Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lokkaarten nodig voor mfx loks?

Gestart door baureihe42 maandag 01 maart 2021, 21:04:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Een dubbele vraag, waar ik volgens mij 1 antwoord goed heb.
1 Er staat op mijn baan (bestuurd met 2 MS3 regelaars) een oude lok met dpswitch schakelaars en mfx loks. Als ik een nieuwe mfx lok aan wil melden hoef ik dat niet via een programeerrail te doen. (antwoord: inderdaad nee, gewoon wachten tot de MS# hem vindt??)
2 Is het nog zinvol om een mfx lok die ik aangepast geprogrammeerd heb op een lokkaart te schrijven? (geen idee dus)
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Jouw eigen antwoord op vraag 1 is juist.


Of lockaarten voor mfx-locs zinvol zijn? Eerlijk gezegd heb er nooit iets in gezien. De decoders bewaren zelf hun instellingen wel, ik zou niet weten waarom ik daar een backup van zou moeten maken. En als de loc niet (meer) in de loclijst van de MS 2 staat meldt hij zich wel weer aan zodra hij weer op de baan staat. Dat is immers het voordeel van mfx.

Er is een klein verschil waneer de loclijst vol is, maar dat zullen maar weinigen ooit meemaken. Er zijn 40 plaatsen. Toen de actieve loclijst nog 'maar' 10+1 plaatsen had, kon een loc met behulp van lockaart opgenomen worden in de actieve loclijst. Als de eerste 10 plaatsen al bezet waren, werd de loc op plaats 11 gezet; mocht daar al een andere staan dan werd die naar de inactieve loclijst verplaatst. Zonder lockaart moest je eerst zelf een loc uit de actieve loclijst gooien om een plaats vrij te maken, pas daarna kon je de loc weer op de baan zetten en (laten) aanmelden bij de MS 2. Fluitje van een cent met een mfx-loc. Met jouw twee MS 2's kon je 10 locs in elk van de actieve loclijsten zetten, samen al 20 actieve locs. Met ingang van software update 3.55 (najaar 2018) is de actieve loclijst van de MS 2 uitgebreid tot 40 plaatsen, daarmee is het toch al geringe nut van de lockaarten nog minimaler geworden.

Ik vermoed dat er niet veel hobbyisten zijn met een groot aantal locomotieven op een handmatig bestuurde baan en een MS 2 voor de bediening. Met 10 locs op de baan is het al knap bewerkelijk om alle treinen met een MS 2 te bedienen, aan 40 wil ik niet eens denken. Met twee MS 2's liggen de getallen iets hoger, maar ook dan zul je op een gegeven moment tegen de grenzen van de mogelijkheden aan lopen. Ik denk dat een baan met veel locs dan alleen realistisch is als je de aansluitbox hebt omgebouwd* en dan op z'n minst een deel van de treinen automatisch laat rijden.

Zelf heb ik geen lockaarten. Rond de tijd van software update 3.55 kocht ik net mijn elfde loc. Er konden er maximaal 6 tegelijk rijden, voor meer was mijn baan te klein. Hoewel mijn 11 locs na uitbreiding tot 40 plaatsen weer pasten, ben ik kort daarop toch overgestapt op een CS 3. Ook al was dat niet de belangrijkste reden, met meer dan een handvol locs is dat véél overzichtelijker.


* Zie De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz.
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
hoi.
Mijn besturing bestaat uit 4 x MS2 met 2 boosters.
Werkt prima. Voordeel van lokkaarten is dat bij een crash van stuurapparaat je niet alles opnieuw hoeft in te stellen of inregelen (decoders).
Ook na een update gaat er wel eens iets mis. Heb meer dan 40 loks die niet allemaal tegelijk op m`n baan staan. Max stuk of 10 -15. Ik wissel regelmatig. Even die eraf gaan, uit MS wissen en kaartje van de nieuwe erin. Rijden maar weer.

groet digibert
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Een lokkaart voor een MFX lok is onzinnig. De lok onthoudt zelf al zijn instellingen, ook als je deze veranderd hebt. En de CS3 leest deze pas uit op het moment dat jij ze nodig hebt. Een lokkaart voegt niets toe, ook niet in het terug instellen van deze instellingen.

De enige uitzondering die ik hierop heb meegemaakt is een lok die in een ECOS stond en door mij opnieuw gemapt was op mijn CS3. De ECOS leest, i.t.t. de CS3, wel alles meteen bij het inlezen uit en zette dus deze lok terug. Maargoed, voor een ECOS heb je sowieso geen lokkaarten nodig, die heeft geen slot daarvoor.
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Citaat van: digibert op dinsdag 02 maart 2021, 09:38:30
hoi.
Mijn besturing bestaat uit 4 x MS2 met 2 boosters.
Werkt prima. Voordeel van lokkaarten is dat bij een crash van stuurapparaat je niet alles opnieuw hoeft in te stellen of inregelen (decoders).
Ook na een update gaat er wel eens iets mis. Heb meer dan 40 loks die niet allemaal tegelijk op m`n baan staan. Max stuk of 10 -15. Ik wissel regelmatig. Even die eraf gaan, uit MS wissen en kaartje van de nieuwe erin. Rijden maar weer.

groet digibert

Als je het over andere dan mfx-locs hebt begrijp ik dit antwoord, maar daar ging de vraag niet over.
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
@citaat waarschijnlijk heeft digibert geen MFX boosters dus moet de loc bekend zijn in de MS ander gaat het niet werken omdat er geen 2 weg verkeer is.
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Jawel hoor.
Werk met 60222 en boosterlinks van tams.
Heb het al 4jr zo prima werkend.
Aanpassingen bij mfx loks worden ook niet altijd meegenomen!!
Ook als wijzingen bij mfx loks niet bevallen zet je ze zo weer terug zonder eerst te resetten of instellingen te onthouden.
Hier rijdt alles door elkaar van delta tot mfx en dcc.
Re: Lokkaarten nodig voor mfx loks?
Mijn conclusie is dus:
Mijn antwoord 1 is goed.
De tweede vraag geeft aan dat ik rustig een nieuwe mfx lok op de baan kan zetten, terwijl daar wat oudere loks (dipswitch en delta decoder) en wachten tot die zich meldt.
Komt er een vraagje bij volgens het laatste antwoord: veranderde mfx decoders onthouden niet altijd alles op de goede manier en dan zou een lokkaart handig zijn.

Lokkaarten hebben bij al wel hun dienst bewezen, aangezien mijn vorige MS2 kapot ging. Inhoud was dus 36 loks! Scheelde heel veel aanmeldtijd.

Dank voor de uitgebreide reacties. Veel wijzer geworden.

ps wissels etc digitaliseren is voor mij veel te duur. ongeveer 50 wissels/ontkoppelrails.
Wim