Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

rijden met locomotieven van diverse digitale systemen

Gestart door FransW woensdag 10 maart 2021, 22:09:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Misschien hoort dit draadje in een ander rubriek thuis. Heb eerst gezocht maar het niet 1-2-3 kunnen vinden.
Sinds kort heb ik mijn eerste Märklin loc, cat.nr. 39961. Een nieuw model, eenmalige serie. Voorzien van een mfx+ Digital-decorder en een DCC-decoder, volgens de catalogus. Wat ik mij afvraag: als je digitaal rijdt, kan je dan alleen locomotieven rijden met gelijkwaardige decoders of kan je ook een loc van deze decoders samen laten rijden met een model van het Märklin Delta-systeem?
Ik hoop dat ik mij hier niet al te plastisch uitdruk, ik ben nog nieuw hier en vroeger alleen gereden met 2-rail DC, dus heb nog geen ervaring met 3-rail AC. Wat ik eigenlijk bedoel te vragen. Kan je met locomotieven rijden die geschikt zijn voor de diverse digitale systemen die door Märklin zijn toegepast?
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Je kan zonder problemen delta, fx en mfx locs samen laten rijden. Delta decoders zijn meestal oudere decoders en durven na lange stilstand nogal eens aan geheugenverlies lijden (gaan de andere kant op).
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Als je de juiste protocollen maar instelt, kan er heel veel. Mfx meldt zichzelf aan, de andere zaken moet je zelf instellen, zoals het adres van de loc en het protocol dat hij verstaat.
Het heeft mij wel verrast dat het behoorlijk goed functioneert. Er zijn mensen die menen dat je vraagt om problemen als je met van alles door elkaar rijdt maar dat heb ik nog niet ervaren. Ik heb bijna alles nu, mfx (nog geen +),  Fx, MM2, Delta, en decoders op DCC.  No problemo.

Groet,

Peter
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Hoi Frans,
Welke centrale gebruik je? MFX meldt zich niet bij elke centrale aan.

Ik gebruik sinds 2012 een TamsMC. Hier rijdt MFX, DXX en MM (1 loc) vrolijk tegelijk over de baan. Waar mogelijk staan de decoders bij voorkeur op DCC. Ook qua merk maakt het niet uit, als er maar een sleper onder zit  ;)
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Mijn Intellibox van Uhlenbrock gaat netjes om met mijn MM1, MM2. Fx en DCC decoders. (Geen MFx)
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Op mijn mobile station 2 rijden Marklin (o.a.delta, mfx), Fleischmann en Brawa  loks   zonder probleem.
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Mijn Raptor "doet" Motorola oud en nieuw, DCC, geen MFX, maar de zogenaamde ''mfx" decoders rijden prima op Motorola.

Groet, Anne W
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 11 maart 2021, 00:00:49Er zijn mensen die menen dat je vraagt om problemen als je met van alles door elkaar rijdt maar dat heb ik nog niet ervaren.

Hier exact de zelfde ervaring. Alle protocollen (MM, MfX, DCC, DCC/Railcom) rijden al jaren probleemloos door elkaar. Hetzelfde geldt ook voor magneetartikelen. Of deze nou met MM of DCC aangestuurd worden, het maakt niets uit; alles schakelt probleemloos. Centrale die ik gebruik: ECoS 2

Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Hoi,
Hier rijdt alles door elkaar van MM1, MM2, MFX, DCC en decoders van van verschillend fabricaat M oud en nieuw 6080 Fx MFX, ESU 3, 4, Tams. Uhlenbrock.
Aangestuurd door MS2. Geen probleem.
groet   
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
De enige maar is dat het niet altijd even lekker gaat, zeker bij handbedrijf, om loks met verschillende decoders in tractie te zetten, mocht dat je doel zijn.
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Goedemiddag,
Dank voor jullie reacties. Ik ben daar zeker mee geholpen!
Op dit moment heb ik nog geen modelbaan gebouwd, ben nog in de ontwerpfase (eerst sporenaanleg op papier, dan de bedrading voor de besturing).
Waarom ik mijn vraag stelde is om te weten of er misschien conflicten kunnen optreden in het rijden met een MFX+ loc, in combinatie met een loc dat voorzien is van een andere decoder. Zou zomaar kunnen dat ik ergens in een winkel of op een beurs een leuke loc zie en dan wil ik graag weten of het zinvol is om die loc aan te schaffen als die ook in combinatie met mijn loc kan rijden.
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Hoe bedoel je in combinatie met? Bedoel je dat zij samen 1 trein trekken of dat ze toevallig op de baan staan tegelijk? Dat laatste moet probleemloos kunnen, dat eerste kan problemen geven omdat de loks andere karakteristieken hebben.
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Ik had de indruk dat in de vorige reacties al duidelijk is aangegeven dat alle bestaande digitale protocollen gewoon door elkaar op de baan kunnen.
Alleen dubbeltractie of voorspan kan dan moeilijk zijn. Maar ik zie dat als een uitzonderlijk bedrijf. Ook met geheel identieke locs vergt het goede afstemming, niet iets waar een beginnende modelspoorder gelijk mee aan de slag moet willen.

Groet,

Peter
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Neen, ik bedoel geen dubbeltractie of voorspan maar twee locomotieven die los van elkaar rijden. Bijvoorbeeld, de een (een stoomlocomotief voorzien van een MFH+ decoder) in een binnenbaan de ander (een rangeerlokje met een Delta-decoder) in een buitenbaan. Of dat je een ringbaan maakt met een bloksysteem waarbij de een in het ene blok rijdt, de ander in een ander.
Bij dubbeltractie of voorspan zou ik eerder denken aan de voorste locomotief voorzien van een motor, de achterste een dummy.
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Het maakt gewoon geen bal uit. Alles kan in dezelfde stroom/boosterkring rijden en wordt door de centrale aangestuurd volgens het protocol dat de loc verstaat. Dat moet je wel even in de centrale zetten, maar het leuke van digitaal rijden en schakelen is dat het door elkaar kan, als het maar 3-rail is, in 'ons' geval.

Groet,

Peter
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Mijn grote vrienden van de teppichbahning club rijden zelfs 2-rail en 3-rail door elkaar. En ik meen dat Jan hier dat ook doet.
Re: rijden met locomotieven van diverse digitale systemen
Als je weet wat je doet, kun je K-rails geschikt maken voor zowel 2-rail als 3-rail bedrijf. Ook kun je willekeurige welke 2-rail soort voorzien van een middenleider. Dan kan het inderdaad nog 'gekker' en in die zin heeft Laurent dus gelijk dat je beide soorten mixen kunt. Maar ik merk dat Frans die de vraag stelt, al bijna niet kan geloven dat op een baan de diverse protocollen van Märklin, plus DCC gebruikt kunnen worden. En toch is dat zo!

Groet,

Peter