Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Eerste ervaringen TAMS MC²

Gestart door Dontor zondag 28 november 2021, 11:04:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste ervaringen TAMS MC²
Lid sinds: 2019

offline
Eerste ervaringen TAMS MC²
Na het bouwen van hoofdzakelijk diorama's begon ik meer en meer te verlangen naar een "echte" modelspoorbaan die via de computer aan te sturen is. Ik had kon al standaard digitaal rijden, want bij het merendeel van diorama's kan het spoor aangesloten worden op mijn Märklin Mobile station om zo beweging-, licht-, of geluidseffecten te geven. Manueel welteverstaan.

Uren heb ik zitten tobben en zoeken over welke centrale nu het beste bij mijn type baan zou passen. Ik wilde geen gigantische bedragen uitgeven en veel zelf in de hand houden en vooral niet gebonden zijn aan een merk in de toekomst. Daarom was ik op zoek naar, voor mij, het meest universele systeem die gecombineerd kan worden met alle andere merken. Eerst kocht ik een TAMS redbox met geïntegreerde booster. Jammer genoeg kreeg ik een defect model geleverd die, na enkele dagen klooien en veel hulp van het forum, retour ging naar de leverancier. zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86743.0
Na de retour heb ik beslist om een upgrade te maken naar de Tams 40-03007-01-C MasterControl.2 (MC²)

Aansluitingen:
Voorzijde:  zowel Lnet, Easynet als XpressNet componenten kunnen worden aangesloten. Ook bedieningsapparaten met een CAN-aansluiting zijn mogelijk
Achterzijde: aansluiting sporen, MM: Märklin-compatibele boosters, CDE: DCC-compatibele boosters, BiDiB-interface, S88 terugmeldmodule, LAN aansluiting naar PC.

Voordelen (tot nog toe)
- De MC² heeft een schermpje aan de voorzijde die de status van de centrale toont
- In de bovenkant zitten LED's geïntegreerd die met kleuren de status weergeven. Dat is handig als de centrale verder van je af zou staan
- Alle handregelaars kunnen eenvoudig aangesloten worden
- Er is geen aparte software nodig. Je gaat via de browser naar het IP-adres van de centrale en komt op een pagina waar je de instellingen kan aanpassen
- Heeft een zeer goede kortsluitingsbeveiliging.
- Centrale wordt direct herkend in Itrain, koploper en Rocrail.




Nadelen (tot nog toe)
- De centrale heeft geen WiFi, voor mij niet direct een punt. Maar, voor sommige gebruikers kan dit een nadeel zijn. Natuurlijk kan je er wel een router aanhangen en zo draadloos benaderen.
- De voeding van de centrale is groot te noemen. Met een afmeting van 17cm op 7cm moet je hier rekening mee houden. Voordeel is dan wel dat de kabel heel lang is.


Bijkomend
Er zit een audio aansluiting voorzien aan de voorzijde. Op termijn zou het, adhv updates, mogelijk moeten worden om de audio van de baan via de centrale te sturen. Maar, dat is tot op heden nog niet mogelijk.

Indien er vragen zijn, hoor ik ze graag.
Re: Eerste ervaringen TAMS MC²
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Eerste ervaringen TAMS MC²
Je hebt de centrale nog niet een update gegeven.

Dat is niet zo belangrijk in deze maar wel leuk als je de kleur van de leds kunt aanpassen.

Dit las ik een de Dimo (Duits blad) die een artikel aan deze centrale bestede.
Re: Eerste ervaringen TAMS MC²
Hoi,

Mooi overzicht  :thumbup: Je geeft aan dat hij een netwerkconnectie heeft. Aansluiten via je eigen netwerk zou je via de wifi kunnen werken. Dan zou besturen via een app mogelijk moeten zijn. Ik zie het niet in de documentatie staan. Het lijkt dat de netwerkconnectie alleen voor het BiDiB- en P50x-protocol gebruikt worden.

Groet Ronald.
Re: Eerste ervaringen TAMS MC²
 @citaat

Dat zou ik eens moeten uitvogelen. Ik heb (nog) geen aandacht gegeven aan het WiFi verhaal, omdat het voor mij momenteel niet aan de orde is.

@Hans V200.0: Ah, dat wist ik niet. Daar zal ik morgen eens naar kijken :-)
Re: Eerste ervaringen TAMS MC²
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Eerste ervaringen TAMS MC²
Het artikel waar ik over sprak staat in de Digitale Miba ,ja deze uitgever geeft ook Dimo uit, maar daar stond deze centrale nog niet in beschreven.

Het is een special nr 127 van de Miba.

Die kan je denk ik niet meer in de winkels kopen maar online nog vast wel ergens te krijgen mocht je er belangstelling in hebben.
Re: Eerste ervaringen TAMS MC²
 @citaat Die kun je hier bestellen.