Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zelfbouw Locdecoder

Gestart door JWO vrijdag 15 februari 2008, 23:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw Locdecoder
Hallo allemaal,

Ik al een paar weken bezig met het ontwerp van een eigen gemaakte locdecoder.
Als er interesse in is, dan wil ik hier wel een klein verslagje van de bouw bijhouden.

De basis van de decoder is een Atmel AVR Attiny2313 microcontroller op 8mhz.
Voor test doeleinden gebruik ik echter tot nu toe een atmega644.

Wat ik al heb:  :D

- het baansignaal omgezet naar 5 volt positieve pulsen, zodat deze op de microcontroller aangesloten kan worden.
- Software om het marklin/motorola protocol decoderen
- Loc adres kan worden gelezen
- functie toetsen kunnen worden gelezen
- Snelheid uitlezen en omzetten naar pulsbreedte signaal

Wat er nog moet gebeuren: 

- h-brug ontwerpen en testen zodat de motor 2 kanten op kan draaien
- rijrichting uit het binnengekomen signaal decoderen
- test print ontwerpen met zo genaamde "trough hole" componenten
- smd print ontwerpen zodat de decoder in een loc kan worden gemonteerd
- software aanpassen zodat de loc op de baan kan worden geprogrammeerd
- software van atmega644 naar attiny2313 omzetten.

De heb ik tot nu toe getest op MRDirect met booster en een mobile station,de decoder werkt op beide prima.
Er moet nog aardig wat gebeuren voordat het af is. Maar het doel van dit projectje is vooral om er van te leren (hoe het werkt) en er natuurlijk veel lol aan te beleven.

Groet,

Johan
Re: Zelfbouw Locdecoder
OmeLaurus
gast

Re: Zelfbouw Locdecoder
Zeker interresant!!
Deze info kan zeer handig zijn voor iedereen die meer met het marklin protocol zou willen..
(ken nog wel een paar stukken software die niet M* compatible zijn)
Re: Zelfbouw Locdecoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zelfbouw Locdecoder
Hallo Johan,

Ik zal het zeker volgen, ben nog maar heel beginnende digitaler maar ik vind toch dat ik al heel wat voor elkaar krijg en mocht het technisch voor mij mogelijk zijn iets zelf in elkaar te zetten dan zal ik dat zeker niet laten.

Gr. Fred
Re: Zelfbouw Locdecoder
Zo vandaag weer een kleine vordering gemaakt  :D

Ik heb de software uitgebreid zodat richting wordt uitgelezen.
Ook heb ik even een h-brug van een ander project geleend zodat ik er even een motor aan kon hangen  8)

Kleine youtube filmpjes van het spul in actie:




Let wel, het is een 24v motor met vertraging dus snel draaien doet het niet.
Ook de andere kant op draaien gaat nog niet, aangezien mijn 2e PWM uitgang op de Mega644 wordt gedeeld met de Input capture ingang.

Op het 2e filmpje is het overzicht van de chaos te zien  :) Je ziet o.a. motor, MS, MRdirect booster, Microcontroller print, H-brug, veel draad en een breadboardje met input "omzetter"/gelijkrichter

Volgende stap is de software omzetten naar ATtiny2313.


Re: Zelfbouw Locdecoder
Eindelijk vandaag een werkende versie op de kleine microcontroller  :D
Het bleek toch lastiger om alles goed over te zetten, en in het kleine geheugen te krijgen.
Programma grootte is nu 1525bytes.. (het moet in totaal 2000bytes passen.
Software wordt nu geschreven in C, misschien toch maar eens naar Assembly kijken  :)

Foto/video volgt volgende week..

Ik heb mijn volgende project ook al bedacht, namelijk een digitale centrale ala CS/intellibox.
Dit zal een modulair systeem worden, dus regelaars/keyboards uitbreidbaar, losse boosters (niet in regelaar), USB interface naar pc, draadloze regelaar etc.

Regelaars zullen waarschijnlijk worden voorzien van OLED grafische display's

Ook wil ik misschien wel een Mobile station koppelbaar maken, iemand een pin layout van de MS connector?
Re: Zelfbouw Locdecoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zelfbouw Locdecoder
Hoi Johan,

Een pin layout van de MS is onze digitale meester Peter op ons Forum denk ik wel mee bekend. Zijn  Forumnaam is FREAK.

Je kunt hem een PB tje sturen. Jullie zullen elkaar op het digitale modeltreinen gebied wel vinden denk ik!

Gr. Fred.
Re: Zelfbouw Locdecoder
Bedankt voor de tip  :)

Zover ben ik echter nog lang niet, dus dat zien we tzt wel weer.
Re: Zelfbouw Locdecoder
Na een tijdje stilte weer een update...

De software is klaar voor de eerste test versie.  :D

Ik sla waarschijnlijk de throughhole test print over en ga direct een SMD print ontwerpen.
De decoder kan nu beide richtingen op "rijden", heeft de functies f0 tot f4.

Wanneer ik het printje af heb volgen er natuurlijk weer foto's  8) (want tsja dat is natuurlijk het leukste  :wink: )

groet,

Johan
Re: Zelfbouw Locdecoder
Vanmiddag even een layout in elkaar geknutseld. Hij past in een loc, maar de uiteindelijke versie wil ik wat kleiner hebben.



Maar eerst maar zien of hij iets doet  :)

Op de voorkant zie je de microcontroller die voor het rekenwerk zorgt, links daar van zie je de gelijkrichter + spanningsregelaar.
Op de achterkant zie je de vermogenstrap voor de motor (MOSFETS in IC vorm), en uitgangstrap voor de functies.

groet,

Johan