Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS

Gestart door Peter R. vrijdag 05 maart 2021, 22:29:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Heren, ik heb een oudere blokkendoos De motor hapert
Hoe moet hij open ?
Weet iemand  een site met de gegevens

Groet Peter R
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Hoi,

Klopt het nummer wel? Meestal kan je op de onderdelensite van Roco het onderdelenblad en/of handleiding wel vinden. Kijk eens hier op het forum naar dit Draadje: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos en Roco Blokkendoos, 04190S, DC. Hoe te openen, handleiding gezocht.

Groet Ronald.
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Roco onderdeellijst: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43505_9088.pdf

Kap spreiden en je kunt bij de motor zo te zien. Het is wel een oudje met zo'n dikke stroom vretende motor, mogelijk red je het met nieuwe borstels.

Gr, Ben.
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Ben ik heb hem open en de motor er uit
De lok heeft bijna nooit gereden
Zal ik de motor laten draaien met een 9 volt gelijkstroom
Ik neem aan dat er een gelijkstoom motor inzit met een gelijkrichter
Als de moter loopt kan ik hem weer monter en testen
wachtende op je advies
Groet Peter
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Mijn wijsheid komt van hier: https://www.catawiki.nl/l/38002713-roco-h0-73325-motorwagen-bd-9151-blokkendoos-ns

Motorwagen BD9151 kent nummers 4188/89/90 en 4317 en het is allemaal DC, 2rail dus. Artikel 73325 is mij onbekend als Blokkendoos.
Er zit een gelijkstroom motor in en die kun je testen met een batterijtje. Verder zou ik niet weten wat er voor hangt want dat zal door de vorige eigenaar geknutseld zijn.

Gr, Ben.
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 08 maart 2021, 08:01:18
Artikel 73325 is mij onbekend als Blokkendoos.
Zie ===>klik
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
 @citaat / Wim / Nobody: Dat zegt niets. Een winkel kan het ook fout hebben. Dat zie je ook bij veilingsites en verkoopsites. Het is altijd goed nakijken. Sommige winkeliers doen netjes onderzoek naar wat ze binnen krijgen. Anderen niet. In de link van jou heeft het ding geen originele doos. In deze link Catawiki BD 9151 zeggen ze in de omschrijving ook hetzelfde nummer maar als je wat verder kijkt laten ze een originele verpakking zien met het artikelnummer 43505. De link van Ben naar de Roco Site geeft toevallig ook het nummer 43505: Goh... wat zou het goede nummer zijn?

Groet Ronald.
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Citaat van: ronaldk op maandag 08 maart 2021, 08:36:14
Een winkel kan het ook fout hebben.
Laten we daar maar van uit gaan. Positieve instelling. Goed uitgangspunt.  :D
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Citaat van: nobody op maandag 08 maart 2021, 08:11:59
Zie ===>klik

Da's het winkeltje van Maarten: gebruiker Marklin150jaar! Hij zal het weten, voor zover ik weet bestaat dit artikelnummer niet bij Roco, niet voor een Blokkendoos.
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
 @citaat  @citaat / Wim / Nobody: Zeg ook niet dat het een uitgangspunt is Wim. Ik zeg "Kan ook fout hebben". iedereen kan het een keer mis hebben. Ik ben die sites ook tegengekomen met dat nummer voor deze blokkendoos. Roco heeft wel eens vaker nummers "hergebruikt". Het was niet altijd even duidelijk kwa nummering  :) Als je nummer 73325 in voert bij Roco krijg je de Elektrolokomotive 114 008, DB AG. Ook bij de eerste 10 pagina's bij Google en DuckDuckGo.. De enige 2 die naar een blokkendoos verwijzen zijn CataWiki en een (tweedehands) winkel. Waarvan 1 zonder OVP en 1 met een OVP met nummer 43505 het ding aangeboden heeft. De webzijde NS in Model geeft ook geen uitsluitsel daarin.

Groet Ronald.
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Heren  De blokkendoor rijdt
Maar een tweede probleem is dat hij niet van richting wijzigt
De gelijkrichter werkt maar het omschakelen niet  Waar kan ik deze electronica vinden
of vervangen door een ander onderdeel ?
groet Peter
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
 @citaat Ik zou er een (nieuwe) decoder inzetten. Dan heb je hem helemaal goed.

Groet Ronald.
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Ronald
Er een (nieuwe) decoder inzetten. Dan heb je hem helemaal goed.
Het is een wisselstroom Moterpost met een gelijkrichter en een elektronisch relais,
Vraag een decoder er ,hoe wordt dan de stroom gelkijkgericht ,doet een decoder dat ook ?

Heb weinig verstand van electronica ,kan allen goed logisch nadenken

Groet Peter
Re: Roco 73325 H0 Blokkendoos, motorwagen BD 9151 van de NS
Hoi,

Citaat van: Peter R. op maandag 15 maart 2021, 09:04:27
Vraag een decoder er ,hoe wordt dan de stroom gelkijkgericht ,doet een decoder dat ook ? Heb weinig verstand van electronica ,kan allen goed logisch nadenken

Inderdaad de decoder doet dat ook. Märklin brengt al jaren geen lokjes meer op de markt zonder een decoder. Deze zijn geschikt voor Analoog (zowel gelijk als wisselspanning) en digitaal bedrijf.  Andere fabrikanten brengen ook al jaren voor 3rail geen modellen meer uit zonder decoder. Het is goedkoper en gemakkelijker.

Groet Ronald.