Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lantarenpaal inkorten

Gestart door LordSinclair dinsdag 02 maart 2021, 09:53:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lantarenpaal inkorten
Lid sinds: 2018

offline
Lantarenpaal inkorten
Ik heb een zwik mooie lantarenpalen gekocht. Mini ledje zit er al in met twee flinterdunne draadjes door de paal naar beneden.
Echter zijn deze palen erg lang. Dus ik wil ze graag inkorten. Ze zijn van metaal gemaakt en ze zijn 1,7mm en 2,0mm dik. Helaas is het niet altijd mogelijk om de kop en draadjes los te halen waardoor je ze door kan zagen.

Mijn vraag heeft er iemand een tip hoe ik het beste kan doen?
Re: Lantarenpaal inkorten
ACTS.zuid
gast

Re: Lantarenpaal inkorten
Door de bodemplaat laten zakken lijkt me, dan wordt wat er bovenuit steekt vanzelf korter. Van klei maakt je een nieuw voetje.

Gr, Ben.
Re: Lantarenpaal inkorten
Toch heel voorzichtig zagen. Telkens een paar haaltjes langs de buitenkant en onderwijl het lantarenpaaltje rond draaien zodat je alleen de buitenkant inzaagt. Een enorm rotklusje.

Er bestaan ook mini pijpensnijders, maar of die hiervoor geschikt zijn, weet ik niet. Het zou niettemin ook een optie kunnen zijn.

Een alternatief is de paaltjes verzonken neer te zetten, diep te planten zeg maar. Als ze een fraaie voet hebben is dat jammer. Die ben je dan visueel kwijt, maar met zagen helemaal.

Groet,

Peter
Re: Lantarenpaal inkorten
Laten verzinken heb ik op een paar plekken wel gedaan, maar dat gaat helaas niet overal door een geringe hoogte met de trein die er onderdoor rijdt. De voetjes zitten niet vast dus kan je op de juiste hoogte laten mee schuiven.

Zo'n mini snijder zou wel wat zijn denk ik, maar misschien moet ik voor het zagen een mooi malletje maken zodat dat ook beter gaat.
Re: Lantarenpaal inkorten
Hoi,

Heb je wat foto's? Hoeveel korter moeten ze? Een mini-snijder zou kunnen. Dan zal je niet te diep moeten snijden. Zagen kan ook. Mogelijk in een losse boor zetten als dat mogelijk is. Dan met de dremel  zagen.

Groet Ronald.
Re: Lantarenpaal inkorten
ACTS.zuid
gast

Re: Lantarenpaal inkorten
Een paar zaagsneden, vooral niet door, is voldoende. De paal kun je dan breken.
Re: Lantarenpaal inkorten
inderdaad. Niet doorzagen. het laatste stukje rustig breken.
Re: Lantarenpaal inkorten
Hierbij een product foto om de lantaarnpaal waar het om gaat. Wellicht dan toch maar zagen proberen. Zo'n snijder kost ook zo'n €22 om in huis te krijgen, dus dat is ook vrij prijzig voor een paar paaltjes.

Bron afbeelding: www.aliexpress.com/
Re: Lantarenpaal inkorten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lantarenpaal inkorten
Het is natuurlijk net wat jij mooi vindt en waar die palen moeten komen te staan. Op een moderne baan (laat ep.4 e v) kun je ze eigenlijk overal neerzetten. Langs een snelweg of hoofdroute zijn lantaarnpalen al gauw 8 meter hoog. Wanneer deze modellen ca. 15mm in de bodemplaat verzinken zit je ook ongeveer op die hoogte. Dus dan klopt de lengte prima. Toeval wil dat ik exakt dezelfde palen heb, bij mij komen ze langs de hoofdstraat.

Als je de palen toch wilt inkorten is een mini-pijpsnijder echt het beste. Daarmee maak je rondomm een altijd gelijk diepe groef in de buis en kun je de inliggende draden nauwelijks beschadigen. Dat lukt je met een ijzerzaag of dremel beslist niet zonder uiterst voorzichtig en langzaam te werk te gaan. Veel meer werk dus met het nodige risico. Alvast heel veel succes gewenst.
Re: Lantarenpaal inkorten
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lantarenpaal inkorten
En kijken voor een buisje wat er los in past zodat deze kan draaien als je hem raakt met je zaagje kan hij oom je draad niet door zagen
Re: Lantarenpaal inkorten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lantarenpaal inkorten
Uuhhmm een buisje wat er in past? Denk niet dat dat zal gaan. De buiten diameter van deze lantarenpaaltjes is 2mm. Dan blijft er nauwelijks 1 mm binnen diameter en daar wil jij nog een buisje in frotten waar ook nog eens die twee draden doorheen moeten. Dat gaat never niet lukken, leuk idee maar niet uitvoerbaar.