Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Alpenbaan

Gestart door Arthur G maandag 01 maart 2021, 22:17:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Alpenbaan
Dit is/gaat een hele mooie bergbaan worden!

Ga zo door.

mvg Hans
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Dank u wel Hans!

Aan de bekleding van de berg is er nog niets veranderd.
Allereerst wou ik een upgrade doen van mijn lichtjes van mijn bergdorp, de lichtjes waren in mijn ogen te statisch. Door middel van een arduino, wat 5V ledjes en wat elektronica componenten moest er een dynamisch geheel ontstaan.

De voornaamste bedoeling was dat de lichtjes aan- en uitgingen op verschillende plaatsen in het bergdorp en dat de straatverlichting om de x aantal minuten in en uitschakelt.

Het technische aspect van de zaak:
Het brein is een arduino nano
Als je meer dan 14 lichtjes wil schakelen met een arduino lukt dit niet, daarom werd een 74HCT595 schuifregister gebruikt.
Beetje kort door de bocht, een schuifregister heeft 3 ingangen (3 draden van de arduino naar het schuifregister) en 8 uitgangen (8 leds). Het is ook mogelijk om meerdere achter elkaar te plaatsen zonder dat je 3 extra uitgangen van je arduino nodig hebt.
Voor ledjes die toch nog op 16V AC werkten werd er nog een extra NPN-transistor tussengeplaatst om ze toch te kunnen aansturen, sommige zaten op plaatsen die niet meer bereikbaar waren.
De straatverlichting schakelt in en uit door middel van een relay.
Schema's of extra uitleg mogen altijd gevraagd worden.

Hieronder nog enkele foto's.
Foto 1: straatverlichting uit en blauw licht van de brandweerkazerne aan
Foto2: straatverlichting aan
Foto3: brein

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbaan
Hoi Arthur,

Mooi om de verlichting op deze manier te schakelen, ik ben er zelf nog niet uit op welke manier ik dat straks ga doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over delta decoders, is het vandaag nog interessant om van analoog naar delta over te schakelen? Is delta te verouderd, nadelen, andere?

Ik heb momenteel een MS2 en 1 digitale loc en 1 delta loc, de overige zijn analoog. Ik zou dus nog 3 locomotieven kunnen ombouwen naar delta, in mijn ogen lijkt het interessant omdat ik dan geen 3 nieuwe permanente magneten moet aankopen. De rest zou dan wel digitaal worden.

Met vriendelijke groeten
Arthur Ghekiere
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Alpenbaan
Persoonlijk denk ik niet. Je kan beter ineens overschakelen naar digitaal. Een mLD3 heb je al voor 40-50 euro.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alpenbaan
Delta? Märklin is daar al mee gestopt dus waarom zou je daar dan nog mee beginnen? Het is zo beperkt in zijn mogelijkheden dat het absoluut niets toevoegd. Schaf een echte digitaal centrale aan, desnoods tweede hands. Daar kunnen je Delta loks ook op rijden en zie je snel hoe waardeloos dat is. Dan ben je al snel bereid om die extra magneten aan te kopen.
Heb zelf ook Delta gehad en het enige waarvoor die Deltakastjes goed zijn is als booster gebruiken.
Goede raad is duur, deze is gratis.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Alpenbaan
Schaf een echte digitaal centrale aan

Waarom ?  Arthur heeft een digitale MS2, dus kan tot 40 loc's gaan digitaal.
Hij had het trouwens over delta-decoders.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alpenbaan
Ah ja, dat bedoel ik Delta decoders worden niet meer geleverd door Tante M. Een multiprotocol basic decoder van ESU kost je circa 27,-Euro plus een magneet van circa 7,- komt je op totaal 35,- Euries. En dan kan je alle kanten op met volledig digitaal.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Alpenbaan
Een "huidige" digitale decoder laat een Märklin lok met een motor met een permanente magneet mooier optrekken, rijden en afremmen t.o.v. een Delta decoder met een "veldspoel" magneet.

Groet, Anne W
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo

@guyremgabdel dank je wel voor de tip!

@lobomotion69, ik wist dat marklin hieral mee gestopt was maar ik had eentje gezien voor een appel en ei maar ik wou eventjes vragen of het wel slim was er nog geld aan te spenderen.

@Anne W, het belangrijkste is dat ik ze kan bedienen met mijn MS2 maar het ziet er wel realistischer en mooier uit. Als ik het wel goed lees hoef ik dus niet mijn 3 polige motoren te vervangen maar enkel mijn veldspoel naar een permanente magneet. Een 5 polige heeft natuurlijk zijn voordelen maar het hoeft niet per se of zie ik dit mis?

Nog een vraag mijn MS2 heeft nu en dan stroompulsen af en de laatste tijd als ik wissel van rijrichting (eender welke trein) beginnen mijn lichtjes te flikkeren in mijn wagons, is er iemand die zou weten wat er aan de hand is of waar het probleem ligt, de MS2 is ook gekoppeld aan 4 wisseldecoders.

Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Alpenbaan
Beste Martin,

Märklin heeft ombouwsetjes en daar zit het 5 polige anker in, Esu levert permanent magneten maar in hoe verre die met een 3 polig ander werken weet ik niet, maar anderen ongetwijfeld wel.

Groet, Anne W
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alpenbaan
Klopt allemaal wat Anne zegt, maar ook Märklin levert losse permanent magneten. Zijn iets duurder dan die van ESU. Ik heb in een oude railbus een dergelijke permanent magneet gestopt met een lopi4 decoder. Maakt een wereld van verschil met Delta en/of analoog. Het ding kruipt echt over de rails, zeker in rangeermode, dan gaat het zo langzaam dat je heel goed moet kijken of het wel beweegt. Met een 5 polig anker is het nog beter want iets minder gevoelig voor storingen.
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Alpenbaan
Hi Arthur
Net je " draadje" tegengekomen. Mooie aan trouwens 👍🏻
Ik ben zelf locs aan t ombouwen en gebruik de Marklin decoders en motors met 5 polig anker, lopen, zoals hier eerder gezegd, heel zoet dan.
Succes er mee
Grtz uit Kluisbergen 😉
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Alpenbaan
Hallo iedereen

Na lang twijfelen heb ik toch wat oudere decoders gekocht maar wel met een paar kanttekeningen.

Ik had nog nooit decoders geïnstalleerd en gesoldeerd en om dit dan direct op het nieuwste uit te proberen leek mij dit ook niet het beste idee.

Daarnaast heb ik geen isolatie liggen onder mijn rails en ratelen mijn treinen er maar wat over wat ik totaal niet erg vind want het doet mij wat denken aan de oude baan die ik vroeger had. Dus geluid was zeker geen must.

Met delta en/of 1ste generatie digitale decoders kan ik mijn treinen ook met mijn MS2 aansturen.

Hieronder het resultaat 6 volledig gedigitaliseerde treinen.

Nu enkel nog 2, 5 polige motoren op de kop tikken voor de onderste 2.

@anne W en @Lobomotion69 en @wimpietje dank je wel voor de tips.

Mvg
Arthur
Re: Alpenbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Alpenbaan
Succes ermee 🤞🏻