Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

blokken maken in cs2?

Gestart door Hannyvan zaterdag 06 maart 2021, 15:48:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
blokken maken in cs2?
Hannyvan
gast

blokken maken in cs2?
is er eigenlijk de mogelijkheid om blokken in de cs2 te maken? of moet dat ect met een pc software, hoor graag, Hans
Re: blokken maken in cs2?
 @citaat / Hans / Hannyvan: Heb je bezetmelders onder je baan? Dus de baan al fysiek in aangepast of zo aangelegd? Wat wil je precies bereiken? Wil je met de computer rijden: Dan zal je het toch echt in het programma moeten doen. Wil je het via de CS2 doen dan is een kleine zoekopdracht voldoende om dit draadje tegen te komen: blokken met central station 2

Groet Ronald.
PS: Is jouw andere probleempjes: viesmann 5211 op cs2 probleem en Groep van wissels in cs2 al opgelost?. Probeer 1 probleem per keer aan te pakken. Als het opgelost is: Meld het dan ook even in het draadje. Dat is wel zo netjes.   :)
Re: blokken maken in cs2?
Andere zaken zijn opgelost, Hans
P.s. heb bezettingsmelders, wil dat een rijweg geblokkeerd moet worden als er een trein over dat stuk heen gaat, het suk zit tussen wissels, dus moet nog. Lokken maken vóór de wissels zodat men niet op de baan komt als er een opzit, Hans
Re: blokken maken in cs2?
hoi,

Citaat van: Hannyvan op zaterdag 06 maart 2021, 18:43:27
Andere zaken zijn opgelost, Hans

Meld dat dan even in die draadjes met een bericht. Dat is wel zo netjes. Jij zou het ook niet fijn vinden als iemand niet meer reageert. Dat doe je in het echte leven ook niet.

Citaat van: Hannyvan op zaterdag 06 maart 2021, 18:43:27
P.s. heb bezettingsmelders, wil dat een rijweg geblokkeerd moet worden als er een trein over dat stuk heen gaat, het suk zit tussen wissels, dus moet nog. Lokken maken vóór de wissels zodat men niet op de baan komt als er een opzit, Hans

Kijk even in de draadjes die ik in het bericht geplaatst hebt. Dan kan je het een en ander lezen. Dan kan je kijken of het mogelijk is wat jij wil.

Groet Ronald.
Re: blokken maken in cs2?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: blokken maken in cs2?
Citaat van: Hannyvan op zaterdag 06 maart 2021, 15:48:53
is er eigenlijk de mogelijkheid om blokken in de cs2 te maken?
of moet dat echt met een pc software?

Als je kijkt naar de Märklin CS 2.0 handleiding (de link die MarklinDak je gaf),
dan zie je op pagina 89 een verklarende begrippenlijst staan (Glossar).

Daar op pagina 89 staat het begrip "blokbeveiliging" uitgelegd.
Denk nou niet begint hij wéér, dit is taalfilosofisch bedoeld.

Er wordt uitgelegd wat Märklin bedoelt.
Een CS2-"sectie" heet in pc-software "blok".
En een "sectie" in de pc-software is géén CS2-sectie.

Gebruikers trekken het taaljargon wél gelijk:
een blok bestaat uit secties (afrem, stop/parkeer, optrek).
En dus is de layout als basis onontbeerlijk, en dat kan die CS 2.0
(mits je uiteraard de aanwezige hardware eerst selecteert, en dus ook die wissels en seinen).

Wat jij wilt, kan prima zonder PC. Maar het heet net iets anders.
Je moet onder het CS 2.0 taal-juk doorkruipen om het te kunnen verwezenlijken.
Dus: eerst setup (aanwezige hardware), dan layout maken, wissels en seinen definiëren, dan rijwegen instellen, en dan de logische acties benoemen.

***
In dat kleine stukje tekst over blokbeveiliging zitten minimaal 2 taalfouten.
En die komen duidelijk niet door gebruik te maken van  google translate.
Re: blokken maken in cs2?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: blokken maken in cs2?
De tekst in het screenshot maakt het verschil duidelijk tussen een CS2-sectie (CS3+ sectie) en een pc-software-blok.
Een blok(-sein) is in de Märklin filosofie onontbeerlijk.
Het sein garandeert de blokbeveiliging, en bewaakt de stopplaats, en daarmee het blok.
Net zoals dat in de Märklin analoge folosofie het geval is: een trein stopt als het sein de rijspanning onderbreekt op de stopplaats. En die stopplaats moet dus geïsoleerd zijn, om te kunnen stoppen, b.v.  met behulp van een sein.

En precies daarin wijkt de pc-software af: een seinbeeld is (een weergave van) de huidige toestand van de beveiliging.
De blokbeveiliging is niet afhankelijk van een sein, maar een sein is wel afhankelijk van die blokbeveiliging.
Die beveiliging geeft desgewenst een stop-commando aan de decoder, maar op de stopplaats blijft de rijspanning altijd aan. Stopplaatsen zijn dus niet apart geïsoleerd van de rest.

De Märklin manier vergt iets meer ingrepen aan de rails, duurdere seinen, en benut de decoder-functionaliteit iets minder dan de pc-software manier, maar daar kun je voor gaan.

Waarover je moet nadenken (in verband met blokseinen en stopplaatsen):
- trek-duw treinen (met de loc wisselend voorop of achteraan)
- sandwich treinen (met de loc in het midden, of juist een loc vooraan én een loc achteraan)
- treinen met dubbeltractie (2 locs voorop)

Kan dat, wil je dat, en zo ja, hoe doe je dat met alleen een CS2 en blokseinen?
Re: blokken maken in cs2?
Jan Willem heeft gelijk als gaat om de gehanteerde termen en alle bijzonderheden van de (meeste) PC besturingssystemen en Märklins benadering van automatisch rijden.
Märklin is nooit helemaal los gekomen van de analoge wijze van treinbeïnvloeding en de daarmee samenhangende besturing. Ik vind het een onjuiste keuze; je kunt zo mooi automatisch rijden door de locdecoders aan te sturen door uit te gaan van de plaats waar de trein zich bevindt (dankzij terugmelding op de baan). Ook wissels worden geschakeld en beveiligd afhankelijk van de route of rijweg die de trein neemt op basis van jouw opdracht of een random toewijzing. Vrijwel alle gangbare treinbesturingssoftware voor de PC kan dit. Je hebt er echt geen dure machine voor nodig.
Of een CS2 of 3 genoeg rekenkracht heeft om het in potentie ook te kunnen, dat denk ik niet, maar wel dat je best een computer met aanraakscherm zou kunnen maken die het wel kan en die niet veel groter (en ook niet veel duurder, denk ik) hoeft te zijn dan de Central Stations.
En dat maakt dat ik de keuze van tante M niet zo waardeer, maar gelukkig zijn er genoeg fans die er anders over denken. En er zijn (nagenoeg) gratis computerprogramma's die het gebrek compenseren. Een oude PC of eventueel een voor alle doelen inzetbare laptop zorgt voor nauwelijks meerkosten bij het verwezenlijken van mijn wensen.

Groet,

Peter
Re: blokken maken in cs2?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: blokken maken in cs2?
Er zijn redenen waarom ik nooit over ben gestapt op een CS. Je noemt er eentje van.

Een andere reden zit opgesloten in mijn vraagstelling. Ja, je kunt met CS2 en blokbeveiliging met blokseinen rijden met trek-duwtreinen, sandwiches en tandems, mits je stroomvoerende koppelingen inbouwt en een sleperswissel bouwsteen (of meerdere) aan een locdecoder hangt. Maar wil je dat? Is het je dat waard? Hoe flexibel is dat?
Re: blokken maken in cs2?
ACTS.zuid
gast

Re: blokken maken in cs2?
Ik zou zeggen: kap er mee. Voor de prijs van 2 Marklin seinen koop je een licentie van iTrain.

Gr, Ben.
Re: blokken maken in cs2?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: blokken maken in cs2?
Het is niet "winstgevend" voor een modelspoor fabrikant zich te begeven in de modelspoor automatisering, tenzij de fabrikant een hele batterij vrijwilligers beschikbaar heeft om alle vragen te beantwoorden..

Groet, Anne W
Re: blokken maken in cs2?
Waarschijnlijk heb je gelijk, Anne, maar nu heeft Märklin iets gemaakt wat misschien nog wel veel moeilijker uit te leggen is. Het enige voordeel is dat je door alles netjes aan te sluiten, al dan niet 'geholpen' door Mfx, met treintjes kunt rijden en wissels of seinen kunt omzetten. Het hoeft niet automatisch.
En als er een echt besturingsprogramma in het CS zou worden gestopt, zul je dat moeten volgen en zal het mogelijk slecht combineren met de handmatige bediening, hoewel dat niet hoeft. Met RocRail zou ik ook helemaal handmatig kunnen rijden en dat is niet moeilijker om  in te voeren dan het baanplan op het CS2. Maar het zal wel een wensdroom blijven. Geeft niks. Wat ik nu heb, werkt prachtig. Ik vond alleen het CS2 (zelfs gebruikt) nog best duur destijds voor wat het nu echt kan.


Groet,

Peter
Re: blokken maken in cs2?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: blokken maken in cs2?
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 08 maart 2021, 18:41:00
Märklins benadering van automatisch rijden.
Dat gaf analoog al genoeg problemen:

-treinen die aan de achterkant over de blokgrens uit steken
-treinen die aan de voorkant over de blokgrens uit steken

m.a.w. alle treinen die de sleper niet op de enige en juiste plaats dragen
vormen in Märklins benadering van automatisch rijden een probleem,
en hebben dat altijd al gedaan.

De oplossingen daarvoor kwamen van buiten Märklin zelf.
En Märklin maar propageren om de hele wagonsleep vol te hangen met slepers voor de verlichting.
Om het probleem nog een graadje erger te maken, zonder het voor je op te lossen.
Opnieuw: de oplossingen kwamen van buitenaf.

Kijk naar treinherkenning, variabele treinlengte, variabele bloklengte en wat het CS2 daarvan bakt.
Een CS2-rijder raadt anderen aan om te zorgen dat de lengte van een blok langer is dan de langste trein,
want dan gaat het goed. Blokken met verschillende lengte, met alleen een CS2, gaat dat goed, dan?

Märklin heeft gewoon te weinig betaalde programmeurs, en omdat het geen open source is, te weinig vrijwilligers.
Het moet allemaal op een koopje gemaakt worden, daar heb ik alle begrip voor, het is maar een hobby.
En je moet er wel een verdienmodel in kunnen vinden: exclusiviteit bijvoorbeeld, want anders ga je op de fles.
Re: blokken maken in cs2?
ACTS.zuid
gast

Re: blokken maken in cs2?
Citaat van: Anne W op dinsdag 09 maart 2021, 22:57:39

Het is niet "winstgevend" voor een modelspoor fabrikant zich te begeven in de modelspoor automatisering, tenzij de fabrikant een hele batterij vrijwilligers beschikbaar heeft om alle vragen te beantwoorden..


Ik snap wat je bedoelt. Anderzijds is dat beetje automatisering de enige manier voor hen om dure hardware w.o. seinen van €105 aan de man te brengen. Reken maar dat daar een flinke marge op zit, evenzo op M83, M84 en S88 spul. Het komt allemaal uit Azië en is 10-tallen jaren geleden al bedacht.

Gr, Ben.
Re: blokken maken in cs2?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: blokken maken in cs2?
Het leven bestaat uit genoeg geld verdienen om het bedrijf in stand te houden/uit te breiden, waardoor weer meer mensen hun dagelijks brood kunnen verdienen.

Groet, Anne W