Da's een nette prijs, gefeliciteerd. Als je toch al van plan was 24620's van (Märklin) aandrijvingen te voorzien ben je bovendien beter uit met een paar 24624's.
Citaat van: nmbssncb op zondag 07 maart 2021, 11:25:27
De 24620 bestaat niet meer als artikelnummer. Nu is het 24624.
Dus waarschijnlijk is de 24624 een 'verbeterde' versie van de 24620.
Artikelnummer 24620 bestaat nog steeds, het is alleen geen los artikel in het programma meer. Hij heeft er een paar jaar in gezeten, voor het laatst in het totale programma 1998-1999. Het jaar daarop werd de nieuwe engelse wissel 24624 geïntroduceerd, af fabriek met electrische aandrijving en wissellantaarn, verder hetzelfde.
Als onderdeel van railuitbreidingsset C5 (24905) is de wissel 24620 nog steeds leverbaar, voor wie een nieuwe handmatig bediende engelse wissel zoekt is dat een optie. Een wissel 24620 in originele verpakking zou ik niet vertrouwen, ook al zou het kunnen dat het een verpakking van ruim 20 jaar oud is met een nieuwe, goede wissel uit C5 er in.
Citaat van: nmbssncb op zondag 07 maart 2021, 11:25:27C-rail is m.i. bedoeld voor een 'Teppichbahn', i.e. makkelijk op te bouwen en weer af te breken. Dit gaat wonderwel vaak gepaard met 'ongewenst afbreken'.
Zoals in het eerder genoemde wiki-artikel staat, zijn er in het verleden C-rails gemaakt met een kunststof waarvan de weekmakers op termijn verdampen. Zonder weekmakers wordt de kunststof broos. Verdamping is vooral een kwestie van tijd, dat wordt niet versneld door opbouwen en afbreken van de baan. Misschien dat het iets langer duurt als de wissel in de gesloten verpakking zit en het zal ook ongetwijfeld iets langer duren als hij héél koud wordt bewaard, maar dat lijkt me nauwelijks relevant. Gewoon niet kopen als het een oude is.