Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Werking schakelrelais

Gestart door HdW vrijdag 07 maart 2008, 20:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Werking schakelrelais
Ik ben niet echt een electronicus, maar ik wil graag de werking van het Marklin schakel-relais begrijpen. Wat ik begrijp is dat het relais alleen reageert op een extra hoge stroompuls en dan mechanisch een schakelaar in twee verschillende standen kan zetten. Tussen het relais en de motor is vervolgens alleen maar een electronische verbinding. De vraag is nu: poolt het schakelrelais iets om of gebeurt er iets anders? Als dat zo is, zou de motor een gelijkstroommotor moeten zijn en zou in de loc ook een gelijkrichter moeten zitten......

I'm lost...
Re: Werking schakelrelais
Blausee-Mitholz
gast

Re: Werking schakelrelais
Citaat van: HdW op vrijdag 07 maart 2008, 20:22:28
Ik ben niet echt een electronicus, maar ik wil graag de werking van het Marklin schakel-relais begrijpen.

De vraag is nu: poolt het schakelrelais iets om of gebeurt er iets anders? Als dat zo is, zou de motor een gelijkstroommotor moeten zijn en zou in de loc ook een gelijkrichter moeten zitten......

I'm lost...


Er poolt niks om in die zin dat er spanning wordt omgedraaid of zo.

De motor van Märklin noemen we een Alstrom-motor. Heeft geen permanente magneet maar een veldspoel. Door de rijstroom door de vledspoel te leiden ontstaat er magnetisme waardoor de motor gaat draaien.
De clou is dat de veldspoel bestaat uit twee spoelen. De ene spoel is links-om gewonden en de andere is rechts om gewonden. Door om en om te gebruiken verandert de motor van draairichting.
Wat het relais doet is of de linksom gewonden spoel van stroom te voorzien of de rechtsom gewonden spoel. Daarmee bepaal je de rijrichting.

Bij het puur mechanisch relais staat de relais bij het rijden altijd onder spanning. Echter de rijspanning is niet krachtig genoeg om het relais te laten schakelen. Bij de flinke overspanning komt het relais wel in en schakelt de andere winding van de veldspoel in. Bij een te slappe of te strakke relaisveer krijg je de bekende bokkesprongen te zien.

Bij het elektronisch/mechanisch relais stuurt de elektronica het relais pas bij de overspanning. Bij het rijden staat het relais niet onder de rijspanning (en spaart dus stroom)

Het puur elektronisch relais stuurt rechtsreeks de veldspoel aan.

Dit is in grote lijnen de werking van de vertrouwde Märklin motor.
Deze werkt ook prima op gelijkstroom echter ompolen van de rijspanning heeft geen enkele invloed op de rijrichting. Daarvoor zul je toch de andere wikkeling van de veldspoel moeten aanspreken.

Mvg, Johan.
Re: Werking schakelrelais
Dank voor dit zeer uitgebreide antwoord.

Het muntje begint te vallen.

Hans