Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland

Gestart door ErwinLamens dinsdag 02 maart 2021, 17:11:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
hallo,

Wikipedia is niet volledig correct vermoedelijk, zelfs Prorail kan me niet antwoorden op mijn vraag.

Kent iemand de juiste spoorafstanden van deze spoorlijnen in Nederland ?

Amsterdam Centraal - Schiphol via Sloterdijk (lijn gevolgd door ICD, Thalys, Eurostar)

Schiphol- Rotterdam Centraal via Hoofddorp en HSL Zuid deeltraject Noord

Rotterdam Centraal - Breda via Blaak, HSL, Moerdijkbruggen

Rotterdam Centraal - grens België/Nederland (niet via Breda) HSL deeltraject Zuid

(grens NL/BE - Antwerpen-Centraal lijn 4 ken ik al van het Belgische Infrabel en is 40,33 km

Zelfs NS machinisten of Thalysbestuurders kennen de juiste km niet ? Vreemd zij rijden bijna iedere dag over de HSL Zuid  ;)

spoorse groeten,

Erwin
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Waar ben je naar op zoek?

De echte kilometers (lengte) van de HSL of de juridische km's, waarop de locatie van kunstwerken (viaducten, tunnels, bruggen enz) en wissels is vastgelegd? Dat laatste heb ik waarschijnlijk wel ergens.

Doordat tijdens het ontwerp en de bouw soms afwijkingen ten opzichte van het tracé besluit zijn ontstaan zit daar nog wel eens wat verschil in.

Heel bekend voorbeeld is de Flevolijn, die met een grote boog om de Oostvaardersplassen is aangelegd toen zich hier spontaan een natuurgebied ontwikkelde. Het gevolg is dat de hm-bordjes op 110 meter afstand staan.

NS hanteert weer andere km afstanden om de lengte van een reis (en dus het tarief) te bepalen. Daardoor kan de kortste afstand soms duurder zijn dan een langere.

Groet,
Roel
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Hoi ik zoek de echte km afstand van de spoortrajecten los van de tarief bepaling
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Hallo Erwin,

de juiste kilometrering van de HSL is als volgt:

(ProRail gedeelte, lengte 16,97 km)
Amsterdam CS km 62,80
aansluiting HSL km 45,83

InfraSpeed gedeelte, lengte 43,03 km
aansluiting Hoofddorp km 45,83
aansluiting Rotterdam km 2,80

(ProRail gedeelte Rotterdam - Barendrecht, lengte 15,40 km)

InfraSpeed gedeelte, lengte 41,94 km
aansluiting Barendrecht km 12,60
aansluiting grens België km 54,54

De totale lengte van Amsterdam CS tot aan de Belgische grens is 117,34 km.

groet,
Roel
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
dank je wel voor de reeds gedane opzoekingen.

doch voor Amsterdam C - Schiphol via Sloterdijk vond ik al 17,10 km das meer ... (Wikipedia) hoe lang is Amsterdam C - Schiphol via Sloterdijk ?

Schiphol-aansluiting Hoofddorp ongeveer 8,7 km rekenen ?

zoek eigenlijk volledig inclusief aansluitingen

Schiphol-Rotterdam Centraal via HSL

Rotterdam Centraal - Breda via HSL

Breda - grens België via HSL

Rotterdam Centraal - grens België via Barendrecht, wikipedia geeft 54,50 jij vermeld meer 57,34 ...

om nauwkeurig te zijn in statistieken zoeken wij de volledige deeltrajecten inclusief aansluiting zo correct mogelijk

Vreemd dat Prorail mij zelfs die niet wil geven, is toch geen staaatsgeheim ?

spoorse groeten

Erwin
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
 @citaat Bij Prorail ligt er aan hoe je het vraagt en wie je het vraagt. Je moet de juiste afdeling weten te vinden die je verder kan helpen. En ja ik heb ervaring met Prorail en vergunningen  :)
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Ik zal morgen even verder kijken.

Groet,
Roel
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Misschien heb je al iets aan deze on-line kaart? Als je inzoomt zie je de km en hm aanduidingen per lijn.

geo kaart  spoor Nederland


En alles nog in hele scherpe satellietfoto's


satellietfoto's

Groet,
Roel
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
 @citaat Kilometers langs de baan hoeven niet hetzelfde te zijn als kilometers in het echt. Zelfde geldt voor de Hectometerpaaltjes langs de snelweg. Let maar eens op dat er soms opeens een gat tussen kan zitten. De A18 bij Oud Dijk begint bijvoorbeeld bij iets van 180 - 190 km  :)
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
@Ronald,
die opmerking over het verschil tussen de paaltjes en de echte 100 meter had ik al gemaakt in mijn eerste reactie.

@Erwin,

Amsterdam CS (einde perron) - Schiphol (begin perron) = 10,4 km
perron Schiphol = 400 m
Schiphol (einde perron) - Hoofddorp aansluiting = 6,17 km
Hoofddorp aansluiting - Rotterdam CS (begin perron) = 45,63 km
perron Rotterdam CS = 400 m
Rotterdam CS (einde perron) - grens België = 57,43 km

De aftakkingen naar Breda zijn op het HSL-gedeelte 500 m. De rest ligt op ProRail terrein. Zie daarvoor de link naar de geo kaart.

De genoemde lengtes zijn de werkelijke lengtes, zoals deze door de Staat zijn gecontracteerd.

groet,
Roel
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
dag Roel,

hartelijk hartelijk dank hiervoor :)

super, kunnen we hartstikke goed gebruiken :)

Erwin
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Citaat van: ronaldk op donderdag 04 maart 2021, 06:58:57
@citaat Kilometers langs de baan hoeven niet hetzelfde te zijn als kilometers in het echt. Zelfde geldt voor de Hectometerpaaltjes langs de snelweg. Let maar eens op dat er soms opeens een gat tussen kan zitten. De A18 bij Oud Dijk begint bijvoorbeeld bij iets van 180 - 190 km  :)

In Duitsland gebeurt dit ook langs de treinbaan.
Door aanpassingen in een tracé, kan het voorkomen dat de afstand tussen twee punten niet het verschil is van de aangegeven kilometrering.
Niet omdat men niet nauwkeurig zou zijn, maar omdat na bouwwerkzaamheden de afstand wel eens veranderd kan zijn.
Om niet het gehele traject opnieuw te moeten nummeren, wordt er voor gekozen om de extra lengte bij verlenging bij de originele km aanduiding aan te geven (+2, +4 etc) of dat bij verkorten een "kilometersprong" ontstaat.
Deze informatie wordt in de dienstregelingsdocumenten (op papier: Buchfahrplan, elektronisch (in de cabine): EBuLa) aangegeven.
Kilometeraanduiding in deze dienstregelingen wordt met 1 decimaal aangegeven.
De daadwerkelijke locatie is tot op de meter nauwkeurig bekend en wordt dan ook met 3 decimalen aangegeven (bijvoorbeeld op gebouwtjes, kasten e.d. langs de baan).
Zie bijvoorbeeld dit Wikipedia artikel
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Citaat van: RoelMarklin op donderdag 04 maart 2021, 10:51:31Amsterdam CS (einde perron) - Schiphol (begin perron) = 10,4 km

Typefoutje? Bedoel je misschien 16,4?
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
dag Roel,

als ik op de GEO kaart uitreken Amsterdam Centraal - Sloterdijk - Schiphol kom ik op 17,9 km zelfs ...

wij volgen de lijnen 586 + 525 +523 + 145 + 133

km 80.8 tot 77.8 lijn 586 geeft 3 km

km 50,2 tot 58.60 (lijnen 525+523+145) tot aansluiting Nieuw Vennep geeft 8,4 km

lijn 143 km 8.50 tot 15 Schiphol centrum geeft 6,5 km

groetjes,

Erwin
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
ik heb de door de Staat der Nederlanden met de beheerder van de infrastructuur gecontracteerde lengtes opgegeven. Dat zijn de werkelijke lengtes.
Alle kaarten, ook de GEO-kaart, zijn gebaseerd op OUDE kaarten. Door verlengingen, verleggingen, latere wijzigingen, fouten bij inmeten en dergelijke wijken die afstanden soms af.
Zo lag het beginpunt van de eerste lijn Amsterdam - Haarlem op een andere plaats dan het huidige beginpunt op Amsterdam Centraal.

groet,
Roel
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
Hoi,

Citaat van: ErwinLamens op woensdag 17 maart 2021, 12:11:40
als ik op de GEO kaart uitreken Amsterdam Centraal - Sloterdijk - Schiphol kom ik op 17,9 km zelfs ...

Ik neem aan dat je dan al gekeken hebt naar Pdok?. Eventueel te downloaden in het GML-formaat. Eventueel te openen in GIS, zoals Qgis (daarin zit ook een Pdok-viewer / bronselectie) of een ander pakket. Al zou het dezelfde brongegevens moeten hebben als Roel. Je kan er dan wat meer mee  :)

Groet Ronald.
Re: juiste kilometerafstand HSL Zuid Nederland
nou google maps geeft me16,9 km dus ronden we af op 17km via Sloterdijk, Amsterdam Amstel ...

die 10,4 km zal een typfout zijn en moet zijn 16,4 wellicht zoals al eerder voorgesteld hier ...

spoorse groeten,

Erwin