Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

83307 : Oud vet = blokkeren asjes

Gestart door mcs51 woensdag 10 maart 2021, 19:40:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Hallo,

Van dit wielstel lopen de asjes hééééél stroef, hoogst waarschijnlijk door aangekoekt vet.
Heeft jaren stil gestaan.

Goed idee om gans het zootje in héél warm water met afwasmiddel te laten weken voor een paar uur?

Krijg het niet verder gedemonteerd om alles 100% zuiver te krijgen  :-(

Bedankt voor bevestiging vraag of natuurlijk beter idee.
Vriendelijke groeten
Alain
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Ik heb al altijd alle asjes weer los gekregen door er een druppeltje naaimachine olie op te doen en een beetje te laten inwerken.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Water is nooit een goed idee! Klein badje wasbenzine doet wonderen. Wel eerst eventuele bandjes eraf en daarna met tissue overtollig verwijderen (verdampt heel snel overigens) en heel klein druppeltje olie op alle asjess.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Als ik zo naar het draaistel kijk ziet het er schoon uit,eigenlijk te schoon zou het kunnen dat er geen olie tussen zit en het metaal in elkaar is gaan vreten?
Je zou om te beginnen er een klein beetje olie tussen kunnen doen van bvb faller welke goed doseerbaar is.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Hallo,
Bedankt voor de reacties!  :thumbup:

Wasbenzine = white spirit ?
Scheikunde en ik zijn als water en vuur, vergeef dus aub mijn onkunde  O:-D

Ik zal alvast beginnen met druppeltjes naaimachine olie, de echtgenote zal content zijn.

Er zit wel degelijk geklonterd stuff rond de asjes, ze zijn ondertussen wel vrij en ik kan ze met een krachtige hand wel doen draaien.
Dat geklonterd stuff moet er gewoon uit!
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
White spirit = terpentine.

"Vetten (en olieen) lossen goed op in organische oplosmiddelen zoals aceton, benzeen, pentaan, hexaan, etc. Ook terpentine kan olie en vetten oplossen.

Vetten zijn hydrofoob, ofwel slecht oplosbaar in water. Dingen als zeep zorgen ervoor dat vetten en olieen wel oplosbaar zijn in water omdat ze een soort bolletjes maken van vetten die wel oplosbaar zijn in water (zepen hebben een hydrofiele kop (in water oplosbaar) en een hydrofobe staart (in vetten oplosbaar))."

Bron citaat ===> klik
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
De vertaalsites zijn het niet helemaal met elkaar eens.  Sommige komen ook weer op Benzene, of refined petrol.

Ik begrijp dat Alain uit België komt, volgens mij is het daar ook onder de naam wasbenzine verkrijgbaar :
https://www.hubo.be/nl/hulp-en-advies/veilig-klussen/veilig-met-chemischspul.html
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
En om even terug te keren naar de technische kant van het verhaal : is de afstand tussen de wielen nog wel goed?  Als ze te dicht op het onderstel staan neemt de weerstand ook toe.

Met wasbenzine krijg je overigens het vet wel weg, maar haren, stof etc. zul je toch echt met wat grover geweld moeten verwijderen. Ik hebruik meestal een kwast als ik met wasbenzine werk, dan zit niet alles er meteen onder.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Je hebt dat goed gezien Erik, Belgium it is!
En dan is er inderdaad wel eens een verschil tussen dezelfde Nederlandse woorden.
Ik ken er nog één die met een p begint, maar ga er niet verder op ingaan.

Dit WE dan maar eens op jacht gaan naar wasbenzine !

Bedankt voor de reacties  :thumbup:
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Citaat van: ErikW op donderdag 11 maart 2021, 11:11:06

Ik hebruik meestal een kwast als ik met wasbenzine werk, dan zit niet alles er meteen onder.


Precies als op de plaat. En best doe je het even buiten op de tuintafel.  :)
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
in den Hubo hebben ze wasbenzine.
Staat bij white-spirit,aceton,tinner etc.
Etiket goed lezen is de boodschap.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
wasbenzine van bij de Belgische Kruidvat :arrow:
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Ja jongens, nu weet ik nier meer waar ik moet zijn  :o)

Den Hubo, den Brico of 't Kruidvat  O:-D >:-D O:-D

Zal voor dit week-end zijn want:
Haast en spoed is zelden goed!

:thumbup: :thumbup:
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
ISOPROPANOL wil ook wel 's helpen (verkrijgbaar in de apotheek) ...
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Als je die producten in een ultrasoonbad(je) giet en daar je vervuild item in plaatst heb je waarschijnlijk nog maar enkele minuten nodig. Mocht de datum voor BTW op invoer vanaf 0,01€ niet zo kort bij komen bestelde ik er eentje op Ali, bij de opticien hier in de buurt hebben ze die ook maar aan het dubbel van de prijs, iets over de 40 euro.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Datum is 1 juli. Bij levertijd van 30-50 dagen redt je dat nog
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
 @citaat @citaat Nut en noodzaak van zo'n ding heb ik nooit begrepen.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
@citaat reinigen op plekken waar je niet bij kunt bvb,en het is niet noodzakelijk om met vluchtige stoffen te gaan werken. Maar er bestaat wel het risico dat er te grondig word gereinigd :D
En hou er rekening mee dat het geluids golven zijn die je niet hoort maar wel schade aanbrengen aan je gehoord dus altijd gehoor gescherming gebruiken of nog beter op een veilige plaats gebruiken,schuurtje waar even geen mensen of dieren komen.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Mijn ervaring is dat het met een kwast beter gaat dan zo'n ultrasoon bad. Haren met een pincet verwijderen en dan lekker met wasbenzine borstelen..
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
En mijn ervaring is dat asjes die vastzitten door verhard vet binnen de minuut los zijn met 1 druppel naaimachine olie (die het vet oplost), en nu zijn we 3 dagen verder....
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
En ondertussen al 4 dagen beste Anton.

Voor mij is het Isopropanol geworden met kwastje en een lucht spuitbus om alle vuil weg te blazen en Isopropanol op te drogen.
Daarna druppeltje 7149 en klaar is Kees  :D

Bedankt beste forumleden  :thumbup:
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Als er gespoten onderdelen zoals het wielstel op de 1e foto in wasbenzine wordt gelegd , komt dan de verf niet los ?
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Normaal gesproken niet,wel moet je bij kunststof opletten er kan een waas op komen.
Heb zelf ook wel eens remreiniger gebruikt zonder problemen.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Ik snap die euforie over wasbenzine niet. Laatst eens wat Peco wissels een uurtje in de wasbenzine gelegd. De bielzen compleet wit uitgeslagen! Nooit meer wasbenzine aan mijn treinspullen...
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Weet je zeker dat het wasbenzine was? Ik maak al ruim 25 jaar de treinen, en andere dingen, schoon met wasbenzine, nooit een probleem mee gehad.
Re: 83307 : Oud vet = blokkeren asjes
Was benzine kan idd een witte waas achter laten maar deze poets je meestal gewoon weg.