoor 1 ook niet.
Ik heb een grote verzameling Märklin H0, maar inmiddels ook al een vitrine vol Märklin Z.

Waar het om gaat, is dat mijn huidige Z-baan zijn beperkingen heeft. Die ben ik ooit gestart als extraatje, naast mijn H0-baan.

Nu zou ik graag een grotere Z-baan willen bouwen, maar dat moet ergens van betaald worden. Daarvoor zou ik (een deel van) mijn H0 collectie kunnen verkopen. De vraag is of ik daar later wel of geen spijt van ga krijgen.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
MIsschien de locs en wagons waar aan je gehecht bent houden in H0.
Zo heb ik spijt dat ik mijn 1200en heb verkocht, niet zo zeer vanwege de waarde (een 3055 is helemaal geen dure loc tegenwoordig, sinds de nieuwere serie van M*) maar meer voor het sentiment.
Met een BR216 (3074) en een slecht lopende BR86 had ik echter niet zo veel.

grts, Leon
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Als je later spijt hebt of krijgt kun je dat toch weer keren? Er is een enorme 2e hands markt en je verkochte modellen zijn ongetwijfeld weer te vinden.

Gr, Ben.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Ik vind dit voor jouw een moeilijke keuze.
Heb je ook aan N gedacht.
Daarvan is veel meer matrieel van te krijgen en digitaal met en zonder geluid.
En niet gebonden aan marklin.

Veel succes met deze moeilijke keuze.

Groetjes Michiel
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Mij lijkt de keuze heel makkelijk, je beleeft veel plezier aan je Z baan zeg je zelf en vergroten (waar je zin in hebt) kan maar als je eerst ongebruikt h0 materiaal verkoopt, dan moet je toch niet aan ons vragen wat je moet doen  :)
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Hoi,

Citaat van: Jilger op vrijdag 12 maart 2021, 17:48:58
De vraag is of ik daar later wel of geen spijt van ga krijgen.

Dat is nooit echt te voorspellen of je daar spijt van krijgen. Het is 9 van 10 keer allemaal wel weer te vinden op de tweedehands markt. Je hebt dan al weer tig jaar plezier gehad van je Z-spoor.

Groet Ronald.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Ooit dacht ik dat mijn huidige H0 baan een onbetaalbaar project zou worden. Heel groot is het niet, maar toch. Uiteindelijk is alles in kleine beetjes aangeschaft en dan is het er toch. Je kunt ook niet alles ineens bouwen en aansluiten.
Dus waarom niet je H0 spul bewaren en rustig nieuwe Z spulletjes kopen en vrolijk opbouwen?
Want wat moet je gaan doen als het af is?

Groet,

Peter

Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 12 maart 2021, 21:05:57

Dus waarom niet je H0 spul bewaren en rustig nieuwe Z spulletjes kopen en vrolijk opbouwen?


Het te verkopen h0 moet het aan te schaffen Z financieren...... ;)
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
 @citaat maar het hoeft niet ene keer, toch? Bij verkoop verlies je altijd ten opzichte van je de oorspronkelijke aanschaf.Als je er nooit meer wat mee wilt, prima. Maar als je dat wel denkt te willen, verlies je nu 25 tot tot 50 procent van je investering en daarna ga je hetzelfde misschien nog eens kopen  en leg je er weer op toe.
Maar misschien kan ik niet rekenen.


Groet,

Peter
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Verkoop bvb een paar waardevolle modellen,dan valt de schade nog mee als het toch niet bevalt.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
De enorme koppelingen van Märklin Z staan me tegen. Daarom heb ik ze verwijderd van m'n railbus. Had zo ook niet nodig  (bewegende scenery)
Zie b.v. ===> klik
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Citaat van: hmmglaser op zondag 14 maart 2021, 02:12:25
Verkoop bvb een paar waardevolle modellen,dan valt de schade nog mee als het toch niet bevalt.
Op zich een zinnige gedachte, hoewel kopers (vooral professionele) heel andere geachten hebben over de waarde dan jij. Bijzonder model, nooit gereden, in OVP... Moet volgens de lijstjes een mooi sommetje kosten, maar wil jij het kwijt... Lukt het nog niet aan de straatstenen. Je gaat er gewoon altijd op toe leggen. En dat geeft niet als je het definitief kwijt wilt want dan heeft het behouden geen waarde.
Dus al wat je toch nooit meer wilt, in de verkoop! De eventuele rest goed bewaren. Of later verpatsen. Want, zoals ik ook al een keer zei: het Z-materieel hoeft toch niet allemaal in een keer gekocht te worden?

Groet,

Peter
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
hoi,

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 13 maart 2021, 20:04:08
Bij verkoop verlies je altijd ten opzichte van je de oorspronkelijke aanschaf. Als je er nooit meer wat mee wilt, prima. Maar als je dat wel denkt te willen, verlies je nu 25 tot tot 50 procent van je investering en daarna ga je hetzelfde misschien nog eens kopen  en leg je er weer op toe.

Zodra je de winkel uitloopt ben je al waarde kwijt. Bij bijna alle spullen is dat zo. Als je denkt dat treintjes een beleggingsobject zijn dan heb je het mis. Zeker niet het standaard spul van de grotere fabrikanten. Mensen laten zich gek maken door de mooie verhalen hoeveel wel niet het oude spul van opa waard zijn. De meeste is standaard meuk en niets meer waard dan de schroot waarde. Zeker niet als opa bedacht heeft om de verpakking weg te mieteren, er mee te spelen of te verbouwen (van analoog naar digitaal of andersom). Dan moet je gewoon rekening mee houden dat het spul zo goed als afgeschreven wordt.  Je koopt je treintjes om er van te genieten in welke vorm dan ook. Dat geeft geld meer waarde dan alleen maar op te potten. Na je dood heb je er niets meer aan. Dan kan je maar beter van je hobby genieten.

Groet Ronald.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Als je gaat overstappen op kleiner spul dan kan je ook schaal T overwegen (1:450) ===> klik
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Ik heb in het verleden mijn H0 bewaard, en zo nu en dan wat nieuws gekocht, en ondertussen jarenlang plezier gehad van mijn schaal Z treinen. In mijn huidige huis heb ik genoeg ruimte voor een H0 baan en ligt het schaal Z te wachten op betere tijden. Maar ik vind intussen het schaal Z wel erg klein en overweeg het eens in te ruilen voor een paar mooie H0 locomotieven  (schaal Z is niet zo populair en levert bij verkoop erg weinig op).
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Oei, als z-spoor moeilijk in te ruilen is, verlies je dus nog meer bij verkoop van H0-spullen, aankoop van Z-materieel en de verkoop ervan om weer H0 te kopen... Behalve als de nu dankzij Corona opgeleefde markt  een keer helemaal instort. Dan krijg je misschien geld toe als je het meeneemt.
Maar dat verwacht ik niet zo snel.
Dus houden wat je hebt en Z bijkopen, lijkt zo gek niet

Groet,

Peter
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
na jaren z spoor liefhebber te zijn met 2 banen in 2 glazen tafels toch weer teruggegaan naar HO, waarom? je ogen gaan achteruit, rij eigenschappen van Z t.o.v. HO matig, mogelijkheden met HO vele malen groter
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Citaat van: Jilger op vrijdag 19 september 2008, 14:57:05
Mijn naam is Jilger (29 jaar)
Dus 42 nu. Net voor de midlife crisis.  :D

Citaat van: Jilger op vrijdag 12 maart 2021, 13:58:22
Zelf leek me dat niet zo'n bezwaar, maar mijn vrouw waarschuwde mij dat ik daar spijt van zou krijgen.

Wat denken jullie?
Wacht de midlife crisis nog even af. Voor je het weet, krijg je spijt van je vrouw. En doet de treinschaal er heel even totaal niet meer toe. Dat moet je niet willen, maar dat gebeurt toch als je teveel tijd spendeert aan de trein.

Kijk gewoon naar je opslagruimte. Als je nog ruimte hebt, ga je gewoon door met Z, en laat je h0 voor wat het is, in opslagdozen. Als je moet kiezen, weet dan dat je normaal gesproken tot je 72st veilig door rijdt in Z, en daarna, maakt het allemaal wat minder uit. Of je leeft nog en je ziet het niet meer, of je leeft niet meer, en je nabestaanden gooien het zwikkie in de kliko omdat jij dat zelf bij leven niet kon. Prima geregeld, toch?
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Zelf in 2012 overgestapt van Märklin H0 naar Z. Geen spijt van gehad. Sinds 2017 rijd ik digitaal. Is net zo betrouwbaar als analoog. In beide gevallen moet de baan zorgvuldig aangelegd worden en voldoende bedraad. Schone rails en wielen zijn een must. Hou dus altijd derails voldoende bereikbaar.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Nou, ik ben eruit hoor.
Voor mijn H0-activiteiten had ik alleen naar C-rails gekeken, en daarvan zijn de krapste bochten te groot voor de ruimte die ik heb.

Maar... in de zomervakantie 'ontdekte' ik ineens dat er voor K- en M-rails nog de industriebochten bestaan. Die zijn een stuk krapper dan de R1 van de C-rails.
Met een paar kleine aanpassingen kan ik nu een H0-baantje ónder mijn Z-Fertiggelände maken. En dat is dus precies war ik ga doen!

Inmiddels zijn de benodigde bochten besteld en onderweg, dus binnenkort kunnen (de meeste van) mijn H0-locs weer eens een rondje rijden! Helemaal blij mee.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Mooi dat je een oplossing hebt gevonden. Bedanke wel dat de genoemde krappe bochten een problemen kunnen zijn voor sommige locs en wagens. Goed controleren dus.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Oei. Die industriebochten worden met een hele goede reden niet meer gemaakt.Je kan ze praktisch gezien alleen bereiden met logs / wagons zonder draaistel (die dingen die +/- 10 cm lang zijn). Zitten er draaistellen onder dan zijn ze te krap en trekt de boel uit de rails. Echter, als je alleen maar die korten treinen / wagons hebt, is dit zeer zeker een prima oplossing / alternatief.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Bedankt voor de waarschuwing. Ik realiseer mij heel goed dat niet al mijn materieel door de industriebogen zal passen. Echter, ik heb ook best wel wat van die korte personen- en goederenwagons. En ook vrij veel kleine locs.
Daarnaast lijkt het mij ook geen gezicht om lange sneltreinrijtuigen door zo'n korte bocht te persen. Nee, het idee wordt meer een soort Länderbahnthema.

En... iets is beter dan niets, toch?
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
hoi,

Citaat van: Jilger op maandag 23 augustus 2021, 10:12:06
En... iets is beter dan niets, toch?

Dat zeker. Alleen er zijn meer opties dan "de bocht" om. Goed dat is dan om wat meer uit het standaard ovaaltje en rondjes te komen  :)
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
@ronaldk, dat begrijp ik, maar de ruimte is erg beperkt (60 x 180 cm). En ik vind het wel fijn als een trein een tijdje achter elkaar door kan rijden (na onderhoud bijvoorbeeld). Dan ontkom ik toch niet aan een 'rondje'.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
 @citaat Ook daar zijn alternatieven voor zoals N&N-baan - Testbaan en een rollerbank  :)

Groet Ronald.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
@ronaldk,

Ik heb de N&N-baan bekeken. Dat is een leuk idee, en dat zou inderdaad mogelijkheden bieden voor een rangeerbaan. Toch kies ik liever voor een simpele, old-school Märklin baan (een beetje zoals jouw N&N-baan) waar mijn treinen af en toe even de benen kunnen strekken.
Het verkeer zal voornamelijk uit korte stoomtreinen bestaan.

Een rollerbank is wel mooi, maar ook best prijzig. Nu kost het me € 12 aan rails, de rest heb ik al. Toch bedankt voor het meedenken.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
In mijn spiraal voor de zijlijn heb ik om en om 5100 (R1) en 5120 (industrieboog) liggen. Kortgekoppelde 4-Assige Ümbauwagens gaan daar prima overheen, 2 gekoppelde 3-assige overigens ook. Met D-treinrijtuigen e.d. gaat het niet altijd goed (behalve met ouderwetse relex-koppelingen, dat wil nog wel lukken).
Qua locs rijden alle tenderlocs (BR 86, 93, 94, 75, 89) en kleine stoomlocs (BR 24, 38, 55), maar ook locs met een scharnier in het chassis (o.a. een oude BR 51) en diesels (BR 212, 216, 218, 265, 323, 333) prima door die boog.

Groet, Paul
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
5120...Tsja, het kan allemaal wel maar zeker bij wat langere locs en wagons is het wel "wringen" en niet echt natuurlijk.
Nu snap ik dat als je echt de ruimte niet hebt dat je noodgedwongen hier op terug moet grijpen.
Ik vind zelfs de 5100 nog een krappe boog.
In een boek van Gernot Balcke: die schonsten Märklinanlagen staat in hoofdstuk 1 een baan met krappe bogen en bijna alleen meegebogen wissels, toch heel anders en mooier dan het "standaardovaaltje".
Helaas heb ik dit boek niet meer. :-(
Misschien een ander forumlid?

Maar ook MIBA heeft meerdere uitgaven met het thema "kleine modelbanen" voor de broodnodige inspiratie!
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Beste mensen,

Bedankt voor het meedenken. Ik weet heel goed dat de 5120 zo zijn beperkingen heeft en dat niet alles er (elegant) doorheen past.
Maar dat geeft niet. Het is echt puur een extraatje voor mij. Ik heb 3 jaar lang gedacht dat mijn H0-treinen pas weer zouden kunnen rijden als wij ooit verhuizen of als de kinderen het huis uit zijn. Nu blijk ik tóch een klein baantje te kunnen maken, en daar ben ik helemaal blij mee.

Het wordt een soort halve hondebot, met een stationsspoor. Aan de achterkant van de baan (dus tegen de muur) komt het stationsspoor. Aan beide uiteinden daarvan gaat het rechte stuk over in een halve bocht. Ná die halve bocht komt aan beide zijden nog een extra 5120 'met de bocht mee' en daarna nog een 5120 'tegen de bocht in'. Zo ontstaat een soort hondebotvorm, aan de voorkant van de baan. Daar komt, in het rechte stuk, mijn oude 7390 (mechanische overweg), puur omdat ik dat een leuk ding vind waar ik goede herinneringen aan heb.
Die 7390 is nog een reden om niet met lange wagons te gaan rijden. Dan floepen de spoorwegbomen steeds open als beide draaistellen buiten de rails van de overweg staan, dat is echt geen gexicht.

Tot slot zal een flink deel van de baan (1 van de 'keerlussen') worden ovekapt door mijn Z-baan. Deze is 73 cm lang, de totale H0-baan wordt maximaal 180 cm lang. Één van de bochten wordt dus volledig aan het zicht onttrokken.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Gisterenavond even een eerste opzet gemaakt. Zo ongeveer gaat het worden. Simpel, klein, maar ik vind het leuk. En uiteindelijk gaat de aankleding een hoop goedmaken.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Hoi Jilger, leuk bezig hoor, snap nu ik het zie de bedoeling wat beter.
Zo maar een gedachtenspinsel: Op het H0-gedeelte onder de Z-baan een keerlus opnemen zorgt voor wat meer variatie in de treinenloop.
Veel plezier met beide banen!

grts, Leon
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Door tussenvoegen van een recht deel ontkom je ontsporingen door de S bocht.
Zie bijgevoegde tekening.
'k Ben geen tekenwonder...doch misschien begrijp je de bedoeling.
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
@nobody, goede tip. Ik ga eerst proberen hoe het nu gaat, maar als er zaken gaan ontsporen bij de S-bocht, weet ik nu hoe ik het op kan lossen!
Re: Overstappen naar Z...of toch maar niet?
Citaat van: Baanloos op dinsdag 24 augustus 2021, 22:52:09
In een boek van Gernot Balcke: die schonsten Märklinanlagen staat in hoofdstuk 1 een baan met krappe bogen en bijna alleen meegebogen wissels, toch heel anders en mooier dan het "standaardovaaltje".
Helaas heb ik dit boek niet meer. :-(
Misschien een ander forumlid?
Als je dat zwarte boek bedoeld, die heb ik.