Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)

Gestart door peterp vrijdag 05 maart 2021, 21:08:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Deze loc is ooit van mijn vader geweest. Ergens einde 1960 aangeschaft wat ik mij herinner. Nu rij ik digitaal. Is het überhaupt mogelijk deze loc om te bouwen? Zo ja..........is het de trein waard? Of lekker in de vitrine laten staan om er naar te kijken.  Zie overigens dat ik hem in de verkeerde rubriek heb geplaatst. Excuses.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Zelf ben ik er niet zo van die oudjes om te bouwen naar digitaal. Het rijdt minder goed dan het moderne spul en het oude karakter en de authenticiteit is ook verloren, dus van beide werelden is het niets. Ik laat de oudjes ieder jaar rond de kerst uit op een vloerbaan, gewoon analoog op M-rails. Maar het is jouw loc natuurlijk, niet de mijne. Doe vooral wat goed voelt.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
 @citaat bovenstaande is precies wat ik ook zeggen wou. Aan ombouw is niet heel veel extra eer te behalen, want het blijft een klassieke loc qua rijgedrag en uiterlijk.
Het knalt gewoon het mooist analoog over metaalrails met flitsende lampen en (soms) een bokkesprong bij het omschakelen.

Groet,

Peter
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Aan de andere kant, als het klassieke uiterlijk je niet stoort, wat houd je tegen?
Als de locomotief analoog nog netjes loopt zal dat na ombouw ook nog wel goed gaan.
De vraag is hoe graag je de locomotief op je digitale baan wilt laten rijden.
Ik heb zelf twee klassieke P8-en omgebouwd en daar geen spijt van, deze rijden gewoon goed. Voorwaarde is wel dat het rijgedeelte in goede staat is, en een goede schoonmaakbeurt is met deze klassiekertjes wel aan te bevelen.
Dus...
De keuze is aan je zelf  ;)
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Ik zou deze origineel laten,  met doos en in goede staat ongeveer 140€ in de Koll 2017,
loc geproduceerd tussen 1965 en 1973
mvg, Alain
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: peterp op vrijdag 05 maart 2021, 21:08:37
..... Nu rij ik digitaal. Is het überhaupt mogelijk deze loc om te bouwen? Zo ja..........is het de trein waard?

Hi Peter,

Zelf zou ik hem gewoon ombouwen en ja dat kan uiteraard.
Je rijdt digitaal en niets is mooier om die loc van je vader rond te laten rijden, nostalgie met emoties.
Ondanks dat het een oudje is (mits mechn. in orde) zal hij ook beter rijden met een 5polig anker en decoder.
Je kan zelfs ook nog beslissen zonder- of met geluid.

groet
Harald
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Ik zou deze lok ook lekker laten zoals ie is.
Het is bijna antiek en daar ga je ook niks aan veranderen.
Aan de andere kant is het ook wel weer jammer dat je hem niet af en toe eens over je digitale baan kan laten rijden.
Märklin biedt wel de allstrom decoder 60906 aan om oudere modellen om te bouwen met behoud van de motor.
Deze is wel vrij prijzig, maar je spaart een nieuwe motor uit.
Keuze is aan jou Peter.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Dank voor alle reacties. Zal hem binnenkort eerst weer een keer analoog laten rijden. Daarna neem ik een beslissing, maar denk dat ik hem w.s. origineel laat.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Ik ben geen vitrine gluurder: lok oppoetsen in een lauwwarm sopje en het decodertje wat Ad zegt erin solderen.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Klein stukje van je baan omschakelbaar maken digitaal-analoog?
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Hoi Peter,
Loks zijn om te rijden en niet om alleen naar te kijken.
Er rijdt hier een broertje BR44 (uit jaren 60) en die heeft zijn vierde decoder al. In `86  een 6080 met alleen F0 tot nu met sound.
Ombouwen en genieten.
gr. digibert.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Hmmmmm.....wordt toch nieuwsgierig. Vindt de prijs van de decoder ook prima om de loc weer te zien rijden. Alleen heb ik tot nu toe geen enkele ervaring met inbouwen. Ben handig wat betreft solderen......
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Als je kan solderen en klein beetje handig bent, zo'n decoder inbouw niet zo veel voor.
Je soldeert alle bestaande bedrading naar de motor (en/of aan relais zijde) en lampjes los.
Dan schroef je het relais en motorschild los (haal wel eerst de koolborstels er uit) en haalt alles er uit.
Reinig dan het locframe en zet de motor terug.
Dan kun je de decoder plaatsen.
Er zit een houder bij die je op de plek van het relais kunt zetten met de bijgeleverde schroef.
Dan plaats je de decoder in de houder en soldeert de bedrading naar de sleper, chassismassa, motorschild en lampje vast.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)

Zo te zien zit er een LFCM motor in?

Heb zelf gemerkt dat met zoveel metaal eromheen, dat de warmte niet weg wil. En dat merkte ik in het heel erg warm worden en zelfs uitvallen.

Door een ESU magneet  met dus het originele 3-polig anker te hergebruiken, was dat aanzienlijk minder.

Groeten,

Jan
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: i_m_johny op zondag 07 maart 2021, 10:48:31

En dat merkte ik in het heel erg warm worden en zelfs uitvallen.


De genoemde decoder is juist bedoeld voor dit soort oude motoren met een hoog stroomverbruik.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: i_m_johny op zondag 07 maart 2021, 10:48:31
Heb zelf gemerkt dat met zoveel metaal eromheen, dat de warmte niet weg wil.
Vreemd, want metaal is juist een goede warmtegeleider.
En je laat zo'n oudje toch geen uren achtereen rijden?
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Hoi Peter,
Zoals  Kappa zegt het ombouwen valt mee.
Een raad schaf in ieder geval een simpel print-soldeerboutje aan met de juiste soldeer.
Een M ombouwmotor met M decoder geeft het beste resultaat omdat ze op elkaar afgestemd zijn.
Warm worden valt erg mee en bovendien is de metalen kap een prima koeling.
Tip; zet je uitgebouwde motor en omschakelrelais in de verkoop, je hebt de kosten voor de ombouw motor dan al terug (veel vraag voor door "restaurateurs").
gr digibert
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: Kappa op zondag 07 maart 2021, 12:33:47
Vreemd, want metaal is juist een goede warmtegeleider.
En je laat zo'n oudje toch geen uren achtereen rijden?

:D.... Aldoende leert men. Ik 'vergeet' meestal de tijd en dan wil zoiets best wel een uurtje aan staan.
Ook onlangs weer gemerkt met een ouwe 1200. Decoder kapot na inderdaad een uur gewoon draaien.

Groeten,

Jan
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
En analoog reden deze machines uuuuren achtereen. In etalages van winkels of op tentoonstellingen kon je treintjes oneindig zien rijden.
Een beter argument tegen ombouw zie ik niet. Gewoon apart stukje spoor aanleggen voor dit antieke spul en af en toe uitlaten met wat (blikken) karretjes erachter. Het smoelt allemaal toch niet echt mooi op een verder modelgetrouwe baan. In zijn originaliteit is het gewoon een gaaf ding.
Een 2CV met electromotor en accupakket is geen echte lelijke eend meer. Het karakteristieke motorgeluid hoorde erbij. Natuurlijk zijn er mensen die dat niet zo zien en vooral blij zijn over het behoud van het model. Maar het blijft behelpen. De luchtweerstand is gelijk aan die van een baksteen en verder heeft het een hoog drs. Mallebrootje-gehalte.

Groet,

Peter

Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: i_m_johny op maandag 08 maart 2021, 10:52:27
Citaat van: Kappa op zondag 07 maart 2021, 12:33:47
Vreemd, want metaal is juist een goede warmtegeleider.
En je laat zo'n oudje toch geen uren achtereen rijden?

:D.... Aldoende leert men. Ik 'vergeet' meestal de tijd en dan wil zoiets best wel een uurtje aan staan.
Ook onlangs weer gemerkt met een ouwe 1200. Decoder kapot na inderdaad een uur gewoon draaien.
Een nieuwe 5 polige gebruikt minder stroom dan een oude 3poler,word die toch warm is er wat anders aan de hand te veel weerstand bvb. Ook horen decoders hier tegen te kunnen.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
 @citaat
Helemaal mee eens
Dus ..... klik

groet
Harald
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Hoi Peter,
Leuke discussie hier. Ik zou ook ombouwen as je de loc mee wilt laten doen. Oude onderdelen bewaren, want ombouwen is volgens mij niet definitief, tenzij je moet slijpen iod, dus is alles te herstellen.
Verder: als je rijk wil worden moet je zeker geen treinen kopen (ook geen PC's en auto's). Je krijgt meestal een fractie terug van wat je ervoor betaald hebt (slechts heel enkele speciale items leveren veel op, maar iedereen denkt al snel die te hebben...).

Als je liever rijdende treinen hebt dan een lok achter glas: doen wat Ben aanraadt.

gr. Gertjan
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
dit is een 150x29 omgebouwde lok voor een forumlid, met ESU geluidsdecoder V4 , de speaker kon/kan moeilijk in de tender,
ivm spanten,
passende M speaker in het ketelhuis en decoder in de tender.
5*motor erin met lager en gaan.

gr. Jan








Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
hij rookt nog na van testronde......

Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
 @citaat
Netjes gedaan en zelfs met lager.    :thumbup:

groet
Harald
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
 @citaat @citaat
@citaat
En geluid  :thumbup:
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Ziet er inderdaad netjes uit. Ben wel wat huiverig om die van mij te gaan ombouwen. Wordt de eerste trein en zou zonde zijn als ik hem stuk maak.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: peterp op woensdag 10 maart 2021, 19:14:39
Ben wel wat huiverig om die van mij te gaan ombouwen.
Terecht, 't is pure heiligschennis.
De best uitlopende Märklin lok ombouwen naar een bokkig lopende dc loc, je moet er maar opkomen...
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
 @citaat Je oordeel is gebaseerd op wat?

Groetjes, Jan
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Kennis van motoren en ervaring...
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: antonv op woensdag 10 maart 2021, 19:31:12
De best uitlopende Märklin lok ombouwen naar een bokkig lopende dc loc, je moet er maar opkomen...

Onzin, heb vele oude loks omgebouwd en die lopen perfect.

groet
Harald
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Dat weten jij en ik Harald  :D maar het is geen wedstrijd wie de langste heeft of motoren kennis en ervaring want dat zit er op dit forum vol mee,    :P

Groetjes, Jan
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: Haradigi op woensdag 10 maart 2021, 21:02:56
Citaat van: antonv op woensdag 10 maart 2021, 19:31:12
De best uitlopende Märklin lok ombouwen naar een bokkig lopende dc loc, je moet er maar opkomen...

Onzin, heb vele oude loks omgebouwd en die lopen perfect.

groet
Harald
Dat is helemaal geen onzin, dat jij dit onzin noemt is het bewijs dat je heel weinig kennis hebt van de uitloop van een veldspoelmotor en de remmende werking van de magneet van een permanent magneet motor...
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
 @citaat

Er is natuurlijk een remmende werking van motorspoelen draaiend in het magneetveld van een permanente magneet, want de motor is dan een dynamo/generator geworden.

Het is voor mij alleen de vraag in hoeverre die dynamo/generator de opgewekte stroom kwijt kan, die stroom moet via de decoder, daarnaast zijn Märklin loks, zeker de oude nogal eens "gewichtig" wat het afremmen weer tegengaat, ook zijn decoders instelbaar v.w.b.  imaginaire massatraagheid wat ook weer helpt om netjes af te remmen.

Een voorbeeld kan zijn mijn Re 4/4 II lok, die komt op volle snelheid (130 km/hr) aan en heeft dan een dikke meter om af te remmen, dat lukt hem net, de massatraagheid in de decoder staat op "0", de centrale geeft, zodra de lok op de remmelder is, gelijk snelheidsinstructie "0" en toch heeft hij meer als een meter nodig om te stoppen ondanks de, indien aanwezig, zelf remmende werking van de motor, dat kom puur en alleen door zijn eigen gewicht.

Groet, Anne W
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Zoveel kennis.......zoveel meningen.......de één beschrijft het wat vriendelijker dan de andere. Dank allen voor jullie reacties. De loc gaat weer even terug op zijn plek.......het wordt er allemaal niet duidelijker op en ik ga rustig nadenken wat te doen.  :)
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Citaat van: Anne W op woensdag 10 maart 2021, 23:44:02

Het is voor mij alleen de vraag in hoeverre die dynamo/generator de opgewekte stroom kwijt kan, die stroom moet via de decoder, daarnaast zijn Märklin loks, zeker de oude nogal eens "gewichtig" wat het afremmen weer tegengaat, ook zijn decoders instelbaar v.w.b.  imaginaire massatraagheid wat ook weer helpt om netjes af te remmen.

Een voorbeeld kan zijn mijn Re 4/4 II lok, die komt op volle snelheid (130 km/hr) aan en heeft dan een dikke meter om af te remmen, dat lukt hem net, de massatraagheid in de decoder staat op "0", de centrale geeft, zodra de lok op de remmelder is, gelijk snelheidsinstructie "0" en toch heeft hij meer als een meter nodig om te stoppen ondanks de, indien aanwezig, zelf remmende werking van de motor, dat kom puur en alleen door zijn eigen gewicht.


Het heeft niets met eigen gewicht te maken. Open even een nieuw topic dan helpen we je er mee, het is allemaal prima op te lossen.

Dit gaat over de 150X29 die netjes kan rijden als je het ding met kennis van zaken ombouwt naar DC motor met een nette Esu decoder. Of met de originele motor en de bedoelde Marklin decoder die eerder genoemd is. Of Peter dat wil of kan bepaalt hij zelf.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Haha, en zo eindigt dit leuke topic - net als onze treinen meestal doen - op de plek waar het begon.
Sterkte met nadenken en mocht je ooit besluiten om deze prachtige loc om te bouwen, ga dan met overleg te werk, zodat de loc desgewenst weer in originele staat teruggebouwd kan worden. Succes.
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Ombouwen S.N.C.F 150X29 (3046)
Amaai, wat een passionele discussie hier. Ik bezit zelf de Noorse versie van deze machine (3045), en vind ze behorend tot één van de top modellen van Märklin. (Ik heb die ondertussen flink omgebouwd, maar ik wil de discussie hier niet nog versterken). Ik vind wel dat die ouderdom  betekent dat we ze in een glazen kastje moeten achterlaten. Ze zien (en horen) rijden is het beste, en daar zijn ze ook voor gemaakt. Maar het is wel zo dat de digitale omgeving het plezier zoveel leuker maakt. Noem maar de verlichting die kan aan blijven staan als de lok stilstaat. En die trage gang die ze aankunnen... betoverend realistisch. Laat me zeggen dat ik in de vroege jaren 70 elektronische sturingen bouwde om mijn locs echt traag te kunnen vertrekken en stoppen... in analoog bedrijf. Door het toevoegen van gepulste spanningspieken om de inertie bij opstarten te vermijden.
Ik ben het eens met het lid dat zegt dat je alles terug kan ombouwen, om hem origineel te houden - mocht dat überhaupt een meerwaarde vormen. Voor sommigen wel, voor anderen niet. Het is wat je echt voor jezelf wil, en meningen vragen resulteert in een spectrum van opinies die het niet eenvoudig maken. Ik hoop dat mijn bijdrage je op één of andere manier kan helpen.

Groetjes,

Bob

PS, die serie blijft een oersterk topmodel, wat er ook inzit aan aandrijving.