Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vraagje over Roco 68580; de NS 1145

Gestart door m-re maandag 23 maart 2015, 19:16:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo allemaal,
Zoals jullie misschien al door hadden had ik ook al een paar vraagjes over de ns 1100 van Marklin gesteld.
Maar nu toch ook nog een paar vraagjes over die van Roco namelijk of de ns 1100 wel echt goed rijd op m-rails analoog en heeft hij ook een beetje trek kracht?
Wat ik ook wel eens gelezen heb is dat Roco soms plastic asjes gebruikt en dat slijt na een tijdje en dat als ik na foto's kijk ook zie is dat het 'huis' waar alle tandwielen in zitten ook van plastic is en bij Marklin is dat van metaal en slijt minder als ik het goed heb.
Dus even kort: kan de Roco ns 1100 goed op m-rails analoog rijden met een beetje trek kracht en slijten de asjes/motortje niet?
De ns 1100 van Roco is toch wel meer gedetailleerder dan die van Marklin. :D

Groeten,

Remco
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
De Roco lok: over slijtage hoef je je niet druk om te maken. De assen zijn van metaal en de opgeperste tandwielen van nylon. Ook de wormaandrijving slijt nauwelijks. Wel onderhouden natuurlijk met een likje vet maar dat geldt voor alle merken.

De trekkracht zal wat minder zijn dan van de Marklin lok maar nog altijd ruim genoeg om een mooie sleep te trekken. Nadeel van de Roco 3railer is dat deze een aangedreven as minder heeft t.o.v. dezelfde 2railer.

Met M-rail geen ervaring.

Gr, Ben.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo

Heb zelf geen 1145, maar heb hier diverse Roco locs op M-rail rond rijden en die rijden als een trein :thumbup:
Enkel op zeer lage snelheid willen ze door de fluistersleper wel eens op een wissel stoppen.

groeten,
Mart
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo allemaal,
Goed om te horen dat hij goed rijd en weinig slijt. :D
Zijn er dan eigenlijk ook nog andere sleepers die je onder de trein kunt schroeven die iets langer zijn?

Groeten,

Remco
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Van roco neem ik aan dat je bedoelt? Bij marklin zit er nog een plaatje op en da past denk ik niet op een roco.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo Tim,
Ja ik bedoel de ns 1100 van roco.
Heeft roco echt geen plaatje eronder voor een ander sleep contact?

Groeten,

Remco
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Bij marklin zit er een bruin plaatje op de sleper. Bij roco niet. Als je een marklin sleper met plaatje onder de loc zet, word het draaistel bij wissels omhoog geduwd. Je kan het plaatje eraf halen. Maar dan krijg je een heel groot schroefgat, dus moet je in het onderstel hoekjes uitvijlen en de sleper er omheen buigen (bruine plaatje eraf halen hou je 4 puntjes over.) Dan moet je aan het metaal van de sleper nog een draadje solderen.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Beiden rijden goed op M-rails is mijn ervaring. Er zijn wel verschillen. De Märklin 1100 heeft tandwielaandrijving; het Roco-exemplaar wormwiel. Dat merk je in de rijeigenschappen: de Märklin-loc rolt nog even door als 'ie stroomloos krijgt waar de 1100 van Roco meteen stilstaat. Dat betekent bij een wat vervuilde baan dat het Märklin-exemplaar vloeiender rijdt dan die van Roco. De motor en aandrijflijn van de Märklin-1100 vergt wat meer onderhoud, zo af en toe een drupje olie (niet teveel, een klein speldenknopdrupje, maar wel met enige regelmaat). Het Roco-model heeft wat minder trekkracht. Dat wordt denk ik veroorzaakt doordat er een as minder is aangedreven, de loc iets lichter is (minder asdruk) en het motortje misschien wat minder krachtig is. Even goed is het Roco-model in staat een aardige sleep te trekken hoor. Het Roco-model trekt mooi geleidelijk ("vertraagd" zo je wilt) op in analoog bedrijf. Märklin-modellen 1108, 1135, 1139 en 1117 kunnen dat niet, 1144 moet de kap eraf en een podmetertje aanpassen en 1136/1138 kan het worden ingesteld met een digitale centrale (dan werkt het analoog ook) voor een vergelijkbaar effect. Het Roco-exemplaar is een nieuwer ontwerp. Het heeft meer detail. De kleur van de frontseinen is fraai. Het Märklin-ontwerp komt van rond 1985 en is minder gedetailleerd, maar wel degelijk. De verhoudingen zijn voor modellen van beide fabrikanten goed getroffen. Ik heb geen echte voorkeur voor één van beide. Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo allemaal,
Voor de roco ns 1100 is het helemaal duidelijk heel erg bedankt voor de hulp. :thumbup: :thumbup:
Ik ga voor de roco en niet voor de Marklin.
Maar dan nog even een klein vraagje namelijk rijden de wagons van Roco net zo goed als de treinen van Roco?
En dan wel met de wisselstroom wielen eronder natuurlijk. :D
Is het trouwens erg moeilijk sluitlichten in te bouwen in de Roco ns 1100 en dat op het printplaatje aan te sluiten?

Groeten,

Remco
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Citaat van: m-re op zaterdag 28 maart 2015, 14:31:35
rijden de wagons van Roco net zo goed als de treinen van Roco?
Een trein bestaat uit (tenminste één) tractiemiddel met één of meerdere wagens/rijtuigen.
Overigens ben ik zéér te spreken over het rijgedrag van de Roco wagens/rijtuigen. ;)
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo Wim,
Ik vind Marklin en Roco erg mooi maar sommige treinen/wagons zijn van Roco mooier.
Ben bijna jarig dus kan ik weer wat mooie spullen kopen. Ik ben trouwens opzoek naar goederen wagons voor achter de ns 1100.

Groeten,

Remco
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Ervan uitgaand dat je voor Roco gaat vanwege de betere detaillering zou je voor die goederenwagens ook eens kunnen kijken op www.artitec.nl. Daar zul je zeer fraaie goederenwagons aantreffen met zeer veel detail en bijzonder geschikt voor achter een 1100 (voor een 1100 met neus wel even opletten dat je het goede tijdperk aanschaft: Tp IV en later).
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo 1200Blauw,
Ja de artitec site kende ik al wel maar zijn die wagons niet precies 1:87 (lijkt me een beetje raar gezicht als er een paar 1:87 wagons tussen zitten en een paar niet)
En zit er ook een NEM schacht bij voor kortkoppeling en een V scharnier als U mij begrijpt?

Groeten,

Remco
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Goederenwagens zijn bij alle merken meestal wel op schaal en de laatste 20 jaar hebben ze in de regel ook een nem-schacht en een kortkoppelmechaniek.
Vooral oudere rijtuigen waren vaak (fiks) ingekort. Tegenwoordig ontwerpt alleen Märklin nog rijtuigen in 1:93 lengteschaal. Maar bij goederenwagens is dat eigenlijk al een jaar of 50 geen gewoonte meer.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo henkv,
Bedankt voor de hulp dat wist ik nog niet. :D

Groeten,

Remco
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo henk,
Trix is toch gelijkstroom van marklin? Maakt die dan ook rijtuigen van 1:93?
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Citaat van: m-re op zaterdag 28 maart 2015, 14:31:35

Is het trouwens erg moeilijk sluitlichten in te bouwen in de Roco ns 1100 en dat op het printplaatje aan te sluiten?


Daar is een hele duidelijke beschrijving van, op een hier ook welbekende site:

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/412-digirails-sluitseinen

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/397-roco-1145-met-botsneus

Ik neem tenminste aan dat de aansluitingen van de 1145 voor 2- en 3-rail gelijk zijn?
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Dat zijn ze op de sleper na.

In mijn bouwdraadje staat ook nog iets over de inbouw van sluitseinen met een transistor.
Maar je kunt ook de paarse en groene draad gebruiken.

Robin
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Dag allen,

Ik heb het dus geprobeerd om een sluitsein in te bouwen en ... het is inderdaad echt heel erg makkelijk. Ik heb bijna exact de instructies van Chris gevolgd, een rode led-module gekocht van digikeijs (dr15, maar elke rode led-module zou moeten werken). Onder de lichtgeleider gestoken en daarna met een stukje zwarte tape vast/afgeplakt. De zwarte draad aan de paarse draad van de decoder vastgemaakt (ook weer met tape  :D ) En nou zou dus de rode draad gesoldeerd moeten worden aan de pin van de blauwe draad van de decoder. Ik kan alleen totaal niet solderen  :error: dus ik heb de decoderstekker eruit getrokken, het rode draadje iets kaal gemaakt, het kale koperdraadje in het gat van de blauwe pin/draad gelegd en de decoderstekker er weer in gestoken. De pin van de stekker klemt nu dus het draadje vast en zorgt voor voldoende contact. Doordat de led-diode aan de paarse draad van de decoder zit, is deze nu schakelbaar met F2 (aan/uit).  :warning: ik heb de sluitverlichting maar aan 1 kant gemaakt, mijn loc loopt toch altijd dezelfde kant op   :arrow: dus geen probleem. Ik ben dus totaal niet technisch maar zelfs voor mij was het 10 min. werk en voor 9,95 was ik klaar. Zie de foto voor het resultaat (de foto is expres niet scherp want anders wordt de led wit in plaats van rood op de foto  8) ) Oh ja, het is wel erg krap onder de kap van een Roco 1100 dus het is wel priegelen om alle draden goed weg te stoppen. Extra tip: de decoder vlak boven de voorste wormaandrijving steken en de overige draden even vast tapen voordat je de kap er weer op drukt, anders blijven de zijkanten bol staan  :idea:

Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Hallo allemaal,
Vandaag vier ik mijn verjaardag en kreeg ik van mijn ouders en broertje een locomotief.
En dat is natuurlijk de NS 1145 van Roco. De extra onderdelen zitten er nog niet op alles op zijn tijd hè. :D
Hij doet het inderdaad erg goed.





Groeten,

Remco
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Remco

gefeliciteerd met je jaardag en mooi cadeau, veel plezier ermee.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Ik lees in dit draadje positieve ervaringen met deze NS1100 loc van Roco.

Ik heb hem sinds kort ook. Op de originele decoder (Uhlenbrock) reed hij op zich goed alleen de max snelheid was vrij laag. Zeg ongeveer schaalsnelheid van 80 a 90 km/u (met timmermans oog ingeschat)

Ik er een Lokpilot v4.0 DCC ingezet, maar dat heeft niet geholpen qua max snelheid.

Ik heb een Ecos 2, en in tabblad Loc wijzigen —> uitgebreid, pagina 1/8 heb ik zo ongeveer alle mogelijke waarden ingesteld bij Trimmen voor/achterwaarts, maar geen enkele waarde gaf het gewenste resultaat.

Ansich loopt de loc goed, alleen als Intercity loc loopt hij te langzaam.

Heeft iemand anders dezelfde ervaringen gehad?
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
De 10738, de decoder die erin zat, zou een Lopi V3.0 OEM moeten zijn. Dus met vervangen door Lopi V4.0 zal je niet heel veel winnen.

Je hebt het over tabbladen, maar daar heb ik niet zo veel, ik heb geen ECOS. Dus, welke CV's heb je aangepast?
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Ik denk dat hier wat anders aan de hand is, omdat de loc met verschillende decoders ongeveer even hard loopt. Bij mij loopt deze loc op volle snelheid echt als een dolle, dus dit is niet normaal lijkt me. Je zou nog een reset van de decoder naar fabrieksinstellingen kunnen proberen, maar of dat het gewenste effect heeft...
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Ik heb aangepast cv 66 en 95 (Forward en reverse Trimm).  Die staan op de max waarde 255
En CV 5 (max speed) staat op de max waarde 64.

Voor de factory reset moet ik waarde 8 weg schrijven in CV8 (fabrikant-id).   Met de Ecos2 kan ik hem wel lezen (151=esu) staan, maar ik weet niet hoe ik hem schrijven. 
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
 @citaat Hoe heb je dan de andere CV's aangepast?  CV8 gaat op dezelfde manier als alle andere CV's. Je hoeft hem eerst niet te lezen. Meteen wegschrijven is goed.

Groet Ronald.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Wim,

Bij een lopi 4 is de max voor cv5 toch echt 255.

Je zou de waarde van cv 53 eens kunnen verhogen. ( de referentie spanning ) Dan gaat je loc ook sneller rijden.

Mvg Robin
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Ik herken het niet Wim. Al mijn 1100's (ik meen vijf) hebben een Esu V4.0 en rijden ongeveer 80 km/hr schaalsnelheid op de default CV waarden behalve CV53: die is flink geknepen omdat de lok anders over het spoor raast.

CV2 = 3
CV5 = 255
CV6 = 100

CV53 = 50
CV54 = 50
CV55 = 100
CV56 = 255

CV66 = 128
CV95 = 128

Twee stuks hebben een Zimo decoder met eigenlijk hetzelfde verhaal: ik moet ze knijpen met CV57 om niet over de baan te razen.

Gr, Ben.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
Zo, ik zat effe lekker te slapen over de max waarde :?  Hij staat inmiddels wel op de max waarde.

CV53 stond op de default waarde, en heb ik in een paar stappen verhoogd naar 255. Maar helaas, geen resultaat.  Als ik de waarde lager instel dan de default rijd hij idd langzamer, maar een hogere waarde dan de default help helemaal niets.

Ik ben bekend met het feit dat nieuwe locs over de baan racen. Toen nu toe heb ik altijd CV 66 en 95 gebruikt om ze op goede schaal snelheid te krijgen.  Ik heb die wijsheid uit een bericht van een forum gehaald. Ik weet alleen niet meer of dat 3rail was of bij Beneluxspoor. Goed in ieder dat ik nu weet dat ik CV53 (ook) kan gebruiken.
Re: Vraagje over Roco 68580; de NS 1145
CV66/95 is bedoeld om vooruit/achteruit verschillen op te lossen.