Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Scandinavisch misschien ?

Gestart door MarklinHans zondag 06 augustus 2006, 02:15:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Scandinavisch misschien ?
MarklinHans
gast

Scandinavisch misschien ?
Men kan het natuurlijk niet iedereen naar zijn zin maken ....

Ik rijd zoals het onderwerp al vermoedde scandinavisch, om eens wat anders te zien op de baan.
Qua verzameling (niet op de baan) is dit ook een prima keuze !

Erg veel Zweeds (SJ) en Deens (DSB) en maar weinig Noors (NSB) helaas.
De Asea's en Nohabs heb ik nu onderdehand wel een beetje, echter nog niet in de laatst rijdende kleurstellingen ......Märklin ??

Van Noorwegen wel de bekende Nohab's en stoomloc's maar heel weinig rijtuigen en wagons ......Märklin ??

Waarom ik van Finland nooit iets gezien heb begrijp ik echter niet, en bedoel hiermee niet de Belgische kaaswagon ;-]

groet Hans
Scandinavisch misschien ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Scandinavisch misschien ?
Leuk te zien dat er ook mensen zijn die "anders" rijden en verzamelen.

Voor wat jou wens voor "Norske modeller" betreft, de Norsk Modelljernbane Klub (NMJ) staat vaak op landelijke beurzen, met echt wel leuke modellen.
Ik denk dat je ook wel een site kunt vinden met gelijkgezinden
Kijk maar eens op //www.nmj.no

Door het noors moet je maar eens heen kijken.

Een kennis van mij heeft ook een noorse baan, kijk hiervoor maar eens op deze site //www.lolkebijlsma.com
Helaas geen puntkontakten (meer), maar toch wel leuk.

John
Scandinavisch misschien ?
Lid sinds: 2006

offline
Scandinavisch misschien ?
Pakweg 5 miljoen Nooren op een gebied wat 11,5 keer groter is dan bijvoorbeeld Nederland.Weinig spoor en vooral weinig matriaal op de markt.Maar wel erg intressant.

groetjes:Huib
Scandinavisch misschien ?
MarklinHans
gast

Scandinavisch misschien ?
John en Huib,

bedankt voor de reactie,
Bij de NMJ zit ik in de mailing en zie soms hele mooie zaken langskomen.
Helaas nog niets van de prijzige hand gemaakte modellen gekocht.(prijs)

En de lima roco enz. die de NMJ aanbied vindt ik persoonlijk een goedkoop alternatief, en dit is absoluut geen vooroordeel van mij.
Ik had hier wél enkele modellen van maar qua techniek spreken deze merken mij niet aan, blijf tenslotte een Märklin fan !

De andere site is prachtig, ik ben hier nog lang niet uitgekeken dus !

gr Hans
Scandinavisch misschien ?
Verelden jaar had Marklin een Noorse loc.
Nr 36336
http://www.eisentrains.com/asp/PicRoll.asp?photoid=36336.jpg
Scandinavisch misschien ?
Lid sinds: 2006

offline
Scandinavisch misschien ?
Hallo hans mischien heb je wat aan deze link.....

http://www.railfaneurope.net/list/norway.html


veel plezier.... :)


groetjes: Huib
Re: Scandinavisch misschien ?
bedankt Huib en Davy,

ik heb wer wat "surf-voer" , die rail pagina kende ik niet.
staan leuke logo's op voor b.v. op een station.

groet Hans
Re: Scandinavisch misschien ?
Marklin heeft ook een keer een moderne Noorse electrische loc uitgebracht
onder artikelnummer 34635,Noorse serie EL 18,met Delta module.
Staat in nieuwtjes folder voor 1996,was een zogenaamd exportmodel,is op een beurs als Eurospoor soms wel te vinden.
Deze EL 18 in rood en zwart,met gele sneeuwschuivers,is in feite een exportversie van de Zwitserse Re460,ditzelfde loctype is zelfs ook aan China verkocht!
In de televisieserie Rail-Away van de NCRV gezien hoe deze loc met een prachtig stel moderne intercity rijtuigen,ook in rood en zwart,van Oslo naar het noorden reed,rijtuigen zijn nog niet door Marklin geleverd.
Moet er misschien wel bovenleiding op de modelbaan worden aangelegd,of is dat er al?
Re: Scandinavisch misschien ?
CiteerRail-Away van de NCRV

Effekes off-topic: Rail Away wordt uitgezonden door de EO :P.
Re: Scandinavisch misschien ?
Helemaal gelijk!
Blijft een leuke serie om naar te kijken,werkt heel ontspannend na een dag stressen op kantoor.
EO mag het van mij uitzenden,heb ik geen problemen mee!
Re: Scandinavisch misschien ?
Ik heb nog eens nagedacht over de vraag waarom er geen Finse modellen van Marklin zijn.
Ik denk dat dit komt omdat dit voor Marklin een te groot financieel risico zou zijn.
Nederland heeft 16,4 miljoen inwoners,484 personen per km2.
Finland heeft 5,3 miljoen inwoners,17 personen per km2.
Op basis van het aantal inwoners is de kans iets in Finland te verkopen maar een derde van de kans in nederland.
Bovendien moet je al die potentiele klanten nog met promotie zien te bereiken,of zouden alle Marklin fans in Helsinki wonen?
Ik heb wel eens gelezen dat het ontwikkelen van een geheel nieuw model een paar ton in Euro's kost,de Big Boy heeft misschien wel een miljoen gekost,dit moet wel worden terug verdiend!
Stel dat het aanmaken van een nieuw model Euro 100.000 kost,tegen verkoopprijs van Euro 100 per stuk,dan moet je er al 1000 stuks van verkopen om break-even te spelen.
Als het dan om een model gaat wat in de rest van de wereld niet aanslaat dan zit je met de gebakken peren.
Dit verklaart ook waarom er zoveel kleurvariaties van reeds bestaande modellen uitkomen,dit is voor Marklin de goedkoopste manier om klanten in de winkel te houden.
Het verklaart ook waarom er van Marklin geen nederlandse treinstellen uitkomen (zeg nooit nooit!),de afzetmarkt is te klein voor een model wat misschien wel 600 tot 800 Euro moet gaan kosten.
Opvallend is het aantal Zwitserse modellen wat uitkomt,hoewel ook hier sprake is van oude wijn in nieuwe zakken.
Wellicht dat men in Zwitserland iets meer te besteden heeft dan wij in Nederland,zodat Marklin daar de winst probeert te halen?
Re: Scandinavisch misschien ?
Bedankt powerf7 en Gerard.

Ik Heb de rode EL18 naar Zwitsers voorbeeld op mijn baan rijden.
Hele mooie lok om te zien rijden in deze niet zwitserse uitvoering.
Verder alle verschenen Scandinavische modellen op 2 (dure) ketelwagons na.

De kosten / risico beredenering van Märklin klinkt inderaad logisch.
HIer hadden ze waarschijnlijk bij hun vroegere modellen niet aan gedacht.
e 3018, 3019 en 3045 kwamen in vrij kleine oplagen wat nu goed te zien is aan de hoge (verzamelaars) prijzen.

Het "opwaarderen" van de spuitgietmallen doen ze ook al jaren inderdaad, een extra deurstang erop en een nieuw bedrijfsnummer erop en er is weer een "nieuw" model.

En die wil je dan toch natuurlijk ook weer hebben als verzamelaar.
Sowieso leuker als 3 exact dezelfde lok's op b.v. een station.

groet, Hans
Re: Scandinavisch misschien ?
hallo,
zeker leuk, weer eens wat anders. meestal hoor je van duitse banen.l
Re: Scandinavisch misschien ?
Beste Hans,

Er is in het verleden ook nog een Noors startsetje geweest met daarin een geel met rood drieassige dieselloc plus wat eenvoudige wagentjes,en wat M-rails.
Ik kan niet achterhalen of het lokje (het bekende Henschel industrielokje)
ook echt voor de NSB gereden heeft.
Zou best kunnen want deze locjes zijn in grote aantallen verkocht.
In een van de Marklin boeken die ik heb,Wertanlage Marklin,staat een foto van dit setje.
De Zwitserse loc die met een Meccano opdruk is geleverd (in mijn collectie)
is ook verkocht aan Noorwegen,zou best kunnen dat Marklin nog eens de Noorse versie uitbrengt,de gietmal hebben ze toch al.
Verder hoop ik dat ze ooit nog eens de driedelige gelede Zweedse stangenloc uitgeven die voor het erstvervoer van Kiruna naar Narvik werd gebruikt,men zou zelfs de enkele stangenloc uit de jaren zestig als basis kunnen gebruiken,heb eens een model van een ander merk gezien,lijkt mij een mooie aanwinst als hij van Marklin zou zijn.
Verder houd ik ook wel van modellen die iets exotischer zijn dan de eeuwige NS 1600/1700/1800 versies.
Men heeft eens een Sovjet versie van de Duitse BR 52 Kriegslocomotieve
met bijbehorende wagons uitgebracht,kijk,dat vind ik nou leuk,dat soort dingen.
Deze uitgave had natuurlijk weer bestaande modellen als basis om de kosten te sparen,de BR52 was geen probleem,de ketelwagen,de gesloten goederenwagen en de halfhoge bakwagen waren gebaseerd op Amerikaanse modellen,de dieplader met een vrachtwagen kon ik niet herleiden naar een ander model.
Wat te denken van de Amerikaanse GG1 electrische locomotief.dit is een ware mijlpaal in locomotiefbouw geweest,een prachtig model,maar eigenlijk iets wat op een modelbaan een vreemde eend in de bijt is,er zijn  nog geen bijbehorende rijtuigen en nog maar drie goederenwagens,bovendien is er geen Amerikaanse bovenleiding in het programma.
Omdat Marklin de doelstelling heeft het marktaandeel in de VS te vergroten denk ik dat er de komende tijd aanvullend materieel zal worden uitgebracht,en dat geeft de burger weer moed.

Groeten,
Paul.

Re: Scandinavisch misschien ?
Beste Hans,
Tijdens het surfen op het Duitse E-bay kwam ik nog een locje van de NSB tegen,Marklin 3148,de NSB versie van de DB V60 drieassige dieselrangeerloc.
Dit locje in geel,rood en zwart is als exportversie in 1992 uitgegeven,vraagprijs momenteel Euro 80.-.
Of heb je hem al?
Groet,
Paul.
Re: Scandinavisch misschien ?
Sinds het bekijken van een film op bahntv staat er weer een op mijin verlanglijstje.
De sterkste lok ter wereld (naar zeggen), de zweedse IORE.
Een foto

http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=5600&ids=138371
groet Hans
Re: Scandinavisch misschien ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Scandinavisch misschien ?
Hoi Hans,

Ik weet niet of je al op de hoogte ben, maar die is inmiddels als H0 model verkrijgbaar bij Roco, ook voor 3-rail onder nummer 69755.

Vriend van mij heeft 'm pasgeleden aangeschaft, daar heb ik 'm mogen bewonderen. Ik kende lok ook alleen van de BahnTV film  :)
Re: Scandinavisch misschien ?
Hans,

waarschijnlijk oud nieuws voor jou: er zijn meer Noorwegengekken aktief.
De naam Lolke Bijlsma zul je wel eens tegengekomen zijn.
(En zo niet dan weet je het nu :D)
Deze meneer heeft met zijn noorse modelbanen in Railhobby gestaan.
Is helemaal gek van de Di3.
Ik zit zijn naam net op google in te tikken maar de links naar zijn websites werken helaas momenteel niet :(

De finse spoorwegen zijn idd niet overbedeeld met modellen. Van de VR-equivalent van de zwitserse Re460 heeft Roco ooit een model gemaakt - dacht ik??
De meeste NSB en SJ-locs zien er wel stoer uit vind ik trouwens.

Re: Scandinavisch misschien ?
Bedankt voor de tip's B en B

De Roco 69755 is echter de DM3 de driedelige voorganger zegmaar.
In de bruine versie was ie er ook 63757.
De dubbellok Iore heeft nummer 69750 bij Roco.
Maarja ... Roco voor een Märklinner ...... (ook nog ? 700,-)

Ik heb de Bruine 3-delige dm 3900 eens als zelfmaak gezien van Märklin.
Deze was opgebouwd uit 3 - 3030 loc's een beauty !!
Misschien ga ik dat maar als alternatief doen 3030's heb ik zat.

Het zal een alternatief zijn want de as-indeling is anders.
Marklin's 3030 Da heeft 1 as minder dan de Dg die voor de Dm gebruikt is.
Dus misschien een Dm3900 met 11 assen i.p.v. 14

Voor baanloos bij deze de link : http://www.lolkebijlsma.com/index.html
De naam was toch al gevallen, de naam Roco ook weer ,
ik ga echt nog niet overstag !!

De noorse Di3 en Di4 ken ik natuurlijk ook maar begin langzaam wat toe te spitsen op Zweeds.
Gelukkig werden de Noorse diesels in de Zweedse NOHAB fabriek gemaakt !
Maar in Zweden zelf reden er maar weinig in tegenstelling tot Denemerken en België.

Ikzelf ben fan van de Zweedse houten loc's en dito rijtuigen

groet Hans
Re: Scandinavisch misschien ?
Hans,

De wisselstroom uitvoering van de bruine Roco driedelige  stangenloc heeft produktnummer 69757,wordt op E-Bay gewoon aangeboden.
Ook Lemaco heeft hem gehad,dit is een zogenaamd brass model,zag een prijs op internet van over Hong Kong dollar 16.000.-!
Dat zou ik nou leuk vinden,als Marklin hem uitbracht.
Heb inderdaad een keer op Eurospoor een modelspoorclub uit Zweden gezien die een Marklin achtig model had,heb toen nog hevig aan mijn ogen getwijfeld!
Groet,
Paul.
Re: Scandinavisch misschien ?
Over Finland: misschien vanwege de afwijkende (bredere) spoorbreedte? Dat is ook een reden waarom je weinig modellen uit Spanje ziet bij M. Het is al direct "niet op schaal" en 3-rail voor deze afwijkende spoorbreedten moet je volgens mij zelf maken.
Re: Scandinavisch misschien ?
Beste Hans,
Naar aanleiding van je verhaal begrijp ik dat je op zoek bent naar scandinavisch rollend materiaal,
Ik ben al een paar keer op vakantie geweest in Noorwegen en heb regelmatig winkels bezocht en deze personen hebben mij altijd rollend stock na moeten leveren.
Als jij nog interesse heb in NSB wagons van de laatste B7 catagorieen heb ik misschien nog wel wat staan.
Indien je interesse heb even een mail aan sp356695@telfort.nl

Edit Gerard: mailadres aangepast i.v.m. "zoekmachines"
Re: Scandinavisch misschien ?
Citaat van: MarklinHans op zondag 06 augustus 2006, 02:15:21
Men kan het natuurlijk niet iedereen naar zijn zin maken ....

Ik rijd zoals het onderwerp al vermoedde scandinavisch, om eens wat anders te zien op de baan.
Qua verzameling (niet op de baan) is dit ook een prima keuze !

Erg veel Zweeds (SJ) en Deens (DSB) en maar weinig Noors (NSB) helaas.
De Asea's en Nohabs heb ik nu onderdehand wel een beetje, echter nog niet in de laatst rijdende kleurstellingen ......Märklin ??

Van Noorwegen wel de bekende Nohab's en stoomloc's maar heel weinig rijtuigen en wagons ......Märklin ??

Waarom ik van Finland nooit iets gezien heb begrijp ik echter niet, en bedoel hiermee niet de Belgische kaaswagon ;-]

groet Hans

kijk eens op www.hobbytrade.dk en hab je voorstellen, stuur ze me per e-mail aub!
Patrick