Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

HO Faller car system overwegen.

Gestart door SDriver dinsdag 09 maart 2021, 19:22:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HO Faller car system overwegen.
Het recentste draadje over dit onderwerp is ondertussen al een jaartje of 5 oud.
Daarom start ik een nieuw.
Ik heb in mijn car system 5 overwegen te overbruggen.
De ene staaldraad ligt zo goed als haaks tegenover mijn overweg en de andere schuin tegenover de overweg.
Het grote probleem is niet de hoek tegenover de sporen ( bij mij niet ) maar de sleper van mijn voertuig blijft veelal haperen , steken tussen de opening van de rail en het plaatje dat zit over de puko's.
Ik gebruik van Faller 180969, dat zijn plaatjes die tussen de sporen komen speciaal voor het car system.
Deze plaatjes geven de juiste opening tussen de sporen en die plaatjes.
De sleper dedecteert de rvs spoorstaaf van mijn K rail en de sleper wordt hierdoor aangetrokken en verliest het noorden.
Bijgevolg dat de sleper komt vast te zitten in die opening.

Wat ik al heb geprobeerd , op de sporen waar de sleper de rail raakt een stukje wegdekfolie kleven zodat de aantrekking tussen de sleper en de rail minder sterk is.
Helaas , komt er ook bij dat sommige wagens niet meer zo soepel rijden over die stukjes spoor waar die folie is gekleefd.
De sleper losser geschroefd , vaster geschroefd , de sleper wat verbogen.
Het haalt niets uit.
Ik lees in een oud topic van 2016 het volgende.
Gebruik magneetstrip en de sleper hoeft zelfs die magneetstrip niet te raken.
De sleper zou zweven over die magneetband.
Hoe kan dit ?
Kent iemand zo'n strip ?
Dat zou de ultieme oplossing zijn want die bandjes hebben geen probleem met die opening tussen rail en die plaatjes.


Re: HO Faller car system overwegen.
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: HO Faller car system overwegen.
Hoi,
Ik heb 2x faller 120244 overweg in gebruik ( baan in opbouw) en de auto's gaan hiermee probleemloos over dubbelspoor C-rail.
Gebruik je ook een faller oprit of alleen het stuk voor op de midderail?
Gr Matje
Re: HO Faller car system overwegen.
Hoi Matje ,

alleen die middenstukjes.
IK heb heel mijn car track gemaakt uit mdf 4 mm.
Deze heeft het voordeel dat ze juist gelijk liggen met de bovenzijde van de k rail.
Zo'n overwegen bijplaatsen en dat zijn er dan eigenlijk 5 is niet haalbaar.
Zijn de c rails niet magnetisch ?
Re: HO Faller car system overwegen.
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: HO Faller car system overwegen.
Hoi Erwin,
De oprit /afriten en het middenstuk liggen iets hoger dan de railstaven, daarom mogen deze niet te dicht bij de  railstaven liggen want dan worden de wielen van wagons / locs iets opgelicht met kans op contactproblemen of ontsporing.
Het plaatsen van op en afrit en middenstuk vereist enig afstelwerk maar resultaat is wel dan de FCS VW T1 busjes probleemloos de overweg kunnen gebruiken.
Gr Matje
Re: HO Faller car system overwegen.
Hier kan ik iets mee Matje.
Bedankt , dit ga ik eens bekijken.


Grtjs Erwin.
Re: HO Faller car system overwegen.
Lees al even mee... Toch maar even reageren. Mocht je interesse hebben in een hele andere oplossing. Kijk dan eens naar dit Pfarrerwinkel bahn: straatspoor Als je een beetje de spijkers een goede locatie geeft dan kan je schuin oversteken met je auto. Je moet zorgen dat de sleper goed kan oversteken en contact blijft houden ;) Een schuine groef voor de rijdraad van het fallersysteem s ook mogelijk. De hoogte met de rails kan je zo goed als gelijk maken. Het is wat hobbywerk. Mogelijk wel iets om te proberen. Mocht je interesse gewekt zijn dan mag je mij een PB sturen.

Groet Ronald.
Re: HO Faller car system overwegen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HO Faller car system overwegen.
Citaat van: SDriver op dinsdag 09 maart 2021, 21:07:37
Zijn c rails niet magnetisch ?
Bij mijn weten wel.

Ik heb de tip gelezen om de spoorstaven ter plekke bij de FCS overweg te vervangen door nikkelzilver
(b.v. Peco of Tillig); dat kan de tip zijn geweest van een perfectionist, natuurlijk.
Re: HO Faller car system overwegen.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: HO Faller car system overwegen.
De spoorstaven zijn niet van RVS, want dat materiaal is niet magnetisch.
Re: HO Faller car system overwegen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: HO Faller car system overwegen.
Dag Erwin.

Citaat van: SDriver op dinsdag 09 maart 2021, 19:22:52
... de sleper van mijn voertuig blijft veelal haperen, steken tussen de opening van de rail en het plaatje dat zit over de puko's.

De sleper dedecteert de rvs spoorstaaf van mijn K rail en de sleper wordt hierdoor aangetrokken en verliest het noorden.
Bijgevolg dat de sleper komt vast te zitten in die opening.

Een resolute oplossing zou zijn, om van de rails alle materialen die de magneet
van de sleper van het FCS aantrekken, te vervangen door non-ferro metalen.
Voor de spoorstaven zou dat messing zijn en voor de middengeleider evenzo of bladlood.

Groeten,

Erik.
Re: HO Faller car system overwegen.
Nuttige tips.
5 Overwegen en daar de sporen van vervangen is een hele klus.
Stel dat ik dit zou doen , kan ik messing sporen los kopen of met dwarsliggers eraan, een merk ?
De middengeleider zal worden vervangen door koperdraad zoals Faller het voorschrijft.
Re: HO Faller car system overwegen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: HO Faller car system overwegen.
Dag Erwin.

Je zou 2-rail Roco 4447 kunnen toepassen,
omdat je ter plaatse toch zelf een middengeleider aanbrengt.

Groeten,

Erik.
Re: HO Faller car system overwegen.
Das een goede oplossing Erik.
Bedankt.