Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

43985 wagons stroomvoerend maken

Gestart door mcs51 zaterdag 27 februari 2021, 14:30:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
43985 wagons stroomvoerend maken
Hallo,
Van deze set zijn de turf- en bier wagens (als ik ze zo mag noemen) niet stroomvoerend.
Locje B VI Mittenwald heeft een stroomvoerende koppeling aan de tender.

Ik zou de wagens als volgt willen: turf wagen, bierwagen, 3 passagier wagens en remwagen als afsluiter.
Tussen de laaste 2 GEEN stroomvoerende koppeling zodanig dat het licht in de remwagen altijd aan is.
De 3 passagier wagens kan ik dan aan en uit schakelen via de loc.

Nu moet ik wel de turf- en bier wagen stroomvoerend maken.
Bestaat hier iets voor of is het "inspiratie van het moment"?

Tweede vraag: hoe krijg ik de bier wagen open zonder breuk?

Alvast bedankt voor jullie tips!
Alain
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Je kan in de koppelingschacht een stroomvoerende koppeling steken.
Vervolgens soldeer je op de beide contactlipjes een dun zwart draadje, om ze met elkaar te verbinden.
Dat draadje kan je eventueel tussen de bodem en onderstel wegwerken.
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
 :idea: Als je Märklin rijdt 3-rail, dan heb je voor de sluitwagen ook een sleper nodig.
Misschien is het handiger om de rijtuigen vanuit de sluitwagen van stroom te voorzien en niet vanuit de locomotief. Moet je dan turf en bierwagen niet voorzien van stroomvoerende koppelingen en doorlopende kabeltje(s). :idea:
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
 @citaat  @citaat Houd wel rekening dat er enige flexibiliteit in het draadje moet zitten als de koppelingsmechanismen in bochten uitrekken. Leg er desnoods een krul in.

Groet, Paul
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Inderdaad bekie, zo is het ook voorzien maar aangezien loc Mittenwald over een schakelbare koppeling aan de sleper beschikt, wil ik die ook gebruiken om de verlichting van de 3 personen wagens aan en uit te doen.
Zo had ik het ook bedacht Ad maar ik dacht dat er misschien iets beter bestond zoals de 72021 setjes voor "moderne" personen wagons.
Ik heb naast een krul ook een stukje Cu in de schacht gezet zodanig dat ik niet moet solderen aan het "lipje" terwijl de koppeling in de wagon zit.
Morgen een "uitwendig" draadje onder de bierwagen aangezien het mij niet duidelijk is hoe die open moet.
Bedankt voor de reacties!
Alain
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Citaat van: mcs51 op zaterdag 27 februari 2021, 17:50:25
Ik heb naast een krul ook een stukje Cu in de schacht gezet zodanig dat ik niet moet solderen aan het "lipje" terwijl de koppeling in de wagon zit.
Ik steek de draad eerst door de schacht, soldeer deze dan aan het soldeerlipje van de koppeling en steek dan de koppeling in de schacht en trek tegelijk het draadje terug.
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
 @citaat
Zo zie je maar dat de ene al wat creatiever is dan de andere!
Dat ik daar niet aan gedacht had
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Hallo,

ik heb deze hele set wel eens moeten repareren voor een kennis nadat deze in zijn geheel van de treinentafel afgevallen was, en de koppelingen ontzet waren, dus alles moest uit elkaar, het staat mij bij dat de witte wagen aan 1 kant geklemd zit je ziet aan 1 kant de witte haakjes er doorheen komen, vanaf de kant van het wiel zitten deze ingehaakt, en moeten dus richting buffer geduwd worden, voorzichtigheid is geboden want door de jaren heen is de boel bros, dus de haakjes breken makkelijk af. Hoe de andere kant vastzit zal wel loslopen, ik heb geen idee meer, is te lang geleden. Ook de draad in de wagon leggen dient voorzichtig met een hele dunne draad gedaan te worden, zorg dat deze niet over het kortkoppelingsmechanisme heen ligt, want dan belemmert de draad de werking van de kortkoppeling,

met vriendelijke groet en succes,

Walter
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Ik heb die haakjes nog nooit los gekregen zonder dat deze afbraken, dus ik begin er niet meer aan.
Dit komt volgens mij ook omdat de wagons van thermohardend kunststof zijn gemaakt.
Thermohardende kunststoffen zijn vrij bros en kunnen na uitharding niet meer wordt gesmolten.
Re: 43985 wagons stroomvoerend maken
Zal er ook van afblijven.
Walter, de witte haakjes, links op mijn foto's in post 1 heeft inderdaad een hééééél klein beetje speling naar de wielen toe, maar er beweging in krijgen is voor problemen vragen.
Dus zwart draadje langs de onderkant zal het worden.


Bij mij ligt er niemand op de rails die dit zou kunnen zien, bij jullie ?  >:-D  ?