Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Alpenbaan

Gestart door Arthur G maandag 01 maart 2021, 22:17:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Alpenbaan
Hallo iedereen

Ik ben Arthur en wil jullie graag de vooruitgang van mijn treinbaan laten zien.
De treinbaan bestaat uit 2 verdiepen een schaduwstation die via 1 spoor naar boven loopt naar de paradebaan. Het thema van de paradebaan is de Alpen met de berg als blikvanger (Of het uiteindelijk winter of zomer zal zijn dat laat ik nog weten of met besneeuwde toppen ;) ). Aan de rechterkant van de baan ligt meer de industrie/winkels. In het midden tussen de berg en de industrie ligt het hoofdstation Waldbrunn.

Het banenplan voor het schaduwstation bevat 7 beschikbare opstelsporen voor treinen. De treinen rijden via de zelfde helling naar boven en naar beneden en het schaduwstation bestaat uit 2 delen, het eerste deel komen de treinen binnen en moeten ze wachten totdat de treinen van het tweede deel vertrokken zijn naar boven, de 2 delen liggen achter elkaar opgesteld. Het banenplan van de paradeplan is in een soort 8-vorm met een opstelplaats en een keerspoor. Het schaduwstation is opgebouwd uit m-rails en de paradebaan uit c-rails.

Ik rij zowel analoog als digitaal, digitaal rij ik met een MS2, waarmee ik ook de wissels bedien. Het is gemakkelijk te wisselen tussen beide maar het is onmogelijk om beide systemen te activeren want deze liggen op eenzelfde circuit. Op veel rails is er al massadetectie aangesloten deze is nog niet in gebruik genomen maar dit kan later voor volgende projecten (zie later).

Hieronder de eerste foto van de baan.

Mvg

   
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alpenbaan
Toen ik je foto voor het eerst zag was mijn eerste gedachte "Jeee wat een grote sneeuwberg", maar dat bleek je plafond te zijn. Hahaha. Jammer dat je geen baanplan hebt gepubliceerd, je beschrijving klinkt aardig maar je weet toch wat ze zeggen over plaatjes. Op de foto ziet het er in ieder geval interressant uit.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Alpenbaan
Wat een herkenbare huisjes in het stadje dat tegen de berg aanligt! Die zitten bij mij ergens in een doos. Tussen de afbraak van de laatste modelspoorbaan thuis, bij mijn ouders (een eeuwigheid geleden) en de herstart ongeveer vijf jaar geleden, zijn ze niet meer uitgepakt...  Misschien toch eens bekijken of ze niet bij iemand een nieuw leven kunnen krijgen.
Maar, leuke baan ben je aan het bouwen.
Ik zie losse schragen voor de onderbouw. Of staan ze vastgespijkerd of geschroefd?  Ik hoop het. Want het zou zonde zijn als je er een onbedoeld een duw geeft, waardoor de gele constructie in gevaar komt.

Succes verder en houd ons op de hoogte van de verordeningen.

Groet,

Peter
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Alpenbaan
Hoi Arthur,

Zo te zien, ben je een lekker "ouderwetse" baan aan het bouwen op een goed geïsoleerde zolder ;)
Kan je overal wel goed bij en ga je het plafond nog verder afwerken ?

Succes met de verdere bouw en hopelijk laat je nog flink wat plaatjes daarvan zien.

Grtz Tony

Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo,

Dank u wel voor alle leuke reacties.

Lobomotion 69: dat zou een heel grote berg zijn maar het is misschien ooit wel te overwegen ;)

Peter: Ik vind deze huisjes mooi en gemakkelijk, ze zijn iets kleiner ik denk TT-schaal en om een bergdorp te maken zijn ze ideaal van grote, als ik HO-schaal zou gebruiken dan zouden er veel minder huisjes kunnen staan en zouden de huisjes waarschijnlijk te groot ogen. De schragen zijn niet vastgemaakt maar het gevaarte is zwaar genoeg, dat ik het niet echt in beweging kan krijgen (zal ik misschien wel voor kijken want daar heb ik nooit aan gedacht).

Tony: Ja, het is een beetje op de ouderwetse manier opgebouwd. Ja, ik kan enkel niet zo goed aan het verste hoek rechts, voorlopig kan ik mij ook nog overal gemakkelijk tussenwringen. Het plafond zal niet verder afgewerkt worden maar het is wel altijd warm ;).   

Op mijn eerste bericht heb ik nog enkele zaken te vergeten vermelden.
Het is mijn eerste plank dat ik bouw, het is ook veel trail en error. De twee banenplannen van het schaduwstation en de paradebaan zijn apart opgebouwd en pas later is er besloten om een klimspiraal te bouwen, dit was met zowel ups als down, ik het vorige maand eindelijk de klimspiraal goed kunnen krijgen.
Deze treinbaan is vooral om te leren, hoe zaken opgebouwd moeten worden, hoe ik bepaalde zaken moet doen etc. Later zal deze dan afgebroken worden en een betere gebouwd worden met alle kennis dat ik vergaard heb. Ik zal proberen om ook hier aan daar tips te geven.

Hieronder zal ik beide banenplannen plaatsen. Het schaduwstation is vooral een indicatie hoe het ligt het exacte banenplan is zoek geraakt.
Alle treinen komen via de zwarte pijl binnen in het eerste gedeelte (rode rechthoek) totdat er een plaats vrij is in het tweede gedeelte (gele rechthoek) en kunnen dan weer naar boven. Het kleine spoortje is enkel voor een rangeertrein.
Het banenplan van de paradebaan is gewoon een soort 8-vorm.

Ik zal ook proberen ook oude plaatjes van de opbouw op het forum te plaatsen maar natuurlijk ook vooruitgangen.

Mvg
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Alpenbaan
Leuk ontwerp. Bij je overzichtsfoto heb ik wat vraagjes
1. locloods (wat zit er op het dak, steentjes?)
2. is die tunnel rechts van de brug met parkietengaas bedekt (dus geen bovenleidng?)
3. op de berg links: Faller Moser Hütte?
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Jan22: 1) Dit zijn inderdaad kleine steentjes, het zijn normaal steentjes die je in een vaas steekt om een kaars rechtop te houden maar het was precies het juiste kleur om het dak aan te kleden.
2) Ja of ik denk dat het ook wel kippengaas genoemd wordt.
3) Inderdaad, vind ik een heel mooie hut.

Heb ook nog wat extra foto's toegevoegd:
Foto 1: het dak van de lokloods
Foto 2: parkietengaas/kippengaas
Foto 3: Faller Moser hütte
Foto 4: bergstad

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Vandaag arriveerden de lampjes voor de industrie/winkelzone.

Ook nog een foto van de bakkerij en smederij.

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Ik heb een vraag over het balasten.

Om minder steentjes te gebruiken heb ik de middenberm met plaaster volgegoten, de rails waren in dit proces beschermd door plakband zie foto.

Nu mijn vraag zijn er betere/gemakkelijkere manieren om een mooiere natuurlijke uitstraling te verkrijgen? In verband met kleur, soorten steentjes, tips?

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Alpenbaan
Fijnere korrels om te beginnen. Vaak kan het geen kwaad steentjes te gebruiken die volgens de fabrikant voor N-spoor zouden zijn.
Van Woodlands kun je kiezen voor de 'fine' variant van hun ballast. Je kunt kleuren mengen, maar het spul laat zich ook uitstekend mengen. Check anders de prutsvlogs van Huib Maaskant eens op YouTube.

Groet,

Peter
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Alpenbaan
Opvullen doe ik met karton. Ook weleens MDF op maat gezaagd maar dat is best tijdrovend.

Ballasten blijft een lastig ding. Ik zie mooie resultaten met een airbrush op dit forum maar die heb ik niet. Ik heb ook wel aquarium grint gebruikt. Dat is een mooi formaat steentjes maar moet je wel op kleur schilderen. Noch 09376 ballast voor C-rails kan ook maar die vind ik veel te egaal grijs en saai. De steentjes vervolgens indruppelen met lijm om ze vast te zetten. Een heel karwei en door de harde houtlijm verdween alle geluidsisolatie, met boekbinderslijm schijnt dat beter te gaan. Maar je blijft nog een jaar lang overal steentjes vinden :).

Ik gebruik nu strooimateriaal van Heki 3315 en 3316. Grijs en donkerbruin mix in de kleur die je wilt hebben. Een dunne lijmlaag (bijv. behangerslijm) aanbrengen en strooien maar. Een beetje aandrukken zodat het goed in de lijm zit. Dan ziet het er zo uit. Met de stofzuiger en pantykous het overtollige strooisel opzuigen en hergebruiken. 
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Sorry voor het late antwoord.

Peter ik heb al eens rondgekeken op de website en ik heb gezien dat ze een groot aanbod hebben van kleuren en verschillende groottes.

Jongslog
De kleuren vind ik heel mooi en natuurlijk passend bij de C-rails. Maar ik had nog een vraag als je de lijm gebruikt en na X aantal jaar breek je alles af, kun je de lijmresten dan nog verwijderen van de sporen of blijft er een groot deel met lijmresten en steentjes achter op de sporen?

De bedoeling is om zo veel mogelijk rails nog te kunnen hergebruiken voor latere projecten, daarom ook het gebruik van plakband. De plaaster plakt dan niet aan mijn rails waardoor ze niet volledig wit uitzien.
Tips zijn altijd welkom om rails proper te houden zelfs bij het balasten ervan.

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Alpenbaan
hoi,

Citaat van: Jongslog op maandag 15 maart 2021, 07:30:35
Ballasten blijft een lastig ding. Ik zie mooie resultaten met een airbrush op dit forum maar die heb ik niet. Ik heb ook wel aquarium grint gebruikt. Dat is een mooi formaat steentjes maar moet je wel op kleur schilderen. Noch 09376 ballast voor C-rails kan ook maar die vind ik veel te egaal grijs en saai.

Even buiten de gebaande paden kijken voor ballast: Koeme Deutschland, dat was altijd te krijgen bij Horster modelbouwwereld. Of Minitecte verkrijgen bij Unique Scenery. Of Asoa Schotter.

Citaat van: Jongslog op maandag 15 maart 2021, 07:30:35
met boekbinderslijm schijnt dat beter te gaan. Maar je blijft nog een jaar lang overal steentjes vinden :).

Geen last van  :) Ik gebruik behoorlijk verdunde boekbinderslijm. Het hoeft niet super zwaar vast te zitten.

Groet Ronald.
Re: Alpenbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Alpenbaan
Voor het ballasten van C-rails ga ik dit gebruiken (zie foto). Goed op kleur maar niet egaal. Ook de grootte is (naar mijn mening) perfect.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Alpenbaan
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 02 maart 2021, 08:48:51

Ik zie losse schragen voor de onderbouw. Of staan ze vastgespijkerd of geschroefd?  Ik hoop het. Want het zou zonde zijn als je er een onbedoeld een duw geeft, waardoor de gehele constructie in gevaar komt.

Goede opmerking van Peter. Maar naast de losse schragen zie ik ook nog iets anders waar je mogelijk spijt van krijgt: de platen liggen los op de schragen: er is links in elk geval geen frame en dat zie je al aan de platen: die golfen een beetje op het onderstel.  Dat in combinatie met het feit dat je eigenlijk net niet overal goed bij kunt komen geeft in de toekomst mogelijk toch een keer een ravage.... Ik zou daar toch iets meer aandacht aan geven in de beginfase.

gr. Gertjan

Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Zelf heb ik ook geen airbrush maar met een borstel kan je soms ook mooie resultaten creëren.

Ronald dank u voor de goeie website, ik zie ook dat ze gras, bomen en struiken verkopen, dat was het volgende dat ik aan het zoeken was.

Kaleb dank u wel voor de tip, ik vind het kleur mooi en passend bij de C-rails. Soms vind ik het grappig waar mensen hun zaken halen zoals steentjes of andere zaken voor scenery, een winkel voor chemie artikelen is nu niet het eerste waar ik altijd aan denk ;) :-).

Gertjan de mdf platen zijn 12mm dik, dit plooit normaalgezien niet zo gemakkelijk, ik had niet verwacht dat ze 4 à 5 jaar zo gingen golven. Ik ben van plan om nu lange houten laten aan de onderkant te vijzen, voor extra stevigheid maar ik weet niet of dit het golven zal verhelpen.
Voorlopig kan ik aan elke plaats en kan ik mij er overal tussen wringen maar zoals jezelf aangeeft zal dit ooit eens fout aflopen, het is iets waar ik zeker rekening mee zal houden bij een volgend project. Ik heb overal ongeveer 30-40cm ruimte om tussen te kruipen, dit is voorlopig genoeg. Een ruwe schatting is dat de plank er nog 5 jaar zal staan en dan zal ze afgebroken. Ik zal deze week proberen nog een foto te maken van de kleinste ruimte.

Mvg
Arthur


Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Alpenbaan
Houtlijm, boekbinderslijm, behangerslijm wordt week of lost op met water. Zo kun je de rails wel weer loshalen (een tijdje een natte lap er over leggen) maar het is een heel gedoe en het is mij niet gelukt zonder schade. Daarom kies ik nu voor strooisel en niet meer voor steentjes. Gips/plaster is wel venijnig, die blijf je net als verf altijd zien. Maar bij hergebruik van de rails ga je ook weer ballasten en schilderen dus niet een heel groot probleem.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Wat een leuke baan heb je al! Benieuwd naar het vervolg :)

Mvg,
Jan
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Alpenbaan
Hoi,

Citaat van: Jongslog op donderdag 25 maart 2021, 21:07:26
Houtlijm, boekbinderslijm, behangerslijm wordt week of lost op met water. Zo kun je de rails wel weer loshalen (een tijdje een natte lap er over leggen) maar het is een heel gedoe en het is mij niet gelukt zonder schade.

Ik gebruik dus boekbinderslijm. ook bij stukken die al van ballast voorzien zijn moet ik soms wel weer los halen. Dat gaat boven wonder gewoon goed. Zie ook Poggendam: Overwegpaden in bouwen. Het is wat meer werk  :) Zelf gebruik ik een warme (vochtige, geen door en door natte) lap. Daardoor komt de boekbinderslijm sneller los. Ook niet te grote stukken in één keer willen doen.

Groet Ronald.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Jongslag en Ronald ik merk dat het geheime recept boekbinderslijm is en achteraf veel geduld ;). Ben zelf wat aan het rondkijken naar welke kleuren ik mooi vind en bij elkaar passen.

Update van de plaasterwerken
Als grondlaag gebruik ik gewoon krantenpapier en daarop een laag plaaster. De wasknijpers lijken een beetje vreemd maar normaal gezien gebruik ik een lijmpistool, maar de vullingen waren op en wasknijpers werken even goed.

Mvg Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Alpenbaan
Citaat van: Arthur G op donderdag 25 maart 2021, 20:51:27
ik had niet verwacht dat ze 4 à 5 jaar zo gingen golven.
ik had op een vorige baan 15 mm hardhout multiplex op stalen L-profiel liggen.
Ongeschroefd, want ik verwachte geen tegenwerking. Toch. Daarna vastgevijsd met moeren en bouten. Dat hielp.

Nu overgegaan op 6 mm populieren triplex. Dat werkt net zo golvend als je het niet vastzet, maar is veel goedkoper en veel lichter om op te tillen. En is ook sterk genoeg (voor de trein, wat het gewicht van gips gaat doen, is voorspelbaar).
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Een kleine update over het pleisteren van de berg. De eerste foto is hoe het er nu uitziet en de tweede foto is van ongeveer 3 weken geleden. De bruggen komen nog terug maar zijn voor de zekerheid nu weggehaald.

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

online
Re: Alpenbaan
Hallo Arthur, je bent lekker bezig!

Een mooie Alpenbaan in aanbouw, leuk.
Ik ga je zeker verder volgen.

Succes!

mvg Hans
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Alpenbaan
Hey Arthur,

ziet er mooi uit maar mag ik nog een snelle tip geven nu het nog kan ?
Je plafond toeslaan met platen die je ofwel lichtblauw verft of beplakt met zgn luchtprofiel (Vollmer heeft dit alleszins in zijn programma).
Een achtergrond van Unilin vind ik maar niks ook al ligt de fabriek hier in mijn dorp.  :)

Guy
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo

Dank u wel Hans.  :D

Guy dank u wel voor de tip, de plafond met platen beslaan zal spijtig genoeg niet lukken omdat een heleboel delen moeilijk tot niet bereikbaar zijn, wegens kasten. Een deel van de zolder maar met platen beslaan dat vind ik dan ook maar halve werken. 
Maar misschien een andere vraag moest ik enkel de achterkant met die platen beslaan of gewoon over de isolatie schilderen zou dit ook eenzelfde effect geven? Of zou ik ook de schuine delen moeten verven voor een volledig effect?

Mvg Arthur

Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Alpenbaan
Voor het beste effect maak je alles blauw, maar dat gaat makkelijker als de zolder nog leeg is ;).

Groeten,
Wico
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Wico, alles weer afbreken zou zuur zijn in dit stadium.;) ;)
Maar misschien kan ik een roller met een lange steel gebruiken om alles boven de plank te verven en de plank met een plastiek beschermen zodat niet alles blauw is.

De bedoeling is eerst de volledige berg af te werken, vandaag toch gemerkt dat het hoekje langer zal duren dan verwacht, het volgende projectje kan dan de lucht (plafond) schilderen zijn.

Mvg Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Alpenbaan
Aan jou de keuze natuurlijk.
Maar foto's met als sky unilin vind ik nu niet meteen the limit.
Ik heb het nog nooit geprobeerd maar die alu-folie overschilderen lijkt me niet zo makkelijk.
Zal veel afhangen van het soort verf dat je moet gebruiken.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Alpenbaan
Hoi Arthur,

Dat schilderen bedoelde ik eigenlijk ook in mijn eerste post en moet met een goed dekkende latexverf best te doen zijn. Dat houdt prima op de alufolie.
Ik zou eerst met een wat donkerder grijs beginnen, want met blauw zullen de letters door gaan schijnen.
Kan zijn, dat je daar al tevreden mee bent. Anders nog een laag grijsblauw eroverheen.
De schuine kanten zou ik ook zeker doen.

Ga je geen spijt van krijgen, want deze glimmende letterlucht leidt enorm af van je baan.
Ik raad je ook aan, om dat als eerste te doen. Wat dunne afdekfolie over je baan en kliederen maar  :P

Grtz Tony
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Guyremgabdel ja daar heb je misschien wel gelijk ik, het valt mij waarschijnlijk ook niet meer op dat er letters opstaan.

Tony ik zal beginnen met de voorbereidingen maar schilderen zal waarschijnlijk voor in de zomer zijn.
Ik weet niet of dit op de foto's goed zichtbaar is maar overal zitten er verzonken schroefkoppen, deze gaatjes zullen eerst dichtgemaakt moeten worden, vervolgens zal de lamp bovenaan verwijderd moeten worden en het gat tussen de isolatie en de steunbalk dichtgemaakt moeten worden.

Mvg Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo

In mijn eerste post heb ik geschreven dat ik een MS2 gebruik om mijn baan te besturen zowel de wissels, de seinen als de treinen.
De MS2 heeft in mijn opzicht maar 1 groot nadeel, er is weinig visueel voorgesteld in tegenstelling tot Koploper of een CS3. Het probleem is ik rij niet zoveel met mijn treinen, het bouwen en verbouwen vind ik leuker en ik vergeet altijd de geprogrammeerde nummers van mijn wissels, de wissels zijn verbonden aan Viessmann wisseldecoders, daarom wil ik een wisselbord maken met lampjes, om een visueel element te hebben. Het nadeel is dat zo'n visueel bord meestal gepaard gaat met schakelaartjes (voor zover ik weet) maar dat is niet mijn bedoeling om alles te veranderen. Ik wil mijn wissels nog altijd via mijn MS2 besturen met de Viessmann decoders
Het kan zijn dat zoiets al bestaat maar soms is het leuker om het zelf in elkaar te prutsen.

Ik wil een systeem bouwen die niet in de weg hangt maar een soort supplement is bovenop de Viessmann wisseldecoders. Het zal bestaan uit 3 elementen een powermodule, een signaalmodule en het lichtbord zelf.

De powermodule zal de wisselspanning van een transformator omzetten naar een gelijkspanning van 5V om de elektronica componenten te voeden. Dit zal gebeuren aan de hand van een bruggelijkrichter en een spanningsregelaar (waarschijnlijk een 7805) en een grote condensator.

De signaalmodule, die ik vandaag heb uitgetest heb, zal via een Op-Amp (waarschijnlijk een LM741 of een LM348) het signaal van 16V die uit de Viesmann wisseldecoder komt omzetten naar 5V. Vervolgens kan er gebruik gemaakt worden van een elektronische schakeling een "voorrang van stop" om de lichtjes te schakelen.
Ik heb ook de 3 foto's toegevoegd. Het staat nog allemaal op iets tijdelijks en is voorlopig nog via een stekkermodule verbonden.
Foto 1: lampjes uit, geen knoppen ingedrukt
Foto 2: Groen lampje aan, de groene knop ingedrukt
Foto 3: Blauw lampje aan, de rode knop ingedrukt

Het lichtbord zal enkel de lampjes bevatten die kunnen schakelen, tussen rood en groen of tussen rood en rood om de juiste richting aan te duiden.

Nu eventjes iets meer over de Op-Amp. Een Op-Amp of versterker is een elektronisch element die theoretisch gezien, een signaal oneindig kan versterker maar gelimiteerd is door zijn voeding. Stel de aangelegde voeding is van 0V tot 5V en de Op-Amp versterkt 10 keer dan zal een ingangssignaal van 0,4V, 4V aan de uitgang worden maar een ingangssignaal van 2V die door dezelfde Op-Amp gaat zal 5V aan de uitgang geven door de limiterende factor van de voeding. Ik gebruik hier hetzelfde principe, aan de ingang ligt een wisselspanning van 16V maar aan de uitgang krijg je maar een signaal van 5V door de voeding van 5V DC.
Dit is een verkorte uitleg en dat is hoe ik de Op-Amp ga gebruiken, je kan dit element nog op een heleboel andere manieren gaan schakelen om er andere functies uit te krijgen.

De bedoeling van dit project is vooral de decoders te kunnen behouden maar toch een visueel element te hebben, als er een update van het project zal ik het op het forum plaatsen.

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Alpenbaan
Je zou ook een tweede decoder kunnen bouwen met een Arduino, die het signaal decodeert en de wisselstand weergeeft met ledjes. 

Het hangt er een beetje van af met welk protocol je je wissels aanstuurt, voor dcc heb ik vrijwel alle code klaarliggen, motorola moet ik nog even naar kijken.

Als je bijvoorbeeld een Nano gebruikt, zou je de stand van 16 wissels kunnen weergeven.  Als je de laatste stand in eeprom opslaat, wordt die ook nog eens vastgehouden.  Verder heb je alleen een opto (6N137), 3 weerstanden en een diode nodig.

Lijkt me een leuk project, ook voor op mijn eigen baan. Als ik tijd heb ga ik er deze week even mee aan de slag.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Een kleine update over de werken aan de berg. De kleine tunnel begint ook geplaasterd te worden.
Naast het visuele werk heb ik ook op enkele plaatsen de plank verstevigd zodat ik er op kan steunen terwijl ik plaaster en binnenkort schilder.

Zie foto van de visuele vooruitgang.

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Alpenbaan
Dat schiet lekker op, Arthur  :thumbup:

Ik heb op mijn banen bewust steunplekken gemaakt, waar mijn linkerhand kan rusten, terwijl ik met de andere veilig kan werken.
Zeker met zo'n diepe baan een aanrader !

Grtz Tony
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Dank u wel Tony!

Deze steunplekken zijn zeker een must, ik kan nu veel gemakkelijker via de voorkant van de baan aan de berg werken. Ik heb deze pilaren geïnstalleerd omdat de dragende balk sterk aan het doorbuigen was.

Ik heb ook een foto toegevoegd van de achterkant de berg, deze plaats gebruik ik vooral om te zien waar nog extra plaatser moet worden aangebracht. Het doel is uiteindelijk een om nergens meer licht te zien of zo weinig mogelijk.

Op de foto is ook het bergspoor zichtbaar dit zal niet doorlopen of verbonden worden met de rest van de sporen.

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Momenteel zit ik een beetje vast met mijn modelbaan. Ik denk dat het tijd is de baan aan te kleden maar ik heb dit nog nooit gedaan behalve wat boompjes neergezet maar voor de rest niets speciaals.

Kunnen jullie mij enkele tips geven, hoe ik hier best mee moet beginnen? (Links of namen van topics zijn ook goed)
Over bijvoorbeeld gras aanleggen, schilderen, rotsen schilderen, wegenbouw, etc...

Mijn baan is ergens gesitueerd in de Alpen maar voor mij kan en mag alles zolang het mooi is en toch een beetje past.

Alvast bedankt!

Mvg
Arthur

Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Alpenbaan
Hoi Arthur, ik ben geen specialist maar die Polyfibre samen met groen strooisel in 3 kleuren mengen maakt een mooi struik of bodem bedekking resultaat.
Spuitlijm van pattex (corrigeerbaar) is beste die andere doet de polyfibre smelten.
Voor bomen als je loofbomen wil maken: groene tuindraad zo een 10 strengen samen draaien en af en toe 2 laten aftakken.
Voor schors doe duw ik ze even door wat platte plaaster en dan wat bruine verven mixen. Voor het loof die polyfibre en weer wat mengelen van groensel.
Statisch gras durf ik wel eens te mengen zo dat er 3 of meer kleurvariaties en lengtes inzitten in totaal.

Proberen en als het niet lukt nog eens proberen  :D
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alpenbaan
Aan scenery bouw zitten zoveel facetten waar men op los kan gaan. Dat wordt echt veel te veel om hier allemaal te bespreken. Tip: zoek eens op YouTube naar de diverse demovideos. Die zijn er echt heel veel oa van Noch (bedenk dat je niet perse hun producten hoeft te gebruiken), maar ook van diverse particulieren in D, UK en USA, Zoektermen kun je gebruiken in het Engels. Bv making landscapes, of making trees, making bushes (of how to make...), zelfs op het forum staan video's hierover. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat deze niet altijd uitblinken in duidelijkheid. Cruciale informatie ontbreekt vaak. Maar zoals met veel dingen in het leven, oefening baart kunst. Er is nog nooit een mens geboren die alles al meteen kon, het moet eerst geleerd worden. En dat vergt soms best wel wat inspanning en investering. Begin met een klein plankje om te oefenen in een diorama. Dan zie je meteen wat je verkeerd doet en kun je dat corrigeren voor je aan zoveel m² modelbaan begint.

Klein kijkje in mijn keuken. Mijn baan is gebouwd in de zogenaamde open bouwwijze. Dwz een raamwerk waar het spoortrace, gemaakt van stroken plaat, op ligt. Daartussen zitten dus grote gaten. Deels gebruik ik deze gaten als serviceluik, dan komt er een uitneembaar paneel in te liggen waarop scenery wordt aangebracht. Door zo een paneel uit te nemen kan ik daarin gaan staan en dan overal op de baan goed bij komen. De rest maak ik dicht met horrengaas (gewoon kunststof) wat wordt voorgevormd door ribben van dunne plaat er onder aan te brengen, Op dit gaas smeer ik een papje van papier geweekt in water, de goedkoopste rollen wc-papier zijn daar heel goed voor geschikt, vermengd met gips of tegellijm en eventueel kleurstof. Een dergelijk mengsel is veel lichter dan gips en droogt veel minder snel waardoor het lang verwerkbaar is. dat smeer ik in een centimeter dikke laag (minstens) over het gaas. Na droging (ca 24 uur) kan dat bewerkt worden met vijl of beitel om details in rotsen oid aan te brengen. Dan verfen en begroeing aanbrengen.

Succes!
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
MrAdmiraal:
Dank u wel voor de tips over het gras en de bomen en het groen maken van mijn baan, de laatste tip is en blijft de beste😉

Lobomotion69:
Het lijkt mij best om misschien ergens een paar sporen uit te leggen en daar eerst een beetje mee te prutsen voordat ik aan mijn eigen plank begin. Het spijtigste van mijn eigen baan vind ik dat ik geen open structuur gebruikt heb, dit is in mijn ogen de grootste fout die ik gemaakt heb maar ik kan nu niet meer terug. De tip over de bergen is zeer interessant, ik vind dat mijn bergen heel stijl (ik bedoelde steil) en ruw zijn en dat ik er weinig kan mee aanvangen.

Heeft er iemand tips voor statisch gras te planten, zo'n dingetje kost vrij veel geld om dat statisch gras aan te brengen, zijn er alternatief (zelfbouw, andere?)

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alpenbaan
Ja steile bergen is een kenmerk van modelbanen, op korte afstand veel hoogte winnen is daar een must. Geen ruimte voor 'rolling hills'. Maar ook in het echie zijn bergen vaak heel steil. Kijk maar eens naar foto's van het alpenland.

Een goede statische grasstrooier is inderdaad vrij prijzig maar het enige om tot een goed resultaat te komen. Er zijn bouwbeschrijvingen van zelfbouw, omgebouwde vliegenmeppers ed. Het nadeel van deze dingetjes is dat de hoogspanning tot 3KV gaat en dat is leuk voor kort gras (4mm) maar niet voldoende om lange sprieten (12mm) te planten. dan heb je toch echt veel meer nodig (35KV).
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Alpenbaan
Hoe steil wil je het hebben? Vaak is de natuur nog veel uitbundiger dan onze fantasie. Kortom gewoon aan de slag met (veel/verschillend) groen en niet te netjes doen :D.

Groeten,
Wico
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Lobomotion69: met kort gras heb ik voorlopig genoeg, 20 soorten verschillende lengtes zijn niet aan de orde. Ik zal eens zoeken naar een zelfbouw project, zo'n graszaaier van Noch vind ik duur voor wat het maar is.

Wico: Hmmm, misschien nog iets steiler ;)

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Het plaasterwerk is afgewerkt en hierbij enkele foto's.
Het volgende doel is de berg aankleden en schilderen.

Mvg Arthur
Re: Alpenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbaan
Hoi Arthur,

Je bent weer een lekker stuk opgeschoten  :thumbup: :thumbup:
Als de berg kleur en begroeiing krijgt komt het geheel tot leven, erg leuk werk om te doen.

Ik zag wel een hele grote schroef in je rails zitten  8o persoonlijk zou ik een doosje Marklin. Schroeven kopen die passen precies en hebben dezelfde kleur.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alpenbaan
Arthur, er zit voortgang in. Nu komt het leukste werk, aan de slag met groen ed. Één kleine opmerking: dat bergje waar het spoor over de brug in de tunnel verdwijnt. Dat is veel te iel. Beter zou zijn om de rotswand vooraan meteen door te trekken naar boven zodat er een goede reden is om daar een tunnel te maken. Nu heeft dat tunneltje alleen een dak en geen rots boven zich.

@Peter. Deze schroeven kosten een fractie van die originele Märklin schroeven. Trouwens zou ik mijn rails nooit vastschroeven. Dat is zooo WOSA. Er zijn echt betere methodes van bevestiging.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo

@Peter Degeluidsman. Dankjewel :). Ik zou ook het liefst die schroeven gebruiken maar de kopjes gaan kapot waardoor ik de koppen eruit moet boren. Heb je misschien een tip om dit te voorkomen (ik gebruik de schroevendraaier van märklin). Het liefst gebruik ik de oude schroeven van märklin die zijn sterker en gaan minder snel kapot.

@Lobomotion69. Dankjewel :). Je opmerking is zeker terecht, ik ben er ook niet 100% van overtuigd dat het plat dak het mooiste effect geeft.

Ik ben een beetje beginnen experimenteren met kleuren voor de rotswanden maar ben nog niet overtuigd van de kleuren en het geheel.

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Alpenbaan
Inderdaad zijn de Märklin railschroefjes kwetsbaar. Afhankelijk van de ondergrond is even voorboren met een 1mm boortje nodig of wenselijk.
Alleen in heel zacht hout gaat het zonder boren.


Groet,

Peter
Re: Alpenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbaan
Citaat van: Arthur G op vrijdag 03 september 2021, 22:29:02
Hallo

@Peter Degeluidsman. Dankjewel :). Ik zou ook het liefst die schroeven gebruiken maar de kopjes gaan kapot waardoor ik de koppen eruit moet boren. Heb je misschien een tip om dit te voorkomen (ik gebruik de schroevendraaier van märklin). Het liefst gebruik ik de oude schroeven van märklin die zijn sterker en gaan minder snel kapot.

@Lobomotion69. Dankjewel :). Je opmerking is zeker terecht, ik ben er ook niet 100% van overtuigd dat het plat dak het mooiste effect geeft.

Ik ben een beetje beginnen experimenteren met kleuren voor de rotswanden maar ben nog niet overtuigd van de kleuren en het geheel.

Mvg
Arthur

Hoi Arthur,

Ik heb eigenlijk nooit problemen met deze schroefjes en heb er toch al een heleboel gebruikt.
Zou niet weten waarom bij jou de kopjes afbreken.

Zelf gebruik ik niet kleine schroevendraaier van Marklin, geen idee welk merk dit is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hoi Arthur.
Kijk eens bij de  you tube filmpjes bij marklin of zweden deze man geeft een goede uitleg over rotsen verven en
veel andereoplossingen doe er je voordeel mee.

Groet Wim (nieuwe gast)
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo

@Peter (Blikkentinus), de ondergrond bestaat grotendeels uit mdf-platen, voor de meeste schroeven hoef ik niks te boren. Maar ik ga toch eens zo'n boortje van 1mm aanschaffen en het daarmee proberen. Dank u wel!

@Peter (Degeluidsman), het zijn niet de kopjes die afbreken, het is de ster aan de bovenkant van de bouten die kapot gaat. Ik heb dan geen grip met een schroevendraaier om ze verder in te schroeven of ze eruit te draaien.

@Wim, dank u wel voor de tip! Zijn video's zijn naast rotsen maken en schilderen inderdaad ook heel handig voor andere zaken van scenery en modelbaanbouw.


Ik heb toch maar eens geprobeerd met wat groen/bruin/grijs te prutsen of ik er iets kon van maken.
Het donkergroene zal als grondlaag gebruikt worden als er struiken/bomen worden geplaatst. Voor de echte rotsen te schilderen heb ik nog een lichtere tint grijs nodig.

Mvg
Arthur