Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

C-rail wissel 24620 breken stukken af

Gestart door Maarten Marklin zaterdag 06 maart 2021, 22:37:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail wissel 24620 breken stukken af
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
C-rail wissel 24620 breken stukken af
Ik heb op het forum gezocht maar vind niet het antwoord. Het zal best wel ergens staan maar kan het niet vinden.
Ik denk dat iemand het antwoord wel wil geven.
Ik heb een kruiswissel uit de batch met verkeerde kunststof, er breekt van alles vanaf. Nou wil ik een nieuwe wissel kopen maar de kans bestaat dat als ik een tweede hands wissel koop deze ook van de foute batch is.
Waaraan kun je zien of het wissel oud of nieuw is? Bij de rails weet ik wel dat er verschil zit in de nummering, laatste drie cijfers of volledige nr.
Op deze wissel staat het volledig nummer.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Op bijna alle rails staat de productie maand en jaar.
Dit in de vorm van cirkel van een 1 t/m 12  met hierin een pijl wijzend maar de productiemaand.
Aan weerszijden van de pijl staat een cijfer, het productie jaar.

Je zou kunnen zeggen: alles wat na 2002 (02) geproduceerd is, is met de juiste weekmakers geproduceerd en heeft bij mijn weten nog geen problemen gegeven.

Succes met je zoektocht.

Mvg.
Marcel
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Dank je wel Marcel. Op mijn wissel staat de pijl richting 2 of 3 en er staat het getal 99 in. Dus ongeveer maart 1999. Dat verklaart een hoop.
Ik weet nu waar ik op moet letten, bedankt!!!
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Is mij ook overkomen, bij zowel rails als wissels, dacht n koopje gedaan te hebben, niet dus..
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
In de wiki staat een informatief stukje over Afbrekende stukjes kunststof oude batches C-rail. De 24620 wordt niet genoemd, maar er staat onder andere

CiteerRails met een productiedatum na 2006 zijn prima.

Van bepaalde oudere batches is het inmiddels bekend, maar verder denk ik dat de tijd zal moeten leren hoe goed de rest van de oudere rails zich houdt.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
De 24620 bestaat niet meer als artikelnummer.  Nu is het 24624.
Dus waarschijnlijk is de 24624 een 'verbeterde' versie van de 24620.

C-rail is m.i. bedoeld voor een 'Teppichbahn', i.e. makkelijk op te bouwen en weer af te breken.  Dit gaat wonderwel vaak gepaard met 'ongewenst afbreken'.


Willy
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Willy,
De C-rail is uitermate geschikt voor de vaste modelbaan. Normaal gesproken breken er geen stukken af maar er is gewoon een slechte batch van voor 2002 waarbij dat gebeurt.
Ik heb me laten vertellen door een stamtafel NH genoot dat de oude breekbare kunststof van Basf Luran is gemaakt en de nieuwe van Basf ASA.




Ik ben net even op stap geweest en heb twee nieuwe wissels 24624 gekocht, nieuw in doos voor 108 euro (beiden). Bouwjaar 2020. Dat was een buitenkansje.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
@citaat Da's een nette prijs, gefeliciteerd. Als je toch al van plan was 24620's van (Märklin) aandrijvingen te voorzien ben je bovendien beter uit met een paar 24624's.


Citaat van: nmbssncb op zondag 07 maart 2021, 11:25:27
De 24620 bestaat niet meer als artikelnummer.  Nu is het 24624.
Dus waarschijnlijk is de 24624 een 'verbeterde' versie van de 24620.
Artikelnummer 24620 bestaat nog steeds, het is alleen geen los artikel in het programma meer. Hij heeft er een paar jaar in gezeten, voor het laatst in het totale programma 1998-1999. Het jaar daarop werd de nieuwe engelse wissel 24624 geïntroduceerd, af fabriek met electrische aandrijving en wissellantaarn, verder hetzelfde.

Als onderdeel van railuitbreidingsset C5 (24905) is de wissel 24620 nog steeds leverbaar, voor wie een nieuwe handmatig bediende engelse wissel zoekt is dat een optie. Een wissel 24620 in originele verpakking zou ik niet vertrouwen, ook al zou het kunnen dat het een verpakking van ruim 20 jaar oud is met een nieuwe, goede wissel uit C5 er in.

Citaat van: nmbssncb op zondag 07 maart 2021, 11:25:27C-rail is m.i. bedoeld voor een 'Teppichbahn', i.e. makkelijk op te bouwen en weer af te breken.  Dit gaat wonderwel vaak gepaard met 'ongewenst afbreken'.
Zoals in het eerder genoemde wiki-artikel staat, zijn er in het verleden C-rails gemaakt met een kunststof waarvan de weekmakers op termijn verdampen. Zonder weekmakers wordt de kunststof broos. Verdamping is vooral een kwestie van tijd, dat wordt niet versneld door opbouwen en afbreken van de baan. Misschien dat het iets langer duurt als de wissel in de gesloten verpakking zit en het zal ook ongetwijfeld iets langer duren als hij héél koud wordt bewaard, maar dat lijkt me nauwelijks relevant. Gewoon niet kopen als het een oude is.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Citaat van: Maarten Marklin op zondag 07 maart 2021, 16:42:57
Willy,
De C-rail is uitermate geschikt voor de vaste modelbaan.

Precies, voor een vaste baan, niet echt voor een tijdelijk baantje op een vloer(kleed).  Plastic blijft plastic en het heeft niet de stevigheid van M-rail die uitermate geschikt was voor baantje leggen en na een paar uur speelplezier weer afbreken (wat ik deed als kind, want geen ruimte voor een vast baantje).

Willy
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Willy, ik doe niet anders. Breuk? Alleen als iemand het verkeerd los probeert te halen. En de slechte batch. Ik zet er zo nu en dan de zaag in en dan moet ik echt vechten om stukken los te krijgen, de juiste kunststof is nogal taai. Een dremel met slijpschijf loopt erop vast.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
 @citaat

:roll: Vreemd, ik heb al heel wat C rail doorgeslepen met een Dremel met een slijpschijfje, gaat als een mes door de zachte boter.
Misschien slijp je met te lage snelheid of is je slijpschijfje te dik?

Dirk-Jan
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Hoi,
Een dremel die vastloopt in Crail? Gebruik je dan wel een doorslijpschijf?
Ik heb een aantal jaren terug zo`n 30 wissels wissels en tig bochten van Crails aangepast aan de oude Mrails geometrie.
Ik wilde niet een helemaal nieuwe baan bouwen.
Allemaal met een dremel op maat gemaakt en met "warme lijm" weer in elkaar gezet.
Een groot deel van de wissels was van voor 2000.
Dus als de dremel vastloopt is er iets anders aan de hand. Verkeerde schijf of snijsnelheid.

gr digibert
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Met de oude rails. Als deze eenmaal ligt, breken er dan ook stukjes af of is het alleen met "gebruiken" van bouwen en afbreken?
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Het plastic word bros,dus zou het als het eenmaal ligt goed moeten gaan.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 07 maart 2021, 20:41:33
@citaat

:roll: Vreemd, ik heb al heel wat C rail doorgeslepen met een Dremel met een slijpschijfje, gaat als een mes door de zachte boter.
Misschien slijp je met te lage snelheid of is je slijpschijfje te dik?

Dirk-Jan
Ik heb het geloof ik tot 35.000 RPM geprobeerd, maar als je echt in de lengterichting gaat zagen stopt ie vanzelf. Gewoon met zo'n mooi doorslijpschijfje.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Hoi Maarten.
Je moet wel héél wat jaren terug maar er is al veel over geschreven, al is dit ondertussen al 13 jaar geleden! :D

Lees het volgende topic over de "slechte" kwaliteit en service van Märklin over o.a. de C-rails maar eens door:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=8758.0

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Hoi Albert Jan,
Dat draadje van 2008 bevat tig bladzijden aan ellende. Dat ga ik echt niet allemaal zitten lezen hoor. Met die corona hebben we al ellende genoeg. Ik ben sinds kort over gestapt van k naar c rail en de bedoeling van dit draadje was hoe ik kan zien of ik te maken heb met de foute batch c rails.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Belangrijkste om te weten is dat de gratis omruilservice van Marklin niet meer van toepassing is. Mocht je breekbare rails hebben mag je nieuwe kopen.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Citaat van: Laurent op maandag 08 maart 2021, 21:24:44
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 07 maart 2021, 20:41:33
@citaat

:roll: Vreemd, ik heb al heel wat C rail doorgeslepen met een Dremel met een slijpschijfje, gaat als een mes door de zachte boter.
Misschien slijp je met te lage snelheid of is je slijpschijfje te dik?

Dirk-Jan
Ik heb het geloof ik tot 35.000 RPM geprobeerd, maar als je echt in de lengterichting gaat zagen stopt ie vanzelf. Gewoon met zo'n mooi doorslijpschijfje.
Eigenlijk heeft elk materiaal zo zijn geschikt zaagblad of doorslijpschijfje. Zo is de snelheid,de grofheid,het gebruikte aantal tanden en het materiaal waar de zaag/schijf van is gemaakt van belang.
Zo kan het zijn dat een origineel dremelblaadje ruk is en een ali exemplaar doet het goed dat is dan puur geluk.
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C-rail wissel 24620 breken stukken af
Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 11 maart 2021, 18:07:49
Belangrijkste om te weten is dat de gratis omruilservice van Marklin niet meer van toepassing is. Mocht je breekbare rails hebben mag je nieuwe kopen.

Gratis omruilen is inderdaad al lange tijd niet mogelijk maar wel de mogelijkheid om met bijbetaling (was ongeveer 60%) om te ruilen voor splinternieuwe.
Ik weet niet of deze mogelijkheid momenteel nog geldt maar misschien zijn er nog leden die dit kortgeleden nog geprobeerd of gedaan gebben?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.