Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal

Gestart door moroquendo woensdag 03 maart 2021, 19:28:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Part 1

Lang lang lang geleden had ik ooit een treinbaan bestaande uit allemaal analoge onderdelen en nadat ik het ouderlijk huis was uitgevlogen heb ik er niets meer aan gedaan. Reden: geen ruimte. Heel af en toe kwam de treinbaan onder de kerstboom tevoorschijn en kon je een paar weken spelen. Maar ook deze tijd ging voorbij (nou ja bijna dan), je gaf je kinderen voor hun verjaardag een leuke treinset en dan kon papa er ook mee spelen. Helaas de treinenkoorts sloeg niet op hun over dus wachten tot ze uitvliegen (helaas nog net niet). Papa kan alleen niet zolang meer wachten en besloot toen maar om zijn analoge vloot te gaan digitaliseren. Inmiddels heb ik als proefkonijn een V200 (3021) gebruikt en dat verliep soepeltjes (nou ja bijna dan). De volgende staat inmiddels in de steigers het is de BR141 uit circa 1970. In bijgaand figuur zie je deze nu nog in de oude staat maar zal weldra gedigitaliseerd zijn. In hetzelfde figuur zie je diverse stadia van de ontmanteling van de BR141.

Vanwege de vervelende indeling van figuren maak ik van elke volgende stap een nieuwe post dan blijft de tekst een beetje bij het figuur. En ja ik kan ook de afbeeldingen uploaden naar speciale sites en linken maar doe dat niet.

Wordt vervolgd
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Part 2: de schoonmaakbeurt

Nadat in deel 1 de BR141 geheel ontmanteld is volgt nu de schoonmaakbeurt. Na 50 jaar gaan we de lok ontdoen van alle vuil en olieresten. We volgen een aantal stappen. De eerste is demontage en grove reiniging van het motorblok. De tweede is de reiniging met de volautomatische afwasmachine met ingebouwde AI. In deze stap verwijderen we zoveel mogelijk olie en vuil. De derde stap is de ultrasoonreiniger. Alle vast zittende en verharde olie en vuilresten proberen we op deze manier te verwijderen.

Voordat de afwasmachine zijn werk kan gaan doen dienen we eerst nog het relais te verwijderen en het motorblok te ontmantelen. Het relais gebruiken we niet meer.

Na het motorschild te hebben verwijderd kunnen we de rotor en stator verwijderen. Deze drie  componenten hebben we niet meer nodig. Vergeet niet het sponsje (motorblok-1) te verwijderen. Ik zag ook dat er tussen de spaken nog veel bramen en vuil (motorblok-2) voorkwam dus dat heb ik eerst allemaal handmatig verwijderd. Ook de verteerde antislip banden (motorblok-3) verwijderen en last but not at least ook binnenin al zoveel mogelijk vuil verwijderen (motorblok-4)

In het volgend figuur (ultrasoonbad.jpg) zie je in (1) de tweede stap van het schoonmaakproces. Hier gaat de volautomatische afwasmachine met ingebouwde AI aan het werk. In (2) en (3) zie je het begin van de ultrasone reiniging en als die al enige tijd aan de gang is. Als gebruikte schoonmaakvloeistof is Tickopur R33 gebruikt in een 10% oplossing. Watertemperatuur circa 60 graden. Tijdsduur 2x 4 minuten. Na de eerste 4 minuten draai ik de onderdelen in het mandje om. Na de ultrasone reiniging alle onderdelen afspoelen met schoon water en goed laten drogen (4). Hiervoor gebruik ik uiteraard weer de  volautomatische afwasmachine met ingebouwde AI.

Nadat we alle onderdelen grondig hebben schoongemaakt en voldoende de tijd hebben gegeven om te drogen testen we uiteraard of de tandwielen nog goed ronddraaien, dit gaat heerlijk soepel. We controleren ook nog of al het vuil tussen de tandwielen weg is eventueel schrapen we de laatste restjes vuil weg. Klaar voor de volgende fase.

Wordt vervolgd
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
In bad , is dit gewoon water en zeep ?
Dreft of iets dergelijks ?
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Eigenlijk een dubbel bad als ik goed gelezen / gezien heb?
Eerst in moeder haar keuken / gootsteen en dan in de US bad  :thumbup:

Vraag is nu welke decoder zal je gebruiken?
Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Heb dezelfde lok ook omgebouwd, nieuwe motor en een Märklin 21 pins decoder 60977 bedacht. Er is plaats voldoende. Ook alles in de ultrasoon gereinigd, kwam zwart water af. Heb bij de ombouw wel aantal onderdelen vervangen, heb nu voor de verlichting kleine gloeilampjes (lijken op ledjes) erin geplaatst. Ook de isolator bij het drijfstel voor de sleper vervangen wat zwaar beschadigt door soldeerbout? (denk ik) De pantografen ook vervangen door nieuwe.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: SDriver op donderdag 04 maart 2021, 08:42:35
In bad , is dit gewoon water en zeep ?
Dreft of iets dergelijks ?
Gewoon afwasmiddel. Afwasborstel vervangen door een zachte kwast. Lekker inweken voordat alles het ultrasone bad inging. Bij de V200 had ik het niet gedaan en daar was het ultrasone bad pikzwart geworden.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: mcs51 op donderdag 04 maart 2021, 12:11:34
.........

Vraag is nu welke decoder zal je gebruiken?
Gewoon de 60977.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: Wim Linders op donderdag 04 maart 2021, 12:57:03
Heb dezelfde lok ook omgebouwd, nieuwe motor en een Märklin 21 pins decoder 60977 bedacht. Er is plaats voldoende. Ook alles in de ultrasoon gereinigd, kwam zwart water af. Heb bij de ombouw wel aantal onderdelen vervangen, heb nu voor de verlichting kleine gloeilampjes (lijken op ledjes) erin geplaatst. Ook de isolator bij het drijfstel voor de sleper vervangen wat zwaar beschadigt door soldeerbout? (denk ik) De pantografen ook vervangen door nieuwe.
Ik ga LED's gebruiken in plaats van lampjes (zie mijn avatar) maar daarover meer in een van de volgende delen. Volgend deel gaat over het motorblok dat ik nu aan het prepareren ben.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Part 3: assemblage motorblok

Nu we het schoonmaken hebben gehad gaan we het motorblok onder handen nemen. Als nieuwe motor heb ik de ombouwset 60943 van Marklin aangeschaft die onder andere in de BR141 (3034) ingebouwd kan worden (zie motorblok_assemblage.jpg (1)). In een eerder stadium had ik al de V200, dat van een leien dakje ging, dacht ik dat gaat hier ook zo snel zou gaan....... helaas te vroeg gejuicht, komen we nog op terug.

In (2) is de motor nog niet voorzien van de stator en rotor. Na eerst de permanent magneet te hebben geplaatst en daarna met veel gewurm de rotor (moet toch eens iets verzinnen om de rotor er makkelijk in te kunnen laten glijden). Tot slot het motorschild plaatsen en vastschroeven (3), koolborstels erin en....... eentje past niet <zelf in te vullen krachttermen> !!! Het motorhuis zit in de weg (zie (3) de rode omcirkeling bij de koolbortelhouder). Twee mogelijkheden: a. met de slijptol een beetje ruimte maken of b. motorschild een beetje losmaken, schuin zetten en voila koolborstel glijdt erin. Motorschild weer vastzetten en klaar is kees toch? Had je gedroomd.

Het volgende probleem kondigde zich alweer aan: wielen draaien niet rond???? Mmmmm motorschild maar weer losgedraaid, rotor verwijderd en permanente magneet verwijderd. Wielen draaien als een zonnetje. Rotor erin: wielen draaien nog steeds als een zonnetje. Goed magneet, rotor en motorschild maar weer gemonteerd en maar eens op internet gaan zoeken. Kwam ik een bericht tegen van iemand die vertelde dat als de wielen niet goed ronddraaiden dan moest je de bouten van het motorschild losdraaien en dan zo vastdraaien (of beter gezegd losdraaien) dat de motor nog soepeltjes loopt !! En warempel dat hielp ook nog maar u begrijpt natuurlijk ook dat ik daar geen genoegen me kon nemen: met een loszittend motorschild gaan rijden ???? Enfin ik heb met de Marklin Store Utrecht contact gezocht en het probleem verteld. Oplossing was zeer simpel: de bouten waren te lang althans de onderste (zie (3) de rode omcirkeling rondom de bewuste bout). Deze bout kwam door het motorhuis heen tegen de tandwielen aan. Lang verhaal kort: bout korter maken of een vulringetje gebruiken. Bij de motorset zit ook nog een soldeerlipje voor de massa die ik niet heb gebruikt omdat ik de massa aan het frame vastsoldeer. Het soldeerlipje er tussen gezet en zie het probleem was voor 50% over. Dit lipje was net niet dik genoeg. Van het oude motorschild het lipje eraf gehaald en dat er ook nog tussen gezet en......... <tromgeroffel> 100% goed (zie (4) de rode omcirkeling). Ik blij. Hoe dik dient het ringetje tenminste te zijn of hoeveel korter dien je de bout tenminste te maken: 0,6mm. U bent gewaarschuwd dus.

Eindelijk het motorblok goed (5), nu nog een nieuw sponsje plaatsen (6) en nog een beetje olie volgens de voorschriften, Aansluiten op een DC spanning en draaien maar. Op 6Vdc is de onbelaste stroomopname circa 100~125 mA; prima we zijn weer een stap verder (7).

Wordt vervolgd
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Part 4: De decoder

Nu we het motorblok klaar hebben kunnen we beginnen aan de decoder het eigenlijke hart van het systeem. Als de decoder heb ik de Marklin decoder mSD3 soundecoder type 60977 gekozen deze is voor E-loks bedoeld. In (1) zie je de inhoud van deze set.

In (2) zie je de dragerprint voor de decoder met de door Marklin gemonteerde aansluitdraden. Aangezien ik niet alle aansluitdraden gebruik verwijderen we een aantal overbodige draden. Hiervoor hebben we wel vergrootogen en een fijne soldeerpunt nodig. In (3) zie je de twee soldeerpunten die ik gebruik, een hele fijne 1mm brede punt en een grove 3mm brede punt. Ik maak hierbij gebruik van een 50 Watts Weller temperatuur geregeld soldeerstation (circa 270 graden, ik heb nog de echte lood-tin soldeertin).

Voor het verwijderen van de aansluitdraden gebruiken we de fijne punt en in (4) zie je welke draden ik heb verwijderd (rood omcirkeld). Aan de bovenkant zit aux 3 en de lamp aansluiting er nog. De onderkant laten we ongemoeid.

Met de ervaring die ik met de V200 ombouw had is het raadzaam om een stukje isolatietape onder de  dragerprint te plakken, zie (5). De soldeeraansluitingen zitten namelijk akelig dicht bij het metalen frame. Een klein stukje metaal zorgt al voor rook en vuurvliegen en dat wil je niet.

Rest ons een een massapunt te maken op het frame, zie (6). Kras met een hiertoe geeigend stuk gereedschap (ik deed het met een schroevendraaier) een stukje coating weg en vertin het gelijk (gebruik een grote punt). Daarnaast zag ik dat er wat corrosie was op de sleper/bovenleiding schakelaar. Met een klein schrapertje heb ik dat weggehaald en daarna meteen vertind. Daarna heb ik de sleper aansluitdraad met de schakelaar verbonden (onderste soldeerpunt). Deze schakelaar heb ik express laten zitten zodat ik straks zowel analoog (bovenleiding) als ook digitaal (sleper) kan rijden.

De aansluitdraden voor de motor (groen, blauw), voor de masa (bruin) en voor de voeding (rood) sluiten we nu aan. De rest rollen we op en plakken deze met een stukje isolatietape vast. Ook de luidspreker sluiten we nu aan. Luidspreker heb ik op z'n kant gemonteerd met het stukje bijgeleverde dubbelzijdige tape. Je moet wel hard duwen om de luidspreker er tussen te krijgen maar het lukt wel. In (7) zie je de volledige samenbouw tezamen met de luidspreker (8). De goede kijker zal meteen zien dat ik ook de lamphouders al heb verwijderd maar daarover in een volgend deel meer.

Wat ons nu nog rest is de decoder plaatsen maar eerst updaten we de decoder met hulp van de programmeerstick en bijbehorend programma, zie (9) en programmeren we de decoder met het BR141 project wat te downloaden is van de Marklin site.

Een eerste analoge proefrit kan nu gemaakt worden. Mijn MS komt pas in mei (fingers crossed).

Note.
1. Dit is dus een crime voor Linux gebruikers het betekent namelijk dat je een VM moet maken met windhoos erin.
2. Een BR141 (3034.2) project is niet gevonden, ik heb maar een, hopelijk, in de buurt komend alternatief gebruikt.

Wordt vervolgd
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Leuk hoe je e.e.a. in beeld brengt.  :)

Citaat van: moroquendo op vrijdag 05 maart 2021, 18:47:36

Bij de motorset zit ook nog een soldeerlipje voor de massa die ik niet heb gebruikt omdat ik de massa aan het frame vastsoldeer.


Het soldeerlipje zit er niet voor niets bij. Hieraan hoort een bruine draad welke naar het massapunt van het lokframe (of de decoder) gaat. Dat zorgt er voor dat je een zo goed mogelijke massa hebt van ook het motor draaistel. Het voorkomt stotterend rijgedrag maar vooral ook stotterend geluid.

Verder wordt ook hier duidelijk waarom ik het niet zo heb op een decoder op een dragerprint voor feitelijk een lokombouw met alleen licht: veel te veel draad welke niet nodig is, isolatietape, risico van kortsluiting, etc. Doe mij maar een decoder met rechtstreeks draadjes er aan en een krimpkous er om heen. Zo heb ik tientallen analoge loks omgebouwd maar da's een mening die je niet hoeft te delen. ;)

Gr, Ben.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Mooi in beeld gebracht!

Wat betreft de draden; verwijder de overtollige draadlengte. Zorgt voor een netter resultaat.

Heb je ook nog nagedacht over lagers in te bouwen? https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Mooi verslag, goed bezig!  Het massapunt op het frame is in principe niet nodig, je kunt de massa beter van de draaistellen pakken.  Ik soldeer meestal een draad aan de soldeerlip op de motor, en één aan het sleper-draaistel.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar decoders met isolatie in plaats van dragerprinten.  Deze zijn duur, storingsgevoelig, en nemen erg veel ruimte in.

De bovenleidingschakelaar gebruik ik meestal niet meer.  Ook weer een storingsbron, en bijna niemand rijdt digitaal op bovenleiding.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: ErikW op dinsdag 09 maart 2021, 10:00:59
bijna niemand rijdt digitaal op bovenleiding.
Ik verbindt de sleper en panto door. Nog beter contact ;).
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Idem. Na de decoder tester van Esu (en evt. geluid inladen) knip ik de steker eraf en begint het solderen in de loc. Nooit slecht contact!.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 09 maart 2021, 12:29:55
Ook valt me weer op dat er veel mensen zijn die een reactie geven op Märklin digitaal producten maar eigenlijk niet weten hoe het precies werkt
Dat geldt blijkbaar niet alleen voor marklin producten  :D
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Part 5: de verlichting (deel A)

Het laatste wat nog dient te gebeuren is de verlichting. Ik heb niet de intentie om een interieur of machine verlichting aan te brengen ik houd het op alleen front- en sluitlichten. Ook wil ik geen gebruik maken van gloeilampjes maar LED's. Voor de stroomvoorziening in ieder geval aangenaam. Voor de LED's kies ik een twee kleurenmodel (rood/wit) en een 1-kleuren model (wit). Met een A-frontlicht komt in de top het 1-kleuren model en in de voet het 2-kleuren model. Daar waar de onderste lampen gescheiden zijn komen uiteraard ook gescheiden lichtjes.

Op de decoder zitten al aansluitingen voor voor (Fv) en achter (Fa). Afhankelijk van de rijrichting wordt of de ene actief of de ander. Tegelijk met de frontlichten schakelen ook de sluitlichten mee om. Aangezien ik 2-kleuren LED's gebruik is het sturen van de front en sluitlichten nog niet zo gemakkelijk. Ik zag me zelfs genoodzaakt een van de aux-en te gebruiken om alles te realiseren.

Om precies te weten wat we willen maken we een overzicht ('waarheidstabel') van alle toestanden. We willen de volgende kleurcombinaties kunnen maken. Hierbij betekent een 0 dat de lijn actief (0V) is en een 1 dat de lijn inactief is (18V).




Fv        Fa        Fx        Resultaat voor      Resultaat achter
----------------------------------------------------------------
0          0          0            wit                      wit
0          1          0            wit                      rood
1          0          0            rood                    wit
1          1          0            rood                    rood
0          0          1            wit                      wit
0          1          1            wit                      uit
1          0          1            uit                       wit
1          1          1            uit                       uit

Deze tabel kunnen we nu eenvoudig en snel omzetten naar een digitale schakeling maar daar had ik geen zin in: het moest zo compact mogelijk en met zo weinig mogelijk componenten. Dit is wel eventjes puzzelen. In het figuur BR141_licht_schema.jpg zie je het uiteindelijke schema. In figuur MogelijkeLichtCombinaties.jpg zie je de verschillende toestanden op een breadboardje opgezet.
Bij (1) en (2) zie je omschakeling van rijrichting, bij (3) alleen 1 front licht, bij (4) zijn het twee frontlichten en tot slot bij (5) dubbel sluitlicht.

Voor de geinteresseerden. De LED's zijn high efficiency 2 mm punt LED's die met heel weinig stroom toe kunnen voor een helder licht. Bij 10 kohm is de stroom nog geen 2 mA en dat geeft al veel licht. Lichtsterkte kun je dus door met deze weerstanden te spelen varieren. De Fx heb ik aangesloten op aux-3 dit is een aan-uit uitgang. Er was dusdanig weinig informatie over het type uitgang te vinden (open-collector, totem-pole) dat dit wat proef ondervindelijk is gebeurt, aux-1 werkte bijvoorbeeld niet. Ik heb niet uitgezocht waarom niet, zal vast simpel zijn. Komt nog wel eens.

Bij een volgende keer gaan we verder met de 'gebakjes' die zijn gemaakt en hoe we het in de lok hebben geknutseld.

Wordt vervolgd

edit
Karnaugh diagram vervangen door waarheidstabel.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: moroquendo op dinsdag 09 maart 2021, 20:45:39
Om precies te weten wat we willen maken we een overzicht ('Karnaugh diagram') van alle toestanden.
Dat was nog tijdens mijn periode op de HTS dat ik daar nog iets mee gedaan had, bij het vak digitale techniek, of zoiets.
Je moest de boel dan in een tabel stoppen en de laatste en een na laatste kolom verwisselen dacht ik, meer weet ik er niet meer van. :D
Ga je dan iets met nand's, nor's en fliflop's bouwen?
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: Wijbe op dinsdag 09 maart 2021, 09:55:32
....
Heb je ook nog nagedacht over lagers in te bouwen? https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers
Neen ik wist ook niet dat dat kon. Maar de site bekeken en om eerlijk te bekennen daar heb ik de apparatuur niet voor.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 09 maart 2021, 09:31:48
Leuk hoe je e.e.a. in beeld brengt.  :)

Citaat van: moroquendo op vrijdag 05 maart 2021, 18:47:36

Bij de motorset zit ook nog een soldeerlipje voor de massa die ik niet heb gebruikt omdat ik de massa aan het frame vastsoldeer.


Het soldeerlipje zit er niet voor niets bij. Hieraan hoort een bruine draad welke naar het massapunt van het lokframe (of de decoder) gaat. Dat zorgt er voor dat je een zo goed mogelijke massa hebt van ook het motor draaistel. Het voorkomt stotterend rijgedrag maar vooral ook stotterend geluid.

......

Gr, Ben.
Ja mits de antislip de stroom geleidt en ja ook de flenzen komen tegen de rails. Indien er problemen optreden dan kan ik altijd nog een lipje aanbrengen en verbinden met de bruine draad.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: Kappa op dinsdag 09 maart 2021, 20:51:42
Citaat van: moroquendo op dinsdag 09 maart 2021, 20:45:39
Om precies te weten wat we willen maken we een overzicht ('Karnaugh diagram') van alle toestanden.
Dat was nog tijdens mijn periode op de HTS dat ik daar nog iets mee gedaan had, bij het vak digitale techniek, of zoiets.
Je moest de boel dan in een tabel stoppen en de laatste en een na laatste kolom verwisselen dacht ik, meer weet ik er niet meer van. :D
Ga je dan iets met nand's, nor's en fliflop's bouwen?
Peins er niet over, gewoon heel simpel en goedkoop. En het is inderdaad het vak digitale technieken.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
@citaat
De tabel die je laat zien is de "waarheidstabel" en vanuit die tabel kun je het "Karnaugh diagram" opzetten om zo tot een vereenvoudigde Functie (Booleanse Algebra) te komen. Heb lang geleden ook HTS gedaan en het vak digitale technieken.

Mvg,
Peter
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Inbouw van kogellagers is echt niet zo moeilijk.  In het motorblok pers je heel simpel in een bankschroef het glijlager eruit met een staafje en een m6 moer aan de achterkant.  Het motorschild boor je eenvoudig op met een 4mm houtboor.  Eventueel een drupje secondelijm om de boel op z'n plek te houden en klaar.  Hij rijgedrag wordt er een stuk beter van.

Op Marktplaats worden overigens motorschilden met kogellager aangeboden.  Märklin heeft ze ook ooit geproduceerd, maar die heb ik nooit ergens kunnen vinden.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Naar aanleiding van een melding en een opmerking via PB de discussie over het wel al dan niet gebruiken van een dragerprint, hoogvermogen krimpkous en slakjes met zout dit topic opgeschoond.


Laten we ons bij het onderwerp houden:  De ombouw van de BR141 van de topic starter.

Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Persoonlijk ben ik niet zo van het gebruik van duoleds. Voooral gecombineerd met enkelvoudige leds.
Het is afwachten of de witte leds van onder en boven dezelfde licht intensiteit hebben.
Om dat uit te sluiten kan je ook boven een duoled gebruiken en alleen warmwit gebruiken.
Ander nadeel is dat alles parallel gaat. Dan gaat het verbruik toch weer omhoog.

Verder zie ik niet waarom een Duitse loc de mogelijkheid moet hebben van Nederlandse rangeerverlichting.
(Als ik naar aansluiting van Ben kijk)
Normaal zou je het af moeten kunnen met 4 fysieke functies.
Dan kan je de loc ook inzetten voor trek- duwverkeer. En daar werd de 141 ook veel voor gebruikt.

Mg. Marcel
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: pjve64 op dinsdag 09 maart 2021, 21:34:44
@citaat
De tabel die je laat zien is de "waarheidstabel" en vanuit die tabel kun je het "Karnaugh diagram" opzetten om zo tot een vereenvoudigde Functie (Booleanse Algebra) te komen. Heb lang geleden ook HTS gedaan en het vak digitale technieken.

Mvg,
Peter
Dit is inderdaad correct, was iets te snel met de pen. Karnaugh Diagram vervangen door waarheidstabel.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 10 maart 2021, 08:39:39
Citaat van: moroquendo op dinsdag 09 maart 2021, 21:00:16

Pijns er niet over, gewoon heel simpel en goedkoop. En het is inderdaad het vak digitale technieken.


Vanwaar de exercitie met de transistors terwijl je volgens onderstaand de functiedraden hebt verwijderd....



... die je naar blijkt hard nodig hebt voor schakelbare top en sluitlichten? Je wilt het zo compact mogelijk met zo min mogelijk componenten: dat zit allemaal in de decoder gebakken. Evenzo de logica (je tabel) om het richtingafhankelijk te mappen aan functietoetsen met behulp van CV's of je Marklin porgrammer.

2x wit voor op functiedraad grijs
2x wit achter op functiedraad geel

2x rood voor op functiedraad AUX1 bruin/rood
2x rood achter op functiedraad AUX2 bruin/groen

1x top wit voor op functiedraad AUX3 bruin/geel
1x top wit achter op functiedraad AUX4 bruin/wit

Gr, Ben.
Dit is inderdaad zeer simpel. Reden is dat ik niet weet hoe alle functies precies zijn uitgevoerd, op welke aux-en ze zijn gemapd. Ik heb in de programmersoftware gekeken hoe ze dat deden en daar begonnen ze met out-1 etc. Mijn vraag is, en die ik nog steeds moet uitzoeken, is aux-1 gelijk aan out-1? Hoe ligt die relatie. En zo heb ik nog wel meer vragen over de decoder en de prorammeersoftware maar dat komt allemaal wel zodra ik de MS binnen heb. Komt ergens in mei.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: loc1200 op woensdag 10 maart 2021, 16:32:05
Persoonlijk ben ik niet zo van het gebruik van duoleds. Voooral gecombineerd met enkelvoudige leds.
Het is afwachten of de witte leds van onder en boven dezelfde licht intensiteit hebben.
Om dat uit te sluiten kan je ook boven een duoled gebruiken en alleen warmwit gebruiken.
Ander nadeel is dat alles parallel gaat. Dan gaat het verbruik toch weer omhoog.

Verder zie ik niet waarom een Duitse loc de mogelijkheid moet hebben van Nederlandse rangeerverlichting.
(Als ik naar aansluiting van Ben kijk)
Normaal zou je het af moeten kunnen met 4 fysieke functies.
Dan kan je de loc ook inzetten voor trek- duwverkeer. En daar werd de 141 ook veel voor gebruikt.

Mg. Marcel
Lichtintensiteit regel je met de weerstanden dat is niet moeilijk. Voor de kleur warm- of koudwit goed opletten bij je bestelling, is bij mij dis fout gegaan maar goed dat vind ik niet zo interssant.
Nederlandse rangeerverlichting. Laat ik het zo zeggen: mijn niet zo natuurgetrouwe lok (treinbaan).
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Hi Elmar,

Even een korte uitleg.
De decoder heeft een aantal fysieke poorten, waarop je een stroomverbruiker, bijvoorbeeld een lampje, kunt aansluiten.
Deze fysieke poorten worden AUX poorten genoemd, afgeleid van het engelse woord Auxiliary.
Buiten de F0v en F0a en de motordrivers zijn er 4 AUX poorten beschikbaar, nl AUX1 t/m AUX4.
Elk van deze AUX poorten heeft een aansluitdraad op de print met kleurcodering die in de handleiding beschreven staat (Helaas heb je deze al verwijderd).
Daarnaast beschikt de decoder over functies, dit zijn logische objecten die je aan een knop op je controller kunt toewijzen en waar je een geluid of een AUX poort aan kunt koppelen.
Dit wordt ook wel functionmapping genoemd.
En in de functionmapping kun je ook logische afhankelijkheden configureren, zoals je al aangaf in jouw waarheidstabel.
Je zal dus een aantal draadjes weer moet vast solderen, om hier gebruik van te kunnen maken.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: moroquendo op woensdag 10 maart 2021, 17:03:47

Dit is inderdaad zeer simpel. Reden is dat ik niet weet hoe alle functies precies zijn uitgevoerd, op welke aux-en ze zijn gemapd. Ik heb in de programmersoftware gekeken hoe ze dat deden en daar begonnen ze met out-1 etc. Mijn vraag is, en die ik nog steeds moet uitzoeken, is aux-1 gelijk aan out-1? Hoe ligt die relatie.


De relatie ligt deels vast in het geluidsprofiel van de BR141 wat je in de decoder hebt gezet. Ik zou van daar uit verder gaan, ik lees bijvoorbeeld bij een vergelijkbare Marklin BR141 dat F6 / F8 de respectievelijke witte seinen uitschakelt. Daar hoef je dus richting afhankelijk alleen nog maar uitgangen (OUT of AUX) aan te knopen.

Verdiep je dus in de software, de hardware (draadjes solderen aan AUX en ledje) pas je voorts aan aan wat je wilt.

Gr, Ben.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: Kappa op woensdag 10 maart 2021, 17:23:27
Hi Elmar,

.......
Dit wordt ook wel functionmapping genoemd.
En in de functionmapping kun je ook logische afhankelijkheden configureren, zoals je al aangaf in jouw waarheidstabel.
Je zal dus een aantal draadjes weer moet vast solderen, om hier gebruik van te kunnen maken.
Bedankt. In ieder geval weer een aantal aanknopingspunten annex zoektermen. Dat ik de draden heb losgehaald heb ik echter bewust gedaan. Misschien dat ik later nog wat extra's wil implementeren endat zet ik ze wel terug. In eerste instantie had ik aux-1 gebruikt maar na een test bij een collega bleek die niet te werken, de aux-3 wel.
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Ombouw BR141 (3034): van analoog naar digitaal
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 10 maart 2021, 18:44:37
Citaat van: moroquendo op woensdag 10 maart 2021, 17:03:47

Dit is inderdaad zeer simpel. Reden is dat ik niet weet hoe alle functies precies zijn uitgevoerd, op welke aux-en ze zijn gemapd. Ik heb in de programmersoftware gekeken hoe ze dat deden en daar begonnen ze met out-1 etc. Mijn vraag is, en die ik nog steeds moet uitzoeken, is aux-1 gelijk aan out-1? Hoe ligt die relatie.


De relatie ligt deels vast in het geluidsprofiel van de BR141 wat je in de decoder hebt gezet. Ik zou van daar uit verder gaan, ik lees bijvoorbeeld bij een vergelijkbare Marklin BR141 dat F6 / F8 de respectievelijke witte seinen uitschakelt. Daar hoef je dus richting afhankelijk alleen nog maar uitgangen (OUT of AUX) aan te knopen.

Verdiep je dus in de software, de hardware (draadjes solderen aan AUX en ledje) pas je voorts aan aan wat je wilt.

Gr, Ben.
Bedankt. Een en ander had ik al gezien en had al een van de functieknoppen misbruikt om de sluitlichten aan te kunnen sturen. Zolang ik nog niet mijn eigen MS heb om het een en ander uit te proberen houd ik me nu bezig met het ombouwen/aanpassen van mijn oude analoge lok's.