Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin treinstel 37716 voorzien van dummy 41731

Gestart door wout123 zaterdag 06 maart 2021, 12:12:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin treinstel 37716 voorzien van dummy 41731
Goedemorgen Lezers,

Bij het treinstel Marklin MFX 37718 (10 functies) is het mogelijk om een Marklin Dummy (zonder Motor) 41731 met koppeling en steker aan te sluiten achter dit treinstel.
Is het nu ook mogelijk om om een nieuwere uitvoering Marklin MFX plus 37716 (16 functies) deze zelfde Dummy 41731 te koppelen? Uitwendig zijn ze het zelfde. Deze heeft ook de koppeling en steker aanwezigheid . Ik ben bang dat de MFX plus met veel functies beschadig als ik dat doe. Wie weet meer?

gr Wouter
Re: Marklin treinstel 37716 voorzien van dummy 41731
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin treinstel 37716 voorzien van dummy 41731
Hoi,
Ik zou het je niet exact kunnen vertellen, maar de 37718 heeft geluids- en fysieke functies.
Geluidsfuncties zijn niet in de dummy aanwezig.
Wat wel aanwezig is, zijn de lichtfuncties.
Front- en sluitseinen zijn goed voor 3/4 aders.
Binnenverlichting 1 ader.
Koersbord 1 ader.
Sleepcontact en massa 2 aders.
Dus dat kan de bezetting zijn van 6-8 aders.

Ik verwacht niet dat een dummy van het nieuwe type anders aangesloten zal zijn, tenzij die ook met eigen decoder of sound zal zijn uitgerust.

Misschien kan je nog een aanwijzing in de gebruiksaanwijzing vinden van de nieuwste uitvoering.

Ik heb zelf ook de eerste uitvoering met dummy. Optisch een mooi ding, maar Marklin heeft toch 2 steekjes laten vallen.
1) binnenste koersbord bij gekoppelde wagens niet uitschakelaar.
2) En geen geluid in dummy's.
Verder een mooi ding.

Mvg. Marcel