Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Alpenbaan
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Alpenbaan  (gelezen 2523 keer)

Arthur G

• Beginnende Gast
Alpenbaan
« Gepost op: maandag 01 maart 2021, 22:17:41 »

Hallo iedereen

Ik ben Arthur en wil jullie graag de vooruitgang van mijn treinbaan laten zien.
De treinbaan bestaat uit 2 verdiepen een schaduwstation die via 1 spoor naar boven loopt naar de paradebaan. Het thema van de paradebaan is de Alpen met de berg als blikvanger (Of het uiteindelijk winter of zomer zal zijn dat laat ik nog weten of met besneeuwde toppen ;) ). Aan de rechterkant van de baan ligt meer de industrie/winkels. In het midden tussen de berg en de industrie ligt het hoofdstation Waldbrunn.

Het banenplan voor het schaduwstation bevat 7 beschikbare opstelsporen voor treinen. De treinen rijden via de zelfde helling naar boven en naar beneden en het schaduwstation bestaat uit 2 delen, het eerste deel komen de treinen binnen en moeten ze wachten totdat de treinen van het tweede deel vertrokken zijn naar boven, de 2 delen liggen achter elkaar opgesteld. Het banenplan van de paradeplan is in een soort 8-vorm met een opstelplaats en een keerspoor. Het schaduwstation is opgebouwd uit m-rails en de paradebaan uit c-rails.

Ik rij zowel analoog als digitaal, digitaal rij ik met een MS2, waarmee ik ook de wissels bedien. Het is gemakkelijk te wisselen tussen beide maar het is onmogelijk om beide systemen te activeren want deze liggen op eenzelfde circuit. Op veel rails is er al massadetectie aangesloten deze is nog niet in gebruik genomen maar dit kan later voor volgende projecten (zie later).

Hieronder de eerste foto van de baan.

Mvg

« Laatst bewerkt op: maandag 01 maart 2021, 23:22:06 door Arthur G »

Lobomotion69

• Vaste Gast
  • **
Re: Alpenbaan
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 02:10:14 »

Toen ik je foto voor het eerst zag was mijn eerste gedachte "Jeee wat een grote sneeuwberg", maar dat bleek je plafond te zijn. Hahaha. Jammer dat je geen baanplan hebt gepubliceerd, je beschrijving klinkt aardig maar je weet toch wat ze zeggen over plaatjes. Op de foto ziet het er in ieder geval interressant uit.
Vriendelijke groet, Henk

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 08:48:51 »

Wat een herkenbare huisjes in het stadje dat tegen de berg aanligt! Die zitten bij mij ergens in een doos. Tussen de afbraak van de laatste modelspoorbaan thuis, bij mijn ouders (een eeuwigheid geleden) en de herstart ongeveer vijf jaar geleden, zijn ze niet meer uitgepakt...  Misschien toch eens bekijken of ze niet bij iemand een nieuw leven kunnen krijgen.
Maar, leuke baan ben je aan het bouwen.
Ik zie losse schragen voor de onderbouw. Of staan ze vastgespijkerd of geschroefd?  Ik hoop het. Want het zou zonde zijn als je er een onbedoeld een duw geeft, waardoor de gele constructie in gevaar komt.

Succes verder en houd ons op de hoogte van de verordeningen.

Groet,

Peter

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 09:48:30 »

Hoi Arthur,

Zo te zien, ben je een lekker "ouderwetse" baan aan het bouwen op een goed geïsoleerde zolder ;)
Kan je overal wel goed bij en ga je het plafond nog verder afwerken ?

Succes met de verdere bouw en hopelijk laat je nog flink wat plaatjes daarvan zien.

Grtz Tony

65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 22:33:25 »

Hallo,

Dank u wel voor alle leuke reacties.

Lobomotion 69: dat zou een heel grote berg zijn maar het is misschien ooit wel te overwegen ;)

Peter: Ik vind deze huisjes mooi en gemakkelijk, ze zijn iets kleiner ik denk TT-schaal en om een bergdorp te maken zijn ze ideaal van grote, als ik HO-schaal zou gebruiken dan zouden er veel minder huisjes kunnen staan en zouden de huisjes waarschijnlijk te groot ogen. De schragen zijn niet vastgemaakt maar het gevaarte is zwaar genoeg, dat ik het niet echt in beweging kan krijgen (zal ik misschien wel voor kijken want daar heb ik nooit aan gedacht).

Tony: Ja, het is een beetje op de ouderwetse manier opgebouwd. Ja, ik kan enkel niet zo goed aan het verste hoek rechts, voorlopig kan ik mij ook nog overal gemakkelijk tussenwringen. Het plafond zal niet verder afgewerkt worden maar het is wel altijd warm ;).   

Op mijn eerste bericht heb ik nog enkele zaken te vergeten vermelden.
Het is mijn eerste plank dat ik bouw, het is ook veel trail en error. De twee banenplannen van het schaduwstation en de paradebaan zijn apart opgebouwd en pas later is er besloten om een klimspiraal te bouwen, dit was met zowel ups als down, ik het vorige maand eindelijk de klimspiraal goed kunnen krijgen.
Deze treinbaan is vooral om te leren, hoe zaken opgebouwd moeten worden, hoe ik bepaalde zaken moet doen etc. Later zal deze dan afgebroken worden en een betere gebouwd worden met alle kennis dat ik vergaard heb. Ik zal proberen om ook hier aan daar tips te geven.

Hieronder zal ik beide banenplannen plaatsen. Het schaduwstation is vooral een indicatie hoe het ligt het exacte banenplan is zoek geraakt.
Alle treinen komen via de zwarte pijl binnen in het eerste gedeelte (rode rechthoek) totdat er een plaats vrij is in het tweede gedeelte (gele rechthoek) en kunnen dan weer naar boven. Het kleine spoortje is enkel voor een rangeertrein.
Het banenplan van de paradebaan is gewoon een soort 8-vorm.

Ik zal ook proberen ook oude plaatjes van de opbouw op het forum te plaatsen maar natuurlijk ook vooruitgangen.

Mvg

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 03 maart 2021, 18:45:38 »

Leuk ontwerp. Bij je overzichtsfoto heb ik wat vraagjes
1. locloods (wat zit er op het dak, steentjes?)
2. is die tunnel rechts van de brug met parkietengaas bedekt (dus geen bovenleidng?)
3. op de berg links: Faller Moser Hütte?
Jan Willem

Brig, Delémont.

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 04 maart 2021, 22:08:08 »

Hallo iedereen

Jan22: 1) Dit zijn inderdaad kleine steentjes, het zijn normaal steentjes die je in een vaas steekt om een kaars rechtop te houden maar het was precies het juiste kleur om het dak aan te kleden.
2) Ja of ik denk dat het ook wel kippengaas genoemd wordt.
3) Inderdaad, vind ik een heel mooie hut.

Heb ook nog wat extra foto’s toegevoegd:
Foto 1: het dak van de lokloods
Foto 2: parkietengaas/kippengaas
Foto 3: Faller Moser hütte
Foto 4: bergstad

Mvg
Arthur
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 maart 2021, 22:24:06 door Arthur G »

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 10 maart 2021, 22:08:20 »

Hallo iedereen

Vandaag arriveerden de lampjes voor de industrie/winkelzone.

Ook nog een foto van de bakkerij en smederij.

Mvg
Arthur

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #8 Gepost op: zondag 14 maart 2021, 22:45:36 »

Hallo iedereen

Ik heb een vraag over het balasten.

Om minder steentjes te gebruiken heb ik de middenberm met plaaster volgegoten, de rails waren in dit proces beschermd door plakband zie foto.

Nu mijn vraag zijn er betere/gemakkelijkere manieren om een mooiere natuurlijke uitstraling te verkrijgen? In verband met kleur, soorten steentjes, tips?

Mvg
Arthur

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 15 maart 2021, 00:22:10 »

Fijnere korrels om te beginnen. Vaak kan het geen kwaad steentjes te gebruiken die volgens de fabrikant voor N-spoor zouden zijn.
Van Woodlands kun je kiezen voor de 'fine' variant van hun ballast. Je kunt kleuren mengen, maar het spul laat zich ook uitstekend mengen. Check anders de prutsvlogs van Huib Maaskant eens op YouTube.

Groet,

Peter

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #10 Gepost op: maandag 15 maart 2021, 07:30:35 »

Opvullen doe ik met karton. Ook weleens MDF op maat gezaagd maar dat is best tijdrovend.

Ballasten blijft een lastig ding. Ik zie mooie resultaten met een airbrush op dit forum maar die heb ik niet. Ik heb ook wel aquarium grint gebruikt. Dat is een mooi formaat steentjes maar moet je wel op kleur schilderen. Noch 09376 ballast voor C-rails kan ook maar die vind ik veel te egaal grijs en saai. De steentjes vervolgens indruppelen met lijm om ze vast te zetten. Een heel karwei en door de harde houtlijm verdween alle geluidsisolatie, met boekbinderslijm schijnt dat beter te gaan. Maar je blijft nog een jaar lang overal steentjes vinden :).

Ik gebruik nu strooimateriaal van Heki 3315 en 3316. Grijs en donkerbruin mix in de kleur die je wilt hebben. Een dunne lijmlaag (bijv. behangerslijm) aanbrengen en strooien maar. Een beetje aandrukken zodat het goed in de lijm zit. Dan ziet het er zo uit. Met de stofzuiger en pantykous het overtollige strooisel opzuigen en hergebruiken. 

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 10:52:22 »

Hallo iedereen

Sorry voor het late antwoord.

Peter ik heb al eens rondgekeken op de website en ik heb gezien dat ze een groot aanbod hebben van kleuren en verschillende groottes.

Jongslog
De kleuren vind ik heel mooi en natuurlijk passend bij de C-rails. Maar ik had nog een vraag als je de lijm gebruikt en na X aantal jaar breek je alles af, kun je de lijmresten dan nog verwijderen van de sporen of blijft er een groot deel met lijmresten en steentjes achter op de sporen?

De bedoeling is om zo veel mogelijk rails nog te kunnen hergebruiken voor latere projecten, daarom ook het gebruik van plakband. De plaaster plakt dan niet aan mijn rails waardoor ze niet volledig wit uitzien.
Tips zijn altijd welkom om rails proper te houden zelfs bij het balasten ervan.

Mvg
Arthur
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 maart 2021, 20:36:06 door Arthur G »

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 14:07:35 »

hoi,

Ballasten blijft een lastig ding. Ik zie mooie resultaten met een airbrush op dit forum maar die heb ik niet. Ik heb ook wel aquarium grint gebruikt. Dat is een mooi formaat steentjes maar moet je wel op kleur schilderen. Noch 09376 ballast voor C-rails kan ook maar die vind ik veel te egaal grijs en saai.

Even buiten de gebaande paden kijken voor ballast: Koeme Deutschland, dat was altijd te krijgen bij Horster modelbouwwereld. Of Minitecte verkrijgen bij Unique Scenery. Of Asoa Schotter.

met boekbinderslijm schijnt dat beter te gaan. Maar je blijft nog een jaar lang overal steentjes vinden :).

Geen last van  :) Ik gebruik behoorlijk verdunde boekbinderslijm. Het hoeft niet super zwaar vast te zitten.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Kaleb

• Penningmeester Stichting 3rail
  • Stamgast
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 14:22:01 »

Voor het ballasten van C-rails ga ik dit gebruiken (zie foto). Goed op kleur maar niet egaal. Ook de grootte is (naar mijn mening) perfect.
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (C-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van Stamtafel Mijnstreek

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 15:25:57 »

Ik zie losse schragen voor de onderbouw. Of staan ze vastgespijkerd of geschroefd?  Ik hoop het. Want het zou zonde zijn als je er een onbedoeld een duw geeft, waardoor de gehele constructie in gevaar komt.

Goede opmerking van Peter. Maar naast de losse schragen zie ik ook nog iets anders waar je mogelijk spijt van krijgt: de platen liggen los op de schragen: er is links in elk geval geen frame en dat zie je al aan de platen: die golfen een beetje op het onderstel.  Dat in combinatie met het feit dat je eigenlijk net niet overal goed bij kunt komen geeft in de toekomst mogelijk toch een keer een ravage.... Ik zou daar toch iets meer aandacht aan geven in de beginfase.

gr. Gertjan

K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 20:51:27 »

Hallo iedereen

Zelf heb ik ook geen airbrush maar met een borstel kan je soms ook mooie resultaten creëren.

Ronald dank u voor de goeie website, ik zie ook dat ze gras, bomen en struiken verkopen, dat was het volgende dat ik aan het zoeken was.

Kaleb dank u wel voor de tip, ik vind het kleur mooi en passend bij de C-rails. Soms vind ik het grappig waar mensen hun zaken halen zoals steentjes of andere zaken voor scenery, een winkel voor chemie artikelen is nu niet het eerste waar ik altijd aan denk ;) :-).

Gertjan de mdf platen zijn 12mm dik, dit plooit normaalgezien niet zo gemakkelijk, ik had niet verwacht dat ze 4 à 5 jaar zo gingen golven. Ik ben van plan om nu lange houten laten aan de onderkant te vijzen, voor extra stevigheid maar ik weet niet of dit het golven zal verhelpen.
Voorlopig kan ik aan elke plaats en kan ik mij er overal tussen wringen maar zoals jezelf aangeeft zal dit ooit eens fout aflopen, het is iets waar ik zeker rekening mee zal houden bij een volgend project. Ik heb overal ongeveer 30-40cm ruimte om tussen te kruipen, dit is voorlopig genoeg. Een ruwe schatting is dat de plank er nog 5 jaar zal staan en dan zal ze afgebroken. Ik zal deze week proberen nog een foto te maken van de kleinste ruimte.

Mvg
Arthur

« Laatst bewerkt op: maandag 05 april 2021, 23:15:45 door Arthur G »

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 25 maart 2021, 21:07:26 »

Houtlijm, boekbinderslijm, behangerslijm wordt week of lost op met water. Zo kun je de rails wel weer loshalen (een tijdje een natte lap er over leggen) maar het is een heel gedoe en het is mij niet gelukt zonder schade. Daarom kies ik nu voor strooisel en niet meer voor steentjes. Gips/plaster is wel venijnig, die blijf je net als verf altijd zien. Maar bij hergebruik van de rails ga je ook weer ballasten en schilderen dus niet een heel groot probleem.

Jan De Corte

• Nieuwe Gast
« Reactie #17 Gepost op: zondag 04 april 2021, 23:20:44 »

Wat een leuke baan heb je al! Benieuwd naar het vervolg :)

Mvg,
Jan

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #18 Gepost op: maandag 05 april 2021, 09:57:35 »

Hoi,

Houtlijm, boekbinderslijm, behangerslijm wordt week of lost op met water. Zo kun je de rails wel weer loshalen (een tijdje een natte lap er over leggen) maar het is een heel gedoe en het is mij niet gelukt zonder schade.

Ik gebruik dus boekbinderslijm. ook bij stukken die al van ballast voorzien zijn moet ik soms wel weer los halen. Dat gaat boven wonder gewoon goed. Zie ook Poggendam: Overwegpaden in bouwen. Het is wat meer werk  :) Zelf gebruik ik een warme (vochtige, geen door en door natte) lap. Daardoor komt de boekbinderslijm sneller los. Ook niet te grote stukken in één keer willen doen.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #19 Gepost op: maandag 05 april 2021, 23:15:16 »

Hallo iedereen

Jongslag en Ronald ik merk dat het geheime recept boekbinderslijm is en achteraf veel geduld ;). Ben zelf wat aan het rondkijken naar welke kleuren ik mooi vind en bij elkaar passen.

Update van de plaasterwerken
Als grondlaag gebruik ik gewoon krantenpapier en daarop een laag plaaster. De wasknijpers lijken een beetje vreemd maar normaal gezien gebruik ik een lijmpistool, maar de vullingen waren op en wasknijpers werken even goed.

Mvg Arthur

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #20 Gepost op: maandag 05 april 2021, 23:32:16 »

ik had niet verwacht dat ze 4 à 5 jaar zo gingen golven.
ik had op een vorige baan 15 mm hardhout multiplex op stalen L-profiel liggen.
Ongeschroefd, want ik verwachte geen tegenwerking. Toch. Daarna vastgevijsd met moeren en bouten. Dat hielp.

Nu overgegaan op 6 mm populieren triplex. Dat werkt net zo golvend als je het niet vastzet, maar is veel goedkoper en veel lichter om op te tillen. En is ook sterk genoeg (voor de trein, wat het gewicht van gips gaat doen, is voorspelbaar).
Jan Willem

Brig, Delémont.

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 14 april 2021, 23:19:41 »

Hallo iedereen

Een kleine update over het pleisteren van de berg. De eerste foto is hoe het er nu uitziet en de tweede foto is van ongeveer 3 weken geleden. De bruggen komen nog terug maar zijn voor de zekerheid nu weggehaald.

Mvg
Arthur

pinkf

• Toffe Gast
  • *
  • hoge bergen, het liefst zwitsers
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 15 april 2021, 11:30:42 »

Hallo Arthur, je bent lekker bezig!

Een mooie Alpenbaan in aanbouw, leuk.
Ik ga je zeker verder volgen.

Succes!

mvg Hans
Hans, de Zwitserland liefhebber

guyremgabdel

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 15 april 2021, 20:09:14 »

Hey Arthur,

ziet er mooi uit maar mag ik nog een snelle tip geven nu het nog kan ?
Je plafond toeslaan met platen die je ofwel lichtblauw verft of beplakt met zgn luchtprofiel (Vollmer heeft dit alleszins in zijn programma).
Een achtergrond van Unilin vind ik maar niks ook al ligt de fabriek hier in mijn dorp.  :)

Guy

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 15 april 2021, 22:15:07 »

Hallo

Dank u wel Hans.  :D

Guy dank u wel voor de tip, de plafond met platen beslaan zal spijtig genoeg niet lukken omdat een heleboel delen moeilijk tot niet bereikbaar zijn, wegens kasten. Een deel van de zolder maar met platen beslaan dat vind ik dan ook maar halve werken. 
Maar misschien een andere vraag moest ik enkel de achterkant met die platen beslaan of gewoon over de isolatie schilderen zou dit ook eenzelfde effect geven? Of zou ik ook de schuine delen moeten verven voor een volledig effect?

Mvg Arthur

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 15 april 2021, 22:46:26 »

Voor het beste effect maak je alles blauw, maar dat gaat makkelijker als de zolder nog leeg is ;).

Groeten,
Wico

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 15 april 2021, 23:11:45 »

Wico, alles weer afbreken zou zuur zijn in dit stadium.;) ;)
Maar misschien kan ik een roller met een lange steel gebruiken om alles boven de plank te verven en de plank met een plastiek beschermen zodat niet alles blauw is.

De bedoeling is eerst de volledige berg af te werken, vandaag toch gemerkt dat het hoekje langer zal duren dan verwacht, het volgende projectje kan dan de lucht (plafond) schilderen zijn.

Mvg Arthur

guyremgabdel

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 16 april 2021, 08:44:44 »

Aan jou de keuze natuurlijk.
Maar foto's met als sky unilin vind ik nu niet meteen the limit.
Ik heb het nog nooit geprobeerd maar die alu-folie overschilderen lijkt me niet zo makkelijk.
Zal veel afhangen van het soort verf dat je moet gebruiken.

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 16 april 2021, 09:16:22 »

Hoi Arthur,

Dat schilderen bedoelde ik eigenlijk ook in mijn eerste post en moet met een goed dekkende latexverf best te doen zijn. Dat houdt prima op de alufolie.
Ik zou eerst met een wat donkerder grijs beginnen, want met blauw zullen de letters door gaan schijnen.
Kan zijn, dat je daar al tevreden mee bent. Anders nog een laag grijsblauw eroverheen.
De schuine kanten zou ik ook zeker doen.

Ga je geen spijt van krijgen, want deze glimmende letterlucht leidt enorm af van je baan.
Ik raad je ook aan, om dat als eerste te doen. Wat dunne afdekfolie over je baan en kliederen maar  :P

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Arthur G

• Beginnende Gast
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 17 april 2021, 22:53:54 »

Hallo iedereen

Guyremgabdel ja daar heb je misschien wel gelijk ik, het valt mij waarschijnlijk ook niet meer op dat er letters opstaan.

Tony ik zal beginnen met de voorbereidingen maar schilderen zal waarschijnlijk voor in de zomer zijn.
Ik weet niet of dit op de foto’s goed zichtbaar is maar overal zitten er verzonken schroefkoppen, deze gaatjes zullen eerst dichtgemaakt moeten worden, vervolgens zal de lamp bovenaan verwijderd moeten worden en het gat tussen de isolatie en de steunbalk dichtgemaakt moeten worden.

Mvg Arthur
Pagina's: [1]   Omhoog