Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

viesmann 5211 op cs2 probleem-OPGELOST

Gestart door Hannyvan vrijdag 05 maart 2021, 14:38:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
viesmann 5211 op cs2 probleem-OPGELOST
heb een viesmann 5211 op cs2 aangesloten. adres op 1-4 en de eerste driewegwissel werkt, maar als de tweede wissel aangesloten wordt op adres 3 (1,2 in gebruik door drieweg) dan zie ik in cs2 wel dat het adres 3 moet zijn maar bij test geeft het aan dat het op adres 1 moet zitten, terwijl daar de drieweg opziet, kijk je naar de sleutel van de decoder in cs2 staat drieweg op 1 en 2, en de linkerwissel op drie, ter wel je bij het testen adres 1 en 2 moet worden gebruikt, ra ra, hopelijk iemand die dit kan verklaren, Hans

wat ook vreemd is dat als je de baanstroom de kleuren aanhoud van rood en bruin naar de 5211 dan werken de wissels niet en als ik de rood en bruin omdraai op de 5211 dan werken ze wel, ra ra
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Beste Hans,

Je hebt ook een verbinding gelegd van de rode naar de e-klem en de schakelaars 2,3,5,7 op "on" staan?

Groet, Anne W
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Anne, in de cs2 wordt aangegeven waar het adres op moet staan om de viesman aan te sturen, de E is aangesloten, maar waarom moet het dan staan op jouw opgeven adres? Hans
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Normaal zou dit toch appeltje-eitje moeten zijn. Je stelt op je decoder met de dipswitches het adres in. Dan stel je dat adres in bij de sein- en wisselbediening in je CS2 op het gewenste cluster van vier aan te sturen 'magneetartikelen' (dat volgt nog steeds het format van de analoge bedieningskastjes). En daarna definieer je de vier toetsen om een sein te bedienen of een wissel. Kan bijna niet fout...

Succes,

Peter
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Raadpleeg dit documentje eens, staat veel in: KLIK
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Nu koppel ik de draadjes aan elkaar:

wissel werking k83/72710 probleempje

Handleiding Viessmann 5211 Motorola-Magnetartikeldecoder (Duits/Engels, uit 2017)

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 06 maart 2021, 08:56:30
Je stelt op je decoder met de dipswitches het adres in.
Dan stel je dat adres in bij de sein- en wisselbediening in je CS2
op het gewenste cluster van vier aan te sturen 'magneetartikelen' ...

Hoe je die dipswitches moet instellen, staat nou net in deze Viessmann 5211 handleiding uitgelegd.
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Dat snap ik maar als je de opvolging van vier in cluster geeft de cs2 aan welk adres op de decoder ingesteld moet worden, het werkt allemaal wel maar de aanduiding op cs2 is vreemd, ik stel de decoder in op het adres, op de eerste vier polen zit een driewegwissel, doe ik er een wissel bij dan zou dit op de 5 en 6 pool moeten zijn, bij instelling van decoder in de cs2 staat netjes, 1234 op de drieweg, dus 5 en 6 op de nieuwe aangebrachte wissel, ga ik hieruit en testen zie ik dat pool 1 en 2 door de wissel word aangegeven terwijl dat eigenlijk 5 en 6 moeten zijn, vreemd maar het werkt wel.
Peter andere vraag, op de vliessman wordt aangegeven dat rood en bruin van de baanspanning moet komen, sluit ik dit zo aan dan doen de wissels het niet en draai ik de rood en bruin om op de decoder dan doen ze het wel, ook iets raars, Dus de kleurcode komen niet overeen, Hans
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Draad kleuren zijn niet éénduidig genormeerd, net zoals heel veel in de (modelspoor) wereld, de Viessmann luistert alleen maar naar het adres wat op zijn brievenbus (de dipschakelaars) staat.

Groet, Anne W
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Citaat van: Hannyvan op zaterdag 06 maart 2021, 10:53:37
op de viessman wordt aangegeven dat rood en bruin van de baanspanning moet komen, sluit ik dit zo aan dan doen de wissels het niet
Dat maak ik niet op uit de handleiding. Als digitale nono maak ik eruit op dat de Viessmann 5211 bedoeld is voor meerdere digitale systemen, en dat het afhangt van de vereisten van dat systeem of rood en bruin (bruin =massa, staat in de handleiding) aangesloten moeten worden op de rails of juist niet (dus op de centrale).

Bij een CS2 neem ik dan aan dat je rood en bruin niet aansluit op de rails maar alleen op de centrale.
Maar of dat zo is of niet, moet een CS2 gebruiker, zoals Peter, je kunnen vertellen.
En dat zou je zelfstandig in de CS2-handleiding moeten kunnen vinden
(maar ja, het is wel een Märklin-handleiding, en dat verklaart de helft van het probleem).

Ook de Viessmann handleiding van de 5211 is geen toonbeeld van perfectie.
Als je die vergelijkt met de handleiding van de Viessmann 5280 (een multiprotokoll variant van de 5211, dus eentje die óók dcc-compatibel is), dan valt direct op wat ontbreekt: de foutmelding-checklist, en de uitleg over wanneer en waarom je draden naar een wissel soms moet verwisselen.
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Jan, geen verwarring stichten, zo lang alleen de centrale de baan voedt kun je de rode en bruine koppelen aan de baan of de centrale, maakt niks uit.

Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
Dank voor de correctie. Ik probeer geen verwarring te stichten, maar terug te koppelen.

De kern (van het andere draadje over een C-rails kruiswissel) is dit plaatje (Viessmann 5211, pagina 4, afbeelding 3).
Daarmee wordt uitgelegd hoe je een power module (letterlijk een heel dure CDU (zie 3railwiki)) koppelt aan een Viessmann 5211, teneinde per wisselspoel voldoende power te leveren om deze te schakelen.

In dat plaatje wordt gewaarschuwd dat je die power module niet mag voeden vanuit de digitale stroom
(dat is alleen begrijpelijk als je weet dat die power module een CDU is).
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
 @citaat Je haalt er van alles bij wat er niet toe doet. De 5211 is wel het meest simpele decoder product wat bestaat.  :D

De decoder stel je in op een 1e adres en 2-3-4 volgen. Voorts stel je in het CS2 bij het aanmaken van een wissel in welk adres er bij hoort. Meer is het echt niet.

En als de decoder niet luistert moet je inderdaad de draadjes rood en bruin verwisselen.

Gr, Ben.
Re: viesmann 5211 op cs2 probleem
 @citaat Ben heeft gelijk, niet moeilijker maken dan het is, maar desondanks is er nog iets wat kennelijk bij de vraagsteller niet werkt.
Alleen snap ik niet goed wat. Ik ga toch een poging wagen.
De decoder heeft als beginadres: 1.
Automatisch volgen de adressen 2, 3 en 4.
Die adressen horen bij steeds een paar (twee!) uitgangen, simpel gezegd: 1 rood en groen, 2 rood en groen, etc.
Het driewegwissel bezet de adressen 1 en 2. Adres 3 is voor het volgende wissel.
De poorten hebben geen eigen adres.
Doe het gewoon heel simpel. Ik ga ervan uit dat het driewegwissel nog steeds werkt op de toetsen 1 en 2 op het CS. Sluit nu het wissel aan op de decoder, blijf af van de intellingen. Druk gewoon op toetsenpaar 3 of 4. Dan moet hij schakelen. Toch?

Groet,

Peter