Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

wissel werking k83/72710 probleempje OPGELOST

Gestart door Hannyvan woensdag 03 maart 2021, 20:49:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissel werking k83/72710 probleempje OPGELOST
beste, heb een crails engelse kruiswissel met driver, op de 72710 (knoppen) op trafo werkt het perfect maar zodra ik het aansluit op k83 (deze is voorzien van baanstroom) dan werkt het niet (nauwelijks) hoor de driver wel maar lijkt niet of hij te weinig stroom krijgt, heb een ledlamp op de baanstroom aangesloten en die valt aardig terug zodra ik schakel. zal het een probleem zijn met de k83? andere wissels werken wel, alles welkom, Hans
had er al een nieuwe driver ingezet maar deze doet het zelfde als wat hierboven beschreven is!
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Citaat van: Hannyvan op woensdag 03 maart 2021, 20:49:04
crails engelse kruiswissel
Standaard engelsman ( 24620 of 24624)?

Bij de 24620 staat dit citaat:
CiteerOmdat er, anders dan bij de andere wissels, vier paar wisseltongen omgezet moeten worden, blijken deze aandrijvingen in de praktijk niet altijd krachtig genoeg.
Bij de 24624 staat dat citaat niet. Het is een verbeterde versie.

Welke kruiswissel is relevant voor de keuze van de K83. De Märklin K83 ondersteunt geen externe voeding, en die is soms, zoals bij de 24620, nodig.
De 3-rail wiki geeft een voorbeeld van een Aansluitschema Extra Voeding Viessmann 5215, een manier om een Märklin K83 wat meer power te geven. Een forumlid heeft dat schema ontwikkeld:

Bron

Dus met wat meer info bij je vraagstelling bereik je meer resultaat. En wellicht de gewenste reacties.

Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Je kunt eens kijken naar de bekrachtigingstijd als dat mogelijk is in het CS.

Groet, Anne W
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Citaat van: Jan22 op woensdag 03 maart 2021, 22:49:24
Citaat van: Hannyvan op woensdag 03 maart 2021, 20:49:04
crails engelse kruiswissel
Standaard engelsman ( 24620 of 24624)?

Bij de 24620 staat dit citaat:
CiteerOmdat er, anders dan bij de andere wissels, vier paar wisseltongen omgezet moeten worden, blijken deze aandrijvingen in de praktijk niet altijd krachtig genoeg.
Bij de 24624 staat dat citaat niet. Het is een verbeterde versie.

Welke kruiswissel is relevant voor de keuze van de K83. De Märklin K83 ondersteunt geen externe voeding, en die is soms, zoals bij de 24620, nodig.
De 3-rail wiki geeft een voorbeeld van een Aansluitschema Extra Voeding Viessmann 5215, een manier om een Märklin K83 wat meer power te geven. Een forumlid heeft dat schema ontwikkeld:
Bron

Even verduidelijken wat betreft de twee kruiswissel nummers:
Kruiswissels zijn identiek aan elkaar, verschil in nummer komt doordat de ene wel en de andere zonder aandrijving wordt geleverd. Heeft niets te maken met een verbeterde versie

Het schema dat Jan hier toont komt uit de wiki en ik voed mijn wisselspoelen allemaal op deze manier, nooit problemen.
Hoe groter de baan en hoe verder weg van de railaansluiting hoe meer vermogens verlies er optreed.

Dit is in het geval bij hans aangetoond, want zijn beroemde lampje neemt in sterkte af. Het verschijnsel van het lampje is ook waar te nemen op een voltmeter en advies is om er eentje aan te schaffen. Indicaties zijn met een meter veel nauwkeuriger.

Wat Anne aangeeft kan helpen door de schakeltijd in het CS langer te maken, dit valt per wissel in te stellen.  Maak deze tijd niet te lang, je merkt dit namelijk direct aan de baanspanning, je locs gaan dan namelijk weer langzamer rijden.


De baanspanning voedt in jouw geval dus ook de wissels en mechanisch gezien is het benodigde mechanische vermogen een kruiswissel om te zetten iets hoger, mijn ervaring is dat scheiden van baanspanning (rood en bruin) en wisselvoeding (geel) heel goed werkt.
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Ik beaam dit laatste statement. Zelf gebruik ik de 60822 voeding in combinatie met de K83 decoders. Werkt uit de kunst !
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Citaat van: Marklindak op donderdag 04 maart 2021, 08:38:07
Het schema dat Jan hier toont komt uit de wiki en ik voed mijn wisselspoelen allemaal op deze manier, nooit problemen.
Soms denk ik wel eens: leve de wiki! (vandaar de bronvermelding en de link). Je moet mensen helpen er hun weg in te vinden, want er staat veel meer in dan mensen zich beseffen.

Citaat van: Marklindak op donderdag 04 maart 2021, 08:38:07
Kruiswissels zijn identiek aan elkaar, verschil in nummer komt doordat de ene met en de andere zonder aandrijving wordt geleverd. Heeft niets te maken met een verbeterde versie
Dank, weer wat geleerd. C-rails ...  :o)
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Citaat van: Jan22 op woensdag 03 maart 2021, 22:49:24

Bij de 24620 staat dit citaat:
CiteerOmdat er, anders dan bij de andere wissels, vier paar wisseltongen omgezet moeten worden, blijken deze aandrijvingen in de praktijk niet altijd krachtig genoeg.
Bij de 24624 staat dat citaat niet. Het is een verbeterde versie.


Dit is bij de 24624 de exacte wiki tekst,

WIKI:
Engelse wissel met een lengte van 188,3 mm / 24,3°. Standaard inclusief elektrische aandrijving en verlichte wissellantaarn, verder identiek aan Märklin 24620. Uitbreidbaar met Märklin inbouwdecoder 74460, 74461 of 74462 voor het digitaal aansturen van de electrische aandrijving.


Valt niet uit te concluderen dat dit een verbeterde versie is.
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Ik had begrepen (van een buitenlands forum) dat Märklin het probleem met de C-rails engelsman had getackeld.

Dat is misschien zo, maar dan niet door het kruiswissel te verbeteren, maar door de K83 te verbeteren.
Nieuwere versies daarvan zouden dan wel externe voeding toestaan.
Maar dat idee klopt, indachtig de wiki, kennelijk ook niet?

Het zal wel een tijdje duren voor ik dat buitenlandse draadje weer tegen kom.
Want ik zoek nooit naar C-rails, dus tegen komen blijft beperkt tot toevalstref.
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
In de wiki staat niet dat een 24620 met een later ingebouwde aandrijving 74490, 74491 of 74492 en wissellantaarn identiek is aan een 24624.

In een eerder topic valt te lezen:

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 06 december 2019, 14:08:15De aandrijving van de 24624 is krachtiger dan de standaard wisselaandrijving. Door eigen meting heb ik vastgesteld dat de stroomopname circa 1,5 tot 1,8 maal die van een standaard aandrijving is. Dat is een aanzienlijk verschil.


Dat de wissel goed omgezet werd met een schakelkastje 72710 is een goed teken, blijkbaar was de aandrijving sterk genoeg. Als het stroomverbruik van de baan te dicht bij het maximum komt dat de centrale kan leveren zou een aparte voeding voor de k 83 de oplossing kunnen zijn. Het zou echter ook aan de bedrading kunnen liggen. Mijn m 83's worden gevoed vanuit de ringleidingen voor de baanstroom (0,75 mm2) en daar schakel ik ook engelse wissels 24624 mee. Je zou eens kunnen proberen of het werkt als je jouw k 83 met een paar dikke draden met de centrale verbindt. Als dat werkt, hoef je geen aparte voeding voor de k 83 aan te schaffen.
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Dus toch!  :thumbup:

Ik wist dat er iets was, maar niet meer precies wat, en waar ik het had gelezen.
Maar wel dat het te maken had met het verschil tussen 24620 en 24624. Dat dus: de aandrijving.
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Dan toch liever de viesman 5211 aanschaffen, deze kun je zelf voorzien van extra stroom, zijn nog goedkoper ook, heb twee m83 op de baan maar die zijn ook niet voorzien van extra stroom, en deze hebben ook toch wel moeite met wissels.
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje
Citaat van: Hannyvan op zaterdag 06 maart 2021, 08:35:53
viessmann 5211
Handleiding Viessmann 5211 Motorola-Magnetartikeldecoder (Duits/Engels, uit 2017)

En daarmee komen we dus op je andere draadje terecht, d.w.z. viesmann 5211 op cs2 probleem

En dat verklaart meteen ook dit antwoord in dat draadje:

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 06 maart 2021, 08:56:30
Je stelt op je decoder met de dipswitches het adres in. Dan stel je dat adres in bij de sein- en wisselbediening in je CS2 op het gewenste cluster van vier aan te sturen 'magneetartikelen' ...

Want hoe je die dipswitches moet instellen, staat nou net in deze Viessmann 5211 handleiding uitgelegd.
Re: wissel werking k83/72710 probleempje OPGELOST
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wissel werking k83/72710 probleempje OPGELOST
Ik bemoei me even niet met de vragen van TS, te onduidelijk voor mij.

Groet, Anne W