Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS3 of toch niet?

Gestart door Roland131 dinsdag 02 maart 2021, 12:31:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
CS3 of toch niet?
Hi, ik ben Roland en heb sinds kort weer mijn modeltreinen (4 Märklin loks) en -spoor (Märklin C-rail) weer van zolder gehaald. Ik reed al digitaal (MS2) maar wissels en ontkoppelaar etc. niet; wel elektrisch.

Destijds merkte ik al dat rijden met meerdere loks tegelijk best lastig is, dus het lijkt me een leuke uitdaging om ook de besturing te automatiseren. Ik heb me op diverse plekken op dit forum en andere sites al ingelezen over de diverse centrales en besturingssoftware. Toch zit ik nog met een paar vragen waarop ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden met betrekking tot de te maken keuzes.

Omdat ik besturingssoftware ga gebruiken die op een laptop draait en omdat dergelijke software ook een grafische user interface heeft, zou een centrale die eigenlijk niet meer nodig hebben. Het kan natuurlijk handig zijn om ook nog handmatig te rijden en dan is zo'n interface op je laptop wat minder gebruiksvriendelijk dan een controller à la Mobile Station of de cockpit van de CS3, maar noodzakelijk vind ik dat allerminst.

De diverse centrales verschillen in prijs, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Ik ga ervan uit dat ik er lange tijd plezier aan ga beleven, dus de afschrijving is over vele jaren.

Ik ben redelijk technisch aangelegd en begrijp hoe de diverse elektronica werkt; hoewel die kennis vooral theoretisch is en ik geen ervaring heb met het programmeren van decoders etc. De DR4018 schakeldecoders, die ik al heb werkten direct met mijn MS2... Maar ik ben bereid te leren en te doen.

Ik heb een baanplan in gedachten met ongeveer 40 a 50 meter spoor.

Met bovenstaande parameters in het achterhoofd leek het mij het gemakkelijkst om maar een CS3 of 3+ aan te schaffen, en dan de dubbele interface op de koop toe te nemen, maar voordat ik de definitieve keuze maak, zoek ik antwoord op de volgende vragen:

1. Zit ik bij aanschaf van de CS3(+) ook meteen vast aan allerlei Märklin randapparatuur? Ik heb begrepen dat ik voor bijvoorbeeld bezetmelding tenminste een Link S88 van Märklin nodig heb bij de CS3. Marklin randapparatuur lijkt over het algemeen duurder te zijn dan concurrenten, zonder dat het per se meer functionaliteit oplevert. Ik wil me op voorhand bij voorkeur niet binden aan 1 producent.

2. Zijn er centrales die alle functionaliteit bieden maar dan zonder gebruikersinterface? Ik heb bijvoorbeeld de Digikeijs DR5000 gezien, maar die kan (als ik het goed begrijp) niet in combinatie met massadetectie, dus die valt helaas af. En ik had de indruk dat sommige functies van de loks bij sommige protocollen niet beschikbaar zijn. Als zo'n centrale dan niet alle protocollen ondersteunt, dan mis ik die functionaliteit, dat zou ik jammer vinden.


Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik zo veel mogelijk functionaliteit wil, zonder me vast te leggen op 1 producent. 


Mocht ik een vraag gesteld hebben die eigenlijk al eerder op het forum beantwoord is, dan op voorhand mijn excuses. Een verwijzing daar naartoe zou me zeer helpen!

Roland

Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2013

offline
Re: CS3 of toch niet?
Wil je je niet binden aan 1 producent dan is de keuze zeer simpel, ga in ieder geval DCC rijden. Bouw de 4 Marklin loks die je hebt (al of niet met MFX) om naar DCC en koop een niet al te dure DCC centrale. Je gaat toch via de PC rijden.

Het DCC protocol is de defacto Wereld Standaard en er zijn bijzonder veel fabrikanten die daar randapparatuur voor op de markt brengen tegen zeer schappelijke prijzen, vergelijk het maar eens met de Marklin prijzen.

De DR5000 waar je van denkt dat die zonder meer afvalt kan toch overweg met massa detectie, en heeft bovendien van alle centrales de meeste aansluit mogelijkheden, waaronder de hand regelaars van ROCO. Hij ondersteund echter alleen het DCC protocol.
Deze centrale levert in mijn optiek de meeste waar voor zijn geld, en nee ik ben op geen enkele wijze betrokken bij Digikeijs of verdien hier iets aan.

Hier onder een stukje van de ontwikkelaar van de DR5000 waarbij het gewoon mogelijk is om massa detectie te gebruiken.

Citaat van: karst.drenth op vrijdag 05 februari 2016, 23:06:39
Hoi,

PB niet meer nodig ;) :P

Citaat van: Leeeke op vrijdag 05 februari 2016, 12:35:43
Standaard Massadetectie zonder aanvullende accessoires is bij de DR5000 zover ik nu lees dus niet mogelijk. Wat prijs betreft kom je dan toch weer in de buurt van een IB basic. Digikeys booster kost ongeveer ?85,- , S88LN ook nog ?30,- als ik het goed heb. Tel daar ?150,- bij op en je zit aardig in de buurt van een IB-Basic.
Een andere vraag, misschien al aan bod geweest, maar ik heb het nog niet voorbij zien komen:
Functioneert de DR5000 met koploper?

Massa detectie is gebaseerd op common ground. Voor common Ground heb je speciale ( Voor M de normale ;) ) boosters nodig.

De Track-Out van de DR5000 heeft echter een H-Brug. Daar mag absoluut geen verbinding tussen de rails ( of rails en middenleider ) en de GND van het systeem zijn. Juist dat doet een massa detectie wel ( via de wielen van de locs en wagens )

Om dit probleem te omzeilen is er de volgende oplossing: De TrackOut van de DR5000 NIET aansluiten op wat dan ook. Een LocoNet of B-Bus Common Ground booster ( b.v. die van LDT ) op de DR5000 aansluiten. Daarachter mag je dan doen wat je wilt. Belangrijk is dat je niets met de TrackOut ( of Prog-rail ) uitgang van de DR5000 verbindt. Zelfs de s88LN heb je dan niet nodig. Je kunt direct de s88 bus van de DR5000 gebruiken.

Ja, werkt uitstekend met Koploper. Sterker, de hele centrale is eerst volledig met Koploper/LocoNet en de DDPB doorgetest, alvorens andere protocollen en besturingssoftware is geimplementeerd ;)

Grtzz,

Karst

Mvg,
Peter
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2016

offline
Re: CS3 of toch niet?
Het zijn veelvuldig terugkerende vragen op dit forum. En logisch ook, want niemand maakt het 'Ideale Apparaat' en dat komt ook doordat de wensen uiteenlopen en de techniek almaar voortschrijdt.
Als je de CS3 of de CS3+ kiest, kies je voor een dure optie (in beide gevallen) maar ja, je hebt dan alles helemaal compatibel met Märklin. Alle protocollen zijn ondersteund. Verder ben je vrij in je keuze van decoders; merken doen er niet echt toe.
Bij de plus versie kun je de Link S-88 laten zitten met de daarbij behorende voeding. De kosten daarvan vormen ongeveer de meerprijs van CS3+ ten opzichte van de CS3.
Kies je voor computerbesturing, dan zijn deze centrales eigenlijk teveel van het goede en helaas kunnen ze een computerbesturing niet vervangen. Wat mij betreft is het geen good value for the money. Zeker geen ' Bang for the buck'. De software in de centrales doet simpelweg flink onder ten opzichte van ongeveer ieder mainstream programma  (inclusief freeware).
Qua specificaties kan de Tams RedBox in combinatie met een computer meer dan de beide CS3 versies en als je wilt, hang je er nog een handregelaar aan. De prijs van het totaal ligt aanmerkelijk lager. Misschien heb je er iets meer uitzoekwerk aan, maar het is geen onaantrekkelijk alternatief. Maar ja, je mist een fraai aanraakscherm met mooie kleuren en dergelijke (zoals Spielewelt).

Groet,

Peter
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS3 of toch niet?
Als je alle protocollen ondersteunt wilt hebben blijven alleen de CS3 en de Ecos2 over. Er is alleen nog één andere optie en dat is werken via een aangepaste MS2,voor meer info lees even DIT topic.
Verder moet je ook rekening mee gaan houden dat er een einde gaat komen aan DCC het is een oud protocol ontwikkelt in de jaren 80 de bandbreedte is te beperkt. Wil je met alleen treintjes rijden zal het geen probleem zijn maar toekomstige ontwikkelingen zullen beperk zijn.
Re: CS3 of toch niet?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3 of toch niet?
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 02 maart 2021, 14:44:05
Verder moet je ook rekening mee gaan houden dat er een einde gaat komen aan DCC


Dit DCC statement is totaal niet onderbouwd, kun je dit duidelijker van herkomst voorzien??

Ik ben heel benieuwd waar dit gerucht vandaan komt.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hoi Roland,

Als je al een ms2 hebt, dan zou ik kiezen voor een CC-schnitte.
Dan kun je je locs, wissels,  seinen en ontkoppelrails al bedienen.
Voor terugmelding heb je dan nog aanvullend iets nodig, maar dat is ook te regelen.
Een CS3 is een te dure oplossing.

Groeten,
Ton.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hoi Peter(s),

Bedankt voor jullie reacties!

Mooi om te lezen dat ook met de DR5000 met massadetectie gewerkt kan worden, dat maakt deze centrale aantrekkelijker. Doordat alleen met DCC gewerkt wordt, ben ik toch bang dat ik bepaalde functionaliteit kwijt raak. Aan het ombouwen van mijn loks ben ik nog niet toe, al ga je me nu ongetwijfeld vertellen dat dat heel gemakkelijk is.

En ik ben sowieso van plan om met besturingssoftware op mijn laptop te gaan werken, ook als ik voor de CS3(+) zou kiezen. Als ik je goed begrijp levert de keuze voor een CS3+ me in ieder geval geen beperkingen op. Alle andere apparatuur kan nog steeds van andere fabrikanten zijn.

Het blijft een lastige keuze en juist wanneer ik zou kiezen voor de CS3(+) is dat een keuze waar ik vervolgens aan vast zit. Je begint dan niet zomaar even opnieuw. Aan de andere kant, ik koop elke 3 a 4 jaar een nieuwe racefiets en die zijn aanmerkelijk duurder...

Het gevoel dat jullie beiden hebben, dat de Märklin Centrale eigenlijk te duur is voor wat hij levert, dat gevoel heb ik ook. En mijn vrouw zegt dat ik meer naar mijn gevoel moet luisteren, dusss...  ;)

Ik denk nog even door.

groet,

Roland




Re: CS3 of toch niet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 of toch niet?
Welke loks heb je, dat is wel even van belang. Heb je loks met NEM aansluiting, dan is het eruit trekken en nieuwe erin prikken.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Ton, bedankt voor je reactie!

Dit is ook een leuke optie. Wel jammer dat voor de terugmelders weer een andere oplossing nodig is. Het wordt dan gauw een enorme lappendeken aan systemen. Het lijkt me zo dat deze oplossing ontwikkeld is vanuit dezelfde frustratie over de CS van Märklin die ik ook heb en bij veel anderen proef: je betaalt te veel voor een product waarvan je een belangrijk deel niet gaat gebruiken om dat je daar een betere oplossing voor hebt.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hi Laurent, dat zijn treinstellen 39700 en 37774 en locs 37900 en 30210. Van die laatste is volgens mij de decoder sowieso al kapot en ik betwijfel of dat het enige is.
Re: CS3 of toch niet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 of toch niet?
Allemaal decoders die geen DCC lusten.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2013

offline
Re: CS3 of toch niet?
Beste hmmglaser,

Wat bedoel je met bandbreedte, en kun je even uitleggen hoevel bandbreedte het DCC protocol heeft en hoeveel het MFX(+) protocol heeft.

Ik ben heel benieuwd naar je antwoord, want dit vind ik heel erg interessant en zou daar graag wat meer van willen weten.

Mvg,
Peter
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: CS3 of toch niet?
Kijk ook eens naar de SRSE II
Klik hier
Zelf ga ik hem ook gebruiken samen met TrainController.

groet
Harald
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hallo Peter,

Citaat van: pjve64 op dinsdag 02 maart 2021, 15:59:31
Wat bedoel je met bandbreedte, en kun je even uitleggen hoevel bandbreedte het DCC protocol heeft en hoeveel het MFX(+) protocol heeft.

Het DCC-protocol heeft meestal een maximaal van iets van 17 - 18 tegelijk rijdende treinen. Dit vanwege het dataverkeer dat over de spoorstaven naar de treintjes moet. Vaak is dat niet het probleem. Veel mensen hebben geen 17+ rijdende treintjes op de baan. Meestal is de communicatie tussen de centrale en de PC het probleem. Zie ook Max aantal treinen.  Klaas Zondervan heeft een website met een overzicht van de protocollen Digitale spanning  / protocollen. Voor meer informatie over MFX kan je terecht bij Homepage Stefan Krauß.

Groet Ronald.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hoi,

Citaat van: Roland131 op dinsdag 02 maart 2021, 15:28:02
Doordat alleen met DCC gewerkt wordt, ben ik toch bang dat ik bepaalde functionaliteit kwijt raak.

Welke functionaliteit denk je kwijt te raken? Kan je daar voorbeelden van geven? Het DCC-protocol heeft

  • Rijmodus voor 14 / 28 / 128 rijstappen. De laatste twee worden het meeste gebruikt (28 / 128 rijstappen);
  • Je hebt de beschikking tot iets meer dan 10.000 lokadressen (moet je centrale het wel ondersteunen);
  • Je hebt de beschikking tot 2048 adressen voor accessoires (Schakeldecoders / Wisseldecoders / enzovoort);
  • Lokfuncties: F0 tot F9999. De meeste centrales en decoders ondersteunen nu maximaal 32 functies;
  • Het is een open standaard. Vastgelegd in de NRMA-normen en de MOROP NEM-Normen. Dus iedereen mag er producten voor ontwikkelen;
  • Standaard mogelijkheid tot Multitractie zonder speciale centrale;
  • Instellingen volgens de standaard van de NRMA. Aanvullende instellingen e.d. staan 9 van 10 keer netjes vermeld in handleiding;
  • Met de Railcom / Railcom+ uitbreiding van het protocol is "automatisch aanmelden" en "terugpraten" van de loks geregeld.

Citaat van: Roland131 op dinsdag 02 maart 2021, 15:28:02
Aan het ombouwen van mijn loks ben ik nog niet toe, al ga je me nu ongetwijfeld vertellen dat dat heel gemakkelijk is.

Ligt aan de lok.  :) Kan heel gemakkelijk zijn. Soms wat minder makkelijk.

Citaat van: Roland131 op dinsdag 02 maart 2021, 15:28:02
Het blijft een lastige keuze en juist wanneer ik zou kiezen voor de CS3(+) is dat een keuze waar ik vervolgens aan vast zit. Je begint dan niet zomaar even opnieuw.

Opnieuw beginnen kan verfrissend zijn  :) Je zit nooit vast aan een keuze. Je kan altijd veranderen alleen de wil en energie om alles aan te passen is er meestal niet  ;) Hier op het forum zijn al veel mensen langs gekomen die van alles willen. Een ambitieuze grote baan ontwerpen. Een dure centrale, bezetmelders, wisseldecoders en alle rails aanschaffen. Dan beginnen met bouwen. Na verloop van tijd verzanden in het aanleggen van alle draadjes, aansluiten van decoders, instellen van alles en mogelijkheden van de software. Ze het niet meer zien zitten en dan er mee stoppen. Dan heeft er eigenlijk nog nooit een treintje gereden. Soms is het makkelijker om eerst simpel te beginnen. Dan rustig leren en verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

Citaat van: Roland131 op dinsdag 02 maart 2021, 15:28:02
Aan de andere kant, ik koop elke 3 a 4 jaar een nieuwe racefiets en die zijn aanmerkelijk duurder...

Het blijft een hobby. En een hobby kost eenmaal geld  ;) Een fiets slijt harder en heeft (iets) meer onderhoud nodig dan een digitale centrale bij intensief gebruik ;)

Citaat van: Roland131 op dinsdag 02 maart 2021, 15:28:02
Het gevoel dat jullie beiden hebben, dat de Märklin Centrale eigenlijk te duur is voor wat hij levert, dat gevoel heb ik ook. En mijn vrouw zegt dat ik meer naar mijn gevoel moet luisteren, dusss...  ;)

Je hebt inderdaad andere oplossingen die meer richting jouw idee van een doosje met een computeraansluiting en aansluiting op de baan dan een Märklin Central Station 3 / 3+

Groet Ronald.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3 of toch niet?
DCC is op de wereld verreweg het meest gebruikt. Mocht het protocol tegen grenzen aan gaan lopen - ook wel nieuwsgierig wat er wordt bedoeld - dan komt er ongetwijfeld een opvolger met de mogelijkheid ook oudere decoders aan te sturen. Om die reden niet voor DCC kiezen, lijkt me heel vreemd.

Iets anders is dat DCC in de 3railwereld toch nog wel een buitenbeentje is. Hedendaagse locs van Märklin hebben inmiddels een decoder aan boord die ook DCC verstaat. Tot een paar jaar geleden was dat niet het geval. De beperking is dan dus dat als je een ouder model overneemt, dat je dan altijd de decoder moet vervangen.
Ik rij 2rail en zuiver DCC (Lenz). Prima protocol en apparatuur van Lenz is bomvrij ontworpen. Als 3railer zou ik denk ik toch de voorkeur geven aan een mulitprotocolcentale. Met MFX, Motorola en zeker ook DCC aan boord. Märklin heeft de beweging richting DCC toch wel ingezet.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hi Ronald, bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik bedoel met functionaliteit dat ik met mijn huidige locs (treinstellen 39700 en 37774 en locs 37900 en 30210) überhaupt niet met DCC kan rijden en ik meen gezien te hebben dat er loks zijn die via meerdere protocollen bestuurd kunnen worden maar dat bij het ene protocol meer functies ondersteund werden dan bij het andere. Maar mijn vraag was ook bedoeld om dit te toetsen.

De kosten van het ombouwen van mijn huidige locs naar DCC moet ik in dat geval gewoon bij de prijs van de centrale rekenen (en afschrijven, want ik neem aan dat locs waaraan geknutseld is minder waard zijn).

Ik heb een voorkeur voor 3-rail, want de puco's storen me niet en de techniek is voor mij wat overzichtelijker. Henks opmerking, dat DCC in 3-rail een buitenbeentje is, is precies de reden dat ik terughoudend ben.

De SRSE II waar Harald op wees (bedankt!) is een indrukwekkende oplossing. Ik heb daarbij alleen het gevoel dat ik wel erg veel fout kan doen.


Als ik nu op nul zou beginnen, zou ik waarschijnlijk kiezen voor de DR5000. Na al het uitzoeken en inlezen spreekt die me het meest aan. Maar het punt is dat ik voorlopig geen locs wil ombouwen, dat zou de laatste stap zijn. En het nadeel is dus dat ik tot die tijd eigenlijk niks kan met mijn huidige locs.


Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: CS3 of toch niet?
 @citaat

De SRSE II kan je ook gebouwd dus helemaal gereed bestellen.

groet
Harald
Re: CS3 of toch niet?
ACTS.zuid
gast

Re: CS3 of toch niet?
Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 10:42:40

Henks opmerking, dat DCC in 3-rail een buitenbeentje is, is precies de reden dat ik terughoudend ben.


Ik heb als 3railer jarenlang zuiver DCC gereden en het is me goed bevallen hoor.

SRSE II laat je best links liggen, het is een systeem wat aan elkaar hangt van allerlei kastjes.

Ga dan voor een nette Multiprotocol centrale zoals Henk zegt. En dat kan ook een CS3 zijn waarbij je weet dat je veel aan boord hebt wat niet gebruikt gaat worden. Maar jouw racefiets heeft ongetwijfeld drie bladen voor en 8 tandwielen achter (of erger) die je ook niet allemaal gebruikt toch?

Gr, Ben.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Citaat van: Haradigi op woensdag 03 maart 2021, 10:51:03
@citaat

De SRSE II kan je ook gebouwd dus helemaal gereed bestellen.

groet
Harald

Hoi Harald, dat heb ik gezien (en gelukkig maar), maar ik had het ook over de configuratie.

Groet, Roland
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS3 of toch niet?
hoi,

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 10:42:40
Ik bedoel met functionaliteit dat ik met mijn huidige locs (treinstellen 39700 en 37774 en locs 37900 en 30210) überhaupt niet met DCC kan rijden

Dat is nu net het vervelende van het forumhuismerk. Ze hebben in het verleden veel wisselingen met de digitale protocollen gemaakt. Daardoor zijn er inderdaad modellen beperkt zijn in hun functionaliteit met betrekking tot ondersteuning van verschillende protocollen. Dat ligt niet aan het protocol (DCC of Motorola of MFX) maar aan de fabrikant van het treintje.  ;)

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 10:42:40
en ik meen gezien te hebben dat er loks zijn die via meerdere protocollen bestuurd kunnen worden maar dat bij het ene protocol meer functies ondersteund werden dan bij het andere. Maar mijn vraag was ook bedoeld om dit te toetsen.

Ook dat ligt helemaal aan de de fabrikant  :) Het is vaak de combinatie van centrale en functies in het treintje met bepaalde protocollen. Märklin maakt het zichzelf niet makkelijk door constant een eigen weg te kiezen in digitale protocollen. Daardoor krijg je een ontzettend verschil in functionaliteit bij de protocollen. Bij nieuwe modellen is 9 van 10 keer het aantal functies MFX(+) en DCC gelijk. Dit omdat Märklin ook het 2rail-merk Trix heeft.

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 10:42:40
De kosten van het ombouwen van mijn huidige locs naar DCC moet ik in dat geval gewoon bij de prijs van de centrale rekenen (en afschrijven, want ik neem aan dat locs waaraan geknutseld is minder waard zijn).

Dat laatste hoeft niet. Goed, je kan ook de bestaande modellen verkopen en vervangen door modellen die eventueel wel een DCC-decoder hebben. Al dan niet bij een andere fabrikant.

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 10:42:40
Ik heb een voorkeur voor 3-rail, want de puco's storen me niet en de techniek is voor mij wat overzichtelijker.

Kwa techniek maakt 3rail of 2rail niet echt veel uit. Of 3rail kwa techniek wat overzichtelijker is dat durf ik niet zo snel te stellen. Als ik lees wat sommige allemaal moeten uithalen om de boel goed aan het rijden te krijgen dan zie ik niet echt veel voordeel (of nadelen) ten opzichte van het andere systeem. Het is ook een deel onbekend zijn met het andere.

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 10:42:40
Henks opmerking, dat DCC in 3-rail een buitenbeentje is, is precies de reden dat ik terughoudend ben.

Kan ik mij voorstellen. Omdat je een keuze voor 3rail gemaakt hebt. En Märklin-loks hebt kan ik mij voorstellen dat je terughoudend bent.

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 10:42:40
De SRSE II waar Harald op wees (bedankt!) is een indrukwekkende oplossing. Ik heb daarbij alleen het gevoel dat ik wel erg veel fout kan doen.

Het is inderdaad een soort van "hobby"-oplossing. En bedenk daarbij dat je nog steeds aan de beperking van 1,9A van de gleisbox zit. Dat verandert niet.

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 10:42:40
Als ik nu op nul zou beginnen, zou ik waarschijnlijk kiezen voor de DR5000. Na al het uitzoeken en inlezen spreekt die me het meest aan. Maar het punt is dat ik voorlopig geen locs wil ombouwen, dat zou de laatste stap zijn. En het nadeel is dus dat ik tot die tijd eigenlijk niks kan.

Het op nul beginnen kan altijd. Je hebt niet veel materiaal / materieel. Je kan alles te koop aanbieden. Dan kan je helemaal opnieuw beginnen. Het zijn meestal meerdere (emotionele) redenen om de stap uit te stellen of niet te doen.

Andere centrales die mogelijk interessant zijn: Esu ECoS. Kan overweg met Motorola, DCC en MFX (m4). Of de nieuwe centrale van Tams mc². Kan ook overweg met alle bekende protocollen. LS-digital brengt een zusje ervan uit: Infinty Cube. Deze komen meer richting het "doos"-principe. Alleen de kosten zijn relatief hoog.

Groet Ronald.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 03 maart 2021, 11:01:01

Maar jouw racefiets heeft ongetwijfeld drie bladen voor en 8 tandwielen achter (of erger) die je ook niet allemaal gebruikt toch?


Jij hebt duidelijk een andere hobby ;)

Mijn racefiets heeft voor 2 bladen en achter 11 en als ik in de heuvels in Limburg rijd heb ik ze allemaal nodig, laat staan in de Alpen. Sterker, met mijn 100kg heb ik nog te vaak het idee dat ik tandwielen tekort kom...

Maar zonder gekheid, ik ben in eerste instantie vooral geïnteresseerd in functionaliteit en minder in prijs. Als een bepaalde oplossing de meeste functionaliteit biedt en dan duurder is, dan is dat maar zo. Maar ik heb een hekel aan koppelverkoop; word ik vervolgens gedwongen om vooral van dat ene merk de benodigde randapparatuur aan te schaffen (zoals bijvoorbeeld belachelijk dure transformatoren/voedingen, of bepaalde decoders met beschermde technologie) dan beschouw ik dat als een beperking in mijn keuzevrijheid en dus ook als minder functionaliteit.
Re: CS3 of toch niet?
ACTS.zuid
gast

Re: CS3 of toch niet?
Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 11:16:59

Jij hebt duidelijk een andere hobby ;)


Jazeker, ik ben wandelaar zowel in Limburg als in de Alpen. Dan krijg je vanzelf een aversie tegen fietsers maar da's off-topic.
Re: CS3 of toch niet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 of toch niet?
Aangaande DCC: Ik rijd zelf zoveel mogelijk DCC. Ik heb nog modellen die alleen MFX en MM spreken en zelfs nog een paar die alleen MM spreken, maar waar ik de kans krijg ga ik op DCC met lange adressen. Ik rijd nog wel eens op andere punten en dat levert mij daar een groot voordeel: De hoge adressen zijn bijna nooit bezet. Mijn wissels schakel ik uitsluitend op DCC, mijn pa heeft er een paar die ook in mijn CS3 bestand staan die wel op MM gaan.

Ik heb veel Roco Loks, die hebben een Zimo decoder. Dat is multiprotocol met MM en DCC. ESU decoders van de oudere generaties zijn ook veel MM en DCC. Bij Uhlenbrock (in Piko) gooi ik alles uit behalve DCC, dan loopt ook dat relatief probleemloos.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS3 of toch niet?
hoi,

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 11:16:59
Maar zonder gekheid, ik ben in eerste instantie vooral geïnteresseerd in functionaliteit en minder in prijs. Als een bepaalde oplossing de meeste functionaliteit biedt en dan duurder is, dan is dat maar zo.

De meeste functionaliteit op basis waarvan? Je hebt nu al een paar Märklin lokjes waarvan je weet dat ze wat moeilijker om te bouwen zijn naar DCC. Daardoor is het "speelveld" bij voorbaat niet gelijk  ;)

Citaat van: Roland131 op woensdag 03 maart 2021, 11:16:59
Maar ik heb een hekel aan koppelverkoop; word ik vervolgens gedwongen om vooral van dat ene merk de benodigde randapparatuur aan te schaffen (zoals bijvoorbeeld belachelijk dure transformatoren/voedingen, of bepaalde decoders met beschermde technologie) dan beschouw ik dat als een beperking in mijn keuzevrijheid en dus ook als minder functionaliteit.

Märklin geeft aan welke versterkers en trafo's e.d. het "beste" werken met hun apparatuur. Je zit voor de CS3 vast aan een trafo van märklin. Je hebt de keuze tussen een lichtere uitvoering en een zwaardere uitvoering waarvan Märklin aangeeft dat die eigenlijk niet geschikt is voor H0 (terwijl dat een beetje onzin is omdat er zat andere merken zijn die ook 5A op de baan kunnen zetten) Voor versterkers e.d. is hetzelfde verhaal. Het MFX-protocol is een beschermde technologie (door Esu ontwikkeld voor Märklin). Ze geven het nu deels in licentie. Helemaal open als DCC en Selectrix zal het mogelijk nooit worden. Is dat een beperking in functionaliteit? Ik weet het niet.

Groet Ronald.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2013

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hoi Roland,

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze is geworden.

Mvg,
Peter
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hoi Peter,

Ik ben nu aan het uitzoeken wat de kosten zijn om mijn locs te voorzien van multiprotocol decoders. Als dat voor een redelijke prijs lukt, dan hoef ik de keuze voor de centrale niet te laten afhangen van mijn materieel.
En dan wordt het waarschijnlijk ook geen CS3...

Groet,

Roland
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: CS3 of toch niet?
Wat een discussie hier....
Wat je zoekt aan functionaliteit in de basis betreft een multiprotocol centrale, die in de basis alle protocollen kan aansturen. Dan heb je als keuze; CS2/3 of een Esu ECoS (CS1R, 1 en versie 2 kleurenscherm).
De nieuwprijs van genoemde centrales zijn gauw € 600,-. 2e hands vind je een ECoS 2 vaak genoeg onder de € 400,-

Tel nu eens de prijs van een Digikeijs DR5000 (à €170,- )+ 4 (Waarschijnlijk in de toekomst nog veel meer) fatsoenlijke Esu/Zimo decoders (à € 30,- per stuk) bij elkaar op.

Als 2-railer volsta je inderdaad met een DCC centrale, als 3-railer ontkom je eigenlijk niet aan een multiprotocol centrale.

Re: CS3 of toch niet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 of toch niet?
Maar als je daarin een beetje een nieuwe pakt, zeg een IB2, dan ga je ook al snel richting het prijsniveau van een CS3. Zeker met een Daisy ernaast. De 65100 loopt ook over de 500 euro. Moet je er ook nog een voeding bij hebben. Diasy II is 130-150. Enige voordeel is dat verlengmodules voor de Loconetbus niet zo duur zijn.
Re: CS3 of toch niet?
ACTS.zuid
gast

Re: CS3 of toch niet?
De IB2 heeft ook veel te veel onnodige / overbodige functionaliteit en de Daisy is slechts nice to have. Die zou ik ook aanschaffen bij een Ecos of CS3 waarmee het nog veel duurder wordt, ware het niet dat die geen LocoNet bus hebben.

Gr, Ben.
Re: CS3 of toch niet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 of toch niet?
Ik gebruik mijn MS2 voor de CS3. Die is iets goedkoper.

Voor de ECOS zou je dan ook nog een Loconet converter erbij moeten hebben. Loopt het helemaal de klauwen uit. Ik weet niet of men daar ook een handcontroller voor heeft.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: CS3 of toch niet?
Als het om euro's en functionaliteit gaat..... Beter dan dit ga je niet krijgen :mrgreen: Een tweede handse ECoS 1 met zwart/wit scherm tik je op de kop voor onder de € 200,-... Loconet converter erbij van € 80,-
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

Als ik samenvat komt het erop neer, dat wanneer ik multiprotocol wil rijden maar beperkt keuze heb en al gauw bij een relatief dure centrale uitkom, met veel mogelijkheden die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken.

Aan de andere kant kan ik ervoor kiezen om mijn locs te (laten) ombouwen, waardoor mijn keuze uit meer, ook veel goedkopere, centrales kan maken. 

Het vervangen van de decoders naar DCC kan sowieso geen kwaad, aangezien ik dan nog steeds met mijn MS2 mee kan rijden. Ik kan daarna de keuze voor een centrale maken en heb dan veel meer opties.

Deze discussie heeft me erg geholpen, want eerder wilde ik juist niet dat er aan de locs gesleuteld werd. Het is me nu duidelijk wat me dat kan opleveren.

groet,

Roland
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS3 of toch niet?
Toch nog even wat toevoegen:
De Tams Redbox ondersteunt de protocollen DCC, Märklin Motorola èn MFX. MFX heet dan M3 maar alle functies kun je gewoon gebruiken.
Ik rijd al sinds 2012 met een TamsMC, de voorloper van de Redbox, en dat bevalt me prima. Enige verschil met de Redbox is dat die laatste geen display en draaiknoppen heeft. Maar met Rocrail als software heb ik daar ook zelden behoefte aan.
En als ik wel aan een knop wil draaien pak ik de Roco Wlanmaus die ik in Rocrail als extra centrale heb aangemaakt.
Re: CS3 of toch niet?
ACTS.zuid
gast

Re: CS3 of toch niet?
Tams spul is toch wat tricky. Zelf (!) zeggen ze dat ze niet zo blij zijn met de Redbox en inmiddels met derden een nieuwe centrale hebben ontwikkeld: MC2 . De naam klinkt intelligent maar het spul is nog niet op de markt.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS3 of toch niet?
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 06 maart 2021, 10:25:35
Tams spul is toch wat tricky. Zelf (!) zeggen ze dat ze niet zo blij zijn met de Redbox....
Hoe kom je tot deze conclusie? Bronvermelding?
Re: CS3 of toch niet?
ACTS.zuid
gast

Re: CS3 of toch niet?
 @citaat Op de Tams site staat een verhaal over de ontwikkeling van MC2 en de reden daartoe.

Ik citeer:

Wer jetzt an die große Weltverschwörung denkt, liegt daneben. Aber zurück zu unserer denkwürdigen Fahrt nach Göppingen...

Etliche Kilometer weiter südlich bin ich bereit, mir die Argumente für eine neue Zentrale anzuhören. Kersten macht mir klar, dass unser technischen Support immer wieder Stunden damit beschäftigt ist, sich um die USB-Schnittstelle der RedBox und der MasterControl zu kümmern. Kaum gibt´s von Microsoft ein Windows-Update, schon klappt´s bei vielen Modellbahnern nicht mehr mit der Verbindung zwischen PC und RedBox. Das nervt unsere Technik und unsere Kunden.


Ze geven Microsoft de schuld, maar het echte verhaal is natuurlijk dat ze het niet voor elkaar hebben.

MC2 is eind maart leverbaar lees ik trouwens.

Gr, Ben.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hoi Ben,
Bedankt voor de bronvermelding.
Toch bijzonder. Mijn TamsMC werkt sinds 2012 ook na elke Windows update zonder problemen verder.
Ook onder Linux / Ubuntu nooit problemen gehad.
Maar goed, als dit de ervaring van de helpdesk van Tams is...
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2021

offline
Re: CS3 of toch niet?
Hallo iedereen,

ik zou mijn uiteindelijke keuze nog laten weten.

Ik heb toch voor DCC gekozen en de DR5000 icm DR4088Opto melders. Mijn locs worden momenteel onder handen genomen. Eigenlijk is er maar één treinstel dat daardoor allerlei sound functies kwijtraakt.  Het verschil in kosten is dusdanig dat ik een mooi nieuw treinstel zou kunnen aanschaffen als ik dat erg ga missen.

Ik heb Rocrail nu geïnstalleerd en probeer deze software nu uit.

Eerste testbaantje neergelegd en het loopt als een zonnetje!

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken!

Groet,

Roland
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS3 of toch niet?
 @citaat Veel plezier met je keuze  :thumbup: Succes met bouwen!

Groet Ronald.
Re: CS3 of toch niet?
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS3 of toch niet?
Maar vergeet niet dat alle marklin loks/treinstellen van voor 2015 een nieuwe decoder nodig zullen hebben ;) mocht je er wat 2dehands aanschaffen.