Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *

Gestart door Ludo1957 woensdag 03 maart 2021, 13:17:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Hallo mede-modelspoorders  :)

Het sporenplan van GOFORITZ 2021 is eindelijk door de kerk gekogeld  :)

Zoals vanouds wordt het een (overwegend) analoge baan met M-rails.
Enerzijds uit nostalgie, anderzijds omdat ombouwen naar digitaal geen optie is wegens te duur.

Nadere toelichting volgt  :)

GOFORITZ 2021 # Toelichting #
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
GOFORITZ 2021 # Toelichting #
Wat volgt, is... 3werf helaas  :( ... een ander soort toelichting geworden dan aanvankelijk bedoeld.

Het eerder door de kerk gekogeld baanplan is minder correct gebleken dan gedacht (en vereist).
Mogelijks hebben sommige forumleden er wél een boodschap aan, maar vanuit mijn treinzolder bekeken is het géén railplan maar een FAILPLAN.

Het met MS Publisher als .pub-bestand op schaal 1/50 getekend maatplan van de treinzolder is niet 100 % exact omgezet naar de .jpg-afbeelding die als achtergrond en basis gediend heeft voor het baanontwerp in Scarm.
De achterliggende oorzaak is... denk ik... in essentie toe te schrijven aan software-gebonden omrekening van metrische gegevens ( mm, cm en aanverwanten) naar pixels (beeldpunten).
De oplossing is óók een heel verhaal en bijgevolg  :offtopic:

Coming up:
Van failplan naar railplan
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Het klinkt wat dramatisch maar ook hoopvol, van railplan, via failplan naar railplan. Maar is het echt zo erg? Of passen enkele details niet?
Dan komt het vast nog wel goed, toch? Ik hou goede hoop en vertrouwen!

Groet,

Peter
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Ik denk dat door de verkeerde schaal van de tekening nu te veel rails op de ruimte ligt? Misschien de baan maken met N of Z in plaats van H0.  ;)
Beter dat je er nu achterkomt dan dat je al vol met bouwen bezig bent.
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
@Peter  :)

Bedankt voor het medeleven, maar ik ben er klaar mee...

... in die zin, dat het nieuwe plan bijna helemaal op punt staat !  :)

"Optimist" is my middle name, maar na herlezing kan ik inderdaad niet anders dan toegeven dat mijn laatste schrijfsel eerder duidt op "Dramaqueen".
De woordspeling "failplan-railplan" links laten liggen, zou echter zonde geweest zijn  O:-D.

Echt dramatisch is het nooit geweest - ik was eerder geërgerd omdat het vertekend beeld mij al die tijd ontgaan was.
De aanpassing van het sporenplan verliep behoorlijk vlot omdat het failplan - tegen alle verwachtingen in - alsnog grotendeels kon behouden worden.



Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Klinkt goed, Ludo. Ik ben benieuwd wat je hebt bekokstoofd. En een goede woordgrap op zijn tijd, daar ben ik wel voor!

Groet,

Peter
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Is die radiator (CV) nog bereikbaar, zo?
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
@Johan

Virtueel deleten is inderdaad stukken eenvoudiger dan real afbreken.

De " fail " zit niet zozeer in de buitenwanden (de uiterst linkse buitenwand is in werkelijkheid zo'n 27 cm langer), maar wel in de indeling van de voor de baan beschikbare ruimte (als logisch gevolg van het feit dat de ene afwijking onvermijdelijk tot x aantal andere afwijkingen geleid heeft)
Enkele voorbeelden:
de geel getinte vensterbank is in werkelijkheid ( i.r.)  7 cm minder diep en 4 cm korter
de hoek van de vensterbank t.o.v. de nis-wanden (volgens plan 6° /  i.r. 5° )
de afstand tussen de vensterbank en het cv-element ( i.r. 7 cm minder).

Over de hoeveelheid rails:
De afwijkingen van het (fail)plan hebben geen invloed op de onderlinge verhouding tussen de sporen en de oppervlakte van de treintafel.
Een station met BW in H0 resulteert onvermijdelijk in een behoorlijke hoeveelheid rails (die als het ware samengeperst worden op een veel te kleine oppervlakte  ten koste van de realiteit, maar 'n mens kan niet alles hebben).
In het "binnendok" liggen er inderdaad heel veel rails in vergelijking tot het tafeloppervlak,maar als je ook het  "wateroppervlak" (zo'n 60 tot 68 cm breed) meerekent, dan valt dat m.i. best mee. Die "waterbreedte" is een bewuste keuze (enerzijds bruikbaar als gangpad, anderzijds zoveel mogelijk in verhouding met een ruim 65 cm lang containerbinnenschip.

Overschakelen naar schaal N of Z.
Da's makkelijker gezegd dan gedaan.
Hoe moet het dan met de 959 M-railstukken van het railplan ?
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: GOFORITZ 2021 sporenplan *M-rails analoog *
@Jan Willem,

Zoals de meesten onder ons heb ik het 's winters ook graag warm.

Draaiknop en ontluchtingsventiel van de CV-radiator bevinden zich  ruim 2O cm boven het tafeloppervlak en zijn probleemloos te bereiken.
Het "water" zal bestaan uit meerdere uitneembare of neerklapbare panelen.
De treintafel is ter hoogte van de CV-radiator minder dan 35 cm breed
Re: GOFORITZ 2021 # Van failplan naar railplan #
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: GOFORITZ 2021 # Van failplan naar railplan #
Van failplan naar railplan

Kort door de bocht       (de voorraad proza is eventjes op :) )
De "fails" konden sneller verholpen worden dan verwacht en het Scarm-sporenplan werd na enkele elementaire aanpassingen als " bijna OK " bevonden.

Bijna OK want...
... er stonden nog 6 min-punten op de bijsleutel-agenda (zie rode nummering hieronder):


Byebye min-punten (?)

De aanpassingen zijn in het rood weergegeven.
# rood traject gedeeltelijk aan het zicht onttrokken door het 8 cm hoger liggend blauw traject # 



Coming up:
Het railplan van r tot n