Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin Hamo 8324 vragen

Gestart door Robbie50! donderdag 04 maart 2021, 18:39:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Hamo 8324 vragen
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Marklin Hamo 8324 vragen
 :)
Hallo,
Ik ben een 8324 aan het ombouwen en kom wat dingetjes tegen.....(motor is reeds klaar met 60941 setje...hierna volgt in bouw ESU 5 DCC decoder)

1. Onder het motor gedeelte zit een verend glimmend dopje, waar is dit voor?
2. Ik wil een paar gelijkstroom wielen omdraaien, zodat alles "massa" maakt....hoe krijg ik deze los om om te draaien?
3. Bij de ombouw zitten twee grijze plaatjes, WAAR horen deze en WAAR zijn ze voor?
4. Is er ergens een bouwtekening te vinden?

Ik plaats enkele foto's....
Graag reactie(s) :thumbup:

rob
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
1 Dateert uit vroeger tijden. Dat knopje hangt aan lok massa en was bedoeld om een contactrail te bedienen om een wisseltje of zoiets om te zetten:


@citaat

2 Met een wielentrekker.

3 Over welke ombouw heb je het? Het motorpakketje?

4 Bij Marklin.de Service: check onderdeellijst 8324

Gr, Ben.
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
 :) ;) DANK voor je reactie!
Ik ga Service nakijken....

Grijze plaatje hoort m.i. (????) ergens in de kap, daar zitten ook twee van DEZE bij. (zie bijlage) maar hoe alles hoort te zitten....geen idee! :idea:

Groet,


Rob

Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
ehhhh, wielentrekker zou ik dus eerst moeten kopen? :warning:

rob
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Citaat van: Robbie50! op donderdag 04 maart 2021, 19:35:27

Grijze plaatje hoort m.i. (????) ergens in de kap, daar zitten ook twee van DEZE bij. (zie bijlage) maar hoe alles hoort te zitten....geen idee! :idea:



Worden gebruikt tegen licht lekkage van de lampjes, de twee hoekige plasticjes kan ik niet plaatsen.
Platte plaatjes zitten in de kap onder de cabineruiten geklemd tegen lichtlekkage omhoog.
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Je kunt in het kunststof isolatiebusje een gaatje boren zo groot dat je het metaal van de as en het wiel net raakt,en dan een stukje koperdraad erin drukken.Doe ik ook altijd zo,dan hoeven de wielen er niet af.
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
 :) Dank voor je reactie, heb je een fotootje? (welke boortje gebruik je?....tas je de sterkte van de verbinding niet aan?)


Groet,

Rob
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Hoi Rob,

Het omdraaien van de niet-aangedreven assen is niet moeilijk. De wielflens is aan een zijde geïsoleerd, deze kan je voorzichtig met bijvoorbeeld een kleine schroevendraaier naar buiten drukken. Dus tussen wielflens en as-bevestiging. As omdraaien en wielflens aan de andere kant erop drukken.
zorg dat de juiste breedte afstelt.

Groet Jan
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Citaat van: Robbie50! op donderdag 04 maart 2021, 19:36:26
ehhhh, wielentrekker zou ik dus eerst moeten kopen?
Een wielpers en een wielentrekker lijken op elkaar: de een duwt ze naar elkaar toe, de ander trekt ze van elkaar af.
Beide werden door iemand op dit forum in serie gemaakt.

Als je ze niet hebt: zie Hoe doe ik dit zonder wielpers.
Of Hoe verklein ik de afstand zonder wielpers.

Uit elkaar trekken, of een wiel eraf trekken, kun je doen door voorzichtig hameren, of duwen.
Ik geef de voorkeur aan het apparaat van Roy.
Nu woon jij ergens "aan een meer", en Amsterdam grenst ook aan een meer, maar ik weet niet of dat het zelfde meer is.

Want als je naast de deur woonde, zou je de mijne kunnen lenen.
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Een poelietrekker lijkt mij toch wel nodig wanneer de wielas uit het chassis kan en de dikte van Roy's gereedschap te dik is...

Willy
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Jan - Willem,

Dank voor je "tip"! :thumbup:
Nee, ik woon niet om de hoek, dan had ik al veel eerder aangebeld met ook andere vragen.... :idea:

Groet,

Rob
Re: Marklin Hamo 8324 vragen
Ik gebruikte hiervoor vroeger geleidende lak. Mini flesje lak met metaaldeeltjes (zilver?) die een elektrische verbinding tot stand brachten. Spul was bedoeld voor reparatie aan printbanen en verkrijgbaar bij de elektronicazaak. Was wel een vrij duur goedje, maar 't werkte prima.
Edit: ik zie (google) dat het nog verkrijgbaar is o.a. bij.... de treinenzaak :).