Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ESU versus MULTI-LED

Gestart door Eddie E69 donderdag 06 maart 2008, 16:47:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU versus MULTI-LED
Eddie E69
gast

ESU versus MULTI-LED
Hallo 3railers,
ik heb een probleempje:
Waarom werkt mijn multi-led niet? :(
Gegevens:
ESU 52610 Decoder
Multi-led geel/rood met 3 aansluitingen.
Alsvolgt (volgens schema) aangesloten:
Geel en wit op de buitenste aansluitingen,
blauw (met 1K ohm weerstand) op de middelste.
Wie weet raad? :shock:
P.S. De led is goed, en getest. 8)
Re: ESU versus LED
Lid sinds: 2018

offline
Re: ESU versus LED
Hallo Eddie,

De decoders schakelen tegen de plus. Dat betekent zoveel dat je een driepoot led niet kan gebruiken, want die heeft common kathode, terwijl je nou net common anode zou moeten hebben, maar die bestaan niet...

Wat een werkzame oplossing is: Neem een bipolaire led, Geel/rood (omdat wit/rood nog niet bestaat) Die hebben twee aansluitingen en zijn in weze twee anti parallel geschakelde LED´s.
Sluit de ´licht voor´op de ene aansluiting van de LED aan, ´licht achter´ op de andere aansluiting. Sluit tevens een 1 K weerstand aan op zowel de ene als de andere aansluiten. De vrije aansluiting van de weerstanden verbind je aan elkaar en soldeert daar dan ook de blauwe draad aan. En klaar is Kees. Eh... Eddie.

Helder zo?

Groet,
Leendert
Re: ESU versus MULTI-LED
Eddie E69
gast

Re: ESU versus MULTI-LED
Ja, duidelijk. :D
bedankt!
Re: ESU versus MULTI-LED
Eddie E69
gast

Re: ESU versus MULTI-LED
Hallo 3railers, eindelijk (na 3 weken) m'n Bi-polaire LED'S binnen! :)
Afgelopen weekend een voorbeeld inelkaar geknutseld alla Leendert, en het werkt! :D
Leendert bedankt!
Nu nog inbouwen.............................. :(
Re: ESU versus MULTI-LED
Hallo Eddy, die Multi-led geel/rood met 3 aansluitingen waarvan je spreekt, zijn dat led's van 3 mm en zo ja, waar kan je die kopen?
Frederic
Re: ESU versus MULTI-LED
Lid sinds: 2018

offline
Re: ESU versus MULTI-LED
Citaat van: atomic op dinsdag 01 april 2008, 12:11:17
Hallo Eddy, die Multi-led geel/rood met 3 aansluitingen waarvan je spreekt, zijn dat led's van 3 mm en zo ja, waar kan je die kopen?
Frederic

Hoewel ik geen Eddy heet, hier toch even een reactie. Bij elke electronica zaak kan je deze kopen. En ja, ze bestaan in diverse maten, zo ook de 3 mm uitvoering. Ook bij Conrad kan je ze kopen, maar ook bv. in Houten bij Treinelektronica. Die verkoopt ze 10 in een zakje voor iets van 3 euri.

Maar led op  :P (flauw he, zo'n woordgrapje) al deze leds hebben common kathode. Met andere woorden: zowel het rode als het gele deel hebben een gemeenschappelijk draadje naar de min. En vewachten op het andere pootje een positieve spanning van een volt of 1,6. En laten decoders nou net allemaal de massa schakelen en dus niet de plus... Instinkertje voor de categorie 'beginnersfouten', maar dat is weer een hele andere rubriek.

Nog een tip: als je deze plaatst in een loc, zorg dan dat je de linker en de recht led op dezelfde manier plaatst. Bij dergelijke leds ligt nameijk het deel dat de kleur uitzendt iets uit het midden. Zo kan het gebeuren dat je loc scheel kijkt als je de leds niet op dezelfde manier plaatst...

Groet,
Leendert
Re: ESU versus MULTI-LED
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU versus MULTI-LED
@leendert: Moet je die dan niet net in spiegelbeeld plaatsen, omdat dat "scheel kijken" te voorkomen of heb ik niet goed opgeleD?

MVg Kristof
Re: ESU versus MULTI-LED
Lid sinds: 2018

offline
Re: ESU versus MULTI-LED
Citaat van: Artologic op dinsdag 01 april 2008, 15:35:06
@leendert: Moet je die dan niet net in spiegelbeeld plaatsen, omdat dat "scheel kijken" te voorkomen of heb ik niet goed opgeleD?

MVg Kristof

Als je het in spiegelbeeld plaatst, dan schijnt de ene naar binnen en de ander naar buiten, nee, dat kan niet de bedoeling zijn.  :lol: Of ze kijken beide een beetje naar links, of beide een beetje naar rechts. Maar kijkt de ene naar binnen en de ander ook, dan heet dat volgens een oogarts: scheel kijken (ik zal je niet vermoeien met de latijnse term). 8)

Maar even voor alle duidelijkheid: als de drie aansluitpennen zouden zijn GEEL MASSA ROOD, dan moet deze zowel in de linker koplamp als in de rechterkoplamp in deze volgorde zitten. Dus niet stiekum een halve slag draaien he? Want dank kijkt hij dus rood of geel scheel. En daarmee is de loc weer knapper dan de mens want die geeft geen licht tijdens het scheelkijken  :D

Groet,
Leendert
Re: ESU versus MULTI-LED
Hallo Leendert, het is de bedoeling dat ik deze 2-kleurige leds zou gebruiken voor mijn bedieningsbord (geel sporen vrij - rood sporen bezet).  Ik denk dat ik deze leds daarvoor kan gebruiken (met een gewone relais).  In België kan je 2-kleurige leds van 3mm kopen (groen-rood) maar niet geel-rood)
Groeten
Frederic
Re: ESU versus MULTI-LED
Lid sinds: 2018

offline
Re: ESU versus MULTI-LED
Citaat van: atomic op dinsdag 01 april 2008, 19:35:29
Hallo Leendert, het is de bedoeling dat ik deze 2-kleurige leds zou gebruiken voor mijn bedieningsbord (geel sporen vrij - rood sporen bezet).  Ik denk dat ik deze leds daarvoor kan gebruiken (met een gewone relais).  In België kan je 2-kleurige leds van 3mm kopen (groen-rood) maar niet geel-rood)
Groeten
Frederic

Hallo Frederic,

Zeker als je een relais gebruikt dan gaat het altijd goed omdat je dan zelf de plus en min bestuurt. Mocht je nou graag toch geel rode leds willen hebben, wil ik ze hier in NL wel even kopen en naar je opsturen. En voor een bedieningsbord gaat het verhaal van de schele loc niet op  8)
Pure interesse: hoe ga je dat bedieningsbord maken? Ik heb zelf ook zo´n ding gemaakt. Ik rijd met Koploper en met dat bord worden dan via een terugmelder start/stopverboden opgeheven. Met behulp van een OM32 worden de bezette blokken aangegeven. Ja, ook daar zit een ledje aan, die laat zien of er wel een loc staat of niet. Uit betekent hier: blok is vrij, ledje aan: blok bezet. Misschien is dat een tip voor je, want heel veel relais aanschaffen is ook prijzig. Een zo´n OM32 laat max. 32 blokken zien.

Groet,
Leendert
Re: ESU versus MULTI-LED
Wat zijn de mogelijkheden en waarvoor wordt de OM32 gebruikt.
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/extra/om32intro.htm

Mvg,
Peter
Re: ESU versus MULTI-LED
Eddie E69
gast

Re: ESU versus MULTI-LED
Citaat van: atomic op dinsdag 01 april 2008, 12:11:17
Hallo Eddy, die Multi-led geel/rood met 3 aansluitingen waarvan je spreekt, zijn dat led's van 3 mm en zo ja, waar kan je die kopen?
Frederic
Ja, 3mm.
Bij elke electronica boer te koop
Re: ESU versus MULTI-LED
Hallo Leendert, hetzelfde principe als in mijn club.  Ik maak zelf de afremmodules (kost per stuk ongeveer 8 euro)  Ik maak gebruik van de relais op deze afremmodule om, en het sein te bedienen en om de bezetmelding op mijn bedieningsbord te gebruiken.  Ik activeer de afremmodules door 1 zijde van K-rail geïsoleerd te houden.  Van zodra een trein op deze rail komt treed de afremmodule in werking (uiteraard van voorgaande sectie) tot laatste wagon van het geïsoleerd stuk rail gepasseerd is.  Ik hoop dat je het begrijpt.  Dus zolang een trein op een welbepaald geïsoleerd stuk rail rijdt, zie ik op mijn bedieningsbord de led's rood, eenmaal voorbij worden dezelfde led's geel.
Groeten
Frederic