Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 2680 Beierse EP5

Gestart door hvanschaik woensdag 03 maart 2021, 13:47:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 2680 Beierse EP5
Een tijdje geleden heb ik een set 2680 gekocht met daarin de Beierse EP5. De wagons zijn 100%, maar de lok.....
De lok was omgebouwd met een Maxon in combinatie met een Lopi en draaide prima, maar met zeer weinig trekkracht. Aangezien de Märklin 5-poler met kogellagers mijn favoriete motorisering is besloot ik om de lok "terug" te bouwen. Probleempje: door de bijzondere ophanging van het motordraaistel in het lokframe past de brede magneet er niet zomaar in, dus ofwel een stukje van de magneet af of een stukje uit het frame. Aangezien er ivm. de Maxon al het een en ander aan framewerk was verwijderd koos ik voor verdere aanpassing van het frame. Resultaat is een op de rollenbank prachtig lopende machine, met nog steeds een enorm gebrek aan trekkracht: de lok krijgt haar drie wagonnetjes niet tegen 2% stijging op. Het motordraaistel staat heerlijk te slippen en krijgt geen grip. Met een flink stuk extra massa op het motordraaistel gaat het prima, maar in de kap is nauwelijks ruimte voor verzwaring, dus die vlieger gaat niet op. Vraag: zijn hier bezitters van deze lok die het trekkracht probleem herkennen en zoja (hoe) heb je het kunnen oplossen?
Groeten uit Zweden, Hans.
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Zitten er wel antislipbandjes op de aandrijfwielen?
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Yep, 4 stuks, gloednieuw en nog van de juiste maat ook!
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
'k Heb ook zo'n Märklin loc, maar dan met 5 polige motor en Loksound decoder. Genoeg trekkracht.
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Prachtig gefotografeerd, Wim, maar jij hebt een nieuwere versie. Ik heb de exploded view van de 33661/37661 er even bij gepakt en bij die locs is het binnenwerk duidelijk anders. De mijne (nummer 21534) heeft een ander frame, bv. geen bevestigingspunten voor de print, geen binnenwerk, wel een schakelaar voor sleper/pantograaf en nog wat kleinigheden; duidelijk een oudere versie en in de onderdelenlijst op de site van Märklin niet te vinden. Het probleem is dat het motordraaistel onvoldoende door het frame op de rails wordt gedrukt en ik kan niet beoordelen of dat door de ombouw van de vorige eigenaar is veroorzaakt of dat hij/zij besloot tot ombouw vanwege teleurstellende eigenschappen. Ik doe nu een poging om een kunstmatige massa te creëren dmv. een drukveertje bovenop het motordraaistel. Als dit lukt komen er foto's.
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Citaat van: hvanschaik op woensdag 03 maart 2021, 13:47:38
Het motordraaistel staat heerlijk te slippen en krijgt geen grip.
Hans,

Als de loc al slipte met de Maxon motor, heeft het inbouwen van een 5 polige motor toch weinig zin?!
Dan moet je het in de ophanging van het gemotoriseerde draaistel zoeken lijkt mij.
Normaal gezien druk het locframe op het motordraastel, misschien dat daar iets niet lekker zit.
Staan de veren van het voorloopdraaistel niet te strak?
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Hallo Ad, die veren drukken de zaak inderdaad onnodig sterk omhoog, maar even losnemen van het loopstel geeft weinig verbetering. De kleine Maxon kwam goed van pas in een ander projectje, vandaar de vervanging en bovendien bracht de Märklin motor meer massa mee. Ik heb zojuist nog een setje asb-tjes van een iets grotere maat gemonteerd en ook dat helpt een beetje. Mijn eerder genoemde experiment met een beugeltje met veertje om het draaistel wat steviger naar onder te drukken geeft ook enige verbetering. Hier en daar een beetje extra massa is de laatste optie, dat zal ten koste gaan van de ene stuurstand, maar dat moet dan maar. Ik zou graag even een nieuwere versie van dichtbij willen bekjken, maar kans daarop is hier vrij klein....
Ik vermoed dat het bevestigingspunt van het motordraaistel op het frame voor de montage van de Maxon is ingekort, waardoor het draaistel nu een te grote verticale slag kan maken. Wanneer er stevig getrokken moet worden kantelt het draaistel omhoog zodat er nog maar één stel wielen op de rails staat. Wordt vervolgd....
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Ik had vroeger ook zo'n lok, E 52, het draaistel zat niet in het midden van het draaistel in het frame, maar op het eind, door de noodzakelijk speling kon het hele draaistel omhoog "kantelen", waardoor de lok ontspoorde om dat de flens boven de railstaaf uitkwam, ik heb er nooit een goede oplossing voor gevonden dus de lok is uit mijn bestand afgevoerd.

Groet, Anne W
Re: Märklin 2680 Beierse EP5
Weinig hoopvol bericht, Anne, maar het beschrijft precies de achterliggende oorzaak. De mijne ontspoort niet, dus ik hou een sprankje hoop :)