Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

RocRail: lengte van de in-melder

Gestart door TomPaul woensdag 10 maart 2021, 17:45:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RocRail: lengte van de in-melder
Beste RocRailers,

Ik heb een korte vraag over de in-melder.

Ik wil per blok met 2 melders werken, een enter en een in. Daartussen ligt ongedetecteerde c-rail.
De enter-melder zal bij mij normaliter 188 mm lang, ik heb geen extreem lange wagons en al helemaal niet in schaal 1:87, dus er staat bij het passeren van de trein altijd wel 1 wiel in de enter-melder. Langer dan 188 mm hoeft dan volgens mij niet.
De vraag is hoe lang ik de in-melder moet maken, als ik met gematigde snelheid kom aanrijden (in het schaduwstation wil ik alles het liefst wat langzamer laten rijden). Is dan ook 1 raillengte van 188 mm voldoende?
En wanneer begint de trein in de in-melder te stoppen? Onmiddellijk zodra het eerste wiel de in-melder raakt, toch?

Stel dat ik de in-melder langer maak, bijv 3x 188, kan ik dan de trein laten stoppen op het einde van in-melder? Zou jammer zijn als hij direct vooraan bij de in-melder zou stoppen terwijl er nog ruim 2 lengtes van 188 mm beschikbaar zijn.

Bedankt voor de uitleg.

Paul
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Ik begrijp inmiddels dat het afremmen/stoppen binnen de in-melder dient te gebeuren. Dat zal dan wel afhankelijk zijn van de decoder-instellingen. De trein mag natuurlijk niet doorschieten!

Maar heeft iemand wellicht een antwoord op mijn tweede vraag? Kun je voor een in-melder aangeven waar de trein moet stoppen als die meldsectie bijv 3x 188 mm lang is? Of begint de trein altijd onmiddellijk op basis van CV-waarde te stoppen zodra het eerste wiel de in-melder raakt?

Bedankt!

Paul
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Ja, standaard gaat de trein afremmen bij de eerste detectie van de in-melder, dus aan het begin van de sectie. Afhankelijk van de snelheid en de ingestelde afremvertraging, stopt de trein. Het belangrijkst is dus niet zozeer de lengte van de sectie maar de afstand tot het punt waarop de trein nog binnen het blok tot stilstand komt.
Ik ontdekte dat 20 cm in mijn situatie te weinig was en heb gekozen voor ongeveer 40 cm. Ik gebruik flexrail. Bij vaste raillengtes zou ik 36 cm kiezen.

Groet,

Peter
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Bedankt Peter,

Dan ga ik voor 2 raillengtes c-rail.

Maar mijn vraag blijft me intrigeren. Kun je de in-sectie gebruiken (lees instellen) om te stoppen? Stel ik maak de sectie nog wat langer, bijv een halve meter ofzo. Kun je dan in RocRail eea zo instellen dat de trein op het einde ervan stopt en dus niet meteen vooraan bij het inrijden al vol in de ankers gaat?

Bedankt,

Paul
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Hoi Paul,

Met betrekking tot Rocrail worden de termen 'enter' en 'in' gebruikt voor de melders.
Bij het binnenrijden activeer je de 'enter'-melder en gaat de trein (bij rood sein) al terug in de rijsneheid. Meestal is dit Vmid.
Bij het activeren van de 'in'-melder begint de daadwerkelijke stop actie. De trein zal tot stilstand komen door het ingrijpen op de lokdecoder.
De lengte van de melder is niet kritisch. De plaats van het eerste contact natuurlijk wel. Hier kun je generiek (blokniveau) en lokspecifiek mee spelen door gebruik te maken van de ingebouwde timer.

Een luxere optie is Block Brake Timer, ook BBT genoemd. Hier leert het programma met een aantal doorkomsten netje te remmen, zodat de lok precies op het juiste moment stopt (bij het bereiken van de 'in'-melder.

John (VT601)
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Hoi John,

En dat is precies mijn vraag. Je schrijft dat zeker met de BBT de trein netjes stopt bij het bereiken van de in-melder. Wordt er dan niks meer gedaan met de rest van de lengte van de in-sectie?

Dus stel ik dat (overdreven) een in-melder heb van een halve meter lang, kan ik dan dmv instellingen in RocRail die lengte volledig benutten? Ik heb namelijk in mijn schaduwstation lengtes van R5 bochten, die zijn best wel lang. Zou jammer zijn als de trein vooraan in zo'n R5 bocht al stilstaat.

Bedankt alvast,

Paul
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: RocRail: lengte van de in-melder
BBT: zodra de enter-melder wordt geactiveerd begint het remmen. Rocrail leert na een aantal passages over welk tijdsbestek de remming moet worden uitgevoerd om precies aan het begin van de in-melder tot stilstand te komen. Hoe lang je erover doet om Rocrail de locremming te laten inregelen is afhankelijk van de afstand tussen het begin van de enter-melder en het begin van de in-melder. Bij mij waren dat meer dan 30 passages, maar bij de meeste mensen zal dat na ca. 10 passages zijn. Zodra de in-melder wordt geactiveerd krijgt de loc een stopinstructie. Als het goed is staat de loc op dat moment al bijna stil (Vmin), dus zal het stoppen direct tot resultaat hebben dat de loc stilstaat op het begin van de in-melder.
Ik heb nog niet ontdekt of je verderop in de in-melder kunt stoppen, maar die zijn er wellicht wel. Daarvoor moet je bij een goeroe zijn zoals VT601, RocnetHans of AlbertG (in willekeurige volgorde).
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Ik ben geen goeroe, heb misschien een paar jaar meer ervaring, maar ik ben op hetzelfde punt begonnen als ieder ander  :D

Het antwoord is volgens mij al een paar keer gegeven.
Ik ga even uit van massa detectie met C-rails. Zodra het eerste wiel op de 'In' melder komt zet Rocrail de locsnelheid op 0. Hoe lang de loc nog doorrijdt is afhankelijk van snelheid op dat moment en de instellingen van CV4 op de decoder.

Je kunt bij blokeigenschappen, tabblad rijwegen twee timers instellen (Event timer 1 en 2) waarmee je het moment waarop Rocrail de snelheid op 0 zet uit kunt stellen. Maar dit geldt dan wel voor alle locs die het blok binnenrijden, ongeacht snelheid en CV instellingen. In de wiki staat een duidelijke waarschuwing voor het gebruik van deze timers.

Overigens zijn bij mij alle Enter en In melders gemaakt van 1 stuks rails 24188 of 24172 of eventueel van een 24130/24230 als die in een bocht ligt. Mijn treinen rijden niet zo snel en de CV4 staat op een hele korte remweg. Op alle stationssporen staat BBT aan.

Maar even terug naar je oorspronkelijke vraag:
Citaat van: TomPaul op woensdag 10 maart 2021, 17:45:31
Stel dat ik de in-melder langer maak, bijv 3x 188, kan ik dan de trein laten stoppen op het einde van in-melder?
Mijn antwoord is 'nee'. Je kunt het stoppunt met behulp van de timers beïnvloeden maar dat zal niet voor alle treinen goed werken.

Re: RocRail: lengte van de in-melder
Hallo Albert,

Bedankt voor deze uitleg.
Het bevestigt mijn vermoeden. Ik zal trachten de in-sectie niet te lang te maken.
En bij mijn R5 bochtstukken wellicht met een vertraging werken via Timer-instelling.

Heren, dank voor alle antwoorden!

Fijne avond,
Paul
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: RocRail: lengte van de in-melder
Ook hier geen goeroe-aspiraties, slechts een paar jaar er mee bezig.

nog een aanvulling bij Albert zijn uitleg:
Bij de toepassing van timers moet de BBT dus uitgezet worden voor het betreffende blok.

de beide (vertragings) timers zijn vast voor het betreffende blok. Omdat elke loc anders remt kun je dit per loc nog corrigeren onder:  Loc eigenschappen; tabblad Details en dan  "eventcorrectie".

voor het stoppen in een schaduw station is het wel een wat omslachtige oplossing.
verleg gewoon je in-melder wat verder naar achteren.




Re: RocRail: lengte van de in-melder
Hallo Hans,

Dank voor deze aanvulling.

Fijne avond,

Paul