Citaat van: Jan22 op woensdag 03 maart 2021, 22:49:24
Citaat van: Hannyvan op woensdag 03 maart 2021, 20:49:04
crails engelse kruiswissel
Standaard engelsman ( 24620 of 24624)?
Bij de 24620 staat dit citaat:
CiteerOmdat er, anders dan bij de andere wissels, vier paar wisseltongen omgezet moeten worden, blijken deze aandrijvingen in de praktijk niet altijd krachtig genoeg.
Bij de 24624 staat dat citaat niet. Het is een verbeterde versie.
Welke kruiswissel is relevant voor de keuze van de K83. De Märklin K83 ondersteunt geen externe voeding, en die is soms, zoals bij de 24620, nodig.
De 3-rail wiki geeft een voorbeeld van een Aansluitschema Extra Voeding Viessmann 5215, een manier om een Märklin K83 wat meer power te geven. Een forumlid heeft dat schema ontwikkeld:
Bron
Even verduidelijken wat betreft de twee kruiswissel nummers:
Kruiswissels zijn identiek aan elkaar, verschil in nummer komt doordat de ene wel en de andere zonder aandrijving wordt geleverd.
Heeft niets te maken met een verbeterde versieHet schema dat Jan hier toont komt uit de wiki en ik voed mijn wisselspoelen allemaal op deze manier, nooit problemen.
Hoe groter de baan en hoe verder weg van de railaansluiting hoe meer vermogens verlies er optreed.
Dit is in het geval bij hans aangetoond, want zijn beroemde lampje neemt in sterkte af. Het verschijnsel van het lampje is ook waar te nemen op een voltmeter en advies is om er eentje aan te schaffen. Indicaties zijn met een meter veel nauwkeuriger.
Wat Anne aangeeft kan helpen door de schakeltijd in het CS langer te maken, dit valt per wissel in te stellen. Maak deze tijd niet te lang, je merkt dit namelijk direct aan de baanspanning, je locs gaan dan namelijk weer langzamer rijden.
De baanspanning voedt in jouw geval dus ook de wissels en mechanisch gezien is het benodigde mechanische vermogen een kruiswissel om te zetten iets hoger, mijn ervaring is dat scheiden van baanspanning (rood en bruin) en wisselvoeding (geel) heel goed werkt.